Gå til innhold

Jotunheimen Rundt 2024


RoyE

Anbefalte innlegg

Sun Flyer skrev (På 3.5.2024 den 9.31):

Jeg brukte apidura race på 14-timers turen med Sveinung på onsdag. Ingen sår på meg. Når jeg tenker meg om brukte jeg den også på JR i fjor. Og Tcr... Men tailfin er gjennomtenkt, altså.

Men du er jo så hjulbeint som en kugutt 😜

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Topeak-veska er jo klink umulig å få så mye som lillefingeren ned i 😬
Fikk tak i en rimelig PRO Discover Team, den var ikke for høy og ganske liten og lett. Tror den gir meg nok plass til ymse remedier og gjør nytten rundt Jotunheimen.

Å svi av langt over 1000kr utgår kjente jeg. Kunne forsvart det om jeg hadde brukt det mer, men jeg bruker stort sett toalettmappe foran styret. 

Apidura Race og Backcountry Top Tube Bag'ene ble litt store og går trolig i retur sammen med Toppeak´n, selv om jeg likte Apidura'ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan overta White-vesken min mot porto @Skoje om interessant. Den har fungert på to utgaver, og det var bare jåleri som gjorde at jeg kikket meg om etter en ny. Men Topeaken er nesten umulig å bruke. 
 

Edit: ser du har fått tak i!

  • Like 1

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sykler JR for første gang i år. Har jo lest diverse rittrapporter og tråder på forum og ikke minst hør historiene til kjente som har syklet det. Gjennomgangstema er gjerne at de fleste har undervurdert hvor kaldt det blir i løpet av natt og tidlig morgen.. Noen som har har hatt suksess med påkledning første gang eller har gode råd etter årevis med prøving og feiling? Er vel væravhenging og litt varierende temp fra år til år men.. Også var det snakk om at man helst skulle ha lykt foran som faktisk lyste opp vegen litt.. Er dette noe som kan være lurt. Syns å ha sett på diverse bilder fra åra før at dette ikke er så vanlig? Nevner at jeg har tenkt å bruke ca. 18 timer da jeg gjerne sykler Trh-Oslo på den tiden relativt komfortabelt.

Fyr løs med erfaringer og gode råd!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er heldig, @Tronda, i dag tidlig skrev jeg en oppsummering til min kompis som blir med i år for første gang, og er både forvirret og overveldet over pakking, stedsnavn, matstasjoner etc. Jeg har brukt hhv 17:24 og 17:50, så oversikten under er med 17-18 t fra start til mål i tankene.

Jeg har gjennomført to ganger, i 2022 og 2023. I 22 vil jeg si det var uforsvarlig å sykle med lykt som ikke gir skikkelig lys, pga regn, våt veibane og det var skikkelig mørkt et par timer. I 23 hadde jeg klart meg finfint med en bli-sett-lykt da det var klarvær og det aldri ble ordentlig mørkt. Jeg kommer til å sykle med skikkelig lykt i år som lyser godt opp om nødvendig, og jeg anbefaler alle å utstyre seg med dette. 

Under er mine notater overbrakt til en førstereis som har fungert bra for meg. Det er med andre ord ikke å anse som en fasit. Jeg har begge foregående år, og vil i år igjen, ha fokus på at dette er tur og ikke ritt. Tid er underordnet, opplevelsen er prioritert. Jeg mener bestemt at Jotunheimen Rundt gjennomføres absolutt best slik. Opplevelsen er enorm. 

 

Here goes:

 

Ankomst Lærdal ca kl 1500

Plukke opp startnr

Pakke bagasje til Sogndal, Beito og Lom og legge på riktig plass.

Sogndal må inneholde håndkle og toalettsaker, samt normale klær og sko.

Beito inneholder varme klær for natten, samt mat for ca 4 timer. Lue, buff, varm jakke, tykke hansker og neopren skoovertrekk.

Lom inneholder fullt reserveskift om ønskelig, samt mat for ca 6 timer. Dæsj med Assos-creme bør være i denne bagen.

Middag ca kl 18.

Skifte til sykkeltøy ca kl 20.

 

Bekledning ved start har vært sykkellue, tynn normal baselayer, tynn kortermet ulltrøye, sykkeltrøye, armvarmere og Assos vest. Fóret shorts, knevarmere, neopren tåovertrekk og tynne Defeet-trekk. Av bagasje har vi tynne vanter, Shakedry-jakke, mat, smertestillende, Lypsyl og våtserviett for evt dassbesøk. Mat skal holde til ca 7 timer. Jeg har hatt med 10 ‘enheter’ med mat her. 6 x lefse og 4 x Kvikk Lunsj. Inntak av en pakke lefse og en kvikk lunsj gir deg ganske nøyaktig 60 g karbohydrater, som er et fint timesinntak.

 Feltet er stort mellom Lærdal og Fagernes. Det er ingen vits i å bruke masse energi på å holde oss samlet vi som sykler sammen. Mister vi hverandre rejoiner vi på matstasjonen på Fagernes. Forvent rullekjøring etter nedkjøring fra Filefjell og milene derfra inn til Fagernes.

 

Ca kl 02.00: Matstasjon Fagernes. Tidsbruk 4,5-5 t, 5-10 min stopp

Toalettbesøk

Forsyne seg med mat og fylle flasker

Hiv innpå smertestillende

 

Ca kl 04.00: Matstasjon Beitostølen. Tidsbruk ca 7 t,10-15 min stopp

Toalettbesøk

Forsyne seg med mat og fylle flasker. Jeg har hatt 4 x lefse og 2 x Kvikk Lunsj her.

Fylle opp lommer med personlig mat

Finne personlig bag og kle på oss varmere klær

 

Ca kl 06.30: Matstasjon Randsverk. Tidsbruk ca 9 t, 5-10 min stopp

Toalettbesøk

Forsyne seg med mat og fylle flasker

 

Ca kl 08.30: Matstasjon Lom. Tidsbruk ca 11-11,5 t, lengste stopp ca ⁓30 min

Toalettbesøk

Forsyne seg med mat og fylle flasker. Jeg har hatt 4 x lefse og 3 x Kvikk Lunsj her.

Fylle opp lommer med personlig mat

Hiv innpå smertestillende

Ta av varme klær og dumpe disse i bag. Skifte klesplagg om nødvendig. Dumpe lykt.

 

Ca kl 12.00: Matstasjon Sognefjellhytta. Tidsbruk ca 15 t, 10-15 min stopp.

Toalettbesøk

Forsyne seg med VAFLER og fylle flasker

 

Ca kl 13.00: Coop Fortun. Tidsbruk ca 16 t

Rask benstrekk, antrekksjustering og samling av tropper etter utforkjøringen ned fra Sognefjellet.

 

Ca kl 15.00: Målgang Sogndal.

 

 

  • Like 2

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deltok også i 22 og 23, og dette var gode tips. Smertestillende ville jeg holdt meg unna da 😉

På Coop Årtun går ikke tida (du er i nøytralisert sone) så her kan du ta deg god tid.

Med hensyn til behov for lykt var 2022 ekstremt ettersom det var massivt med veiarbeid og elendig grusvei før Fagernes kombinert med tett regnvær og lite sollys. Under normale forhold (2023) er lysbehovet lite.

Ikke la deg lokke til å bli med i ei rulle som er over ditt nivå ned til Fagernes. Det er 10–12 timer igjen når du kommer dit.

Både hodet og kroppen svinger opp og ned gjennom rittet. Jeg har hatt det verst før Lom, mens Sognefjell og fjordsyklinga har gått mye bedre, på tross av mange høydemeter og mil i banken. Ikke fortvil om det er litt seigt, det pleier å komme seg jo nærmere mål man kommer. God tur!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklet for første gang i fjor. Skal ikke i år. Det er fristende å ha ganske lite klær fra start siden lærdal ofte er varmt. Men det varer uansett ikke så lenge, så kle deg etter tempen som kommer på filefjell. Hvis du er litt varm unngår du også å kjøre for hardt opp dit. Så er det bare en vindvest ekstra, så er du klar for valdresflya. Det blir kjølig nedover, men det går over. Det viktigste for meg var å få i meg nok mat på sykkelen. Man får alltid inn litt på stasjonene, men det er et godt stykke mellom hver. Der feilet jeg dessverre litt. Jeg kledde av meg på sognefjellet siden det skulle bli varmt utover fjorden. Da la jeg sekken min i feil hylle sånn at den ikke kom til sogndal før det var for sent å reise derfra. Røk dermed på et svindyrt hotellrom..

Tror jeg kom såvidt under 16 timer fra pulje 2. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Sun Flyer sier! Sjekk værmelding og temperatur på Filefjell/Valdresflye på passeringstidspunktene, ikke la deg lure av at sola skinner og det er 18-20 grader ved start, du skal rett til nesten 1000 moh, og sola går ned ganske kjapt etter man triller avgårde. 

Var med i 2018, da var det strålande sol og sikkert nærmere 20 grader ved start klokka 21-ish, mange startet i kort/kort.. Det ble raskt ned mot par grader på Filefjell, og det var minusgrader over Flyet.. Virket som mange ble overrasket over dette, men det var ikke store avvik fra yr sin værmelding, så hadde man sjekket den før start, hadde man visst hva som ventet 🙂

Jeg sto heldigvis i mot "gruppepresset", startet med lange erme og ben+skotrekk, vindvest og hansker på lommen, litt varmt i starten, men angret ikke ved nedkjøring fra Filefjell og videre inn i natten 🙂

  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt alt jeg trenger på sykkelen, det går helt fint i en seterakett . Da kan en justere akkurat når en vil (utenom når en henger i strikken) Matstasjonene er jo tett nok, så en trenger jo ganske lite lommemat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

suverin skrev (8 timer siden):

Som @Sun Flyer sier! Sjekk værmelding og temperatur på Filefjell/Valdresflye på passeringstidspunktene, ikke la deg lure av at sola skinner og det er 18-20 grader ved start, du skal rett til nesten 1000 moh, og sola går ned ganske kjapt etter man triller avgårde. 

Var med i 2018, da var det strålande sol og sikkert nærmere 20 grader ved start klokka 21-ish, mange startet i kort/kort.. Det ble raskt ned mot par grader på Filefjell, og det var minusgrader over Flyet.. Virket som mange ble overrasket over dette, men det var ikke store avvik fra yr sin værmelding, så hadde man sjekket den før start, hadde man visst hva som ventet 🙂

Jeg sto heldigvis i mot "gruppepresset", startet med lange erme og ben+skotrekk, vindvest og hansker på lommen, litt varmt i starten, men angret ikke ved nedkjøring fra Filefjell og videre inn i natten 🙂

Eh jo, det var godt avvik da det var meldt 5+ over valdresflya men det var 5-, så at mange ble overrasket var ikke så rart. Randsverk så ut som Alzheimers/tourettes konferanse når jeg kom dit for makan til risting har jeg ikke sett sett senere. Og Løke i Borat drakt da gitt. Ellers er jeg enig, godt og varmt i Lærdal kan lure de fleste, for etter 10 min er man i skyggen og forblir det til solen dukker opp i Bøverdalen/Sognefjellet. 

i 2018 har jeg ambisiøs klesplan med poser og masse klære over alt. I 2019 syklet med samme hele veien, men varmere klær fra start og en jakke som jeg brukte av/på underveis. Mulig jeg jeg la fra meg noen klær på Sognefjellet. Og hadde vel noe mat jeg tok med meg underveis men kjører også mest med alt og da bare fyller drikke underveis. Følger samme opplegg i år men tror også jeg bruker liten  styreveske til klær, mat m.m. Værmelding vil selvsagt påvirke dette. 

Syklet på 14.50ish i 18 og 13.40-50 i 19. Tipper jeg kan være i nærhet i år også hvis ting går som normalt. Men bestemt meg for å slippe teten tidligere og tviholde på det med resultat at Valdresflya begge årene har blitt solosykling. i 19 kom en "gruppe 2" litt bak meg til Randsverk og da syklet jeg med de til mål. TIdsmessig har de ikke så mye å si for hadde fått samme tid likevel, men opplevelsen over Flya hadde blitt bedre. i 2018 syklet jeg alene med en kompis som var klart sterkere en meg fra Lom til mål. Ingen tok oss igjen og vi tok heller ikke igjen noen. Han var klart sterkere en meg også og "tok seg litt av meg": I 19 fikk jeg gjengjeldt omsorgen da han sprakk opp sognfjellet mens han tviholdt på å henge med teten og fikk loset han inn i gruppen vår. Han skal dessverre ikke sykle i år.

Sveinung var forresten en sterk bidragsyter i den gruppen fra Randsverk i 19. Mange gode samtaler underveis og bra samkjøring. Og i år dropper jeg matstasjonen i Lom, som i jeg/vi også gjorde i 19. Mao sørge for at det jeg har med meg fra Randsverk skal holde til Sognefjellet. 

Overnatter i campingvogn på Lærdal camping og bilr starten på sommerferien vår. Satser på bra vær, fjellturer og noe sykling (men skal sykle Bright Midnight to uker etter JR og må prøve å ikke overdrive belastningen). 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (1 time siden):

Eh jo, det var godt avvik da det var meldt 5+ over valdresflya men det var 5-, så at mange ble overrasket var ikke så rart. Randsverk så ut som Alzheimers/tourettes konferanse når jeg kom dit for makan til risting har jeg ikke sett sett senere. Og Løke i Borat drakt da gitt. Ellers er jeg enig, godt og varmt i Lærdal kan lure de fleste, for etter 10 min er man i skyggen og forblir det til solen dukker opp i Bøverdalen/Sognefjellet. 

i 2018 har jeg ambisiøs klesplan med poser og masse klære over alt. I 2019 syklet med samme hele veien, men varmere klær fra start og en jakke som jeg brukte av/på underveis. Mulig jeg jeg la fra meg noen klær på Sognefjellet. Og hadde vel noe mat jeg tok med meg underveis men kjører også mest med alt og da bare fyller drikke underveis. Følger samme opplegg i år men tror også jeg bruker liten  styreveske til klær, mat m.m. Værmelding vil selvsagt påvirke dette. 

Det var kanskje meldt rett på pluss ja. Men er det meldt par-fire plussgrader på 1400 meter, så er det vel ikke veldig overraskende at det blir 4-5 minus? Helt normalt på flyet (og i Sjodalen) det 😉

Har noen stygge bilder av Løke på netthinna, var så uheldig å ligge på hjul en bitteliten periode, når han reiste seg var det lite trivelig, så da stakk vi 😂 Han ble heldigvis påtvunget både jakke og hansker over Flyet mener jeg å huske, men lår og rompe eksponert i minusgrader.. 😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

suverin skrev (1 time siden):

Det var kanskje meldt rett på pluss ja. Men er det meldt par-fire plussgrader på 1400 meter, så er det vel ikke veldig overraskende at det blir 4-5 minus? Helt normalt på flyet (og i Sjodalen) det 😉

Har noen stygge bilder av Løke på netthinna, var så uheldig å ligge på hjul en bitteliten periode, når han reiste seg var det lite trivelig, så da stakk vi 😂 Han ble heldigvis påtvunget både jakke og hansker over Flyet mener jeg å huske, men lår og rompe eksponert i minusgrader.. 😱

Jeg ble overrasket iallefall he he, og det ble de i rundt meg. Ja har sett bilder med jakke og borat. Syklet mange timer (TO/styrkeprøven) med han i fjor og da "mimret" vi litt om dette. Han angret seg for dette stuntet, havnet jo på sykehus med alvorlig muskelforgifting også. 

  • Like 1
  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (15 timer siden):

i 2018 har jeg ambisiøs klesplan med poser og masse klære over alt. I 2019 syklet med samme hele veien, men varmere klær fra start og en jakke som jeg brukte av/på underveis. Mulig jeg jeg la fra meg noen klær på Sognefjellet. Og hadde vel noe mat jeg tok med meg underveis men kjører også mest med alt og da bare fyller drikke underveis. Følger samme opplegg i år men tror også jeg bruker liten  styreveske til klær, mat m.m. Værmelding vil selvsagt påvirke dette. 

 

Hvordan foregår fylling av drikke på matstasjonen egentlig, risikerer man å stå i lang kø for å få fylt vann?

Førstereis og satser på mest mulig av/på med klær underveis, væravhengig så klart. Planelegger å legge ut varmere klær (jakke, tykke hansker og muligens tykkere skotrekk) på Beitostølen.
Klær og ymse på ryggen, mesteparten av mat i top tube bag, fylle på litt på de matstasjonene jeg stopper på. En ekstra flaske på ryggen frem til Fagernes, blir lite med kun to flasker for meg helt dit.

Har valget mellom 303FC og Roval Rapide CL II, tror jeg går for sistnevnte. Ikke så stor vektforskjell egentlig. Slangeløst på Corsa Pro.
303FC står med Corsa Pro og TPU-slanger nå. Går jeg for de blir det nok slangeløst. TPU slanger i reserve siden de tar liten plass.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vært noe vann/drikkekø de to siste årene for min del, @Skoje. Det har vært romslige langbord med ferdigoppfylte engangsbegere med diverse, og flere større dunker mhv vann og sportsdrikke. Du kan sågar få fylt flasken din med Cola-brus. Jeg er glad i Cola og gikk for den løsningen på en av stasjonene i 22. Det ble litt mye igjen med 0,7 ltr fant jeg ut 😁

  • Like 1

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/12/2024 at 1:43 PM, RoyE said:

Ikke vært noe vann/drikkekø de to siste årene for min del, @Skoje. Det har vært romslige langbord med ferdigoppfylte engangsbegere med diverse, og flere større dunker mhv vann og sportsdrikke. Du kan sågar få fylt flasken din med Cola-brus. Jeg er glad i Cola og gikk for den løsningen på en av stasjonene i 22. Det ble litt mye igjen med 0,7 ltr fant jeg ut 😁

Kjempenyttige tips for en førstereisgutt her! Et annet spm, får hva får man av mat på matstasjonene som egner seg som lommemat uten at det blir søl? Eller er det best å sende egen sekk til stasjonene for påfyll av slikt? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne har det ikke vært noen voldsomt gode alternativer for mat til å ta med seg. Fritt etter hukommelsen har det vært brødskiver, suppe, vafler, gryte og diverse drikke. Om det blir annerledes nå med Sogn som arrangør vet fåglarna. 
Jeg har pakket mat med fra start som skal holde til Beito, bag på Beito med mat og klær for natten og ny bag med nytt påfyll på/i Lom. Det har holdt veldig fint for min del, og vil være slik jeg legger det opp i år igjen.  

  • Like 1

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har alltid vært Sogn som har stått for det meste praktiske som matstasjoner o.l. Brødskiver med salt/sukker, bananer og løs spekepølse har vært beholdningen på Fagernes/Beitostølen/Randsverk, mens Lom har betasuppe og Sognefjellet vafler.

Det har vel også vært noen varianter av Toro sine "rett i koppen" på de nattlige matstasjonene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (8 timer siden):

Nå begynner det å nærme seg såpass at yr sitt værvarsel er tilgjengelig, og man kan dermed nevrotisk sitte og kontinuerlig oppdatere denne siden frem til rittstart:

https://raceweather.azurewebsites.net/

Ser jo bra ut så antar den ikke stemmer. Jeg sykler best i regnvær så får krysse fingrene at vafflene på Sognefjellet nytes i snøstorm mens Heidi Weng og resten av landslagsjentene nekter å gå utendørs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, første prognoser ser jo intet mindre enn fantastiske ut. 16-24 grader på Fagernes på natten, og 7-10 over Flya er jo levelig for å si det sånn. Men jeg har 22-utgaven hvor jeg debuterte friskt i minne, så tar det litt piano foreløpig med feiringen. Men slår dette til ligger det vel nesten an til å bli tidenes JR mtp værforhold.  

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på 7-10 grade natterstid over Flya . Nevnt det lenger opp, men i 18 var det meldt 5+ og vi fikk 5-. Ikke at jeg tror vi får -7 til -10 men planlegger for 0 grader slik det er nå. Lite vind også. Men mye kan skje på værfronten den neste uken.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værmeldingen i Jotunheimen skifter fra sol til regn annenhver dag - i 2022 kjørte jeg til Lærdal, sjekket raceweather og konstaterte at det var meldt regn i hele løypa og lyn på fjellovergangene, og kjørte rett hjem igjen 😅. Det skal sies at jeg hadde 6 timer med uanmeldt regn fra start i T-O 2 uker før friskt i minne.

Akkurat nå er det bare meldt under 10 på Valdresflye, mens i går var det meldt 6 grader på alle fjellovergangene. Det er bare å ta værmeldingen som underholdning inntil videre 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan værmeldingen så ut over en uke før start de to foregående årene husker jeg ikke, men det var nå hvertfall ikke noenting som kom overraskende på i hverken 22 eller 23. Det var meldt mye nedbør og drittvær i 22 og veldig bra i fjor de siste par dagene før start, og forholdene ble vel mer eller mindre nøyaktig som forespeilet begge årene.  
Det er selvsagt altfor tidlig å ta nåværende melding for god fisk, så det blir spennende å følge med i dagene opp mot start hvordan prognosene utvikler seg!

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å delta i år, og bedre garanti for topp vær finnes ikke!

22-utgaven var episk komisk, fjoråret var bra med unntak av Valdresflye.

Offroad Valdres 2023 var som JR året før, bare bytt ut 43 mil asfalt med 12 mil myr og leire.

Med mitt hell blir sikkert siste lørdag i august (UB) årets våteste dag.

 

  • Haha 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...