Gå til innhold

Nyttårsforsetter og/eller bucket list


Anbefalte innlegg

  • Sykle runden rundt Nordmarka
  • Sykle Dolomittene
  • Sykle mer i gruppe
  • Sykle mer i dårlig vær
  • Bedre sommervær enn i fjor (ingen flere nedbørsrekorder, takk)
  • Handle lokalt når mulig
Endret av martibs
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chalshus skrev (6 timer siden):

Par uker i alpene. 

Du virker som en alpfaren syklist. Noen tips til en sommerdebutant med familie (kids i småskolealder)? Ser for oss uke-halvannen i juli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MOB skrev (11 timer siden):

Du virker som en alpfaren syklist. Noen tips til en sommerdebutant med familie (kids i småskolealder)? Ser for oss uke-halvannen i juli. 

 

Hei. 

 

Sykler dere utfor, sti eller skal dere bare kose dere? 

Kjører dere ned eller skal dere leie bil? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chalshus skrev (5 timer siden):

 

Hei. 

 

Sykler dere utfor, sti eller skal dere bare kose dere? 

Kjører dere ned eller skal dere leie bil? 

 

Alle tre, men barna er små. Eldstemann stortrivdes i Åre, Järvsjø og Trysil. 

Tenkte å fly til en passende destinasjon og leie bil. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (16 timer siden):

Det er et fint mål, og god motivasjon å ha noe så konkret 🙂

Må bare bestemme meg for rute forbi Holmestrand, ser for meg at Fjordveien der ikke er den mest trivelige å sykle på om ettermiddagen. Ser ikke så mange alternativer enn Hanekleiva (som er 10km lenger, samt høydemeter) eller leke grussyklist på gamle Vestfoldbanen?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LochNess skrev (1 time siden):

Må bare bestemme meg for rute forbi Holmestrand, ser for meg at Fjordveien der ikke er den mest trivelige å sykle på om ettermiddagen. Ser ikke så mange alternativer enn Hanekleiva (som er 10km lenger, samt høydemeter) eller leke grussyklist på gamle Vestfoldbanen?

Gamle Vestfoldbanen fungerer greit med 25 mm og hvertfall 28 mm. Så gjennom Holmestrand. Deretter er det sykkelsti til Helland. Derfra fin bakvei, Hellandveien, til Nykirke. Så (Alt 1) Nykirkeveien videre til Borre, eller (alt 2) opp til Kopstad og Moskvilveien over til Pauliveien over Skoppum til Borre, eller (alt 3) Falkenstenveien via Horten (ta Holtandalen) til Borre. Deretter er det sykkelsti videre til Tønsberg. 

Mulig du har sjekket ut rutevalg fra Drammen til Sande, men uansett her er et par anbefaling i stedet for Gamle Sørlandske hele veien. Fra Drammen etter Kobbervikdalen og Gamle Sørlandske til Skoger anbefales å ta enten til høyre opp Unelsrudline og så inn Kelvjerveien og som går over til Gallebergveien til Sande. Eller fortsette Gamle Sørlandske litt til over Eikeberg og så ta Lærumsveien som går over til å bli Østbygdaveien til Sande. 

God tur!  

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Heldigvis god tid til å planlegge, men har et greit utkast nå ved hjelp av Komoot, Google Streetview og flyfoto på Finn Kart. Satelittbilder på Google er til tider håpløst utdaterte. Så fort jeg kommer meg til Nykirke-traktene er jeg også kjent nok til å ta ting litt på lysten

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MOB skrev (På 4.1.2024 den 14.43):

Alle tre, men barna er små. Eldstemann stortrivdes i Åre, Järvsjø og Trysil. 

Tenkte å fly til en passende destinasjon og leie bil. 

 

 

Om dere ikke har vært i Finale Ligure ennå ville jeg sett på det som et alternativ. Dit drar man med fulldempede stisykler.  Anbefaler å leie plass på shuttling. Ellers blir det slitsomt. Vi sykler opp selv, men det blir enklere med elsykkel.

Også masse fin stisykling langs rivieraen. Området mot San Remo har mange lange stier. 

 

Skal dere opp i alpene kan dere se på hva Aostadalen har å by på. Det beste guidefirmaet der heter Aosta Valley Freeride.  Jevnt over veldig gode stier og som regel bra vær da regnet stopper i Mt Blanc massivet.  Aosta er også en OK stor by med gode restauranter og romersk historie. Badeland og den slags har jeg ikke kjennskap på. Bikepark Pila  (som ligger 1200 meter høyere enn Aosta by )er OK bra med endel bygd og noe naturlig. Endel brakebumps utover sesongen. Stiene ned mot Aosta er megabra (men jeg tror stien Rientro er stengt - dessverre).

Er nok lettest å fly til Torino eller Milano.  Billigere leiebil enn i Genf også. Jeg har alltid kjørt ned bortsett fra 2008.

Bildene fra høyfjellet er fra stien Becca France (veldig bra, men 18-1900 høydemeter er slitsomt selv med elsykkel). Det andre er fra andre siden av dalen. Høyt oppe er det fine jordstier i hele alpeområdet. Lenger nede er det ofte endel stein og røtter.

 

Alternativt kan dere dra til Syd Tyrol hvor jeg var i september. Jevnt over veldig bra sykling. Her kan dere ta bussen opp til Stelvio og sykle ned igjen. Krever god form. Alternativt kan dere ta stolheisen fra Trafoi og opp på fjellet og sykle derfra. Men her er det mindre lagt til rette.  Dere kan eventuelt ta en rundtur fra Aostadalen, over til Vallis i Sveits. Sykle i Leukerbad og besøk en av de varme kildene i landsbyen.  (gondoler tar dere opp på fjellet). Bra sykling til dalbunnen. Videre østover mot ST Moritz og avslutte i Syd Tyrol. For eks. 

 

Er jo masse steder det er stolheiser og DH løyper, men de er ikke gull uten riktig utstyr. Portes Del Soleil for eks hadde jeg styrt glatt unna om jeg ikke hadde grov sykkel.  Da er stiene i Bourg ST Maurice (vest for Aostadalen) bedre eller stiene på siden i LaThuille. De under heisen er bratte og der er det ofte løst på sommern.

 

Siste bilde er fra Leukebad i 2014. Klassisk alpesti. 

 

Sjekk Trailforks. Koster litt i måneden, men er verdt prisen. 

354230051_10167857658240002_320417050240466286_n.jpg

247315701_10165795454065002_4059589089644135021_n.jpg

247058646_10165795454475002_689540904346355028_n.jpg

10580939_10154548243065002_1435538721245161141_o.jpg

Endret av Chalshus
  • Like 7
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chalshus skrev (1 time siden):

 

 

Om dere ikke har vært i Finale Ligure ennå ville jeg sett på det som et alternativ. Dit drar man med fulldempede stisykler.  Anbefaler å leie plass på shuttling. Ellers blir det slitsomt. Vi sykler opp selv, men det blir enklere med elsykkel.

Også masse fin stisykling langs rivieraen. Området mot San Remo har mange lange stier. 

 

Skal dere opp i alpene kan dere se på hva Aostadalen har å by på. Det beste guidefirmaet der heter Aosta Valley Freeride.  Jevnt over veldig gode stier og som regel bra vær da regnet stopper i Mt Blanc massivet.  Aosta er også en OK stor by med gode restauranter og romersk historie. Badeland og den slags har jeg ikke kjennskap på. Bikepark Pila  (som ligger 1200 meter høyere enn Aosta by )er OK bra med endel bygd og noe naturlig. Endel brakebumps utover sesongen. Stiene ned mot Aosta er megabra (men jeg tror stien Rientro er stengt - dessverre).

Er nok lettest å fly til Torino eller Milano.  Billigere leiebil enn i Genf også. Jeg har alltid kjørt ned bortsett fra 2008.

Bildene fra høyfjellet er fra stien Becca France (veldig bra, men 18-1900 høydemeter er slitsomt selv med elsykkel). Det andre er fra andre siden av dalen. Høyt oppe er det fine jordstier i hele alpeområdet. Lenger nede er det ofte endel stein og røtter.

 

Alternativt kan dere dra til Syd Tyrol hvor jeg var i september. Jevnt over veldig bra sykling. Her kan dere ta bussen opp til Stelvio og sykle ned igjen. Krever god form. Alternativt kan dere ta stolheisen fra Trafoi og opp på fjellet og sykle derfra. Men her er det mindre lagt til rette.  Dere kan eventuelt ta en rundtur fra Aostadalen, over til Vallis i Sveits. Sykle i Leukerbad og besøk en av de varme kildene i landsbyen.  (gondoler tar dere opp på fjellet). Bra sykling til dalbunnen. Videre østover mot ST Moritz og avslutte i Syd Tyrol. For eks. 

 

Er jo masse steder det er stolheiser og DH løyper, men de er ikke gull uten riktig utstyr. Portes Del Soleil for eks hadde jeg styrt glatt unna om jeg ikke hadde grov sykkel.  Da er stiene i Bourg ST Maurice (vest for Aostadalen) bedre eller stiene på siden i LaThuille. De under heisen er bratte og der er det ofte løst på sommern.

 

Siste bilde er fra Leukebad i 2014. Klassisk alpesti. 

 

Sjekk Trailforks. Koster litt i måneden, men er verdt prisen. 

354230051_10167857658240002_320417050240466286_n.jpg

247315701_10165795454065002_4059589089644135021_n.jpg

247058646_10165795454475002_689540904346355028_n.jpg

10580939_10154548243065002_1435538721245161141_o.jpg

Herrejemini. Tusen takk, mann! ❤️

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MOB skrev (På 6.1.2024 den 16.47):

Noen ord om overnatting i samme slengen?

 

Jeg kjører Transporter og har som regel bodd i bilen. De siste fire årene har jeg hatt samboer og på den tiden har vi rukket seks lang turer.  Da står syklene på stativ bakpå og vil har seng inni med plastkasser under. Et system som funker bra om man liker det enkelt. Aldri hatt problem med noen som vil prøve å rappe noe. låser fast stativet med en stor kjetting til bilen og syklene til stativet med en mindre 9mm kjetting. Og trekk over når man stopper ved butikk eller annet.  I Roma og Istanbul og andre byer vi spaserer, blir alt stappa inni bilen. 

 

420033140_288642023832496_8563432129990845155_n.jpg.4d8a36a60f40091af2e076fb3d8f9e26.jpg

 

Innimellom hotell eller AirBnB som funker bra. Steder jeg har vært i flere dager eller når det regner og jeg skulle sykle (For eks Schladming) har jeg bodd på hotell. Der pleier jeg å bo på Hotel Breilerhof. Trivelig familiedrevet hotell oppi bakken. God mat og hjemmelaget snaps.  Men vet ikke om Schladming er barnevennlig. Hadde ikke møtt opp der med vanlige stisykler. Du trenger grovere sykler og helhjelm eller DH for å ha det moro der. Og da er det helt sjukt stas.

Utsikt fra hotellet:

11947812_10156059979235002_1179355486963641849_o.jpg.1c79cf67cf4ab33364f1bdc2aeea04cc.jpg

 

I Finale Ligure har jeg bodd på Finale Freeride Outdoor Village. Men dette er vel en campingplass. 

I portes de Soleil har jeg bodd på diverse hoteller og AirBnB opp i gjennom. 

I Aosta har jeg enten brukt AirBnB eller hotell Nordic Palace (som funka, men da sto syklene i bilen. ) Eller hovedsaklig bodd i bilen.  Om dere havner her. Bo nede i Aosta, ikke oppi Pila som også er en mulighet. I Pila er det kaldt på kvelden, dårlig utvalg i restauranter og andre tilbud. 

 

Jeg og Skorpen  på et familedrevet motell i Winterberg i Tyskland. Radio Schlagerparadies og whisky i glasset:

14102776_10157453712220002_2868341216443792152_o.jpg

 

Altså, det meste funker bra. Jeg har alltid dratt i august/september eller i mai de senere årene. Midt på sommern er det kanskje dårligere plass på hoteller. 

 

Endret av Chalshus
  • Like 5
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chalshus skrev (3 timer siden):

Jeg og Skorpen  på et familedrevet motell i Winterberg i Tyskland. Radio Schlagerparadies og whisky i glasset:

14102776_10157453712220002_2868341216443792152_o.jpg

For en stjerne, tusen takk! Pluss for søt sambo🥰

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
LochNess skrev (På 4.1.2024 den 15.36):

Målet for sesongen må bli å sykle hjem fra jobb en gang. Med arbeidsplass i Oslo og hjem i Tønsberg blir det en god tur om jeg finner en rute jeg synes virker akseptabel

Spørs om den nå ryker etter å ha blitt nedbemannet og jeg antagelig får fritakt for arbeidsplikt 🙃

Får modifisere målet til å ta en 100km tur generelt sett da, men tror nok ikke jeg gidder å ta toget til Oslo for å gjennomføre det

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LochNess skrev (6 minutter siden):

Spørs om den nå ryker etter å ha blitt nedbemannet og jeg antagelig får fritakt for arbeidsplikt 🙃

Får modifisere målet til å ta en 100km tur generelt sett da, men tror nok ikke jeg gidder å ta toget til Oslo for å gjennomføre det

Håper for all del at det ordner seg for deg med jobb. Du skal i hvert fall ha for humoren oppi det hele 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (1 minutt siden):

Håper for all del at det ordner seg for deg med jobb. Du skal i hvert fall ha for humoren oppi det hele 🙂

Jobber som utvikler så det går nok greit, men satser på å finne noe i en avstand som gjør at jeg kan sykle daglig, når jeg først må bytte.

Synes forøvrig arbeidsgiver kunne utsatt nedbemanningen til sykkelsesongen starter. Februar er kjedelig

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største inspirasjonen til mine turer er filmene, rutene og historiene til Matthew Tolley/Cyclenorway. Har sett en hel del av denne typen filmer, men vil påstå at ingen er i nærheten av denne kvaliteten. Jeg liker spesielt Fjord Norway serien, men stort sett alt er bra. Kommer til å gjennomføre store deler av den "Fjord Norway" ruten denne sommeren. Har syklet en tilsvarende rute fra Stjørdal til Sauda og vil på det sterkeste anbefale å sykle Fjord Norway/Vestlandet på en eller annen måte. Er ett hav av ruter/muligheter, bare å starte å planlegge/sykle 🙂 

 

Endret av johs78
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trollstigen - Geiranger er for tiden min hjemmebane, og jeg ville ikke syklet i de lokale tunnelene her selv men. Er et par smale fra Valldal frem til ferjeleiet på Linge. I tillegg mye idiotkjøring i stigningen opp fra Eidsdal og over fjellet mot Geiranger, så vær forsiktig 🙂

EDIT: Nevermind, jeg kommer alltid fra andre sida så tror du slipper tunneler fra Valldal til Linge!

Endret av rosandholm
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det å sykle Trollstigen/Vestlandet o.l med tunneler osv har vært noe problem, men jeg unngår de mest trafikkerte veiene i fellesferien også har jeg godt med lys i tunnelene. 
Eneste som jeg syns kan være stressende er når det kommer gjenger på motorsykler opp Trollstigen (er forsåvidt det samme i fjellene på Gran Canaria også). Syns generelt biler viser bra hensyn, men motorsykler er generelt mer utfordrende. Har kjørt R sykkel selv tidligere så skjønner at det er fristende å gasse på, men trenger ikke dra på bakhjulet ol. forbi biler og sykler opp smale veier. Er også litt skeptisk til lokale rånere, både fordi de ofte kjører i 100 og h… på disse veiene også virker de generelt lite opptatt av andre på veien. Også ganske sikker på at både endel av disse på motorsykler og i rånebiler overvurderer sine egne kjøreferdigheter. Det vitner også ulykkesstatistikken om.

Når det er sagt så føler jeg meg generelt trygg på veien, har syklet mye smale veier og hovedveier over Dovrefjell, Valdresflya, Hardangervidda, Vikafjellet, Sognefjellet m.m. Kan nesten ikke huske spesielt ubehagelige opplevelser, men prøver å ta hensyn og legge meg ut/slippe forbi så godt det går. Virker som de fleste godtar å ligge bak forbi en sving eller to, så lenge en snur litt på hodet eller gir andre tegn på at du har sett at de ligger bak. Fløyting, spylerveske o.l tror jeg nesten ikke jeg har opplevd, mulig det er mer ett by/Oslo fenomen.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...