Gå til innhold

Garmin 1040: Software update 19.19 har drept gpsen


Anbefalte innlegg

Lars-Erik skrev (1 time siden):

Å si at den gir minimal effekt på en normal sommerdag kjenner jeg meg ikke igjen i. Jeg har som jeg har skrevet over eid 1040 Solar siden den ble lansert på markedet. At det svinger ift. vær og sesong er helt riktig, og det er bare om sommeren den har en signifikant effekt - Nå til dags er effekten lik null. Garmin lagrer soldriftstid oppnådd, og etter en rask sjekk av sommeren i fjor ser  jeg at jeg kan få opptil 10 minutter ekstra pr. time om sommeren, synes ikke det er så galt og det harmonerer ikke med det du melder. Den er på ingen måte kapabel til å erstatte batteri, men i praksis så lader jeg enheten svært sjelden om sommeren. 

Mitt terreng er hardcore stier i  Østmarka i Oslo og Gressvik-marka (Sprinklet) i Fredrikstad med klar overvekt av førstnevnte område, og jeg oppsøker mest mulige singletracks 

Solar er et supplement som forlenger intervallene mellom hvor ofte en 

Ti minutter pr. time er ikke dårlig i det hele tatt. Jeg har ikke lagt meg på minnet været når jeg har fått opplyst hvor mye ekstra effekt kompisen har fått. Men inntrykket er at ikke ble lagt på mye i normalt lyst vær, kanskje lettskyet i skog. 

Men dine data trumfer selvsagt mitt inntrykk, 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Endte da faktisk med å kjøpe 540 Solar til en veldig fin pris på Finn (ubrukt/uåpnet). Uten solareffekt så skal den gi 10-12 timer mer batteritid enn min nåværende Bolt v2 uten lading, og er ganske sikker det skal forenkle "må lade gps" på Bright-Midnight, som er hovedgrunnen til at jeg velger å bytte ut men godt likte Wahoo med Garmin. Har jo Garmin klokke + hatt par Garmin sykkelgpser før perioden med Wahoo.. 

Endret av Oddefa
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (9 timer siden):

Endte da faktisk med å kjøpe 540 Solar til en veldig fin pris på Finn (ubrukt/uåpnet). Uten solareffekt så skal den gi 10-12 timer mer batteritid enn min nåværende Bolt v2 uten lading, og er ganske sikker det skal forenkle "må lade gps" på Bright-Midnight, som er hovedgrunnen til at jeg velger å bytte ut men godt likte Wahoo med Garmin. Har jo Garmin klokke + hatt par Garmin sykkelgpser før perioden med Wahoo.. 

540 er heeeelt drøy på batteri uten Solar, så med så må den vel i praksis aldri lades. Jeg kjøpte inn 540 før JR i fjor. Koblet med puls, watt, axs, mobil, og kjørte med bakgrunnslys og navigering hele veien. Startet med 100%, 45% gjenværende ved målgang..! 
Jeg føler jeg aldri lader dingsen, den står bare på sykkelen klar til tur. 

  • Like 1

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den på auto lyssetting og da holder batteriet "bare" 15t-20t grovt regnet fra pendlingen min. Ingen annen jazz enn en varia og puls fra klokka mi tilkoblet. Kanskje noe batteri-sparing-greie jeg kan skru på, men har ikke hatt behov for det akkurat. Bruker ikke navigering, men climbpro er jo på til glede og frustrasjon.

Ting jeg irriterer meg over er at den bruker lang tid å synce etter jeg har trykt på "save" etter å ha pausa en tur. Føles som jeg må trykke "ok" fire ganger etter save før jeg kommer tilbake til hovedvinduet og den faktisk begynner å synce, men selv da kan det ta lang tid, selv med mobilen rett ved. Jeg har også hatt flere tilfeller der den fryser helt (heldigvis ikke under sykling), og jeg må holde inne startknappen i 10sec eller noe for å reboote. Et par ganger har jeg trykt på å skru av som vanlig, kommer ned 4t senere og den har da frosset og vært "stuck" på startskjermen siden jeg skrudde av.

Climbpro er også en merkelig og dårlig utviklet funksjon må jeg si, det kan være jeg ikke helt skjønner greia, men når den viser "grønn/flat" sone i grafikken på 14% stigning så funker den ikke helt som reklamert for ass. Den er jo også utrolig rask å skru seg på (mistenker det kanskje er en innstilling her), så selv 10h.m over 1km kan plutselig telle som en klatring. Eller tidligere nevnte dronning eufemias gate-gangbro over togskinnene til skatt øst så viser den at det er masse klatring igjen etter man har kommet opp på gangbroa, men der er det jo fan meg KUN nedover/bortover i minst en kilometer.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (15 minutter siden):

540 er heeeelt drøy på batteri uten Solar, så med så må den vel i praksis aldri lades. Jeg kjøpte inn 540 før JR i fjor. Koblet med puls, watt, axs, mobil, og kjørte med bakgrunnslys og navigering hele veien. Startet med 100%, 45% gjenværende ved målgang..! 
Jeg føler jeg aldri lader dingsen, den står bare på sykkelen klar til tur. 

Så bra, og jeg kobler ikke på pulsmåler eller watt da jeg ikke har det så da skal det holde enda litt til. Dropper nok også å linke mobil i feks Bright midnight (for å spare mobilbatteri også). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (39 minutter siden):

540 er heeeelt drøy på batteri uten Solar, så med så må den vel i praksis aldri lades. Jeg kjøpte inn 540 før JR i fjor. Koblet med puls, watt, axs, mobil, og kjørte med bakgrunnslys og navigering hele veien. Startet med 100%, 45% gjenværende ved målgang..! 
Jeg føler jeg aldri lader dingsen, den står bare på sykkelen klar til tur. 

Tenkte å bytte ut 530´n min med 540 selv før årets JR. Med den batterikapasiteten kan man jo nesten snu i Sogndal og sykle tilbake..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoje skrev (24 minutter siden):

Tenkte å bytte ut 530´n min med 540 selv før årets JR. Med den batterikapasiteten kan man jo nesten snu i Sogndal og sykle tilbake..

Med mitt oppsett så skulle det la seg gjøre 😃 Litt spesielt å kjøre en så lang tur som JR, men gps-dingsen din trenger ikke å lades før et par uker etterpå… Stor forskjell fra 520 som jeg kom fra med 7-8 t levetid på det beste til slutt.

Som @Ndreas nevner, så er det én ting som irriterer litt, og det er syncingen ved endt tur. Det tar for lang tid. Det som er enda mer irriterende er at det var ikke slik for meg da enheten var ny. Da gikk det på et blunk. Så det må være en software-oppdatering som har krøllet det til her. Climbpro er for meg kun på ved bruk av navigasjon. Jeg bruker enheten 99,5% i områdene her hjemme der jeg alltid har syklet, og da er funksjonen bare forstyrrende. 

 

 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det linken mellom gps og Garmin connect appen som medfører tregheten ? Opplever ofte at min Wahoo laster raskere opp på app og så Strava, men feks samboer/venner som har Garmin (er vel kun par andre jeg kjenner som har Wahoo, resten er på Garmin). Det mest negative med Bolt'n er at den er litt treg til å finne satellitt ved start, uten at det er veldig plagsomt. Slår den på litt før jeg skal starte så går det fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (Akkurat nå):

Er det linken mellom gps og Garmin connect appen som medfører tregheten ? Opplever ofte at min Wahoo laster raskere opp på app og så Strava, men feks samboer/venner som har Garmin (er vel kun par andre jeg kjenner som har Wahoo, resten er på Garmin). Det mest negative med Bolt'n er at den er litt treg til å finne satellitt ved start, uten at det er veldig plagsomt. Slår den på litt før jeg skal starte så går det fint. 

Det er linken mellom Garmin Connect og enheten, ja. Det tar vinter og vår tidvis. Når den først har kommet seg til GC popper den opp i Strava mer eller mindre umiddelbart. 
Før trykket jeg på avslutt/lagre på utsiden av garasjeporten. Når jeg da hadde fått åpnet porten og satt sykkelen fra meg var alt ferdig syncet. Det kan ikke ha tatt mer enn 20-40 sekunder. Nå er det blitt til en vane at jeg avslutter tur på samme måte som før, men 540en blir klikket av og tatt med inn. Deretter tar det på det verste noen minutter før alt er syncet. 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (23 minutter siden):

GPS som ikke syncer er angermanegment på nivå med å sitte i bilkø når du har dårlig tid. Kan ikke gå i dusjen før turen er på Strava.

Nei, man regner jo med å ha høstet de første kudosene når man er ferdigdusjet.

  • Haha 3

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (På 10.2.2024 den 10.30):

Det er linken mellom Garmin Connect og enheten, ja. Det tar vinter og vår tidvis. Når den først har kommet seg til GC popper den opp i Strava mer eller mindre umiddelbart. 
Før trykket jeg på avslutt/lagre på utsiden av garasjeporten. Når jeg da hadde fått åpnet porten og satt sykkelen fra meg var alt ferdig syncet. Det kan ikke ha tatt mer enn 20-40 sekunder. Nå er det blitt til en vane at jeg avslutter tur på samme måte som før, men 540en blir klikket av og tatt med inn. Deretter tar det på det verste noen minutter før alt er syncet. 

Jeg har 1040 Solar og i 99% av tilfellene har den synket ferdig før jeg har fått satt sykkelen på stativet på bilen. Når den ikke gjør det har det stort sett vært 1) at telefonen ikke har dekning eller 2) at bluetooth-forbindelsen ikke er i form. Da har den synket umiddelbart når jeg kommer hjem via Wifi. 

Det sagt så har Garmin til tider introdusert synke-problemer med diverse sensorer. Bla. hadde de i fjor en langvarig sak med Shimano STEPS som gjorde at eneste måte å få synket på var å bruke kabel til en PC. Garmin nektet ganske lenge for at det var et problem (nær sagt som vanlig). Jeg har både analog og elektrisk sykkel og da var det sømløst med den ene og trøbbel med den andre. Den bruker fremdeles lenger tid med den elektriske enn den analoge, men det går igjennom på akseptabel tid. 

Garmin er som tidligere sagt ikke akkurat glimrende på software, og det pussige er at det ikke er noen læring heller. Men, kvaliteten på HW er veldig bra, så har en Garmin så må en leve med trøbbel fra tid til annen. Heldigvis er det lenge siden jeg har opplevd virkelig trøbbel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (30 minutter siden):

@Lars-Erik, det minnet meg på at det er en god stund siden jeg har forsøkt å parre tlf og enhet på nytt. Utført nå, skal se om det kan bidra. 

Vet ikke om det i seg selv hjelper hvis du har forbindelse, men å skru av og på Bluetooth på telefonen gjør ofte underverker for min del. Det samme med å restarte Garmin Connect fra tid til annen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (På 10.2.2024 den 9.19):

Climbpro er også en merkelig og dårlig utviklet funksjon må jeg si, det kan være jeg ikke helt skjønner greia, men når den viser "grønn/flat" sone i grafikken på 14% stigning så funker den ikke helt som reklamert for ass. Den er jo også utrolig rask å skru seg på (mistenker det kanskje er en innstilling her), så selv 10h.m over 1km kan plutselig telle som en klatring. Eller tidligere nevnte dronning eufemias gate-gangbro over togskinnene til skatt øst så viser den at det er masse klatring igjen etter man har kommet opp på gangbroa, men der er det jo fan meg KUN nedover/bortover i minst en kilometer.

Dette likner ikke på min opplevelse av ClimbPro.

Sjekkliste:

  • Har du siste firmware?
  • Har du aktivert en "climb pro activated map"? (for meg høres det ut som dette kan være problemet, altså at kartet ikke stemmer med terrenget...)
  • Gjelder dette i "free ride", "routing" eller begge tilfellene?
  • Les gjennom https://www.dcrainmaker.com/2023/04/garmin-edge-540-cycling-gps-review.html#climbpro-new-free-ride-mode og se om du finner noen hint.
    • Bl.a. kan du stille inn hvor store klatringene må være for å dukke opp i ClimbPro...
    • "10h.m over 1km kan plutselig telle som en klatring" stemmer dårlig med beskrivelsen i artikkelen:
Sitat

In Garmin’s world, there’s a specific threshold for what’s considered a climb, which is:

“3% gradient and 500m length, with both needing to be satisfied.”

This threshold is identical be it free-ride ClimbPro, or course-based ClimbPro. However, there is a slightly higher threshold for the separate Climb Explorer widget (more on that in a second, used for finding nearby climbs). And note that you can also configure ClimbPro to not show smaller climbs, and only show larger climbs, which can be configured on a per-activity profile setting.

Så du kan stille inn hvor store klatringene må være for å dukke opp i ClimbPro...

Endret av anderfo
  • Like 1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Firmware oppdatert fra dag1 og jeg tror mesteparten av problemet var at den sto på standard "everything is a hill". Jeg satte den nå på medium, og da catcher den egentlig bare bakken fra lysaker og hjem, noe som funker helt greit. For pendling er det jo uansett litt poengløst siden jeg kjenner de bakkene så jævli godt.

Den trigga som bare det både på standardkart og det nye jeg installerte som ble anbefalt her fra en norsk side.

Jeg takker mye for tips, også skal jeg oppdatere her når veiene har tørket mer og frititdsturer blir en greie igjen 🙂

 

Den 10hm-1km var mitt grove estimat ved innkjøringa til aker brygge. Der trigga climbproen fra ca 300m før bikefix(rip) og stoppa ca ved sykkeltelleren. Det var så sjukt merkelig. Jeg oppfordrer alle til å teste hvis dere vil ha en ørliten smak av absurditet 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Ndreas skrev (På 5.3.2024 den 10.00):

Den 10hm-1km var mitt grove estimat ved innkjøringa til aker brygge. Der trigga climbproen fra ca 300m før bikefix(rip) og stoppa ca ved sykkeltelleren. Det var så sjukt merkelig. Jeg oppfordrer alle til å teste hvis dere vil ha en ørliten smak av absurditet 😄

Merkelig.

Heeelt sikker på at det er ClimbPro, og ikke f.eks. et "populært Strava-segment" e.l. som kommer opp som Live Segment? Det finnes jo mange Strava-segmenter med helt feil høydeprofil.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for jeg har ikke strava pluss, og det må man vel ha for å få live segment?

Det løste seg uansett når jeg satte den til "medium" climbs, det var mye bedre. Men det var akkurat samme ui som climbpro, så det var nok den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (11 minutter siden):

Ja, for jeg har ikke strava pluss, og det må man vel ha for å få live segment?

Det løste seg uansett når jeg satte den til "medium" climbs, det var mye bedre. Men det var akkurat samme ui som climbpro, så det var nok den.

Garmin connect har også segmenter (se f.eks. nearby segments på https://connect.garmin.com/modern/segments ), så det kunne jo tenkes at noen av dem dukker opp. UI på live segments likner mye på ClimbPro men er ikke helt identisk.

Hvis det faktisk er ClimbPro, må den være basert på et basekart som er utrolig dårlig akkurat på dette stedet. Jeg har i hvert fall ikke hatt noen liknende problemer i Trondheim.

  • Like 1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...