Gå til innhold

Bilvalg: 4x4 og tre barneseter


Anbefalte innlegg

Dette er veldig utgåtte tall, men da jeg prata med en mekaniker på BNH ca 2018 så sa han at elbiler hadde ca 30% av "normal" verkstedtid ifht forbrenningsmotor-biler, og det henger litt på greip i mitt hode iaf. Det er _mye_ mindre mekanisk komplisert med en elbil enn forbrenningsmotor. 
Men hva tilstanden er i dag, litt usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (3 timer siden):

Jeg grublet litt over denne og hvordan det slår ut for alle som nå har råd til å kjøpe en "superbil" pga. avgiftsfrie elbiler. Har de råd til å ha dem? 

Elbiler blir ofte dyre å reparere ift nybilpris da det betales 25% MVA på alle deler...

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

janbanan skrev (4 minutter siden):

Elbiler blir ofte dyre å reparere ift nybilpris da det betales 25% MVA på alle deler...

Joda, men de trenger sjelden reparasjon. Kjørte min forrige Leaf fra 50k til 135k uten service og uten andre utlegg enn ca 9k til bremser. Nåværende Leaf er gått ca 120k og heller ikke her har det vært noe utenom en bremseservice på 12k. Mer avanserte elbiler er trolig ikke like feilfri, men mye tyder på at det er en helt annen verden enn tilsvarende fossilutgave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LAK skrev (6 minutter siden):

Joda, men de trenger sjelden reparasjon. Kjørte min forrige Leaf fra 50k til 135k uten service og uten andre utlegg enn ca 9k til bremser. Nåværende Leaf er gått ca 120k og heller ikke her har det vært noe utenom en bremseservice på 12k. Mer avanserte elbiler er trolig ikke like feilfri, men mye tyder på at det er en helt annen verden enn tilsvarende fossilutgave. 

Ja, de bør være enklere å reparere, moren har lite bevegelige/sitedeler. Ingen registerreim/kjede som må skiftes. Min forrige elbil, e-tron fikk ny motor etter service, på garanti. Det var påvist lekkasje av kjølevæske. Bla Møller liker å prise seg høyt på service (og antagelig rep når garantien er utløpt). Men med enklere biler så vil det også være større konkurranse fra uavhengige verksteder til å utføre reparasjoner og service...

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det livsløpsanalyser som har med livsløpskostnadene elbil vs fossilbil?

Dyre biler er generelt dyrere å reparere, men på fossilbiler er det faktorer som diesel vs bensin, automat vs manuel etc.

Interessant hvordan bransjen vil reagere på at verkstedene får mindre å gjøre. Om det vil føre til høy reperasjonskostnad med oppfinnsom forklaring eller lavere sysselsetting for mekanikere. Norges bilkonsum er vel relativt lite miljøvennlig mtp. hvor unødvendig hypping mange bytter bil.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

janbanan skrev (41 minutter siden):

 Møller liker å prise seg høyt på service (og antagelig rep når garantien er utløpt)..

Ja, jeg har heldigvis en VW alle verksted kan, men jeg tenkte mitt den ene gangen jeg var hos Møller og bilen foran meg i køa inn på verksted var en Audi R6. 

Når vi får neste bil kommer jeg til å legge stor vekt på å velge et merke med biler som flere verksted kan skru på. Jeg aner ikke hvordan de kinesiske elbilene er, men jeg undrer meg over hvordan man tenker mht tilgang på deler i et 10 - 20 års perspektiv. Det samme med kompetansen til å skru på bilene. Alle merkene kommer ikke til å klare seg og hvem blir sittende igjen med svarteper? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...