Gå til innhold

Proffsesongen 2024


Valentino

Anbefalte innlegg

Olechr skrev (1 time siden):

Spørsmålet er vel helle om ett talent som Nordhagen vil gå til ett lag som UNO X. Er vel liten tvil om at Visma er en del hakk foran feks Uno X med tanke på opplegg for GC. 
Kult at Thor snakker om GC ambisjoner, men tror det blir tøft hvis de samtidig ønsker å bruke mindre penger. Håper egentlig de heller satser på å bli ett klassiker/etappeseier lag. (Slik som de fleste andre lag)

For Reitan er det Touren som virkelig betyr noe. Årets Abra-utgave tror jeg har åpnet øynene ytterligere for Reitan og de aner hvor stor impact det kan ha hvis de har ryttere som kjemper om trøyene i TdF. Og påska i Roubaix vil aldri bli som sommerferien i Paris for Reitan. 

Skal mye til at Nordhagen får ledertrøya i Visma. Kan være at han tar sjansen på et litt svakere lag, men som kaptein, særlig når Reitan har pengene, Thor kontrollen og alle deler ambisjonen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha de beste rytterne må man ha (blant) de beste fasilitetene. Med fulltreff kan man bygge opp laget samtidig som en rytter vokser inn i sin rolle. Jeg mener at både UAE og (spesielt) Alpecin var noe helt annet før gullkalvene ble ordentlig voksne.

Når det gjelder Nordhagen får vi se hvordan utviklingen blir. Tobias Foss er et eksempel på en som ikke fikk helt det man forventet, og innså vel at i Visma vil han aldri bli prioritert. Det er lett å tippe at så lenge Nordhagen ser ut som en fremtidig GC-vinner, vil Visma holde han så happy at han ikke bytter lag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråstein skrev (1 time siden):

Skal man ha de beste rytterne må man ha (blant) de beste fasilitetene. Med fulltreff kan man bygge opp laget samtidig som en rytter vokser inn i sin rolle. Jeg mener at både UAE og (spesielt) Alpecin var noe helt annet før gullkalvene ble ordentlig voksne.

Når det gjelder Nordhagen får vi se hvordan utviklingen blir. Tobias Foss er et eksempel på en som ikke fikk helt det man forventet, og innså vel at i Visma vil han aldri bli prioritert. Det er lett å tippe at så lenge Nordhagen ser ut som en fremtidig GC-vinner, vil Visma holde han så happy at han ikke bytter lag. 

Forskjellen er at Alpecin ikke satser på GC. Jay Vine uttalte vel da han byttet fra Alpecin til UAE at opplegget i laget for en GC rytter er helt noe annet. Var vist ett helt annet fokus på detaljer og resursbruk for å klare dette. 
 

Jeg tror ikke man klarer å kjempe om GC i touren i de mindre lagene. For meg virker som de store lagene hele tiden er foran i utviklingen. Som en av de mer lovende GC rytterne håper jeg Nordhagen blir på en av de skikkelige GC lagene for å se hvor god han kan bli. 
 

Quick Step er vel en av de lagene som har delvis klart å snu satsningen fra endagslag til å kjempe om sammenlagt uten at det har vært pratet om at de har fått inn masse nye penger. 

  • Like 2

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at mange er optimistiske til fremtiden for norsk sykkelsport internationalt. Det skal vi også være med alle de gode talentene vi har og har hatt. Vil nesten si at Norge nå i snitt har de beste rytterne i verden fra 20 år og nedover. Vi har jo også hatt flere veldig gode ryttere tidligere men hva skjer med de norske når de blir seniorer? Vi fikk jo også et VM gull på tempo i 2022 av Tobias Foss der han slo alle verdensstjernene med sine 416w i 40min. Dere vet mitt svar og i grunnen er jeg glad vi ikke har norske ryttere som kjemper om gul trøye i TDF slik det er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (14 timer siden):

Spørsmålet er vel helle om ett talent som Nordhagen vil gå til ett lag som UNO X. Er vel liten tvil om at Visma er en del hakk foran feks Uno X med tanke på opplegg for GC. 
Kult at Thor snakker om GC ambisjoner, men tror det blir tøft hvis de samtidig ønsker å bruke mindre penger. Håper egentlig de heller satser på å bli ett klassiker/etappeseier lag. (Slik som de fleste andre lag)

Men ble det egentlig sagt at laget skulle bruke mindre penger? Reitan ønsket å bruke mindre penger og samtidig få inn andre bidragsytere. I sum øker kanskje bubdsjettet? Står UX sterkere økonomisk nå som Ridley er med?

Driver emtb.no og emtbvideos.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker Reitan i retning av at familien ønsker å redusere / flate ut sine investeringer, men at ressursene gjerne kan bli større ved hjelp av ulike samarbeid (som Ridley og Salomon) og ved å få inn en tittelsponsor til. Får de inn en aktør som bidrar med kanskje halvparten av Reitan, så vil det bety svært mye.

Neppe helt enkelt å finne noen som vil bla opp slike beløp og i tillegg må spille annenfiolin ved siden av Reitan, men det er vel her Hushovd for alvor kommer inn i bildet. 🤞 for at de lykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knut7 skrev (9 timer siden):

Men ble det egentlig sagt at laget skulle bruke mindre penger? Reitan ønsket å bruke mindre penger og samtidig få inn andre bidragsytere. I sum øker kanskje bubdsjettet? Står UX sterkere økonomisk nå som Ridley er med?

Fra intervjuet med Adressa:

Sitat

Har brukt over en halv milliard kroner på sykkellaget

Siden oppstarten for åtte år siden har Reitan-eide Uno-X Mobility skutt inn 556 millioner kroner i sykkelsatsingen.

– Vi har et for høyt kostnadsnivå, sier Ole Robert Reitan.

– Thor og jeg har bestemt oss for at vi sammen skal redusere kostnadene. Vi skal ikke forringe kvaliteten og satsingen, men jeg tror vi kan bli flinkere, sier Reitan til Adresseavisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shellpropell skrev (13 timer siden):

Flott at mange er optimistiske til fremtiden for norsk sykkelsport internationalt. Det skal vi også være med alle de gode talentene vi har og har hatt. Vil nesten si at Norge nå i snitt har de beste rytterne i verden fra 20 år og nedover. Vi har jo også hatt flere veldig gode ryttere tidligere men hva skjer med de norske når de blir seniorer? Vi fikk jo også et VM gull på tempo i 2022 av Tobias Foss der han slo alle verdensstjernene med sine 416w i 40min. Dere vet mitt svar og i grunnen er jeg glad vi ikke har norske ryttere som kjemper om gul trøye i TDF slik det er nå.

I dag ble Foss knust på tempo av en tidligere fotballspiller og en CX-fyr. Alle jukser bortsett fra de norske, sikkert

  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den redningen kunne Pippo vært målmann. 
Josh Tarling er en veldig elegant temporytter. 
Var det to og et halvt sekund opp til den tiendeplassen?

Ja ja. Nå er det bare å kose seg innendørs og heie på Stenberg og se fram til de rare landeveisrittene. 

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (11 timer siden):

I dag ble Foss knust på tempo av en tidligere fotballspiller og en CX-fyr. Alle jukser bortsett fra de norske, sikkert

Synes det er greit å holde diskusjonene litt seriøs. Jeg prøver å komme med fakta og gode argumenter for en diskusjon. Hadde håpet på at Foss også denne gang skulle legge ut watt tallene for å se hvordan løpet hans var. Mikkel Bjerg med 2s bedre enn Foss syklet med 431W. Så ut i fra tallene jeg ser fra Strava for Berg og andre gjorde Foss et veldig bra løp i går. Sammenliknet med VM tempoen i 2022 skiller det nå ca 2,7km/t mellom Evenepoel og Foss. Jeg mener det er en forbedring på ca 40w eller kanskje mer i favør Evenepoel. Forskjellige løyper regn osv spiller selvsagt inn, men tror ikke mine beregninger er helt feil. At Joshua Tarling sykler bra er som forventet da han som 16 åring syklet ca 390w innendørs i 20min.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shellpropell skrev (28 minutter siden):

Synes det er greit å holde diskusjonene litt seriøs. Jeg prøver å komme med fakta og gode argumenter for en diskusjon. Hadde håpet på at Foss også denne gang skulle legge ut watt tallene for å se hvordan løpet hans var. Mikkel Bjerg med 2s bedre enn Foss syklet med 431W. Så ut i fra tallene jeg ser fra Strava for Berg og andre gjorde Foss et veldig bra løp i går. Sammenliknet med VM tempoen i 2022 skiller det nå ca 2,7km/t mellom Evenepoel og Foss. Jeg mener det er en forbedring på ca 40w eller kanskje mer i favør Evenepoel. Forskjellige løyper regn osv spiller selvsagt inn, men tror ikke mine beregninger er helt feil. At Joshua Tarling sykler bra er som forventet da han som 16 åring syklet ca 390w innendørs i 20min.  

Skal ikke se bort ifra at en del av det Evenpoel har hentet er på sittestilling og andre aerotiltak. Virker som han bruker en del ressurser på å bli raskere på tempo. 

 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shellpropell skrev (3 timer siden):

Synes det er greit å holde diskusjonene litt seriøs. Jeg prøver å komme med fakta og gode argumenter for en diskusjon. Hadde håpet på at Foss også denne gang skulle legge ut watt tallene for å se hvordan løpet hans var. Mikkel Bjerg med 2s bedre enn Foss syklet med 431W. Så ut i fra tallene jeg ser fra Strava for Berg og andre gjorde Foss et veldig bra løp i går. Sammenliknet med VM tempoen i 2022 skiller det nå ca 2,7km/t mellom Evenepoel og Foss. Jeg mener det er en forbedring på ca 40w eller kanskje mer i favør Evenepoel. Forskjellige løyper regn osv spiller selvsagt inn, men tror ikke mine beregninger er helt feil. At Joshua Tarling sykler bra er som forventet da han som 16 åring syklet ca 390w innendørs i 20min.  

Greit nok, innlegget mitt var litt på halvspøk. Har oppfattet dine innlegg som litt vel ensidige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at norsk media er i overkant optimistiske på norske syklisters vegne. Før tempoen var det veldig fokus på at Foss hadde vært på treningssamling med Ineos og greier - og derfor var kanongodt forberedt, sånn at dette måtte bli et bra resultat! 
Nå vet jeg ikke hva andre ryttere med ambsjoner gjør i oppkjøringen til viktige ritt, men det vil forbause meg om ikke de også gjør sitt for at formen skal være god.

Det hjelper normalt ikke å «være norsk» og «godt forberedt», det finnes andre nasjoner som gjør slikt like godt. Eneste unntak er vel kanskje nisjeidretten bortoverski, der er vi ganske gode til å smøre både ski og pusteorganer. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Howard skrev (1 time siden):

Jeg opplever at norsk media er i overkant optimistiske på norske syklisters vegne. Før tempoen var det veldig fokus på at Foss hadde vært på treningssamling med Ineos og greier - og derfor var kanongodt forberedt, sånn at dette måtte bli et bra resultat! 
Nå vet jeg ikke hva andre ryttere med ambsjoner gjør i oppkjøringen til viktige ritt, men det vil forbause meg om ikke de også gjør sitt for at formen skal være god.

Det hjelper normalt ikke å «være norsk» og «godt forberedt», det finnes andre nasjoner som gjør slikt like godt. Eneste unntak er vel kanskje nisjeidretten bortoverski, der er vi ganske gode til å smøre både ski og pusteorganer. 

Enig. Dette gjelder TDF og det meste innen sykkel. Vi er ett land som knapt klarer å arrangere en egen Norgescup i landevei og har en av lagene i TDF med minst budsjett. Likevel er det skuffende når de ikke vinner. 😅

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo et knippe meget gode ryttere, som kan vinne ritt når forutsetningene slår til, men det er et stykke derfra og til å på generelt grunnlag være favoritt til etappeseier på den store scenen, klassikerritt og medaljekandidat i VM (og OL). 
Foss er jo en god temposyklist, bevares, men at han skulle være medaljekandidat i går, var vel å ta i. Hvis de ordentlige favorittene hadde vært (enda mer) utsatt for uhell og trøbbel, hadde han vært medaljekandidat blant røkla, men det blir jo sjelden sånn…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foss er tidligere verdensmester, han kjører på et lag som har (hatt) verdens fremste ekspertise på tempo, han har hatt optimale opptreningsforhold og har selv sagt at han er i veldig godt slag. Det er til å forstå at norske journalister har forventninger?

Samtidig, verden står ikke stille. Remco har ikke bare en enorm motor, men også svært gode egenskaper for å bryte luft og vi har mange utøvere på startstreken som kombiner genetiske/fysiske egenskaper med systematisk og vitenskapelig trening og svært disiplinert treningsregime. Da skal man være heldig med dagsform m.m. for å kunne hevde seg. Det slo dessverre ikke til Foss denne gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet vel at Foss hadde heftig flaks med forholdene da han ble mester. Flaks er lov, men vanskelig å gjenskape. Å tro på han på bakgrunn av det rittet var tull.

En ting som imidlertid talte til hans fordel, var at han sto over touren. Evenepoel avsluttet med harde etapper for en uke siden. Da er det imponerende å slå feks Ganna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (26 minutter siden):

Foss er tidligere verdensmester, han kjører på et lag som har (hatt) verdens fremste ekspertise på tempo, han har hatt optimale opptreningsforhold og har selv sagt at han er i veldig godt slag. Det er til å forstå at norske journalister har forventninger?

Samtidig, verden står ikke stille. Remco har ikke bare en enorm motor, men også svært gode egenskaper for å bryte luft og vi har mange utøvere på startstreken som kombiner genetiske/fysiske egenskaper med systematisk og vitenskapelig trening og svært disiplinert treningsregime. Da skal man være heldig med dagsform m.m. for å kunne hevde seg. Det slo dessverre ikke til Foss denne gangen. 

Foss er verdensmester, en fantastisk prestasjon!🙌🏻

Og det understreker litt poenget mitt; jeg mener er at Norge har syklister kapable for fantastiske enkeltprestasjoner, men vi mangler den virkelige, stabile eneren - altså «favoritten». 
Jeg mener at vi ikke har en norsk syklist i dag som er medaljefavoritt i f eks OL, selv om hen melder at forberedelsene har gått aldri så bra og formen er god. Konkurransen er for hard og i år er det dessverre andre nasjoner som har ryttere som generelt sett er bedre stilt enn våre. 
Kan vi ta medalje i landeveisrittet? Ja!! Men det blir en gledelig overraskelse, ikke fordi vi er favoritter.

Når det er sagt - jeg satt på sofakanten med skyhøy puls under TdF - og kommer til å gjøre det også under OL-rittet. Heia Norge! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valentino skrev (2 timer siden):

PFP var majestetisk i dag. Så får vi se om det blir to gull til Ineos-Pinarello på rundbane.

Da hun kjørte fra PP og lagvenninnen så det ut som at hun hadde en motor. Det var så overlegent. Hun så ikke ut til å anstrenge seg, totalt overlegen.

Fallet til lagvenninnen var ikke pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...