Gå til innhold

Reparere eller selge gammel bil


Anbefalte innlegg

Panda skrev (11 timer siden):

Vi har en 8 år gammel bil med 116.000 km på telleren. Jeg har som ambisjon å kjøre den 5 år til minst.

Å reparere på den løpende vil alltid være billigere enn lån på en ny tilsvarende bil (600.000 kr ny).

Behold Octaviaen mao. 

Dvs du har som ambisjon å beholde den ca like lenge som vi har beholdt Octaviaen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (5 minutter siden):

Forøvrig et godt poeng av Supermann at det blir veldig dyre km med 4000 km i året, så da er spørsmålet hvor mye fleksibiliteten er verdt. Jeg kommer jo ikke til å ta taxi tur/retur Vassfjellet for å komme meg på ski en kveld, selv om det totalt sett kanskje er billigere å gjøre nettopp det enn å eie en liten bil til formålet. (Joda, det går buss, men da blir det null tid igjen til ski når det skal bakes inn i hverdagen).

Hvis du bor sentrumsnært kan ev. Bilkollektivet eller Hyre være et alternativ - brukte de selv i 12 år før jeg gikk over til egen billigbil.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk selv fra 2 til 1 bil da vi flytta inn til byen. Det går stort sett kjempefint siden ingen av oss pendler med bil, men en mister litt fleksibilitet på kveldstid. Den fleksibiliteten savner jeg litt, men for privatøkonomien er det nesten doping.

Miljømessig er det faktisk også en enkeltfaktor som jeg tror teller litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huh skrev (12 timer siden):

Vi ble tvunget til å la Yarisen vår få ny eier i høst, mye av samme grunn som trådstarter her. Det var en TS-modell fra 2007 med litt over 200K på telleren. Her var det prisestimat fra merkeverksted på deler og arbeid som kom på rundt 25-30 K. Pristilbudet inneholdt spesifisert pris for hver enkelt del og for hvert enkelt reparasjonsestimat i timer. Til sammen i deler kom det seg på ca 8-9000. Det var bremseskiver, -klosser, begge fjærene bak, påfyllingsrør drivstoff, stabilisatorstag drivhjul og noe annet smårusk. På toppen av dette kom alvorlig rust i bærende konstruksjon. Denne reparasjonen ville de ikke en gang ha - de nektet å sveise. Begrunnelse i kostnad. Jeg skrur ingenting av dette selv, og sveise er noe som utgår med skyhøye kneløft. 

Bilen ble solgt på finn etter en storm av henvendelser fra alle mulig folk. Kjøper ble en tidligere ansatt mekaniker på merkeverkstedet til Toyota i bartebyen. Han stipulerte at han måtte ut med ca 10K for å få den gjennom PKK.

Hva la du den ut for, og hva ble den solgt for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, arne_and said:

Yaris er en av bilene vi vurderer. Vi landet tilslutt på at selv om en liten varebil hadde vært bra til mye, så er det vanligste at man kjører rundt på folk. Når vi kjører på store ting har vi tilgang til henger.

Stasjonsvogn 😉 Vi har alltid hatt to stasjonsvogner. Så godt som aldri behov for tilhenger. Jeg sliter litt med å forstå hvorfor folk ikke kjøper stasjonsvogn. Vi leide en ny minisuv i syden , fikk jo knapt plass til koffertene (ene måtte sitte med kofferten på fanget). Med stasjonsvogn slipper jeg så godt som alltid unna henger, hvis jeg kan slippe det er jeg glad. 

Gamle biler brukte «motorolje», nye har en drøss å velge i fordi de har så mange ulike filtre. Ikke bare fordeler med ny bil for den som skrur selv, men for en som bare bruker bil og setter det bort til verksted er det sikkert greit 🙂

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (52 minutter siden):

Hvis du bor sentrumsnært kan ev. Bilkollektivet eller Hyre være et alternativ - brukte de selv i 12 år før jeg gikk over til egen billigbil.

Jepp, vi titter på Hyre, Getaround, Trondheim Bilkollektiv og Hygglo som alternativer. Hygglo er mest aktuelt faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Octaviaen er stasjonsvogn. Enyaq'en kalles vel familie-SUV, men den har like stort bagasjerom. Så den får plass til mye, men noen ganger må man ha henger. Og så er det litt greit med henger når man skal frakte litt grove ting som søppel som kan gi stygge merker inni bilen.

Endret av arne_and
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (4 minutter siden):

Octaviaen er stasjonsvogn. Enyaq'en kalles vel familie-SUV, men den har like stort bagasjerom. Så den får plass til mye, men noen ganger må man ha henger. Og så er det litt greit med henger når man skal frakte litt grove ting som søppel som kan gi stygge merker inni bilen.

Bil 2 bør være av typen: alt går med vold og vaselin. Teknisk knall, men ellers noe man kan bry seg mindre om. Alt skal jo ned til 2500,-, det er bare tiden det tar.

Har du hatt skodaen i 13 år, og gjort olje osv (det skrev du vel…), vel da kjenner du bilen.

en ny gammelbil er same same. Hazzle med å bytte i tillegg. Fins folk som skrur skoda, uten at de heter møller feks.  Dermed bedre pris

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De voksne barna til naboen bruker Hyre og Bilkollektivet, og de har vært fornøyd. Eneste er visstnok det er litt vanskelig å få/finne en bil på typiske utfartsdager og ferier. På de dagene vil kanskje en familie bruke primærbilen uansett.

Angående det å mekke selv, bør det nesten være av interesse. Jeg er passe gniten økonom, men mitt lokalverksted tar 1400-1500kr timen, fakturerer ikke med gaffel og har "alt" av utstyr. Eneste jeg kunne vært komfortabel med å bytte er enkle ting som bremseskiver e.l.. Bare på noe sånt tror jeg at jeg hadde brukt 3-4-5 ganger lengre tid enn verkstedet selv om jeg har endel verktøy.  

De jeg kjenner som mekker selv bruker Haynes Verksted-/Reperasjonshåndbok

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (4 timer siden):

Hva la du den ut for, og hva ble den solgt for?

La den ut for 10.000,- Kunne solgt den tredve ganger. Men gikk for det til den første som henvende seg. Orker ikke noen budkrig eller noe styr. Lot dem komme etter tur i den rekkefølgen de henvendte seg, noe en del mennesker var overraskende lite fornøyd med. Fire eller fem som tilbydde seg å vippse usett. Så når førstemann kunne komme dagen etter (det var nok av folk som kunne komme før, og jeg måtte deaktivere annonsen etter en times tid grunnet alt maset, hadde sikkert 40 meldinger etter 30 min), tok han den med seg etter noen minutter. Prøvekjørte den ikke en gang, bare satt på når jeg kjørte den ut av garasjen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (15 timer siden):

Jeg tvilte meg frem til en 2009 Yaris med 90k km for noen måneder siden - bortsett fra sannsynlig bytte av fjærer/støtdempere i løpet av de par neste åra, satser jeg på at det er en evighetsbil til mine ekstremt beskjedne kjørevaner.

Når det gjelder underspyling, hva er mest praktisk/best her? Jeg har kjørt den på børsteløs vaskemaskin  med underspyling hver søndag ettermiddag nå i vinter, 200 meter hjemmefra, for å holde saltslapset unna mens den som regel står ubrukt i ukedagene. Men det blir jo ~4000 kroner i løpet av en vinter - er det bedre å bare spyle av på rimeligere/kortere selvvask? Ev. vaske på rimeligere vaskehall lenger unna, og få mer saltslaps inn igjen på vei hjem?

Eller kanskje det er en sånn portabel høytrykkspyler med varmtvann hjemme på parkeringsplassen som gjelder? Kommer man ordentlig under med slik, eller er det uansett bare rundt hjulene som er viktigst?

Så lenge du får fjernet saltslaps som ligger på kanaler, bremser og rør under der, spiller det kanskje ikke så mye rolle hva eller hvordan du vasker den. Står den i garasje med plussgrader er det også en fordel, slik at det smelter av om noe har samlet seg. Vaske hver uke hadde jeg ikke fått for, men en underspyling i vaskehall når det er mye salt er nok lurt. Jeg er ikke sikker på om du får like godt resultat med manuelle løsninger som slanger eller portabel høytrykkspyler. Men det kan godt være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke ta stilling til hva TS burde gjøre, men det meste kan fikses når det gjelder slitedeler. Om en gjør det selv, eller overlater det til verksted får hver enkelt avgjøre. Det er imidlertid noe repp som kan bli kostbart rent maskinelt i tillegg til rust. 

Uansett kunnskapsnivå vil jeg slå et slag for renhold, spesielt under bilen og jo nyere bil, jo viktigere. Dette fordi nyere biler har deksler under bilen og her har rusten gode vekstforhold. Dekslene gir også utfordringer i forhold til (under)spyling enten det er maskinvask, eller selvvask og hindrer effektivt våre forsøk på underspyling.

Når "saltet" begynner å jobbe, eller "salt"oppløsningen gjør veibanen våt virvles denne suppa opp under bilen og noe av dette trekkes inn på "feil" side av plastdekslene. Det er en viss bevegelse på platene som kan medføre at eventuell beskyttelse under bilen gnus av på platenes  kontaktpunkter og etterlater over tid ubeskyttet metall. 

Den rusta du ser i hjulbuer, bremserør, påfyllingsrør etc er relativt enkel og oppdage og å utbedre, mens rust i bærende konstruksjoner godt skjult av platene som regel ikke oppdages før på EU-kontrollen og da er det i beste fall dyrt å utbedre, i verste fall kroken på døra. 

Så selv om det er vanskelig å komme til, let etter åpninger i platene og spyl i vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo den blir utsatt for "dritten" neste gang det er slike forhold, men vist du har tatt en vask/spyling og det ikke er slike forhold på noen dager vil du ha noen timer/dager hvor rusten ikke har like gode kår. 

Og bonusen av en godt vedlikeholdt bil kan være høyere pris ved salg/innbytte, eller at du kan ha bilen lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen i @arne_ands dilemma. 
Jeg har aldri solgt en bil, bare kjørt til det er ca 2500 igjen av verdien og så kondemnert. 
For min del har jeg stort sett hatt flaks og et godt verksted som skjønner at jeg ikke har nybil og tilpasser seg etter det. 

Nå har vi en Skoda Roomster fra 2007 med ca 170.000 kilometer unnagjort. 
Siste verkstedbesøk fikset en rusten kanal, byttet en bremsekalipper, setebeltelås (jadda VAG) og en del annet småplukk. 
Jeg stoler såpass på verkstedet at kan forholde meg til at det Øyvind sier er sant og legge opp livsløpet etter det. Det var derfor jeg tok den kanalen, som for øvrig var skadet og derfor rustet. Noe jeg visste, men ikke fikset i tide. Nettopp på grunn av manglende fasiliteter for å jobbe med sånt. 

Det er en del plukk som jeg ikke har fikset som ryggekamera, sprekk i pyntefangeren bak, luka til det øvre hanskerommet, et av setene bak vipper ikke opp lengre og at vifta bare går når den er på full fart. Det hassle, men dyrt å få ordentlig og man lever greit med det. I alle fall gjør jeg det. 

Men en dag blir det for mye og for risikabelt å fortsette å putte penger inn i denne bilen og da er det viktig å stoppe i tide. Hvor det punktet er kommer an på risikovilje, bilbehov og egen økonomi. Pluss altså tiltro til at verkstedet ikke bare er ute etter å fakturere så mye som mulig. 

 LarsB
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humm, min Corolla 2007 har kjørt 250k no, tørr ikkje tenke på kva den har kosta i reparasjon. Men no er det nok. Må berre finne ny mens den faktisk kan brukes, den dagen den må reparerast for å kunne brukast er det forseint å vurdere andre alternativ enn reparasjon.

Endret av kosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kosh skrev (28 minutter siden):

Humm, min Corolla 2007 har kjørt 250k no, tørr ikkje tenke på kva den har kosta i reparasjon. Men no er det nok. Må berre finne ny mens den faktisk kan brukes, den dagen den må reparerast for å kunne brukast er det forseint å vurdere andre alternativ enn reparasjon.

Sleng den på finn, det betales over evne for gammel toyota

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips på en liten varebil som er billig i drift må bli en Yaris Verso. Min mor hadde en som gikk og gikk til tross for både mishandling og salt kystklima. Dessverre ble bilen påkjørt og hun kjøpte dessverre en VW Golf. Den har hun snart brukt 50 000 på å reparere. Clutch og turbo. Drittbil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (På 19.12.2023 den 16.43):

Jeg lurer på hvor effektivt det egentlig er å vaske bilen i løpet av vinteren. Blir den ikke tilgriset med salt igjen på neste tur? Hva har man da oppnådd, noen dager/timer mindre saltangrep?

Jeg tenker egentlig det samme som deg, men.. NAF og Gjensidige mener vintervasken er viktig ifølge denne DinSide-artikkelen med den fiffige overskriften: Vintervask av bilen.... Ødelegger bilen

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen påstod at underspyling er dumt hvis det stabilt er ti minusgrader, da var det bedre at snø og isklumper med salt fikk være i fred stabilt utpå bilen. Spyling ville da bare gi en saltlake som trenger inn i kriker og kroker.

Men hvis det er nullføre eller varmere skulle det være lurt å spyle ofte
 

For noen år siden testet vegvesenet sukring av veiene som erstatning for salting. Lurer på hvordan det gikk, burde forenklet livet til bileiere 🫠

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (12 timer siden):

Jeg tenker egentlig det samme som deg, men.. NAF og Gjensidige mener vintervasken er viktig ifølge denne DinSide-artikkelen med den fiffige overskriften: Vintervask av bilen.... Ødelegger bilen

Jeg mistenker at det er mye synsing og lite forskning. De fleste klarer ikke å følge det vaskeregimet der. Skulle gjerne spylt ofte rundt bremsene men da blir det nok isbane i gårdsplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...