Gå til innhold

Tips til kjøp av sykkel


Anbefalte innlegg

Pedaler og sko, som stort sett aldri følger med verken brukt- eller nykjøp har jo her en egenverdi på rundt 3000,-. I tillegg ser jo sykkelen velholdt ut og har fått flere nye slitedeler. Rett og slett et godt kjøp!

Men ja, du trenger minst hjelm også 😉

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pssh skrev (3 minutter siden):

Fikk den for 10000, så følte ihvertfall det var ett godt kjøp 🙂

Er det stor forskjell på komforten på billige vs dyrere sykkelshortser? 

Knallkjøp.

Noen har sterke formeninger hva angår bib, andre er mindre kresne. Jeg tenker gjerne at sete er viktigere enn chamois, men selve passformen på bibs kan variere en del og der er det nok hensiktsmessig å prøve seg frem. Hva er dyrt?

Akkurat dette kan du jo også kjenne litt på når du får noen mil på sykkelen. Geometrien er ikke så aggressiv og kanskje du både føler deg og blir raskere etter hvert om du senker stem og eksperimenterer litt med vinkel og lengde. Noe å ha i bakhodet på sikt.

image.jpeg.ac019d5415978bcd0024687d9ce91fd3.jpeg

  • Thanks 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pssh skrev (44 minutter siden):

Fikk den for 10000, så følte ihvertfall det var ett godt kjøp 🙂

Er det stor forskjell på komforten på billige vs dyrere sykkelshortser? 

Ja, det vil jeg påstå. Det handler ofte om hvorvidt sømmene gnager eller ikke, samt hvor god puten er. Og hvor godt de sitter.

Ville lagt mer penger i shortsen vs en trøye, det er det verd.

Personlig har jeg slått meg på Castelli. En god bukse her er f.eks. Castelli Endurance 3 bib. Den har padding/pute Progetto X2 Air Seamless, som også er på flere modeller. 

Har en bib fra Craft til halve prisen som var tenkt pendling. Den gir gnagsår hver gang og brukes ikke likevel.

NB: Castelli og enkelte andre merker har små størrelser, så man må velge minst én størrelse større enn normalt.

Personlig liker jeg korte hansker uten demping på landevei. Enkelte sverger til å sykle uten hansker. 

Når det blir kjøligere trenger man lange hansker, overtrekksjakke, beinforlengere etc. Det er bedre å spørre om tips enn å kjøpe og prøve seg gjennom x antall modeller. Det er dyrere i lengden enn å kanskje bruke et par hundrelapper ekstra enn det man tenkte ved første kjøp. Vet ikke hvor mange lange hansker jeg har vært innom...

Briller er et must! Som sitter godt. Oakley Radar er et trygt valg. Knallbra glass. Tidvis på tilbud i enkelte nettbutikker. Kan jo gjerne brukes til andre aktiviteter også. Men en hvilken som helst brille er bedre enn ingen. Dårlig stemning med steinsprut eller insekt i øyet i fart. Opplever begge deler på brilleglasset jevnlig. Blitt stukket av veps i glasskanten også...

Ellers, uansett sykkelshorts blir man øm i baken de første turene. Men det går over 🙂

Endret av Eirikur
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirikur skrev (27 minutter siden):

Har en bib fra Craft til halve prisen som var tenkt pendling. Den gir gnagsår hver gang og brukes ikke likevel

🙂

Nå ble jeg litt nysgjerrig... Hvor langt pendler du? Selv har jeg en god del turer på 40-50 kilometer med ulike Craft uten gnagsår. Den lengste er vel 70 kilometer.

Endret av IvarAndreas
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IvarAndreas skrev (23 timer siden):

Nå ble jeg litt nysgjerrig... Hvor langt pendler du? Selv har jeg en god del turer på 40-50 kilometer med ulike Craft uten gnagsår. Den lengste er vel 70 kilometer.

Nå er det en god stund siden sist jeg brukte den. Den gir hvertfall gnagsår rundt 40 km. Har 25 km hver vei til jobb, men er generelt ikke fornøyd med den biben uansett, så da blir det heller f.eks. den Castellien.

Hvis jeg synser litt, så ville jeg satset på sykkeltøy primært fra et merke som er store på nettopp sykkeltøy. Og ikke på et merke som har en vid portefølje i mange idretter.

Men har en lang vinter-bib fra Craft som har blitt brukt masse, med stillongs under. Dog, Castelli vinterbuksen er bedre, men dessverre litt korte i beina for en lang person og for trang for stillongs under, så den er overgangsbukse.

Endret av Eirikur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første "tur" unnagjort. Meget fornøyd med sykkelen, mindre fornøyd med beina som rimelig fort fikk melkesyra😂 Sånn er det når man har vært lite aktiv de siste 10 årene. Men det kommer seg forhåpentligvis relativt fort. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pssh skrev (På 17.7.2023 den 21.16):

Er det stor forskjell på komforten på billige vs dyrere sykkelshortser? 

Ja, uten tvil, men jeg ville ikke nødvendigvis startet med å kjøpe det dyreste. Jeg prøvde meg frem i starten med rimelige bib-er kjøpt på tilbud. Disse brukes nå utelukkende på rulla eller under bukse på stisykkelen, mens de dyrere buksene blir brukt ute.

En ting jeg vil anbefale er en tykkere bib med vindtett front, til typisk bruk vår og høst. Disse koster mer, men er samtidig uvurderlig når man først har prøvd. Gjerne kombiner med løse knær eller ben. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...