Gå til innhold

Piikkisika smalt av felgen..


Anbefalte innlegg

Garpen skrev (17 timer siden):

Kan aceton funke istedet for sprit (det er det jeg har tilgjengelig)? Eller vil det ødelegge dekket?

Aceton er vel ikke så mye hissigere enn isopropanol, så det går nok bra. Man bruker f.eks hansker av butylgummi når man skal bruke aceton. 

Men gjør deg selv den tjenesten å skaffe en flaske blåsprit til å vaske ting med, mye snillere. 
Velter ikke budsjettet og kan brukes til mye forskjellig. 

https://www.maxbo.no/blarens-1-ltr-blatind-rensemiddel-p3095676/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA98WrBhAYEiwA2WvhOsUltLYU8vkYY656YC7LJNIjl8qEXcxtBIJdwjTE6Tn4ZQPB34m_ahoCrikQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
 

  • Like 2

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (14 minutter siden):

For å preppe lakkoverflater brukes det oftw silikonfjerner. Kanskje det kan funke?

Vil anta det funker, om det er brukt slippmiddel som inneholder silikon, og det er det vel ofte i gummibransjen. 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole skrev (27 minutter siden):

Jeg tørket først, og så skvulpet rundt med trykk for å få blåst litt sprit inn i porene.

Ja, jeg er for lat til å sysle med mange ekstra operasjoner og her er min meining at du overdriver. 
Det skader sikkert ikke, men så lenge innsiden av dekket er rent så er det godt nok og vil guffa tette. 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garpen skrev (22 minutter siden):

@Roy Bruker aceton til å preppe glassfiberskuta når den trenger nye lag med epoxy og slip ... Vet ikke helt hvor lang tid jeg kommer til å bruke på å bruke opp de 750 ml jeg kjøpte i høst etter et lite skipbrudd i Fredrikstad.

Kanskje du kan selge acetonflaska dyrt og kjøpe en flaske med blåsprit og noen fine jåleøl i stedet? 😄

Vi bruker stort sett blåsprit når vi skal preppe noe for liming eller støping ifm jobb, enten det er epoksy og glassfiber eller andre materialer. 🙂 
 

  • Haha 1

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Roy said:

Ja, jeg er for lat til å sysle med mange ekstra operasjoner og her er min meining at du overdriver. 
Det skader sikkert ikke, men så lenge innsiden av dekket er rent så er det godt nok og vil guffa tette. 

Niks. Ikke i nærheten. Selv med skvulping av sprit inni har dekket ikke vært tett på to år. Men nå, etter en maskinvask og så guffe og 40psi i går, er det fremdeles 40psi nå et døgn senere. Og da har jeg bare ristet litt rundt på hjulet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole skrev (11 timer siden):

Niks. Ikke i nærheten. Selv med skvulping av sprit inni har dekket ikke vært tett på to år. Men nå, etter en maskinvask og så guffe og 40psi i går, er det fremdeles 40psi nå et døgn senere. Og da har jeg bare ristet litt rundt på hjulet.

I rest my case.
Jeg tror ikke skvulping av blårens har noen særlig effekt, man må tørke bort slippmiddelet også. 
Hvis du ikke vasker bort slippmiddelet først men bare putter i litt blårens og pumper opp, så oppnår du kanskje bare å dytte slippmiddelrester inn i porene med lufttrykket. 
Det er nå min teori da. 

Som nevnt så gidder ikke jeg å styre for mye med dette, jeg tar blåsprit og fille og vasker bort slippmiddel fra nytt dekk, så smeller jeg det opp med guffe og pumper opp. 
Har dekket mistet lufta etter noen timer/døgn så pumper jeg opp før jeg stikker ut på tur og lar guffa skvulpe rundt og gjøre jobben. Stort sett tett etter en stitur, 
Keep it simple. 

Hadde jeg vært noe til selger nå så hadde jeg tatt med en pall med "dyrt" vaskemiddel for slippmiddel og form hjem fra jobben og lagt ut på Finn og solgt til alle som sliter med å få dekkene sine tette. Men jeg er jaggumeg for lat til det også. 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt Piikisika som piggdekk siden høsten 2021, my trøbbel da med kast, få det tett, at dekket sprakk rett over kanttråden osv. Det sagt så er jeg nå på sesong to på dekkene jeg satt opp ift. fjorårets vinter, og de holder seg tette med helt vanlig Stans på linje med andre dekk jeg har. Ikke gjort noen spesielle øvelser ift. å rense innsiden først. Å poppe de har vært litt småkrevende, men ikke verre enn å sette opp med slange først, så har det gått greit. 

Jeg synes de er vesentlig bedre enn ISP som jeg hadde før i bruk på tynnhjuling, Wratchild har jeg brukt i mange sesonger på fatbike, supert dekk, men "high maintenance" ift. XL-piggene som ikke liker seg på føret som er i Oslomarka akkurat nå. 

Sykler på 2.6 utgaven foran og bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Roy said:

I rest my case.
Jeg tror ikke skvulping av blårens har noen særlig effekt, man må tørke bort slippmiddelet også. 
Hvis du ikke vasker bort slippmiddelet først men bare putter i litt blårens og pumper opp, så oppnår du kanskje bare å dytte slippmiddelrester inn i porene med lufttrykket. 
Det er nå min teori da. 

Som nevnt så gidder ikke jeg å styre for mye med dette, jeg tar blåsprit og fille og vasker bort slippmiddel fra nytt dekk, så smeller jeg det opp med guffe og pumper opp. 
Har dekket mistet lufta etter noen timer/døgn så pumper jeg opp før jeg stikker ut på tur og lar guffa skvulpe rundt og gjøre jobben. Stort sett tett etter en stitur, 
Keep it simple. 

Hadde jeg vært noe til selger nå så hadde jeg tatt med en pall med "dyrt" vaskemiddel for slippmiddel og form hjem fra jobben og lagt ut på Finn og solgt til alle som sliter med å få dekkene sine tette. Men jeg er jaggumeg for lat til det også. 

Jeg gnukket og gned innveldig med både zalo, blåsprit og skivebremserens, uten at det ble tett. Da tenkte jeg som så at jeg fikk prøve å blåse litt blåsprit igjenom porene også. Men det hjalp som sagt ikke noe særlig.

 

Du får vurdere å selge vaskemaskiner som er spesielt egnet til dekkvask, der kan du sikkert tjene noen kroner. Miele Rubber Prep!

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole skrev (1 time siden):

Jeg gnukket og gned innveldig med både zalo, blåsprit og skivebremserens, uten at det ble tett. Da tenkte jeg som så at jeg fikk prøve å blåse litt blåsprit igjenom porene også. Men det hjalp som sagt ikke noe særlig.

 

Du får vurdere å selge vaskemaskiner som er spesielt egnet til dekkvask, der kan du sikkert tjene noen kroner. Miele Rubber Prep!

Hehe, takk for idéen! 
Jeg lover at du skal få den første RubberPrep maskina gratis dersom vi kommer i gang med salg. 
Ser også for meg et franchise opplegg med små butikker ala Mister Mint på utvalgte kjøpesentere, hvor syklister som skal kjøre slangeløst med Piikkisika kan komme innom og få vasket og preppet dekkene sine, og kanskje tilogmed få satt dem opp. SS-kjeden, SlangeløsSpesialisten! 😅

  • Haha 3

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten ironi, jeg tror det er bedre for alt og alle om man kjører dekket i oppvaskmaskina i stedet for vaskemaskina. Hvis man først skal gå maskinsporet, da. Oppvaskmiddel er ganske kraftige saker som tar knekken på det meste. Fordelen er at du slipper at piggdekket harver opp innsiden av vaskemaskina di.

Til info har jeg aldri hatt behov for å vaske dekk før bruk.

  • Like 1

Trondheim
I was just riding along...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (11 timer siden):

Horses for courses, da. Hvis blårens ikke reagerer og løser opp silikonet, så er du like langt. Samme med Aceton. Er jo ikke sånn at alle løsemidler løser opp alt! Silikon er ikke et fett, men plastmateriale, og da mp man ha noe som løser opp det. F.eks. silikonfjerner. 

Ptrooo…

Det er forskjell på å løse opp og vaske bort med fille/papir, og sistnevnte funker godt nok

Hvorfor skal man på død og liv overkomplisere dette og gå på jakt etter spesialremedier og -løsninger?

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy skrev (1 time siden):

Hvorfor skal man på død og liv overkomplisere dette og gå på jakt etter spesialremedier og -løsninger?

Fordi de fleste her hang mye på det gamle forumet, og tar med seg en av de viktigste kjennetegnene ved en god tråd derfra 😀

  • Like 1
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg rapportere at det dekket jeg maskinvasket og blåste opp til 40psi på torsdag, fremdeles holder 35psi, og det uten annet enn et lite minutt med risting. Dette dekket har ikke holdt luft mer enn et halvt døgn tidligere. Jeg erklærer herved hvitvask på 60 grader uten sentrifugering som en suksess. Jeg har vrengt dekket så det ikke skal skrape opp maskinen, lagt det dobbelt og bundet med to strips, og lagt i en gammel t-skjorte så det blir godt med gnukking. 

Denne metoden er den som har vært minst jobb for meg av alt jeg har prøvd før. To minutter innsats fra meg, maks. Maskinen må riktignok jobbe en times tid, men da kan jeg gjøre andre nyttige ting som å plukke fra hverandre kjedet og vaske hver del med bommulspinne.

Endret av Ole
  • Like 3
  • Haha 7
  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro jeg får noen klager hvis jeg vasker sykkeldekk i vaskemaskinen vi bruker til klær. Så da blir jo neste naturlige utvikling her å finne ut hvilken vaskemaskin som er best til dekkvask. Og som kan gjemmes i sykkelboden, uten vanntilkobling (lukket system). 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svene skrev (På 12.12.2023 den 18.44):

Vil tro jeg får noen klager hvis jeg vasker sykkeldekk i vaskemaskinen vi bruker til klær.
(...)😆

Det gjør du på en "Strictly Need to Know Basis". 
Du rekker et lite vaskeprogram uten at du trenger å forklare hva du vasker vel?

Her hos oss kjører jeg vaskemaskin så mye jeg vil uten at noen legger seg opp i det. Ja, jeg vil gå så langt som å si at det forventes at jeg skal kjøre vaskemaskin ofte. Klagene kommer først når jeg ikke gjør det. 

 

LarsB

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (7 minutter siden):

Det gjør du på en "Stricctly Need to Know Basis". 
Du rekker et lite vaskeprogram uten at du trenger å forklare hva du vasker vel?

Her hos oss kjører jeg vaskemaskin så mye jeg vil uten at noen legger seg opp i det. Ja, jeg vil gå så langt som å si at det forventes at jeg skal kjøre vaskemaskin ofte. Klagene kommer først når jeg ikke gjør det. 

 

LarsB

Den reelle faren er at om du begynner å vaske dekk i vaskemaskinen kan du komme i skade for å vise at du faktisk kan operere den... 

  • Like 1
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...