Gå til innhold

Vinterløpejakke, mellomlag og bekledning for løping om vinteren


Anbefalte innlegg

Ønsker ny løpejakke og mellomlag til årets vinterløping. Har idag Black Diamond Alpine Start Hoody som ikke har pusteventiler og blir fort klam, og mellomlaget lukter deretter. Mellomlaget er et eller annet syntetisk fra budsjettutvalget til Craft som ikke puster spesielt godt. Under pleier jeg bare bruke en standard treningstskjorte.

Noen gode tips til en god løpejakke og et godt mellomlag for temperaturer fra et par plus til minus 5? Ikke vanntett, men helst litt vindtett. Ikke spesielt kresen på merker, men vil ikke bære navnet til en pensjonert langrennsutøver.

Gjerne tips til løpebukse for vinter også, ikke tights. Bruker idag Craft ADV Essence Training Pant treningsbukse herre, som er det nærmeste jeg ønsker å komme tights. Skal innrømme at den mikrotynne buksen gjør at det svir litt i huden når man starter i minus 5. Det går heldigvis over når kroppen er varm. Er jeg pysete finner jeg frem en Swix langrennsbukse, som varmer litt mer. Ser Craft har en lignende bukse som heter ADV SubZ Lumen Wind Pants 2.

Devold RUNNING MERINO JKT MAN frister, men kr 3 300 for en jakke jeg skal svette i 3 ganger ukentlig, er cirka kr 1500-2000 for mye. Fordelen er at den kanskje ikke stinker like mye andre.

go-407-451-a-960a.jpg?width=1308&height=

Craft ADV Subz Jacket 3  ca. kr 1000. Løper ofte med en som har noe lignende, og han er fornøyd.

1913615_362_1.jpg?mode=pad&scale=upscale

Swix Pace Wind Llight hooded jacket virker som en ganske lik jakke av det jeg har idag,men med åpninger for luftig. Hvis jeg velger fargen som er lett å se fra helikopter, kan den kjøpes for nærmere kr 1000.

10057-23-99903-main-v2.jpg?width=1280

 

Swix Pace Midlayer Hooded M virker som et fint mellomlag under en tynn jakke. Kanskje litt tykk.

10058-23-71602-main06.jpg?width=1280

 

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker klattermusen sin nal jacket til alle høyintensive aktiviteter. Veldig godt fornøyd med den og puster supert. Kombinert med ull under og på ekstra kaller dager kombinert med Brynje sin ull thermo netting trøye. RAB og black diamond har noen liknende jakker som er mer optimalisert før løping

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var uten en tur i går i -9 på over 900moh og hadde tynn ulltrøye, klubbens langrennsjakke og ei gammal swix skibukse.

Er det kaldere enn det så pleier jeg forsterke med ei ull tskjorte under eller over ulltrøya.

Syntetisk er det sjelden jeg bruker både til løping og ski, eneste fordelen med syntetisk, i mitt hode, er slitestyrken.

Til løping på vinter så er langrennsjakker, og bukser for den del, bra greier for de er jo laget for minusgrader.

Det er nok den rimeligste løsningen og. 

Fjellsport selger endel langrennsklær fra en avdanka svensk langrennsutøver (Hellner) hvor navnet er svært lite fremtredende.

Både bukser, jakker og vester. Veldig rimelig og bra kvalitet så langt.

Eneste som jeg ikke liker er at buksene er for høye i livet, men det kan jo være kroppsformen min sin skyld🙈

Endret av Gullars
  • Like 2

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ullundertøy og tynn vindjakke ned til -5, er det -10 tar jeg enda ei ullundertøytrøye. Vil sterkt anbefale det over å kjøpe noe dunjakkeaktig. Dun kollapser når det blir vått, kunstfiber holder litt bedre, men ull er gull. 

Blandt vindjakker er jeg veldig fornøyd med inov8 windshell og OMM Sonic.

Bukse så er en langrennsbukse supert, eller så er jeg veldig fornøyd med Dæhli sin Balance Estate. Syns Dæhli har generelt god kvalitet for en rimelig penge. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg nettopp en billig løpetights fra Craft hos XXL samt en løpejakke fra Dynafit hos VPG. Kjøpte 2 litt forskjellige jakker, valgte den tykkeste da jeg kan løpe uten jakke stort sett hele året uansett. Jakka var god i minusgrader, ikke klam. Transalper DST heter den. Fornøyd med tightsen også, spesielt til 399,- da den heller ikke ser så veldig tightsete ut. ADV Warm et eller annet. Jeg er en fyr som alltid har shorts over tights hvis jeg må bruke det, men det slipper jeg med denne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (På 18.11.2023 den 14.03):

Der skal være bra jævlig vær før jeg løper med noe mer enn skidress og ull. Om jeg løper på fjellet har jeg en tynn skalljakke i ultravesten i tilfelle det blåser opp 

Er skidress klassisk swix bukse og jakke, eller heldraktene?

Ull som du og andre nevner er nok løsningen. Får bare akseptere at ulltøyet slites med hyppig vask.

29712_thumb.png

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (3 timer siden):

Ull som du og andre nevner er nok løsningen. Får bare akseptere at ulltøyet slites med hyppig vask.

Trenger ikke vaske ulla veldig ofte, tørke og lufte så tar det mange turer før lukta kommer, om noen gang. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til det med å lufte ull, men å gjøre det i praksis, sitter ofte litt langt inne. Får utfordre gamle vaner og komfortsoner.

Devold RUNNING MERINO COVER ZIP NECK MAN med etter eller annet ull under virker som en grei løsning. Sikkert vindtett nok når det blåser litt langs Akerselva. Ser at skijakker er så og si standard blandt de løperne jeg har møtt siste uka.

go-407-240-a-960a_ispo-gold-winner-2019.

Istedenfor å kjøpe ny løpebuksetightish for vinter, er det kanskje greit å innse at Swix vet hva de driver med og den gamle skibuksa fra jeg var aktiv enda er bra saker. Som regel bare fremsiden av lårene som blir kalde om det er minus 10, og der har Swixen et ørlite tykkere stoff. Resten blir som regel varmt nok bare man øker tempo.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får inntrykk av at enkelte her kler på seg veldig mye klær når de skal løpe. Tre lag med tøy på overkroppen når dere skal løpe høres vel mye ut og da kan jeg skjønne at dere plages med kondens innenfor vindjakka.
Når jeg skal trene så har jeg minimalt med klær på meg, akkurat så jeg holder varmen når jeg løper, sykler eller går på ski. Det tar ti minutter og så er kroppen passe varm. Men bevares, jeg møter folk som jogger i tykke boblejakker med en gang temperaturen faller under null.
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (På 18.11.2023 den 18.09):

Var uten en tur i går i -9 på over 900moh og hadde tynn ulltrøye, klubbens langrennsjakke og ei gammal swix skibukse.

Er det kaldere enn det så pleier jeg forsterke med ei ull tskjorte under eller over ulltrøya.

Syntetisk er det sjelden jeg bruker både til løping og ski, eneste fordelen med syntetisk, i mitt hode, er slitestyrken.

Til løping på vinter så er langrennsjakker, og bukser for den del, bra greier for de er jo laget for minusgrader.

Det er nok den rimeligste løsningen og. 

Fjellsport selger endel langrennsklær fra en avdanka svensk langrennsutøver (Hellner) hvor navnet er svært lite fremtredende.

Både bukser, jakker og vester. Veldig rimelig og bra kvalitet så langt.

Eneste som jeg ikke liker er at buksene er for høye i livet, men det kan jo være kroppsformen min sin skyld🙈

Helt enig. Hellnertøyet er overraskende billig til å være så funksjonell og gode. Jeg kjøpte Hellner vintertights til guttungen for 229 kroner her om dagen, med frakt. Et røverkjøp, da den framstår som like så god som min tilsvarende Craft til kr 1000.

Endret av Staroh69
  • Like 1

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stedium Outlet har løpejakke fra Ronhill (https://www.stadiumoutlet.no/herre/herreklar/jakker/lopejakker.no317642199749)

Har den tynneste, og den er varm eller kald alt etter hva jeg tar på under. Ble mer enn varm nok i minus 16 med en supertrøye under. 

Finnes sikekrt bedre, men til kr 299 kan jeg leve med begrensningene de dagene jeg velger løping framfor annen idrett. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det samme vi er inne på tema; Finnes det egentlig løpetights/bukse som har høyt liv ? For menn altså. 

Har Trimtex, Swix, 2xu og Craft bukser/tights men sliter med at de alle så vidt går opp til navle. Kan jo knapt bøye seg før det blir glippe og kald luft rett inn?!

 

Må vi kjøpe oss sykkel-bib uten padding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goride skrev (På 18.11.2023 den 15.42):

Bruker klattermusen sin nal jacket til alle høyintensive aktiviteter. Veldig godt fornøyd med den og puster supert. Kombinert med ull under og på ekstra kaller dager kombinert med Brynje sin ull thermo netting trøye. RAB og black diamond har noen liknende jakker som er mer optimalisert før løping

Hvordan syns du passformen er på denne? Jeg har blitt minnet av fruen på at jeg kanskje kan vurdere en ny jakke for vinteraktiviteter (Min 10+ år gamle Swix både ser passelig slitt ut og jeg tror lukten har gått forbi stadiet der den kan reddes - jeg bruker eddik som skyllemiddel hyppig på alt sportstøy.)

For vintersykling i terrenget og langrenn så har jeg sverget til 1-2 lag ull under jakka, typisk netting innerst og en tynn ull utenpå. Og så har jeg en fantastisk slitesterk Mammut 3Xdry bukse som ikke vil dø...Klattermusen-buksa fikk en rift og ødelagte glidlåser på bare et par år, så der var jeg mindre fornøyd. (Og kundeservice der som tidligere har fått mye skryt, var langt unna toppnivå da jeg henvendte meg.)

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker den er normal i passformen, er ikke tettsittende men optimal i forhold til mange aktiviteter , bruker den på ski, løping, klatring og er super fornøyd. Har mye klattermusen utstyr og har aldri hatt trøbbel med dem. Nal er en lettvekts jakke å tar veldig lite plass. Skal du ha noe tettere så er det noen av deres softshell. Har hatt en mithril jakke i 10+ år å den brukes til mye forskjellig

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med Devold Merino Cover Zip, Devold Duo Active 205 hals og Icebreaker Incline Windbreaker(med "laserkuttede" luftehull).

Brukt de to siste noen turer nå. Ikke vasket Duo Active trøya, kun hengt den ute en time-ish i kulda og det er null stink. Trøya er litt tykk, men akkurrat passe varm til rolige joggeturer. Til litt høyintensive økter blir det en tynnere trøye. Halsen på jakka og Cover Zip er dekket i merino, så hadde ikke trengt høyhalser, men det er ganske digg uansett.

Den gamle Swixbuksa gjorde susen når det var kaldt.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (På 23.11.2023 den 21.36):

(Min 10+ år gamle Swix både ser passelig slitt ut og jeg tror lukten har gått forbi stadiet der den kan reddes - jeg bruker eddik som skyllemiddel hyppig på alt sportstøy.)

 

Kan jeg spørre hvilken mengde eddik? Har noen tøystykker som lukter død og fordervelse i/etter bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg ikke veldig presis, typ en desiliter kanskje - jeg tar det jeg har for hånden, og noen ganger blir det vanlig husholdningseddik. Men jeg prøver å slå til på bulk-kjøp fra Europris, de selger 1 liter krystalledikk (30%) og med litt mellomrom er det bra tilbudspris.

Gallesåpe er også et bra produkt som jeg bruker på både sportstøy og skjorter mm.

Jeg kjører mer eller mindre samme opplegg for barnas sko. Da får de først et skikkelig eddikbad, så en runde sportsvask, før forsiktig tørking med mye luft, og så slenger jeg opp i en ozon-generator til slutt om det fortsatt er antydning til lukt.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...