Gå til innhold

Jotunheimen Rundt 2024


RoyE

Anbefalte innlegg

runermm skrev (På 19.6.2024 den 23.26):

Jeg kommer ikke til å delta i år, og bedre garanti for topp vær finnes ikke!

22-utgaven var episk komisk, fjoråret var bra med unntak av Valdresflye.

Offroad Valdres 2023 var som JR året før, bare bytt ut 43 mil asfalt med 12 mil myr og leire.

Med mitt hell blir sikkert siste lørdag i august (UB) årets våteste dag.

 

Har du meldt deg på i siste liten? For nå blir gradvis kjipere og kjipere værmelding. 

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen9ng skrev (10 timer siden):

Har du meldt deg på i siste liten? For nå blir gradvis kjipere og kjipere værmelding. 

Har ikke solgt startnummeret ennå. Skal få gjort det og da skal du se det lysner!

  • Thanks 2
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeldende værmelding starter jeg ikke i. Jeg syklet under slike forhold i 22, og jeg orker ikke det en gang til. Forskjellen i både fysisk og mental belastning fra forholdene 22 kontra 23 var enorme, og jeg lå rett ut i en uke etter hjemkomst i 22 med mageinfeksjon. 
Værmeldingen nå er bare nitrist, og det er utrolig synd for arrangementet om den slår til. Jeg trøster meg fortsatt med at det er noen dager til start og krysser fingrene for endring. 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å svinge fra å være lei for at jeg ikke kan delta i år, til at det er flaks jeg ikke kan delta i år.... Men min dypeste medfølelse for dere som er påmeldt, ikke enkelt å ta avgjørelsen om man skal håndheve regel 5 på egne vegne, eller velge varme og komfort ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at det er vanskelig for arrangøren å flytte rittet en uke med tanke på alle de frivillige.

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo fellesferie, og utenlandske deltakere som reiser langveisfra osv. Og de har vel ikke akkurat mye slingringsmonn økonomisk mtp. at Styrkeprøven AS i hvert fall tidligere i år holdt tilbake startkontingentene som var innbetalt. I tillegg er jo alt av tillatelser fra myndighetene gitt for disse spesifikke datoene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoje skrev (9 minutter siden):

Dere som syklet i 2022 i tilsvarende vær. Hva ville dere gjort annerledes? Lagt ut tørt skift på flere stasjoner f.eks?

 

Jeg syklet for første gang i 2022, tror kanskje jeg var den eneste som faktisk syntes det var helt ok. Ingen problemer med å holde varmen, sendte ut ulltrøye og byttet den på Randsverk, Lom og på Sognefjellet. 

Det eneste jeg ville gjort annerledes må være lykt på minimum 600 Lumen. Er trønder og ble sjokkert over hvor mørkt det var på natten lengre sør i landet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjermer, gaffatape skotrekk over bukse/ben, gjerne en overtrekksnikkers som er regntett. Ull. Ta med kjedeolje for regn. Passe på å ha en lysplan som tar høyde for at det blir mørkere pga. skydekke.

Men mest av alt; ikke starte hvis det blir så labert vær 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders and skrev (29 minutter siden):

Jeg syklet for første gang i 2022, tror kanskje jeg var den eneste som faktisk syntes det var helt ok. Ingen problemer med å holde varmen, sendte ut ulltrøye og byttet den på Randsverk, Lom og på Sognefjellet. 

Det eneste jeg ville gjort annerledes må være lykt på minimum 600 Lumen. Er trønder og ble sjokkert over hvor mørkt det var på natten lengre sør i landet

Ull er gull 👍

Har sterk nok lykt, men batteritiden kan være en utfordring om det ender med at jeg må kjøre den på høy styrke i mange timer. Usikker på om lykta tåler monsunregn og lading samtidig gitt.

 

Gruskverner skrev (24 minutter siden):

Skjermer, gaffatape skotrekk over bukse/ben, gjerne en overtrekksnikkers som er regntett. Ull. Ta med kjedeolje for regn. Passe på å ha en lysplan som tar høyde for at det blir mørkere pga. skydekke.

Men mest av alt; ikke starte hvis det blir så labert vær 😅

DNS sitter svært langt inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 var jævlig, men påkledningen var optimal og det var aldri kaldt, bare guffent nesten hele veien.

Vanntette skotrekk, løse bein og den geniale Tiburu-shortsen fra Assos. Ulltrøye fra Devold, vest sykkeltrøye i ull fra Ashmei, løse ermer og neoprenhansker fra Assos. Bytta litt på jakkene, Rapha regnjakke når det regna som verst, ellers vindjakke. Solid lykt fra Gemini  med 1000+ lumen. Voksbasert kjedeolje funka hele veien. Ta en god stopp på Lom og legg gjerne tørre klær her, da blir Sognefjellsturen mye bedre. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoje skrev (13 timer siden):

Dere som syklet i 2022 i tilsvarende vær. Hva ville dere gjort annerledes? Lagt ut tørt skift på flere stasjoner f.eks?

 

22 var min første deltakelse. Da hadde jeg drømt om JR i mange år, men rett og slett ikke turt å melde meg på før pga stor respekt for både distanse, høydemeter, natta etc. 
Jeg dro til Lærdal mutters alene, ingen kompiser eller noen å støtte meg på, så jeg anså det som min hovedoppgave å finne meg allierte i feltet så fort som mulig. Da vi syklet ut i fra Fagernes hadde vi blitt en liten trio med karer i samme situasjon, og vi hang sammen derfra til mål. Disse to var avgjørende for min del og bidro stort til at de miserable forholdene ble levelige, med prat om alt og ingenting, deling av powerbank, måtte én stoppe stoppet lojalt de to andre osv. Alle tre var debutanter dette året, så at vi fant hverandre og kunne bruke hverandre, og forsto etterhvert  at vi kom til å komme til mål, gjorde at det tross forholdene var en moralsk oppadgående kurve omtrent fra start til mål. 
I 23 var vi to fra denne trioen som møttes i Lærdal igjen for å ta JR i helt andre forhold, og det å ha noen å støtte seg på fra start, og ikke minst helt andre værforhold, gjorde JR23 til omtrent et helt annet ritt enn 22-utgaven. 
 

Hva jeg ville gjort annerledes om jeg hadde visst mer?

1. Bedre regnjakke. Oppgradert i ettertid fra Raphas Classic regnjakke, til en Shakedry-variant fra 7Mesh. To forskjellige verdener. Da hadde jeg holdt meg tørrere lenger.

2. Mer klær. Jeg klarte meg tross alt i 22, men jeg var litt for tynnkledd ved flere anledninger. Jeg hadde gitt mye for litt varmere hansker, ordentlig lue og en ordentlig vinterjakke ved flere anledninger gjennom turen. 

3. Skifte alt fra topp til tå i Lom. Litt for å få en «ny start», og jeg hadde kjøpt meg 0,5-1 time i tørr tilstand. Jeg holdt på å fryse i hjel da vi satt i gang etter å ha hatt pause inne på Lom i vått tøy, og fått litt varme i kroppen. Det var ingen høydare å gå ut i regnet og kulda igjen i vått tøy og skulle begynne på. 

4. Skjerm til bakhjulet. Vet jeg at jeg skal ut i regnvær her hjemme bruker jeg alltid skjerm. Det gjør regnværssykling SÅ mye triveligere. Ikke minst slipper man sand inn steder hvor det blir sårt… Og du har svært god tid å bli sår på!

5. Prøve å tørke av/rengjøre flasketut. Jeg ble voldsomt magesyk ved hjemkomst, og var sengeliggende/toalettsittende i én uke.  Etter prøver ble tatt hos legen ble det konstatert at dyreavføring var synderen. Veldig deilig.

  • Like 1

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders and skrev (14 timer siden):

sjokkert over hvor mørkt det var på natten lengre sør i landet

Og det er ikke bare pga skydekke, men våt asfalt "suger" jo til seg en del lys også som i praksis oppleves som mindre lys fra lykten, ergo bra med sterkere lykt i våte forhold.

Nå syklet jeg ikke i '22, men i så våte forhold som det høres ut til å ha vært da ville jeg faktisk slått et slag for landeveis"vintersko", som med skotrekk utenpå (og eventuell mansjett i tillegg om åpningen på toppen er litt løs) vil holde deg tørr på beina i betraktelig lenger tid enn vanlige sko og skotrekk.

Det er også en kjensgjerning at det trekker opp mye fuktighet fra åpningen til cleatsfestene så det kan være et triks å silikonere rundt skruehullet for å unngå dette.

Avkortet snorkel er også fint, så kan man ligge tett på hjul og fortsatt få puste uten å få munnen full av asfaltshake og unngå å bli sengeliggende i dagevis som RoyE nevnte lenger oppe 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnoos skrev (2 timer siden):

Avkortet snorkel er også fint, så kan man ligge tett på hjul og fortsatt få puste uten å få munnen full av asfaltshake og unngå å bli sengeliggende i dagevis som RoyE nevnte lenger oppe 

Jeg krever bilder dersom noen går for denne 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnoos skrev (4 timer siden):

Nå syklet jeg ikke i '22, men i så våte forhold som det høres ut til å ha vært da ville jeg faktisk slått et slag for landeveis"vintersko", som med skotrekk utenpå (og eventuell mansjett i tillegg om åpningen på toppen er litt løs) vil holde deg tørr på beina i betraktelig lenger tid enn vanlige sko og skotrekk.

Det er også en kjensgjerning at det trekker opp mye fuktighet fra åpningen til cleatsfestene så det kan være et triks å silikonere rundt skruehullet for å unngå dette.

Min erfaring er at Velotoze gjør en veldig god jobb med å holde vannet unna. Eneste ulempen er at de er litt stramme, så hvis du brede føtter som presser mot siden av skoene kan du oppleve å få en noe inneklemt følelse, særlig etter 10 timer...

https://bikeshop.no/velotoze/nyvelotoze017/velotoze-tall-20-skotrekk-ekstremt-aero-vann-og-vindtett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...