Gå til innhold

Sykling + styrketrening = ?


Anbefalte innlegg

Får du det til rent praktisk i hverdagen, anbefaler jeg å prøve styrke på morgen, og intervall på ettermiddag/kveld samme dag. Jeg forsøker få det til tirsdag og torsdag. God erfaring med en slik løsning. Formålet med å få flest mulig timer mellom styrke og intervalløkt, er å ha gode bein til begge deler. Effekten av økt nr 2 blir redusert om man kjører øktene etter hverandre.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare jeg skulle dra opp dette med kreatin igjen. Etter å ha begynt med dette stoffet så er stølhet nesten et ikke-problem. Jeg trener styrke tre ganger i uken sånn ca. Stort sett knebøy, markløft og benkpress +1-3 støtteøvelser hvis jeg har tid. Trener 5-10 timer løping /sykling, riktignok ikke så strukturert og mest etter lystprinsippet. 

Forskjellen før / etter kreatin på hvordan beina føles når jeg løper dagen etter styrketrening er stor. Har ikke merket noe til hårtap (er i alder gubbe). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye interessant her. Har også følt det litt vanskelig å få inn to styrkeøkter i uken og samtidig få nok hvile til intervaller.

Mener Kristoff trener styrketråkk samtidig/samme dag som styrke for å overføre til sykkeltråkket. Tror jeg skal prøve meg på Aukland metoden. Eller en kombinasjon av disse. Selv om jeg synes det er vanskelig med doble økter. 

Går man ikke veldig opp i vekt ved kreatin tilskudd? Skal ned noen kilo denne høsten, er vel kanskje ikke den beste komboen da? 

 

 

Endret av lkal
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt bra fremgang  ( i godt voksen alder, og etter å ha drevet med sykling i mange år) med å kjøre styrketrening 2 ganger/uke hele året. 

Om vinteren kjører jeg flere beinøvelser, om sommeren roing ( som oppvarming), beinpress + opptrekk. Varierer med medium lett ( dvs ca 180  kg ) og tungt ( 250 kg) på beinpress med 3*7 eller 4*4. 

Trener sykkel 3-4 økter i uka om sommeren, gjerne 5-6 i uka om vinteren. En lett økt med noen Z3-drag etter styrkeøkt funker bra for meg. 

Endret av HeavyDude
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (23 timer siden):

Tenkte bare jeg skulle dra opp dette med kreatin igjen. Etter å ha begynt med dette stoffet så er stølhet nesten et ikke-problem. Jeg trener styrke tre ganger i uken sånn ca. Stort sett knebøy, markløft og benkpress +1-3 støtteøvelser hvis jeg har tid. Trener 5-10 timer løping /sykling, riktignok ikke så strukturert og mest etter lystprinsippet. 

Forskjellen før / etter kreatin på hvordan beina føles når jeg løper dagen etter styrketrening er stor. Har ikke merket noe til hårtap (er i alder gubbe). 

Kreatin har absolutt noe for seg, selv om det er individuelle forskjeller. Kjenner meg veldig igjen i det med mangelen på muskeltretthet. Kunne nærmest ta evig med repetisjoner i styrkeøvelser uten å miste futt eller styrke dagen derpå. 

lkal skrev (8 timer siden):

Mye interessant her. Har også følt det litt vanskelig å få inn to styrkeøkter i uken og samtidig få nok hvile til intervaller.

Mener Kristoff trener styrketråkk samtidig/samme dag som styrke for å overføre til sykkeltråkket. Tror jeg skal prøve meg på Aukland metoden. Eller en kombinasjon av disse. Selv om jeg synes det er vanskelig med doble økter. 

Går man ikke veldig opp i vekt ved kreatin tilskudd? Skal ned noen kilo denne høsten, er vel kanskje ikke den beste komboen da? 

 

 

Jeg gikk opp 3-4 kg. Det er primært vannvekt som binder seg til muskelcellene, så man kan føle seg litt oppblåst. Hva er målet med vektnedgangen? Hvis det er for utseendet sin del, kan du fort se mer muskuløs ut dersom du inntar kreatin jevnlig.😎

HeavyDude skrev (3 timer siden):

Jeg har hatt bra fremgang  ( i godt voksen alder, og etter å ha drevet med sykling i mange år) med å kjøre styrketrening 2 ganger/uke hele året. 

Om vinteren kjører jeg flere beinøvelser, om sommeren roing ( som oppvarming), beinpress + opptrekk. Varierer med medium lett ( dvs ca 180  kg ) og tungt ( 250 kg) på beinpress med 3*7 eller 4*4. 

Trener sykkel 3-4 økter i uka om sommeren, gjerne 5-6 i uka om vinteren. En lett økt med noen Z3-drag etter styrkeøkt funker bra for meg. 

Det høres fornuftig ut å kjøre flere og tyngre beinøvelser på vinteren, siden man ofte sykler mindre da. Tror det kan være en god idé å gå over til å gjøre beinøvelser hvor man trener ett bein om gangen, siden det har større likhet med sykling generelt. F.eks. ettbeinsutfall, pistol squats, ettbeins-RDL osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeavyDude skrev (16 timer siden):

Jeg har hatt bra fremgang  ( i godt voksen alder, og etter å ha drevet med sykling i mange år) med å kjøre styrketrening 2 ganger/uke hele året. 

Om vinteren kjører jeg flere beinøvelser, om sommeren roing ( som oppvarming), beinpress + opptrekk. Varierer med medium lett ( dvs ca 180  kg ) og tungt ( 250 kg) på beinpress med 3*7 eller 4*4. 

Trener sykkel 3-4 økter i uka om sommeren, gjerne 5-6 i uka om vinteren. En lett økt med noen Z3-drag etter styrkeøkt funker bra for meg. 

Gjør mye av det samme og det fungerer bra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...