Gå til innhold

Ny logo Terrengsykkel / Landevei


Kjesk

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri opplevd noe spesielt positivt med å kjøpe sykkel i fysisk butikk kontra nett. 

Det jeg opplever har mest å si er hva slags policy de ulike merkene har på garanti. Dette skal jo egentlig ikke ha noe å si da norsk lov om reklamasjon uansett gjelder, men her er det stor forskjell på hvordan saker følges opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri opplevd noe spesielt positivt med å kjøpe sykkel i fysisk butikk kontra nett. 

Det jeg opplever har mest å si er hva slags policy de ulike merkene har på garanti. Dette skal jo egentlig ikke ha noe å si da norsk lov om reklamasjon uansett gjelder, men her er det stor forskjell på hvordan saker følges opp. 

Poenget her var at verken magasiner eller sykkelbutikker blir bedre av at ingen legger igjen penger der.

Mange klarer seg fint med å forholde seg til nettbutikker for deler, sykler og stasj, og gjør mekkingen selv. Men om mange nok baserer seg på dette, forsvinner butikkene i nærområdet som kan ha deler på lager, spesialverktøy for å fikse ting som kanskje ikke alle har, kompetanse til større serviceoppdrag. 

Og det blir i hvert fall ikke mer eller bedre sykkelinnhold i Fri Flyt ved at ingen gidder betale abonnementsprisen for tilgang til ts.no + fysisk blad.

Fortjener Terrengsykkel.no å overleve? Finnes det et stort nok marked i Norge? Aner ikke, men prisen er lav nok for meg til at jeg får nok ut av det for egen del til at det får gå. Selv om jeg ikke får all verden ut av bladet i vinterhalvåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arve skrev (På 12.12.2023 den 11.18):

Det blir litt som å klage på at det stadig blir færre sykkelbutikker med OK utvalg og priser, og likevel kjøpe alt av sykler, deler og tjenester på nett.

Er det stor overlapp mellom disse to gruppene? Jeg handler det meste på nett og Finn.no, og bryr meg lite om hvorvidt det finnes lokale butikker eller ei.

Endret av jaknudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Arve said:

Poenget her var at verken magasiner eller sykkelbutikker blir bedre av at ingen legger igjen penger der.

Mange klarer seg fint med å forholde seg til nettbutikker for deler, sykler og stasj, og gjør mekkingen selv. Men om mange nok baserer seg på dette, forsvinner butikkene i nærområdet som kan ha deler på lager, spesialverktøy for å fikse ting som kanskje ikke alle har, kompetanse til større serviceoppdrag. 

Og det blir i hvert fall ikke mer eller bedre sykkelinnhold i Fri Flyt ved at ingen gidder betale abonnementsprisen for tilgang til ts.no + fysisk blad.

Fortjener Terrengsykkel.no å overleve? Finnes det et stort nok marked i Norge? Aner ikke, men prisen er lav nok for meg til at jeg får nok ut av det for egen del til at det får gå. Selv om jeg ikke får all verden ut av bladet i vinterhalvåret.

Når det gjelder sykkelbutikker, må jeg innrømme at her i Trondheim synes jeg det er bedre enn på lenge nå. Flere rendyrka elsykkelbutikker med mye stæsj for transport, vi har flere sjapper som har fokusert primært på verkstedbiten og også selger endel interessant stæsj du ikke finner hos de typiske LBSene, som Chris King hos Sykkelbua, bra utvalg av Garbaruk og mye andre deler hos Trondheim Sykkelservice etc.

Det som kanskje har blitt noe dårligere er vel butikker med godt utvalg av mid-highend sykler i butikk, der er vel Hank Sport primært alternativet, i tillegg til Unaas, hvertfall når det gjelder stisykler.

  • Like 3

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (3 timer siden):

Når det gjelder sykkelbutikker, må jeg innrømme at her i Trondheim synes jeg det er bedre enn på lenge nå. Flere rendyrka elsykkelbutikker med mye stæsj for transport, vi har flere sjapper som har fokusert primært på verkstedbiten og også selger endel interessant stæsj du ikke finner hos de typiske LBSene, som Chris King hos Sykkelbua, bra utvalg av Garbaruk og mye andre deler hos Trondheim Sykkelservice etc.

Det som kanskje har blitt noe dårligere er vel butikker med godt utvalg av mid-highend sykler i butikk, der er vel Hank Sport primært alternativet, i tillegg til Unaas, hvertfall når det gjelder stisykler.

Samt Heimdal Sykkelservice med sykler fra Felt + hjulbygging på egen spec og Brattørkaia med Scott/Merida + DT Swiss service/salg + Shimanohjul for landeveisfolket 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, rosandholm said:

Samt Heimdal Sykkelservice med sykler fra Felt + hjulbygging på egen spec og Brattørkaia med Scott/Merida + DT Swiss service/salg + Shimanohjul for landeveisfolket 😊

Var rimelig sikker på at jeg glemte noen ja 🙂

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arve skrev (21 timer siden):

Poenget her var at verken magasiner eller sykkelbutikker blir bedre av at ingen legger igjen penger der.

Mange klarer seg fint med å forholde seg til nettbutikker for deler, sykler og stasj, og gjør mekkingen selv. Men om mange nok baserer seg på dette, forsvinner butikkene i nærområdet som kan ha deler på lager, spesialverktøy for å fikse ting som kanskje ikke alle har, kompetanse til større serviceoppdrag. 

 

"Gi meg mer penger, så skal jeg gjøre en bedre jobb" har aldri vært en god forretningsmodell. 

Det har blitt solgt enormt med sykler de siste årene og det store flertallet skrur lite selv. Det selges også flere elsykler, noe som forsterker behov for en tur på verksted og mer kompetanse på verkstedene. Så jeg er ikke bekymret for det scenarioet du beskriver. Det er vel heller ingenting som tyder på at det for eksempel er færre sykkelverksted i Oslo nå enn for fem år siden. 

Men det er færre butikker som selger sære merker til skyhøye priser og behandler vanlige kunder som annnenrangs sortering, ja.

Når det gjelder Fri Flyt er jeg overhodet ikke bekymret. Når VG kjøper et slikt produkt tar de et strategisk eierskap.  Nyhetssjef David Andresen Vesteng som kom fra VGTV er en av de aller flinkeste på underholdningssiden av bransjen. Med muligheten til å pushe sakene på VG-fronten når du et helt annet publikum enn det gamle Fri Flyt gjorde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (7 minutter siden):

"Gi meg mer penger, så skal jeg gjøre en bedre jobb" har aldri vært en god forretningsmodell. 

Kanskje ikke. Men "det er så dumt at de gode butikkene i bykjernen er borte" hjelper ikke om alle kjører til handlesentrene utenfor. 

Jeg synes du har flere gode poenger, og det kan godt hende de klarer å booste nok trafikk inn i FF-porteføljen av nettsider til at de etter hvert går i pluss. Men mer spisset mot stinisser som oss blir det neppe av det... Og jeg er helt enig i at flere butikker hadde en del å gå på mht seriøsitet og kundeservice. Priser også, for all del. Men jeg synes også du fortegner bildet litt. Spesielt butikkene på Løkka synes jeg var både gode og trivelige.

Jeg ser også at det er en del sykkelverksteder som er etablert, sikkert mye pga den store økningen i pendler- og transportsykling (mye drevet av EL). Bra poeng!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arve skrev (25 minutter siden):

Kanskje ikke. Men "det er så dumt at de gode butikkene i bykjernen er borte" hjelper ikke om alle kjører til handlesentrene utenfor. 

Jeg synes du har flere gode poenger, og det kan godt hende de klarer å booste nok trafikk inn i FF-porteføljen av nettsider til at de etter hvert går i pluss. Men mer spisset mot stinisser som oss blir det neppe av det... Og jeg er helt enig i at flere butikker hadde en del å gå på mht seriøsitet og kundeservice. Priser også, for all del. Men jeg synes også du fortegner bildet litt. Spesielt butikkene på Løkka synes jeg var både gode og trivelige.

Jeg ser også at det er en del sykkelverksteder som er etablert, sikkert mye pga den store økningen i pendler- og transportsykling (mye drevet av EL). Bra poeng!

 

Det er mulig butikken på Løkka var bra (BAB?), jeg var aldri innom der. Men har lett PTSD fra Raske Sykler. Og synes nisjebutikkene som fortsatt holder koken har hatt en del ansatte som oppfører seg som om kunden er et irritasjonsmoment. 

Når det gjelder Fri Flyt og Terrengsykkel m.fl. så må slike konsept treffe entusiastsegmentet og nybegynnerne, de skal ikke lage innhold for folk som har som hobby å reise på camping i Sverige. Det er fullt mulig. Problemet med gamle Fri Flyt mener jeg var at redaksjonen i hovedsak skrev om ting de selv synes var gøy og kult og stort sett ikke brydde seg noe særlig om kundene. Om vi hadde holdt på sånn der jeg jobber hadde vi alle vært arbeidsledige i løpet av kort tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (1 minutt siden):

Men har lett PTSD fra Raske Sykler. 

Du snakker for oss allel 😂. Men jeg husker de var bra en gang før tusenårskiftet, da de holdt til i villmarkshuset nede ved Akerselven. 

stislask skrev (2 minutter siden):

Og synes nisjebutikkene som fortsatt holder koken har hatt en del ansatte som oppfører seg som om kunden er et irritasjonsmoment. 

Ja, det har du sikkert rett i, selv om min opplevelse er mer preget av lett inkompetanse på hvordan en jobber i service- og butikkdrift heller enn vrangvilje. Fortsatt en del å gå på der.

stislask skrev (2 minutter siden):

Når det gjelder Fri Flyt og Terrengsykkel m.fl. så må slike konsept treffe entusiastsegmentet og nybegynnerne, de skal ikke lage innhold for folk som har som hobby å reise på camping i Sverige. Det er fullt mulig. Problemet med gamle Fri Flyt mener jeg var at redaksjonen i hovedsak skrev om ting de selv synes var gøy og kult og stort sett ikke brydde seg noe særlig om kundene. Om vi hadde holdt på sånn der jeg jobber hadde vi alle vært arbeidsledige i løpet av kort tid. 

Jeg håper du har rett mht hvordan det utvikler seg videre - og det er tross alt redaksjonens ansvar å lage innhold som appellerer til målgruppen. Min observasjon var bare at det ikke nødvendigvis vil komme mer relevant innhold for oss dersom alle med digitalt ts.no-abb sier opp. Lærdommen en ansvarlig eier kan trekke er at det markedet er ikke stort nok. Vi får vente, håpe og se, og hver får bruke pengene sine der de synes de får noe igjen.

Takk for god og betimelig korreksjon, forresten 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som jobber i friflyt, hvordan har trafikken vært etter at forumet ble lagt ned? For min del har terrengsykkel ramlet ut av min faste "sjekk på nett rutine". Ser at terrengsykkel ser fresehere ut enn det gjorde tidligere.

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arve skrev (På 14.12.2023 den 11.10):

Du snakker for oss allel 😂. Men jeg husker de var bra en gang før tusenårskiftet, da de holdt til i villmarkshuset nede ved Akerselven.

Haha, det vekker minner jeg helst bare ville begrave. Jeg var på ingen måte fast kunde, men jeg var innom noen ganger ca 2008-2009 eller deromkring da de holdt til i Pilestredet(?). En gang var jeg innom for å spørre om de kunne hjelpe meg med et par nye bolter som hadde blitt spist opp av baktriangelet. Det kunne de, men de solgte bare komplette sett med lagre og alle bolter. Selvfølgelig til en milliard penger OG med dugelig ventetid.

Via MTBR kom jeg i kontakt med en salgssjef i USA. Han Fedex'et over-natten pakke til meg, ikke bare en gang, men to ganger, da første pakke viste seg å være feil generasjon av opphenget. Gratis. Dette var altså en representant fra produsenten.

  • Like 2
  • Haha 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...