Gå til innhold

Proffsesongen 2024


Valentino

Anbefalte innlegg

kettill skrev (4 timer siden):

Klassisk liftup. Morsomt å se fartsforskjellen når de passerer mastersyklistene. Nå vet ikke jeg nivået på de, men det har jo tross alt vært en kvalifiseringsprosess.

Sjekket tidene på de første startnummerne som ble tatt igjen, de hadde 1,5 runder / 70 km igjen da de ble tatt igjen av teten som hadde 25 km igjen. MvDP vant på 4:41, førstemann til å bli tatt igjen som ikke brøt ret etter det (virket som om flere av de første som ble tatt igjen fikk seg en knekk og brøt) kom i mål på ca. 6:24, aldersklasse 45-59 😃 Uno-X-rytteren Torbjørn Andre Røed kom vel inn ca. 14 min etter MvDP og entusiasten Jonas Orset ca. 35 minutter etter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn er vel ikke Uno-X-syklist, eller? 
Han sykler vel for Treks USA-baserte gravel-profflag Driftless: https://racing.trekbikes.com/stories/driftless/meet-the-2024-driftless-crew 

Han har gjort gjesteopptredener på landslag i Tour of Norway tidligere. Har han vært på Uno-X devo eller tilsvarende også? 
 

  • Thanks 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn gjorde vel ett helt greit ritt sånn sett. 

Ser Klevgård også var med. Han var 5 min bak Torbjørn.

Må si jeg synes det ser innmari gøy/hardt ut. Får jeg trent greit i vinter og kroppsvekta litt ned så tror jeg at jeg må prøve Nice neste år (i gubbe klassen). 

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (1 time siden):

Torbjørn er vel ikke Uno-X-syklist, eller? 
Han sykler vel for Treks USA-baserte gravel-profflag Driftless: https://racing.trekbikes.com/stories/driftless/meet-the-2024-driftless-crew 

Han har gjort gjesteopptredener på landslag i Tour of Norway tidligere. Har han vært på Uno-X devo eller tilsvarende også? 
 

Beklager, i en FB-gruppe som vi aldri skal nevne navnet på her inne, ble det i spekulasjonene før start postet et piksellert målgangsbilde av to ryttere, fra et tidligere ritt han hadde gjort det bra i - førstemann var en Trek-rytter og andremann var Uno-X - tenkte automatisk at han var sistnevnte 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr. Helders poster jo mye rart og det er sjeldent helt korrekt. Jeg ble nysgjerrig på hvor bildet faktisk var fra, så måtte prøve å finne det ut. Det er målfoto fra første etappe av Tour of Norway 2022. Remco Evenepol vant foran Tobias Halland Johansen. Torbjørn var ikke med (heller ikke noe norsk landslag det året). 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lakken var helt nydelig!

Det var også arti å se små-rykkene fra MVP og hvordan han bare parkerte Florian på den siste aksen. Stussa litt på hvor mye F var med å dro, men det var nok det lureste i etterkant uansett, hadde vel ikke hatt mye sjans i en spurt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (21 minutter siden):

Den lakken var helt nydelig!

Det var også arti å se små-rykkene fra MVP og hvordan han bare parkerte Florian på den siste aksen. Stussa litt på hvor mye F var med å dro, men det var nok det lureste i etterkant uansett, hadde vel ikke hatt mye sjans i en spurt...

Synes også det var rart der og da, men tipper han tenkte at jo lengre jeg samarbeider jo lengre er det til rykket kommer. 😀 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tygster skrev (På 7.10.2024 den 10.48):

Mr. Helders poster jo mye rart og det er sjeldent helt korrekt. Jeg ble nysgjerrig på hvor bildet faktisk var fra, så måtte prøve å finne det ut. Det er målfoto fra første etappe av Tour of Norway 2022. Remco Evenepol vant foran Tobias Halland Johansen. Torbjørn var ikke med (heller ikke noe norsk landslag det året). 

Virker som en hyggelig fyr han Helders. Ikke pokker om Orset syklet i elite selv om han hevder det selv 🤨.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (4 timer siden):

Det var også arti å se små-rykkene fra MVP og hvordan han bare parkerte Florian på den siste aksen. Stussa litt på hvor mye F var med å dro, men det var nok det lureste i etterkant uansett, hadde vel ikke hatt mye sjans i en spurt...

Tror ikke det var mye saft igjen i beina til Vermeersch da van der Poel satte inn det avgjørende rykket. Skal vel også sies at det er få, om noen, som kontrer rykka til van der Poel i toppslag på en god måte. 

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Post UCI Gravel Worlds på Facebook er jo en fest i kommentarfeltene rundt om kring. Løypa får kritikk for å ikke være «gravel nok», Lifetime-guttene og -jentene ikke godt nok representert, avslutning på asfalt og Unbound er sykt mye mer teknisk…

Folk, ass…😅

MvdP hadde nok vaska gulvet med Lifetime-gjengen, og det lille jeg har sett fra Unbound ser jo ikke spesielt spennende ut…

Er jeg den eneste som ble positivt overrasket av VM i grussykling? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Howard skrev (7 minutter siden):

Post UCI Gravel Worlds er jo Facebook en fest i kommentarfeltene rundt om kring. Løypa får kritikk for å ikke være «gravel nok», Lifetime-guttene og -jentene ikke godt nok representert, avslutning på asfalt og Unbound er sykt mye mer teknisk…

Folk, ass…😅

MvdP hadde nok vaska gulvet med Lifetime-gjengen, og det lille jeg har sett fra Unbound ser jo ikke spesielt spennende ut…

Er jeg den eneste som ble positivt overrasket av VM i grussykling? 

Synes det er kult jeg også. 
 

Har fått med meg alle de teite kommentarene jeg også. Amerikanerne velger å tro at liftime gjengen er i så sjukt rå. Sannheten er stort sett at der syklister som ikke har fått en bra kontrakt i rundbane eller landevei😂

 

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Howard skrev (På 9.10.2024 den 19.17):

Post UCI Gravel Worlds på Facebook er jo en fest i kommentarfeltene rundt om kring. Løypa får kritikk for å ikke være «gravel nok», Lifetime-guttene og -jentene ikke godt nok representert, avslutning på asfalt og Unbound er sykt mye mer teknisk…

Folk, ass…😅

MvdP hadde nok vaska gulvet med Lifetime-gjengen, og det lille jeg har sett fra Unbound ser jo ikke spesielt spennende ut…

Er jeg den eneste som ble positivt overrasket av VM i grussykling? 

Bortsett fra at Keegan Swenson er et ganske unikt talent/en unik utøver, spesielt i høy høyde, så er de fleste i Life Time annenrangs syklister sammenlignet med World Tour-gjengen, ja. Swenson tok 5. i fjorårets VM, men ble spurtslått av 43 år gamle Valverde. Swenson deltok også i landeveis-VM i Wollongong i 2022. 

Noen av syklistene i Life Time er kanskje up and coming. Torbjørn Røed (27) er kanskje fortsatt en av disse. Han slo Asbjørn Hellemose (25) i Monsterando i Italia i august. Hellemose er som kjent på vei tilbake til World Tour etter et år som selvsatsende gravelsyklist.


Flere av Life time-gjengen er tidligere proffer som ønsker en mer gradvis nedtrapping enn å legge opp tvert. Mange synes det er gøy å sykle konkurranser fortsatt. 
 

Det er samtidig en trend at maraton MTB er litt dalende i popularitet og vi vil nok se flere som kommer fra terrengbakgrunn og som kunne ha gjort det godt i maraton, velge gravel i stedet.

Matt Beers (30) er en litt sånn type - fortsatt ikke helt pensjonist og med en solid maraton-MTB-fortid. Portugisiske Tiago Ferreira (35) sykler flere UCI-gravel-ritt nå. Han er tidligere maraton-verdensmester. Det samme gjelder Alban Lakata og Christoph Sauser - men de to er i enda større grad nærmere masterklassen enn eliteklassen. 


Med det sagt så er konseptet med Life Time GP og kombinasjonen av MTB maraton og gravel en veldig kul greie. Maraton-MTB-syklister har tradisjonelt ofte vært rene klatrere med gode tekniske ferdigheter utfor også. Gravel-syklister vil i de fleste rittene ikke trenge å være like lette - da mange gravelritt har ganske beskjedent antall høydemeter. Det blir spennende å se hvordan ruta i Nice-VM neste år blir. Fjorårets VM hadde så klart mye bakker. 

  • Like 2

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (13 timer siden):

 


Med det sagt så er konseptet med Life Time GP og kombinasjonen av MTB maraton og gravel en veldig kul greie. Maraton-MTB-syklister har tradisjonelt ofte vært rene klatrere med gode tekniske ferdigheter utfor også. Gravel-syklister vil i de fleste rittene ikke trenge å være like lette - da mange gravelritt har ganske beskjedent antall høydemeter. Det blir spennende å se hvordan ruta i Nice-VM neste år blir. Fjorårets VM hadde så klart mye bakker. 

Syntes også konseptet er skikkelig kult. Også ganske sikker på det som du er inne på at maraton som proff idrett kommer til å "dø" ut. Gravel, landevei, rundbane, CX er nok de 4 grenene med tanke på utholdenhet i årene som kommer til å ha proffer fremover. 

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (13 timer siden):

Det blir spennende å se hvordan ruta i Nice-VM neste år blir. 

Man trenger tydeligvis ikke å lure på dette - Det er bare å begynne/fortsette/intensivere treningen på å sykle motbakker. 
https://www.outdooractive.com/en/route/gravel-bike/nice-cote-d-azur/uci-world-championship-nice-2025-elite-men/800821795/#caml=6y0,16i8ki,78l9cq,0,0&dm=1&dmdtab=oax-tab2

3400 høydemeter på snaue 140 km blir noe annet enn flat(e)bankingen i Belgia og Kansas. 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (1 time siden):

Man trenger tydeligvis ikke å lure på dette - Det er bare å begynne/fortsette/intensivere treningen på å sykle motbakker. 
https://www.outdooractive.com/en/route/gravel-bike/nice-cote-d-azur/uci-world-championship-nice-2025-elite-men/800821795/#caml=6y0,16i8ki,78l9cq,0,0&dm=1&dmdtab=oax-tab2

3400 høydemeter på snaue 140 km blir noe annet enn flat(e)bankingen i Belgia og Kansas. 

Tenker du å bli med?

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (6 minutter siden):

Tenker du å bli med?

Jeg har lyst til å prøve, ja. Men da må man kvalifisere først. Jeg regner med at det blir litt vanskeligere for hvert år - både fordi jeg blir eldre og at yngre kommer inn i klassen og at flere ønsker å delta/kvale. 
Kanskje må jeg gi meg selv noen flere sjanser enn Halmstad? EM nå til helgen har blitt lagt inn som kvalifisering, men jeg får ikke vært med der, selv om det var den originale planen for i år. 
Fysisk og mental knekk etter Dalsland og eksamen neste uke kommer i veien. 

 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (27 minutter siden):

Jeg har lyst til å prøve, ja. Men da må man kvalifisere først. Jeg regner med at det blir litt vanskeligere for hvert år - både fordi jeg blir eldre og at yngre kommer inn i klassen og at flere ønsker å delta/kvale. 
Kanskje må jeg gi meg selv noen flere sjanser enn Halmstad? EM nå til helgen har blitt lagt inn som kvalifisering, men jeg får ikke vært med der, selv om det var den originale planen for i år. 
Fysisk og mental knekk etter Dalsland og eksamen neste uke kommer i veien. 

 

Jeg håper jeg klarer med med ett kval ritt jeg også 😛 Ikke tid noen flere egentlig. 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CyclingUpToDate med interessant artikkel om andel UCI poeng av topp-rytteren i ulike lag.  https://cyclinguptodate.com/cyclocross/analysis-movistar-teams-enric-mas-dependence-in-numbers-almost-20-of-total-points-haul-came-from-the-spaniard?fbclid=IwY2xjawF1_glleHRuA2FlbQIxMQABHeLTMcY-wHPLzd8C-RQxJLYtAnCNWXuvORocG3UESsjF6lYWw_Sx0eua-A_aem_K-e3aqGhDE-BVh33Lire9g 

  1. Remco Evenepoel: 30.7% of Soudal Quick-Step's total in 2024.
  2. Jasper Philipsen: 29.3% of Alpecin-Deceuninck's total in 2024.
  3. Biniam Girmay: 27.4% of Intermarché - Wanty's total in 2024.
  4. Tadej Pogacar: 23.1% of UAE Team Emirates' total in 2024.
  5. Mathieu van der Poel: 20.1% of Alpecin-Deceuninck's total in 2024.
  6. Alberto Bettiol: 19.6% of the total Astana Qazaqstan Team in 2024.
  7. Eric Mas: 18.1% Movistar. 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...