Gå til innhold

Reparere eller selge gammel bil


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner fremdeles ikke hva beslutningsgrunnlaget til trådstarter, men jeg tror det er som følger: 

Lei av gammel bil, vil ha en annen type bil. Blir presentert med en stor regning på gammel bil, og bruker det for å rettferdiggjøre bytte til ny bil. Problemet er bare at ny bil ikke er ny bil, men egentlig en repetisjon av det trådstarter allerede har. En halvslitt middelaldrende bil som også kommer til å trenge vedlikehold. Vedlikehold som trådstarter ikke har lyst til å gjøre selv. 

En Partner/Berlingo er ikke nødvendigvis rimeligere å vedlikeholde enn en Octavia. Det er golf-klasse biler mtp drivverk, hjuloppheng etc. begge deler. Ca. like komplekse er de nok uansett, hvilket betyr at antall feilkilder er relativt likt. Det eneste som er sikkert at man påløper seg transaksjonskostnader på kjøp og salg av bil. Sannsynligvis vil de løpende kostnadene forbli på det samme nivået over tid uansett. 

Forumet vet fremdeles lite/ingenting om den aktuelle skodaen, bortsett fra at den har bulker som alle andre skodaer, så alle forsøk på råd fra forumet blir famling i blinde. Har den masse rust? Er den mishandlet? Er det en kort og kaldkjørt dieselbil med tett DPF og døende turbo? Har den turbo?

En Skoda Octavia er heller ikke en bil som er dyr å drifte. En Polo/Fabia er ikke mye billigere å drifte da delene ikke er nevneverdig billigere og timeforbruk på verksted typisk er likt. Forbruksforskjell er marginal, og med kun ansvarsforsikring med maks bonus så er det knapt forskjell der også. 

Det billigste er å bli kvitt den og la det være med en bil istedenfor to. Kanskje bildeling, mer bruk av bil nr.1 og elsykkel løser resten. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter også med tanken om at TS kanskje er best tjent med én bil, og litt mer styr de gangene han/de trenger et ekstra kjøretøy. Oppsiden er lavere utgifter og mindre stress. Kanskje prøve det en stund? Bruktbiler finnes det nok av til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi i den situasjonen at en gammel bil med lav verdi har pådratt seg betydelige utgifter. Da hadde det nesten vært rart om vi ikke satte en fot i bakken og lurte på dette.

Supermann: jeg skjønner ikke helt hvordan du kan sidestille forventede vedilkeholdsutgifter på en 2010 Octavia med 170' km med en nyere bil med betydelig lavere km-stand. Vå erfaring med Octaviaen var i alle fall at når den bikket 12-130' k  så begynte det å komme reparasjoner. Det er også ganske mange som snakker om "reparasjonsdumpa" når bilene passerer en viss km-stand. Hvis vi kjøper en bil med f.eks. 70-90' km og vi kjører den 4000 km i året så kan vi ha den lenge før den kommer opp i høy km-stand. Det er ingen garantier så klart, men jo eldre og slitnere bil jo større sjanse for reparasjonsutgifter. Det er flere jeg har snakket med som mener det er idioti å bruke så mye penger på å reparere en så gammel bil.

pbk1: selvsagt er det billigere å ha bare én bil, men også mer styr de gangene du trenger den andre bilen. Jeg kan ikke forvente at kona skal elsykle barnene til aktiviteter mens jeg er på egotripp med den eneste bilen, så da er alternativet å leie en bil de gangene. Og det går jo, men det er mer styr. Men det er vel en avveining vi gjør selv, jeg ser ikke noen grunn til å diskutere det.

 

Endret av arne_and
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har egolf som hovedbil, og enda planen er å selge hiace har den blitt stående. Kona var ute på stålisen i går og var plutselig tilhenger sv å beholde. Disse taper seg skammelig lite i pris, holder vanvittig mye bedre enn en partner feks. Rust ja, men alle biler ruster.

Som sagt, salg er plan, men foreløpig står den nok til våren… 

Hatt 3stk, en av de ga jeg 65 for, ca. BRUKTE i 6 år, mekkekompis sa glem det når jeg sendte han eu-lappen. La ut på finn, til 20k. Det gikk lett gitt. Måtte ikke selge, noe prutefolket ble klar over 😛

Du får med ALT i en hiace, + et halvt favn ved oppå der igjen

Går kanskje ikke inn i TS’ garasje, men tåler regn denne 🙂

Endret av Ivar Elverum
  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter har en veldig god grunn til å ville oppgradere til en litt nyere og enklere bil. Det er vel en sannsynlighetslek hva som faktisk vil lønne seg de neste 5 årene, men følelsen av å slippe å bruke 30k på en bil som kanskje trenger ytterligere 30k til neste år, er verdt endel.

Kan oppdatere min lille bilhistorie med at jeg trodde bilen nærmet seg kondemnering på fredag, siden lyden bilen lagde, hørtes ut som at det var noe alvorlig galt. Lokalverkstedet rakk titte på bilen på fredag, og regningen ble 700kr. Rustent bremseskjold som hadde kilt seg. Visstnok svært vanlig at det skjer på eldre biler, og ikke noe som skulle erstattes. Veldig fin julegave, men det er en påminnelse om at biler som er 10år+, sakte, men sikkert går litt i oppløsningen. Man kan klart være prevantiv med vedlikeholdet og rustbehandlingen, men de av oss som ikke kan noe spesielt om bil, oppdager ikke slikt før det har gått litt for langt.

Selv er jeg glad jeg har et veldig godt lokalverksted, for det hadde ikke vært vanskelig å overbevise meg om en dyr reparasjon. Har tidligere opplevd merkeverkstedet har prøvd å lure meg til en kostbar reperasjon, som 2 andre verksteder ikke sa var nødvendig. Og hvis reperasjonen hadde vært nødvendig, hadde det være en reklamasjon på en tidligere jobb, uten at de nevnte det for meg. Fikk ikke annet enn en "vi har undersøkt og sett at vi har gjort en feil, beklager at du opplevde dårlig service". Fin måte å jage vekk en godtroende kunde. En enkel bil er noe svært mange mindre autoriserte verksteder kan reparere, og de er mer konkurranseutsatt enn merkeverkstedene, som lever godt av kunder som tror de er nødt å forholde seg til dem.

NAF: Hvilket bilverksted bør jeg velge? Fritt verkstedvalg

  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (34 minutter siden):

Trådstarter har en veldig god grunn til å ville oppgradere til en litt nyere og enklere bil. Det er vel en sannsynlighetslek hva som faktisk vil lønne seg de neste 5 årene, men følelsen av å slippe å bruke 30k på en bil som kanskje trenger ytterligere 30k til neste år, er verdt endel.

Kan oppdatere min lille bilhistorie med at jeg trodde bilen nærmet seg kondemnering på fredag, siden lyden bilen lagde, hørtes ut som at det var noe alvorlig galt. Lokalverkstedet rakk titte på bilen på fredag, og regningen ble 700kr. Rustent bremseskjold som hadde kilt seg. Visstnok svært vanlig at det skjer på eldre biler, og ikke noe som skulle erstattes. Veldig fin julegave, men det er en påminnelse om at biler som er 10år+, sakte, men sikkert går litt i oppløsningen. Man kan klart være prevantiv med vedlikeholdet og rustbehandlingen, men de av oss som ikke kan noe spesielt om bil, oppdager ikke slikt før det har gått litt for langt.

Selv er jeg glad jeg har et veldig godt lokalverksted, for det hadde ikke vært vanskelig å overbevise meg om en dyr reparasjon. Har tidligere opplevd merkeverkstedet har prøvd å lure meg til en kostbar reperasjon, som 2 andre verksteder ikke sa var nødvendig. Og hvis reperasjonen hadde vært nødvendig, hadde det være en reklamasjon på en tidligere jobb, uten at de nevnte det for meg. Fikk ikke annet enn en "vi har undersøkt og sett at vi har gjort en feil, beklager at du opplevde dårlig service". Fin måte å jage vekk en godtroende kunde. En enkel bil er noe svært mange mindre autoriserte verksteder kan reparere, og de er mer konkurranseutsatt enn merkeverkstedene, som lever godt av kunder som tror de er nødt å forholde seg til dem.

NAF: Hvilket bilverksted bør jeg velge? Fritt verkstedvalg

Men må en 5 år og 1 dag gammel bil på verksted blir det fort 50k

  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, arne_and said:

Nå er vi i den situasjonen at en gammel bil med lav verdi har pådratt seg betydelige utgifter. Da hadde det nesten vært rart om vi ikke satte en fot i bakken og lurte på dette.

Supermann: jeg skjønner ikke helt hvordan du kan sidestille forventede vedilkeholdsutgifter på en 2010 Octavia med 170' km med en nyere bil med betydelig lavere km-stand. Vå erfaring med Octaviaen var i alle fall at når den bikket 12-130' k  så begynte det å komme reparasjoner. Det er også ganske mange som snakker om "reparasjonsdumpa" når bilene passerer en viss km-stand. Hvis vi kjøper en bil med f.eks. 70-90' km og vi kjører den 4000 km i året så kan vi ha den lenge før den kommer opp i høy km-stand. Det er ingen garantier så klart, men jo eldre og slitnere bil jo større sjanse for reparasjonsutgifter. Det er flere jeg har snakket med som mener det er idioti å bruke så mye penger på å reparere en så gammel bil.

pbk1: selvsagt er det billigere å ha bare én bil, men også mer styr de gangene du trenger den andre bilen. Jeg kan ikke forvente at kona skal elsykle barnene til aktiviteter mens jeg er på egotripp med den eneste bilen, så da er alternativet å leie en bil de gangene. Og det går jo, men det er mer styr. Men det er vel en avveining vi gjør selv, jeg ser ikke noen grunn til å diskutere det.

 

Beklager at jeg heller litt kaldt vann i prosessen din.

Den Skodaen kan i prinsippet fint kjøre 500 000km om den vedlikeholdes. Siden det ikke virker som du liker å befatte deg med de faktiske tekniske forholdene på verken ny eller gammel bil så er sannsynligheten for at du kjøper deg en ny bil som også vil få problemer stor.  Når du skriver om reprasjonsdumpa, og "folk sier at" så virker det også som at du ikke ønsker å faktisk gjøre en konkret vurdering. 

En årlig kjørelengde på 4000km er forøvrig så lavt at jeg vil tro at pris per km må bli skyhøy uansett hvordan du organiserer deres bilhold. 

For meg så virker det som du ønsker å spare penger, samtidig ha en bil, men ikke ønsker å ta konsekvensen ved å faktisk enten gjøre en skikkelig vurdering eller betale for noe som faktisk er nytt. Med mindre du er mekanisk kyndig så klarer du neppe å finne en bil som gir deg lave kostnader over tid heller. 

Jeg vil anbefale deg å gjøre en skikkelig vurdering. Og en forutsetning for å kunne gjøre en veloverveid vurdering er å starte med en fornuftig informasjonsinnhenting. 

Er du villig til å gjøre en skikkelig vurdering? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermann skrev (1 time siden):

Beklager at jeg heller litt kaldt vann i prosessen din.

Den Skodaen kan i prinsippet fint kjøre 500 000km om den vedlikeholdes. ......

Svært mange biler kan kjøres betydelig lenger enn det de faktisk blir kjørt. Høye timepriser på verkstedene, overprisede reservedeler og uvillghet til å utføre enkelte jobber på verkstedene gjør at det står mye fint på høggern.
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, arne_and said:

Hva slags informasjonsinnhenting tenker du på?

Helt konkret: Hva er tilstanden på bilen din? 

1. Har bilen rust i karrosseri eller bærende deler? Dette bør du klare å se rimelig kvikt. Se under bilen, løft litt på tepper osv. Rust er dødsdommen til en bil, resten er kun vedlikehold. 

2. Har den en motor og girkasse som har mye forventet levetid igjen? Er det en 1.2tsi eller 1.6tdi med DSG som kun er kortkjørt og dårlig behandlet(ikke kjørt forsiktig når kald, samt slurv med oljeskift) er svaret sannsynligvis nei, men er det en bensin motor uten turbo eller en 2.0tdi i kombinasjon med manuell girkasse som er pent behandlet så er svaret noe annet. Typisk så vil motorer i Norge ha et veldig snilt liv om de ikke kjøres utelukkende kort da vi kjører sakte i forhold til hva motorene er konstruert for. Dårlig motor eller girkasse kan også være dødsdom for en bil. Turbohavarier kan være dyre, men med riktig bruk av bilen så bør en turbo fint vare langt over 200 000km. Problemet er dessverre at dette ikke alltid er tilfelle. Kjøper man en brukt bil så er dette rent flaks om man får en bil som er kjørt fornuftig eller ikke. Man kan ikke se det...

3. Har bilen elektroniske feil? Feil på ledningsnett eller annet? 

4. Har bilen andre vesentlige mangler og skavanker som vil redusere levetiden? 

Hvis svaret er nei på alt over så er resten kun snakk om vedlikehold. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, arne_and said:

Bremseskiver og klosser foran og bak. En kalipper bak. Nivåregulering frontlykter. Fjær foran og støtdemper bak. Bilbeltelås. Tror det var alt i forbindelse med EU-kontrollen.

Dette er jo egentlig småtterier. Bremser må byttes typisk alle 80 til 120 000km uansett. 

Fjær og støtdempere er også rutinejobb. Ville også vurdert andre deler i hjulopphenget når først jobben er i gang - hvis behov. 

Nivåregulering kan være en liten arm til bærearmen foran som henger og dingler da de er utsatt ved kjøring på dårlig vei(grus som slår opp). Koster 20min ekstra ved neste hjulskift... 

Bilbeltelås får du fra en hugger. 

På mye av dette kan du spare mye penger på å besørge delene selv online. Kan fint få merkedeler til god pris om du går online tilsvarende som for sykkeldeler. Bruk gjerne verkstedet til å skru alt sammen. Da vil du kunne spare litt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig nesten bare slitedeler som skal byttes. Uten å dra på tror jeg man får kjøpt inn deler for 6k for å holde den på veien. Fjærer/ dempere/ bremser bør byttes parvis, men det er ikke et absolutt krav. Det kan være grunnen til at verkstedet skal ha så mye for å få den godkjent. De vil sikkert bytte alle fjærer og dempere, pluss begge kalippere.  

Men bytter du fjær på en så gammel bil bytter du i alle fall også demper i samme slengen. For den som kan skru er det meste gjort på et par, tre kvelder i garasjen.

  • Like 2

Trondheim
I was just riding along...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JB. skrev (42 minutter siden):

Men bytter du fjær på en så gammel bil bytter du i alle fall også demper i samme slengen. For den som kan skru er det meste gjort på et par, tre kvelder i garasjen.

Ohh... Bytta fjær og demper på Caddyen. Måtte stå ute, men venta til godt uti mai. Det er noen år siden, men det var det året det kom 2 meter sludd i mai. Husker fortsatt følelsen av å sitte på huk under bilen å få trusa fylt av sørpe. 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, JB. said:

For den som kan skru er det meste gjort på et par, tre kvelder i garasjen.

For den som kan skru og har gjort det før går det sikkert rimelig greit.

For den som kan skru men ikke har byttet sånt før tar det fort litt lengre tid. Regn med en del timer på YouTube som sagt i forveien. Og så tar ting plutselig lengre tid enn planlagt, kan sikkert gange med tre minst. Da er det plutdelig greit med to biler, så kan repobjektet stå et par kvelder til uten å stresse for at man kommer på jobb osv neste morgen 🙂

For de som ikke kan skru ville jeg ligget unna. Høres ut som grei mulighet hvis et verksted kan bytte slitedelene som nevnt. Ellers blr det vurderes kjøp av nyere bil, med de problemene det medfører

Noen sa en gang at man kan ha rask, pålitelig eller billig bil - velg to ☺️

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble tvunget til å la Yarisen vår få ny eier i høst, mye av samme grunn som trådstarter her. Det var en TS-modell fra 2007 med litt over 200K på telleren. Her var det prisestimat fra merkeverksted på deler og arbeid som kom på rundt 25-30 K. Pristilbudet inneholdt spesifisert pris for hver enkelt del og for hvert enkelt reparasjonsestimat i timer. Til sammen i deler kom det seg på ca 8-9000. Det var bremseskiver, -klosser, begge fjærene bak, påfyllingsrør drivstoff, stabilisatorstag drivhjul og noe annet smårusk. På toppen av dette kom alvorlig rust i bærende konstruksjon. Denne reparasjonen ville de ikke en gang ha - de nektet å sveise. Begrunnelse i kostnad. Jeg skrur ingenting av dette selv, og sveise er noe som utgår med skyhøye kneløft. 

 

Bilen ble solgt på finn etter en storm av henvendelser fra alle mulig folk. Kjøper ble en tidligere ansatt mekaniker på merkeverkstedet til Toyota i bartebyen. Han stipulerte at han måtte ut med ca 10K for å få den gjennom PKK.

 

Hadde jeg hatt utstyr, fasiliteter og kunnskap, hadde jeg glatt spart masse ved å beholde bilen. I stedet måtte jeg kjøpe med ut av det med en regning som inkluderte helt ny brukt bil og flett ny elbillader i sameiegarasje. Ny (brukt-)bil lønner seg aldri. Bil er alltid utgifter. 

 

Jeg hadde i ti av ti tilfeller gjort som trådstarter her; kjøpt noe annet som holder utgiftene unna noen år til. Uansett hvor mye folk maser om at det er lett å fikse selv, det er penger ut vinduet å kjøpe noe annet som er trolig å bryte sammen snart, e.l. argumenter. Det spiller liten rolle. Jeg kan ikke fikse en eneste tilg av dette selv, hverken med YouTube (som ikke stiller med verktøy, fasiliteter eller kompetanse til å ha tiltro til egne ferdigheter i et kjøretøy) eller brukte deler. 

 

Og til slutt. Billig bilhold, Arne? Ironisk nok Yaris. Så lenge den er rustfri, og du gidder å underspyle godt i saltperioden, holder de i mange, mange tusen kilometer. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mekket på egne biler når de har blitt nr.2-biler i mange år og har lært at alt ser mye enklere ut på Youtube enn i virkeligheten. Har likevel stort sett kommet i mål med prosjektene jeg har satt i gang, med enorm mestringsfølelse og store besparelser som bonus. Det har stort sett gått i bremser (skiver, klosser og kalippere), fjærer og dempere, hjullager og litt annet plukk. Og oljeskift og diverse filter selvsagt. Men må jo innrømme at uten egen garasje eller en fin sommerdag har det vært utenkelig å sette i gang. Og det kreves verktøy. Spesialverktøy. Heldigvis har Biltema ganske mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huh skrev (1 time siden):

Vi ble tvunget til å la Yarisen vår få ny eier i høst, mye av samme grunn som trådstarter her. Det var en TS-modell fra 2007 med litt over 200K på telleren. Her var det prisestimat fra merkeverksted på deler og arbeid som kom på rundt 25-30 K. Pristilbudet inneholdt spesifisert pris for hver enkelt del og for hvert enkelt reparasjonsestimat i timer. Til sammen i deler kom det seg på ca 8-9000. Det var bremseskiver, -klosser, begge fjærene bak, påfyllingsrør drivstoff, stabilisatorstag drivhjul og noe annet smårusk. På toppen av dette kom alvorlig rust i bærende konstruksjon. Denne reparasjonen ville de ikke en gang ha - de nektet å sveise. Begrunnelse i kostnad. Jeg skrur ingenting av dette selv, og sveise er noe som utgår med skyhøye kneløft. 

 

Bilen ble solgt på finn etter en storm av henvendelser fra alle mulig folk. Kjøper ble en tidligere ansatt mekaniker på merkeverkstedet til Toyota i bartebyen. Han stipulerte at han måtte ut med ca 10K for å få den gjennom PKK.

 

Hadde jeg hatt utstyr, fasiliteter og kunnskap, hadde jeg glatt spart masse ved å beholde bilen. I stedet måtte jeg kjøpe med ut av det med en regning som inkluderte helt ny brukt bil og flett ny elbillader i sameiegarasje. Ny (brukt-)bil lønner seg aldri. Bil er alltid utgifter. 

 

Jeg hadde i ti av ti tilfeller gjort som trådstarter her; kjøpt noe annet som holder utgiftene unna noen år til. Uansett hvor mye folk maser om at det er lett å fikse selv, det er penger ut vinduet å kjøpe noe annet som er trolig å bryte sammen snart, e.l. argumenter. Det spiller liten rolle. Jeg kan ikke fikse en eneste tilg av dette selv, hverken med YouTube (som ikke stiller med verktøy, fasiliteter eller kompetanse til å ha tiltro til egne ferdigheter i et kjøretøy) eller brukte deler. 

 

Og til slutt. Billig bilhold, Arne? Ironisk nok Yaris. Så lenge den er rustfri, og du gidder å underspyle godt i saltperioden, holder de i mange, mange tusen kilometer. 

Jeg tvilte meg frem til en 2009 Yaris med 90k km for noen måneder siden - bortsett fra sannsynlig bytte av fjærer/støtdempere i løpet av de par neste åra, satser jeg på at det er en evighetsbil til mine ekstremt beskjedne kjørevaner.

Når det gjelder underspyling, hva er mest praktisk/best her? Jeg har kjørt den på børsteløs vaskemaskin  med underspyling hver søndag ettermiddag nå i vinter, 200 meter hjemmefra, for å holde saltslapset unna mens den som regel står ubrukt i ukedagene. Men det blir jo ~4000 kroner i løpet av en vinter - er det bedre å bare spyle av på rimeligere/kortere selvvask? Ev. vaske på rimeligere vaskehall lenger unna, og få mer saltslaps inn igjen på vei hjem?

Eller kanskje det er en sånn portabel høytrykkspyler med varmtvann hjemme på parkeringsplassen som gjelder? Kommer man ordentlig under med slik, eller er det uansett bare rundt hjulene som er viktigst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JB. skrev (15 timer siden):

Det er egentlig nesten bare slitedeler som skal byttes. Uten å dra på tror jeg man får kjøpt inn deler for 6k for å holde den på veien. Fjærer/ dempere/ bremser bør byttes parvis, men det er ikke et absolutt krav. Det kan være grunnen til at verkstedet skal ha så mye for å få den godkjent. De vil sikkert bytte alle fjærer og dempere, pluss begge kalippere.  

Men bytter du fjær på en så gammel bil bytter du i alle fall også demper i samme slengen. For den som kan skru er det meste gjort på et par, tre kvelder i garasjen.

Jeg tror faktisk ikke de har tenkt å bytte mer enn én kaliper, én fjær og én demper.

Det er helt uaktuelt for meg å bytte selv. Alternativet er å finne et billigere verksted som også kan ta EU-godkjenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermann skrev (15 timer siden):

Helt konkret: Hva er tilstanden på bilen din? 

1. Har bilen rust i karrosseri eller bærende deler? Dette bør du klare å se rimelig kvikt. Se under bilen, løft litt på tepper osv. Rust er dødsdommen til en bil, resten er kun vedlikehold. 

2. Har den en motor og girkasse som har mye forventet levetid igjen? Er det en 1.2tsi eller 1.6tdi med DSG som kun er kortkjørt og dårlig behandlet(ikke kjørt forsiktig når kald, samt slurv med oljeskift) er svaret sannsynligvis nei, men er det en bensin motor uten turbo eller en 2.0tdi i kombinasjon med manuell girkasse som er pent behandlet så er svaret noe annet. Typisk så vil motorer i Norge ha et veldig snilt liv om de ikke kjøres utelukkende kort da vi kjører sakte i forhold til hva motorene er konstruert for. Dårlig motor eller girkasse kan også være dødsdom for en bil. Turbohavarier kan være dyre, men med riktig bruk av bilen så bør en turbo fint vare langt over 200 000km. Problemet er dessverre at dette ikke alltid er tilfelle. Kjøper man en brukt bil så er dette rent flaks om man får en bil som er kjørt fornuftig eller ikke. Man kan ikke se det...

3. Har bilen elektroniske feil? Feil på ledningsnett eller annet? 

4. Har bilen andre vesentlige mangler og skavanker som vil redusere levetiden? 

Hvis svaret er nei på alt over så er resten kun snakk om vedlikehold. 

Grunnen til at vi vurderer bytte nå er ikke fordi jeg tror disse feilene er spesielle. Det er fordi summen av kostnadene er høye og et riktig tidspunkt å vurdere det. Jeg skjønner at dette er slitedeler og normale feil ved en gammel bli.

  1. Jeg har ikke tilgang til bukk, kan selvsagt leie meg inn et sted.
  2. 1.6 TDI dieselgate-motor. Jeg tror vi har behandlet den pent, men det er vanskelig å si. Har aldri reagert på at kona kjører hardt eller ruser motoren, og jeg mener selv at jeg ikke gjør det. Oljeskift tar vi når bilen sier i fra, mener denne har en god nok oljemåler til det. Servicer er fulgt. Manuell kasse. Ingen utenlandsturer på autobahn.
  3. Ikke som jeg vet.
  4. Ikke som jeg vet.

Det er ikke frykten for det store havariet som veier tyngst, selv om det også er en bekymring. Men når bilen har kjørt så langt som den tross alt har så begynner stadig flere deler å bli utslitte og må byttes. Jeg tror at jo eldre den er jo mer må byttes, men du mener kanskje at det ikke er slik?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huh skrev (11 timer siden):

Vi ble tvunget til å la Yarisen vår få ny eier i høst, mye av samme grunn som trådstarter her. (...)

Jeg hadde i ti av ti tilfeller gjort som trådstarter her; kjøpt noe annet som holder utgiftene unna noen år til. Uansett hvor mye folk maser om at det er lett å fikse selv, det er penger ut vinduet å kjøpe noe annet som er trolig å bryte sammen snart, e.l. argumenter. Det spiller liten rolle. Jeg kan ikke fikse en eneste tilg av dette selv, hverken med YouTube (som ikke stiller med verktøy, fasiliteter eller kompetanse til å ha tiltro til egne ferdigheter i et kjøretøy) eller brukte deler. 

Og til slutt. Billig bilhold, Arne? Ironisk nok Yaris. Så lenge den er rustfri, og du gidder å underspyle godt i saltperioden, holder de i mange, mange tusen kilometer. 

Takk, godt å få innspill fra noen som er som meg, kan ikke mekke og vil ikke bruke tid på å lære det.

Yaris er en av bilene vi vurderer. Vi landet tilslutt på at selv om en liten varebil hadde vært bra til mye, så er det vanligste at man kjører rundt på folk. Når vi kjører på store ting har vi tilgang til henger.

Forøvrig et godt poeng av Supermann at det blir veldig dyre km med 4000 km i året, så da er spørsmålet hvor mye fleksibiliteten er verdt. Jeg kommer jo ikke til å ta taxi tur/retur Vassfjellet for å komme meg på ski en kveld, selv om det totalt sett kanskje er billigere å gjøre nettopp det enn å eie en liten bil til formålet. (Joda, det går buss, men da blir det null tid igjen til ski når det skal bakes inn i hverdagen).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...