Gå til innhold

Jotunheimen Rundt 2024


RoyE

Anbefalte innlegg

Hvor lenge vil dere si dere er tørre med Velotoze? Jeg har to par, og jeg bruker dem når det er ordentlig vått, har til og med fått på plass teknikken som gjør at monteringsjobben er levelig. Men selv med disse er det toppen 45 min før jeg kjenner vannet kommer på plass. 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å glemme hvordan det egentlig var, men jeg husker det som om jeg var tørr og varm på nær hele runden i JR 2022, men det har jo litt formodningen mot seg. Men holdt i hvert fall mye lenger enn 45 min. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (20 timer siden):

22 var jævlig, men påkledningen var optimal og det var aldri kaldt, bare guffent nesten hele veien.

Vanntette skotrekk, løse bein og den geniale Tiburu-shortsen fra Assos. Ulltrøye fra Devold, vest sykkeltrøye i ull fra Ashmei, løse ermer og neoprenhansker fra Assos. Bytta litt på jakkene, Rapha regnjakke når det regna som verst, ellers vindjakke. Solid lykt fra Gemini  med 1000+ lumen. Voksbasert kjedeolje funka hele veien. Ta en god stopp på Lom og legg gjerne tørre klær her, da blir Sognefjellsturen mye bedre. God tur!

Selv om været er noget under par så ser stort sett temperaturen ok ut på store deler av turen. Litt friskt høyere opp, men tørre klær i Lom er nok en grei plan ja. 

 

RoyE skrev (9 timer siden):

22 var min første deltakelse. Da hadde jeg drømt om JR i mange år, men rett og slett ikke turt å melde meg på før pga stor respekt for både distanse, høydemeter, natta etc. 
Jeg dro til Lærdal mutters alene, ingen kompiser eller noen å støtte meg på, så jeg anså det som min hovedoppgave å finne meg allierte i feltet så fort som mulig. Da vi syklet ut i fra Fagernes hadde vi blitt en liten trio med karer i samme situasjon, og vi hang sammen derfra til mål. Disse to var avgjørende for min del og bidro stort til at de miserable forholdene ble levelige, med prat om alt og ingenting, deling av powerbank, måtte én stoppe stoppet lojalt de to andre osv. Alle tre var debutanter dette året, så at vi fant hverandre og kunne bruke hverandre, og forsto etterhvert  at vi kom til å komme til mål, gjorde at det tross forholdene var en moralsk oppadgående kurve omtrent fra start til mål. 
I 23 var vi to fra denne trioen som møttes i Lærdal igjen for å ta JR i helt andre forhold, og det å ha noen å støtte seg på fra start, og ikke minst helt andre værforhold, gjorde JR23 til omtrent et helt annet ritt enn 22-utgaven. 
 

Hva jeg ville gjort annerledes om jeg hadde visst mer?

1. Bedre regnjakke. Oppgradert i ettertid fra Raphas Classic regnjakke, til en Shakedry-variant fra 7Mesh. To forskjellige verdener. Da hadde jeg holdt meg tørrere lenger.

2. Mer klær. Jeg klarte meg tross alt i 22, men jeg var litt for tynnkledd ved flere anledninger. Jeg hadde gitt mye for litt varmere hansker, ordentlig lue og en ordentlig vinterjakke ved flere anledninger gjennom turen. 

3. Skifte alt fra topp til tå i Lom. Litt for å få en «ny start», og jeg hadde kjøpt meg 0,5-1 time i tørr tilstand. Jeg holdt på å fryse i hjel da vi satt i gang etter å ha hatt pause inne på Lom i vått tøy, og fått litt varme i kroppen. Det var ingen høydare å gå ut i regnet og kulda igjen i vått tøy og skulle begynne på. 

4. Skjerm til bakhjulet. Vet jeg at jeg skal ut i regnvær her hjemme bruker jeg alltid skjerm. Det gjør regnværssykling SÅ mye triveligere. Ikke minst slipper man sand inn steder hvor det blir sårt… Og du har svært god tid å bli sår på!

5. Prøve å tørke av/rengjøre flasketut. Jeg ble voldsomt magesyk ved hjemkomst, og var sengeliggende/toalettsittende i én uke.  Etter prøver ble tatt hos legen ble det konstatert at dyreavføring var synderen. Veldig deilig.

Takk 👍 

Har noen hansker på vei med ekspress over natt levering. Tørre klær i Lom er som nevnt en plan, og det blir nok noen tørre ulltrøyer óg et par andre steder just in case.
Skjerm har jeg ikke, men blir en liten Ass Saver og mengder med krem til skrukken underveis 😅

Mest spent på lykt/hvor mørkt det blir i regnet og det å ligge på hjul med andre.

Tror det blir en bra tur! 😎

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble veldig glad for dagens melding. Dette er syklbart, men klær og skift vil det være svært viktig og avgjørende å ha tilgang på. Dette er i praksis full vinter ved et par anledninger.  

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (23 timer siden):

Min erfaring er at Velotoze gjør en veldig god jobb med å holde vannet unna

For meg er problemet at det blir en konkav fordypning mellom leggbeinet og leggmuskel, så da renner det rett nedi. Ikke prøvd, men kan jo hende den mansjetten funker bra til Velotoze også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være veldig forsiktig med å gi råd om jeg et ritt jeg ikke har syklet selv.

Men med tanke på bekledning, vil jeg minne om at Spatzwear under slagordet "It's raining, you're training" opprinnelig var et spesialmerke for intensiv ritt- og treningssykling i vått og kaldt vær. Importeres av Racing Depot og føres fremfor alt av Spinn

Grunnlagt av tidligere proffrytter Tom Barras som savnet klær som faktisk fungerer i skikkelig rufsevær. Er brukt bl.a. av Alpecin-Deceuninck

Jeg har ikke prøvd alle spesialplaggene for ritt i regn, men opplever at skotrekkene er utmerkede og likeså trøyene.

Anbefaler Legalz som de letteste regntrekkene. Fikk også god omtale i test i Landevei. Som bekreftet både av egen bruk, tester og kommentarer fra Spatz, får du best effekt om eventuelle beinvarmere ikke føres inn under trekkene, men er trukket over skotrekkene. Ellers vil stoffet kunne føre fuktighet under trekkene og videre inn i sokker. Men trekket vil muligens ha samme utfordring som @Magnoos peker på når den brukes uten beinvarmer. Meget mulig at de siste Fasta fungerer enda bedre under ritt, men jeg antar at de ikke i like høy grad er vanntette. For øvrig selvsagt passe på at skosålene ikke slipper inn fuktighet ved klossen.

Undertrøyen Race Layer fungerer utmerket i regnvær ettersom den fanger varm luft mot kroppen, transporterer fuktighet og tørker raskt. Basez 2 fungerer også utmerket når det er kaldt, men blir trolig for varm for sommerritt, selv i kjølig og vått vær. Begge var opprinnelig laget for å kunne brukes direkte under tynn regnjakke eller varmere jakke som Gabba/Perfetto. Etter at jeg oppdaget disse trøyene, har jeg gått bort fra ellers utmerkede ulltrøyer både i kjølig vær, i regnvær og på vinterstid.

  • Wow 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende tips, @Sepeda. Kanskje jeg faktisk skal ratte bort til min lokale Spinn og se om det er noe spennende der. 
 

Men vannsikring av cleat, hva gjør folk der? Det har jeg aldri surret noe med. Silikon? Pakning av noe slag?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra start er det ikke noe tema for meg med lang vinterbukse, men jeg tenker absolutt at det er et alternativ for første gang, å ha på Beitostølen for å dra på seg, pga temperaturen og værforholdene meldt over Flya. Da sammen med andre varmere remedier også. 
 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (2 timer siden):

Men vannsikring av cleat, hva gjør folk der? Det har jeg aldri surret noe med. Silikon? Pakning av noe slag?

Har ikke erfaring selv - bruker sko med vanntett såle i regnvær - men jeg mener at andre har meldt at de bruker gaffatape mellom innersåle og åpninger for klosser. Silikon tror jeg også er nevnt.

Mener at noen også taper luftehull i skoene for å hindre at fukt føres inn fra mettet neoprentrekk til sokker.

Er forresten redd for at utvalget av Spatzwear som jeg nevnte er beskjedent i butikk. Jeg har bestilt min voksende garderobe derfra på nettet og fått levert i nærmeste butikk.

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat avsluttet jobben med skoene mine her nå, plastet og teipet på innsiden og fjernet tape på et stort ventilasjonshull på utsiden jeg allerede hadde teipet og erstattet med Lotto Soudal Krystal fugemasse/lim. Kan hende jeg opplever også Velotoze som tettere med disse grepene. 
 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ikke tilfeldig, @Gruskverner. Jeg kunne tatt Tec7 som lå ved siden av, men nei, det måtte bli Lotto Soudal sin. Jeg får bidra der jeg kan når jeg ikke har mulighet til å bruke Alpecin-shampo på den (nesten) nakne issen her. 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull innerst og lag på lag slik at man enkelt kan justere funker alltid. Noe varmt/tørt på Beitostølen og Lom virker til å være en god idé, greit å beholde følelsen i fingrene og klare å holde seg på sykkelen. Kanskje noen varmere skotrekk og hansker før Flya óg. 

Blir spennende å se hvor godt man treffer på bekledning.

Jeg var litt skeptisk til mørket pga regnet som var meldt, men tror det skal gå veldig greit nå med de lyktene jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syklet i 22, og bortsett fra på Sognefjellet frøs jeg egentlig ikke noe spesielt. Min bekledning er kanskje ikke å anbefale, for jeg syklet i shorts (med en god dose varmekrem) til toppen av Valdresflye😶. Der trakk jeg på Sportful 2nd skin knevarmere som jeg hadde rullet opp under skotrekkene. Brukte Velotoze tynne skotrekk, men skulle jeg prøvd i år hadde det blitt den litt kraftigere utgaven. Minuset med disse er knappene under, som har en tendens til å løsne. Spatzwear Legals som Sepeda roser har jeg dårlige erfaringer med. Mulig det er fordi jeg nesten konsekvent bruker knevarmere og får vann som renner inn? Det er jo silikonrenner ned langs skaftet som fungerer som drenering for vann inn i skoene😯.

På overkroppen var det Brynje ulltrøye, løse ermer og vest. Med en regnjakke i lomma som ble dratt på i nedkjøringene og neoprenhansker. Alt bortsett fra undertrøye fra Bioracer. Kun på Sognefjellet jeg savnet bedre bekledning.

Men hvis det blir bare 2-3 grader blir det jo noe helt annet enn i 22. På Flye var det jo 6-7-8 grader. Sognefjellet var verst, med 4-5 grader og tett regn. 

Hvorfor har ikke arrangør et oppsamlingssystem for overskytende klær når vi kommer ned til butikken ved foten av Sognefjellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår et slag for brynje mot kropp hvis folk ikke har det og føler seg modige nok til å skifte kit så kort før ritt 🙂 Men synes selv det er helt overlegent til aktivitet der en nesten uansett blir våt/fuktig. Enten syntet eller ullversjon, ull er noe bedre i skikkelig kaldt vær, men syntet gir et større spenn av komfortabel temperatur. Regulerer temperaturen veldig bra, og holder en ofte unna å bli skikkelig nedkjølt.

 

Ellers er litt ekstra tykk regnnikkers genialt å dra på hvis det er regn på natten hvor det i tillegg er kaldt. 

God tur til alle de som skal ut, veldig respekt for den turen der!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Været blir som blir det blir, regn en del timer går bra, men for min del er været Beitostølen-Randsverk viktigst  da det fort blir mørkt som nevnes lenger opp og det påvirker både sikkerhet og "trivsel" underveis. Når det gjelder flytte rittet så skjønner jeg det også har med avtaler med veimyndigheter, frivillige etc, men hadde de flyttet rittet ett døgn hadde (til lørdag) hadde det jo vært bra vær store deler av døgnet. Uten sammenligning for øvrig (da vi snakker om skiløyper) flyttet birken rennet sitt i vinter fra lørdag til søndag pga været. Til masse skryt fra deltager. Hvis en ser bort myndigheter, avtaler etc så tror jeg mange av de 600ish påmeldte hadde vært ganske positiv og fleksibel til flytte en deg på avtaler og planer for klart bedre vær(melding). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det fortsatt ser veldig lite fristende ut når man ser på detaljene på Yr... Kan ende med regn mer eller mindre hele løypa bortsett fra Fagernes, 1°C og 10m/s vind med 15 m/s i kastene på flya og Sognefjellet, snø på Sognefjellet og tettere regnbyger fra Luster til Sogndal...

Rittet er allerede hardt nok uten slike forhold, tror jeg plasserer meg i DNS for 2. gang i løpet av mine 7 påmeldinger. Rittet skal tross alt være noe man gjør fordi man synes det er gøy/vakkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg kommer til å angre, men jeg er nå ferdig pakket og klar for å starte. Jeg er svært glad for at jeg vet hva jeg går til, så jeg har pakket romslig med klær til både Beito og Lom, og tatt godt med forbehold om hva vi kan møte på, og hva som kan være ønskelig å skifte til/fra på de ulike plassene. 
Men dette blir med sikkerhet ikke den enkleste utgaven av Jotunheimen Rundt å fullføre. 
 

  • Like 3

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som jeg skrev før i dag. Hadde arrangør hatt litt (mulighet og/eller ønske om) fleksibilitet og forskyvet rittet med ett døgn hadde det blitt gode forhold. Ja faktisk også tatt en TO variant med start kl 04 lørdagsmorgen hadde blitt tryggere, ikke minst siden en da hadde fått både Flya og Sognefjellet i dagslys så hadde heller målgang vært på kvelden og evt natten da siste delen jo er mye "enklere" og fort strekker med lys, bygder og den slags. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller meg disponibel og villig til å utsette starten!

Har så smått (ganske så «humoristisk» altså) vært inne på tanken å trille over startstreken, men dra rett på hotellrommet noen timer, og starte turen litt senere nettopp pga vær. 

  • Haha 2

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...