Gå til innhold

Jotunheimen Rundt 2024


RoyE

Anbefalte innlegg

RoyE skrev (2 timer siden):

Mulig jeg kommer til å angre, men jeg er nå ferdig pakket og klar for å starte. Jeg er svært glad for at jeg vet hva jeg går til, så jeg har pakket romslig med klær til både Beito og Lom, og tatt godt med forbehold om hva vi kan møte på, og hva som kan være ønskelig å skifte til/fra på de ulike plassene. 
Men dette blir med sikkerhet ikke den enkleste utgaven av Jotunheimen Rundt å fullføre. 
 

Sitter i Lærdal i varmt sommervær nå.  Aner ikke hva jeg går til, bare at det blir kaldt og seigt og at tidsmålet jeg hadde er endret til å kun fullføre🙃

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hjemme i Larvik nå er det vel 25 grader, og vi har lagt bak oss en glovarm sommerdag. Smått absurd å forberede seg på sykkeltur hvor temperaturen skal ned mot frysepunktet. 
Mtp tidsmål, ta dette som en tur. JR er absolutt best på den måten mener jeg, uten å tenke at man har feilet om man ikke kommer inn til en spesiell tid. 
Jeg forbereder meg på å være ute 17,5-18 timer igjen, du får hyle om du trenger venner @Skoje og det høres ut som rimelig tidsbruk😃

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (50 minutter siden):

Her hjemme i Larvik nå er det vel 25 grader, og vi har lagt bak oss en glovarm sommerdag. Smått absurd å forberede seg på sykkeltur hvor temperaturen skal ned mot frysepunktet. 
Mtp tidsmål, ta dette som en tur. JR er absolutt best på den måten mener jeg, uten å tenke at man har feilet om man ikke kommer inn til en spesiell tid. 
Jeg forbereder meg på å være ute 17,5-18 timer igjen, du får hyle om du trenger venner @Skoje og det høres ut som rimelig tidsbruk😃

Lykke til RoyE. Jotunheimen Rundt er vel et av få ritt i Norge jeg kunne tenkt meg å sykle, kanskje formen er bedre neste år.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, @Joje! Siden jeg nå gjør det for tredje gang, så antar jeg du skjønner at det er å anbefale. Det er en stor, mektig og veldig fin opplevelse på mange plan. Men det er veldig ålreit med en god del timer og kilometer i banken for å ha det så ålreit som mulig rundt der, og ikke bare sitte og hate!   

  • Like 1

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvi tvi all som skal sykle. Jeg er ikke veldig lei meg for at jeg må være barnepasser hjemme i år når jeg ser været. Formen er også laber, kanskje på 80% av fjoråret (best case). Hadde lyst å sykle i år og, men først og fremst som tur uten tidsmål for første gang.

Blir spennende å sjekke passeringer i morgen tidlig, post gjerne startnummer her dere som skal sykle, så blir det enklere å følge med flere enn de man kjenner fra før.

Gleder meg også til å lese fyldige rittrapporter som forhåpentligvis dukker opp utover uka som kommer 🙂 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til folkens! Jeg tok på meg JR-vesten til jobbpendlingen i dag, som en homage til dere som starter 🙂

Hvis dere er litt heldige, får dere bare regn i starten mens det er varmt og man blir enda varmere av å trø opp Filefjell!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tolkning er at eqtiming lister alle som ikke er i mål som DNF-helt til de kommer til mål - så det betyr ikke nødvendigvis at de har brutt. Han passerte Lom for 1 time siden, så er nok i godt driv 🙂

For øvrig; i følge eqtiming var det bare 225 påmeldte, og 97 startende... Så vet ikke helt hvor mye de listene er til å stole på uansett.

https://live.eqtiming.com/72006#result:293199-0-1291774-1-1-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krysser fingrene for det.

Gutta har brukt vesentlig lenger tid i år enn i fjor og jeg mistenker at det var rimelig kaldt både over Filefjell og Sognefjell. Kjenner ikke på noe særlig savn etter å delta i år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket litt på webcams i går kveld og nå i formiddag, og det så ut til å være relativt god klaff mtp lite/moderat regn - men tetgruppa så rimelig seig og velkledd ut i lavlandet på vei til Lom, så regner med at kulde/vind satt sine spor. Vinnertida ble rundt 13t30m, det er vel 0,5-1t tregere enn når det er bra vær.

https://www.instagram.com/reel/C8yLyZbKD7Q/

Arrangøren skriver også at vinden tiltok på Valdresflye etter teten, og ren motvind oppover Bøverdalen/Sognefjellet - så kanskje hardere for de tregere gruppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnoos skrev (2 timer siden):

Ai ai ai.... Kan se ut som RoyE har røket på en DNF. Håper det ikke er noe dramatikk.

Ingen dramatikk! Men jeg innså at tidsbruken til vårt følge ville bli svært lang om vi skulle fortsette. Jeg gjetter på vi hadde havnet på 21-22 t. 
Vi møtte på en sinnsyk motvind da vi kom ned fra Valdresflya til Tessand og vendte snuten mot Lom. Følget vårt begynte å bli redusert, så jeg bestemte meg før Lom at jeg var fornøyd med mine to tidligere deltakelser hvor jeg fullførte, og at det ikke var så interessant å skulle pine seg selv opp Sognefjellet. 
Men, men! 293 km er sykkeltur det óg. 

Årets kuriosa er at man måtte utføre en vaskekte Tom Dumoulin manøver ned i steinura 11 km før Randsverk. Buffen overlevde ikke. 

  • Like 4
  • Haha 2

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg debuterte i år. Jeg var veldig fornøyd med i det hele tatt klare det, og var også fornøyd med tiden til tross for problemer med lekkasje fra ventilen. Den tetta seg (i positiv forstand) til slutt, men jeg måtte sykle fra Lærdal til Fagernes på et litt for komfortabelt framdekk.

Ellers var det også fascinerende å ligge i et stort og raskt felt fra Tyinkrysset til Fagernes i regn og mørke. Med møkkete briller, så jeg egentlig bare en masse røde prikker (baklykter), og en og annen trailer som passerte i full fart. Heftig!

Det var også fascinerende å sykle opp til Sognefjellet med kombinasjonen av bratt bakke, og masse motvind. Da smakte seigmenn ekstra godt.

  • Like 5
  • Thanks 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over, ned fra Filefjell i pissregn i mørket var ikke noe særlig. 
Liten til stiv kuling fra Tessand, opp Bøverdalen og opp Sognefjellet var noe av det seigeste jeg har gjort på to hjul. Og vinden stoppa jo aldri! Og så var det like godt motvind mer eller mindre hele veien fra Fortun til Sogndal óg. 

Fantastisk soloppgang over Valdresflya, innslag av snø/sludd når jeg satt på Sognefjellshytta, regn både her og der underveis og i overkant mye vind!

Traff nesten perfekt med bekledningen, og ingen uhell. Kom i mål på 18:44, effektiv sykkeltid var 16:44. 
 

God natt 🏔️🇳🇴

 

  • Like 3
  • Thanks 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en pose med "Skoje" på Sognefjellshytta, @Skoje. Det var sikkert din. 

Det var veldig mange som hadde kjøpt pakkpose på Biltema for anledningen, tror jeg. Jeg følte nesten halvparten av posene som var der var av samme grønne type 😄 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke DNF men jaggu tenkte jeg tanken mer dette døgnet en alle døgn jeg har hatt i resten av mine leveår. Har gått på mye hardere smeller i form av kramper fra helvete, beinbrudd/trynings men her mest i form av når rittet var ferdig for min del (ca Beitostølen) så hadde jeg fortsatt 25 mil igjen til mål. Tidligere har jeg klart (mentalt) å gå inn i turmodus og få ut gode opplevelser av det. Men i år, ikke sjans. Kroppen var død, mentalt «off», men for dum til å bryte. Så Beito til mål ble helt sykt langt, spesielt med ekstrem motvind konstant siste 17-18 mil (og jeg trener bevist på å sykle i motvind og har blitt «god» på det synes jeg selv). Endte også med å tråkke på meg knesmerter opp Sognefjellet og det ble bare værre nærmere mål jeg kom og da var jeg også nærmere å bli plukket opp av samboer.                                                                                                                                                Må si at dette bekymret meg både under rittet og rett etterpå for da klarte jeg ikke å gå i trapper. Dette er vel hovedgrunnen til at jeg mener jeg burde DNFa for rent mentalt har jeg godt av å være så «kjørt» men kneskade gir for store konsekvenser. Får se, føles mye bedre i dag uten at jeg har belastet det mer en gåing. Ikke spesielt støl heller og det bekrefter at jeg ikke har tråkket hardt utenom første 4 timer (Fagernes). Vært mye mer ødelagt muskulært de 2 første gangene jeg har sykla JR for spesielt i 2019 tråkket jeg «hardt» hele veien. Da var tiden min under 10 bak vinnertiden i år, det sier noe om forholdene i år.                                    Når det er sagt så fikk vi klart mindre nedbør en meldt (men fikk det der det var mørkest-filefjell-Fagernes) men mye mer vind en det var meldt.                      Arrangør: gjør en stor innsats, fantastiske frivillige på matstasjoner, løypa er fantastisk. Men 2 viktige ting som de MÅ gjøre noe med. Det er direkte dårlig måte å organisere starten på at 3 min før starten deler inn i 2 med at en random fyr stiller seg midt i og de bak han må vente 4-5 min før de kan starte. Konsekvensen er selvsagt full forvirring og mye irritasjon blant de bak han fyren og råkjør av en annen verden for å ta igjen de foran som igjen er idiotisk for de som stiller helt foran er selvsagt de sterkeste i hele rittet. Men denne starten i år og at det ble så kjørt så hardt var også grunnen til jeg gikk denne smellen, men akkurat det skal ikke arrangør ha skylden for, det var min egen dumskap. Men de må rydde opp i puljeoppdeling. Hvis 3 puljer blir for store og den må deles likevel så må man ha 6 puljer man melder seg på slik at en vet dette og selvseeding/første mann til mølle.  Maks 100, evt 75 i hver. Ikke dette tullet som var i år. Det andre negative er alle de supportbilene som ikke får konsekvenser for de som jukser med dette (ja det er juks). Jeg syklet med alt på meg/sykkelen og det fungerte topp men så lenge en har mulighet til å legge ut ting så skal man ikke ha support utenfra og at så mange gjør dette når det reglene sier det er ulovlig og der ikke får konsekvenser irriterer meg. Burde vært disk. En annen ting, selv om det er sjarm med soloppgang på Flya/Randsverk så hadde det vært mye bedre med start kl 4, både mht sikkerhet og fysisk prestasjon.                                                Men for å avslutte med noe positivt. Veldig god stemning og støtte blant medsyklister, sykkel/utstyr/klesplan fungerte helt utmerket hele veien. I går skulle jeg aldri mer sykle JR. I dag er det kanskje. For ser jeg kan lære noe av denne smellen. Beklager rotete layout, ble slik på min tlf og vet ikke hvordan jeg skal få luft mellom avsnitt.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt noen lignende stive-knær-kan-ikke-gå opplevelser selv etter JR og T-O, og så lenge man er godt trent og årsaken ikke er feil innstilt sykkel/klosser, pleier det bare å være betennelser som går over etter noen dager.

Jeg synes starten frem til Borlaug har vært sketchy i alle år, for store puljer og for mye stressing med kjøring i motgående veibane osv. Men har observert at ikke alle synes det samme. Synes det hadde vært fint om de delte i 4-6 puljer med god nok avstand til at man ikke kan kjøre inn de foran før Borlaug, men det blir nok vanskeligere/dyrere mtp. eskorter o.l. Kunne ev. nøytralisert frem til Borlaug med bil eller ved å gi samme tid til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (4 timer siden):

Det andre negative er alle de supportbilene som ikke får konsekvenser for de som jukser med dette (ja det er juks).

Helt enig! Dette irriterte meg også. Så også noen som beskrev at følgebilopplegget funka på Stravaen sin. Vet ikke hva sanksjonsmuligheten skulle vært. 30 min tillegg på tiden? Disk? 

Så også noen som pælma ting i grøfta. Så ikke helt hva det var, håper det var bananskall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper bananskall ja for ser mange som spiser de og kaster de, noe som er helt normalt så ok. Så en gel på Sognefjellet men er nok uhell/glipp og ikke kastet. Fant nok årsak til kneproblemet. Setepinne var sunket 1.5 cm+. Syntes jeg satt lavt men klarte ikke å være løsningsorientert nok til å sjekke det på alle stoppene, har jo også måling på setepinne og sett det lett der. Gir meg selv stryk på den men ikke opplevd den har sunket så mye tidligere. Dog ikke syklet så langt og under slike forhold med den før. Brukte den andre raceren min i 2019 + de to TO jeg har syklet. Men da har jeg lært masse det siste døgnet. Kanskje bli ned neste år lell da!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterkt jobba av alle som gjennomførte, men også alle som DNF'et. Har brutt en gang på Lom selv, etter egentlig å ha bestemt meg på Beitostølen, og vet at det krever sitt om man ikke har dagen.

Enig i det som skrives om følgebilopplegget, som støtteapparat-doping å regne siden man slipper drasse med seg alt man trenger underveis. Tror kanskje det er svært ressurskrevende for arrangør å håndheve imidlertid, usikker på hvordan de skal få gjort det på en effektiv måte.

Oddefa skrev (20 timer siden):

selv om det er sjarm med soloppgang på Flya/Randsverk så hadde det vært mye bedre med start kl 4, både mht sikkerhet og fysisk prestasjon.

Litt vanskelig avveining egentlig. Jeg antar du sikter til sikkerheten med tanke på nedkjøring fra Filefjell? Det er jo faktisk en ting som rytterne til en viss grad kan styre selv ved å justere fart etter forhold. Det som i liten grad lar seg styre er jo øvrig trafikk, og der tror jeg faktisk de treffer ganske bra på å redusere risiko så langt det lar seg gjøre ved å ha starttidspunktene som er.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var Jotunheimen rundt fullført. En majestetisk opplevelse dog knallhardt men etter all opphausing om forhold og div på forhånd så trodde jeg det skulle være sånn..😁. Etter å ha konferert med en del veteraner i ettertid kan de ikke huske å ha opplevd slike vindforhold noen gang som vi ble møtt med fra Vågå og hele veien over Sognefjellet.. Vi var en liten gjeng fra Eidsvoll som syklet rittet. Bror min og jeg skulle ta det som en tur og startet 18.00 og de fem andre som var regnet som noen hakk sprekere startet 21.15 med det mål at vi skulle komme i mål ganske likt med tanke på logistikk siden vi hadde base og overnatting i Hemsedal. Vi startet sammen med en liten gjeng med erfarne karer fra en annen klubb som bror min kjente og det gikk fint og jevnt i grei fart over de to første fjellene. Traff godt med bekledning så det gikk veldig greit tross regn og vind mellom Vang og Fagernes. Fra Fagernes ble det medvind og opphold til Beitostølen og videre over flya. Vel nede i Vågå ble vi møtt av en jævlig motvind for å si det mild så det gikk smått med oss til Lom. Etter Lom løyet ikke vinden så det ble tungt for noen av de på laget vi hadde alliert oss med. Litt oppi bakkene tok lagkameratene oss igjen så bor min hang seg på de og forsvant. Etterhvert gikk det veldig smått med våre nye lagkamerater da en av de slet og de ville ikke forlate ham. Jeg måtte da bestemme meg for å forlate de så ikke kompisene mine måtte vente så lenge i Sogndal på meg. Jeg ende opp med å forsere Sognefjellet solo i goood motvind..😅. Etter å ha komme meg til Sognefjellshytta fikk jeg beskjed om at lagkameratene mine nettopp hadde forlatt matstasjon så det ble ikke så mange vafler som jeg så for meg men kasta meg på sykkel for å ta de igjen. Jeg fikk nye krefter av denne beskjeden så tro det lille jeg hadde igjen bort til der det brakk ned til Fortun. Tenkte at tidsbegrensning på 22 minutt for bare være for tida var så dårlig uansett så tenke at en tidsstraff tar jeg gjerne.. Gleden var stor når jeg så de sto og ventet før tidtaking nede i bunn av bakken. Så fikk en fin reise inn til Sogndal på halen av rulle og logistikk ble løst perfekt! Tid ble litt over 21 timer så ikke mye å skryte av bortsett fra solotur i de forholdene over Sognefjell burde gi litt kudos 😂. All skryt av løype, natur og matstasjoner var ikke overdrevet! ♥️

  • Like 12
  • Thanks 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tronda skrev (29 minutter siden):

Tid ble litt over 21 timer så ikke mye å skryte av bortsett fra solotur i de forholdene over Sognefjell burde gi litt kudos 😂. All skryt av løype, natur og matstasjoner var ikke overdrevet! ♥️

Å sykle i 21 timer er ganske mye å skryte av.  Chapeau 👏

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...