Gå til innhold

DerUte konkurs...


Anbefalte innlegg

Ndreas skrev (2 timer siden):

De nesten dobla omsetninga fra 2020-2021 og så går konken to år etter. Jeg skjønner ikke, er det bare idioti/tro på evig eksponensiell vekst som ikke kommer plutselig eller er det andre faktorer som velter?

Mange som litt for lett blir fartsblinde og i tillegg forveksler flaks med egen fortreffelighet. 

På den annen side så tenker jeg at i all den forvirringen, støyen og usikkerheten som kom (og fremdeles er der)  med C19 så ble det lett å ta valg som i ettertid viste seg å ikke være veldig smarte. 

Sykler og tilhørende varegrupper for 22 er et godt eksempel. Du står der og det finnes nesten ikke varer samtidig som etterspørselen er skyhøy. Da er det fort gjort å sikre seg når importørene/produsentene legger frem ordreboka for 2023 allerede i 21.

Det er jo helt vilt sett i bakspeilet, men heller ikke helt uforståelig i kaoset. Billig mellomfinansiering/kreditt har nok også hatt sitt å si. 

Endret av ulf martin
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint at folk satser og har lyst til å levere masse flott utstyr. De fleste innenfor sport, luksus, eiendom osv merker selvsagt at Norge går på krabbegir. Ingen grunn til å skrive negativt om folk som har gründergener og tar ørlite sjanser. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange spesialister har fått ny eier de siste årene, f.eks. en kjede. Det er nok en trend som vil forsette.

De som starter opp er gjerne de som elsker utstyr og tur, kanskje ikke alltid de beste forretningsfolk. Så kommer det en brå endring mange(inkl. mange analytikere som skal rådføre) ikke klarte å spå. Da har butikkene lagt opp et for stort varelager og kanskje for mye gjeld, som blir for kostbar å holde. Da har de kun noen få valg.

For oss som kunder er det trist. Når spesialistene legger ned forsvinner et sted en kan rådføre seg enkelt, med noen som faktisk har brukt mye av utstyret. I de store kjedene er det bingo om den man snakker med kan noe om utstyret, og faktisk bruker det. Det er mer kostbart å ha en erfaren fjellvandrer på 30-50år som selger enn en skoleelev/student.

Min favoritt turstæsjbutikk har gått fra å være en særdeles spesialisert butikk med utelukkende erfarne selgere, til noen veldig imponerende butikker med stort utvalg, og ikke alltid den mest informative servicen. Det de gjør er å fjerne sin konkurransefordel, for kunder som meg som faktisk kjøper endel dyrt utstyrt som skal brukes andre steder enn i byen, bare gjør research selv og netthandler der det er billigst.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, og det var absolutt ikke ment sånn @Emil, det var mer tanker jeg har hatt generelt i/etter covid-boomen kombinert med at det virker så sprøtt å kunne ha så mye økt omsetning uten å sette av "buffer" til å tåle at det kommer en knekk. Klart djevelen er i detaljene (og min egen uvitenhet) her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett leit når butikker går konkurs. Her er det folk som mister arbeidsplassen sin og som mister noe de har jobbet hardt for. Så slik sett får jeg vondt av DerUte og de som jobber der.

Kommentaren min over var ikke ment som noe negativt mot DerUte, men generelt mot nettbutikker som hele tiden kjører enorme varepartier med minimal margin for å peise ut flest mulig varer.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en som driver butikk så har det vært en voldsom etterslep på levering av vare.

Jeg bestilte  for 175k i deler fra Shimano september 2021 og disse delene plutselig kom på døra juli iår! 

Varene var bestilt for å holde under det vanvittig trøkk på verkstedet tidlig ifjor og nå sitter vi med for my på lageret.

Flere sykler vi bestilte ifjor 2022 modeller kom ikke før Desember, og årets modeller kom i mai. Da sitter man med plutselig for mye og må selger med tap.

Vi er heldighvis en liten butikk med forholdsvis liten varelager i forhold til de store. Utfordringen er at de store selger også ting billig og det blir tøft (umulig) å matche prisene til de store.

Vi åpnet dørene under covid og fikk ikke tak i sykler og utstyr så ble ikke med oppturen i den tid. 

Det er definitivt best for kjøperen nå, men det er også vanskelig å selger brukte sykler nå som nye er så billige 

  • Like 6
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker RobG, selvsagt tusenvis av folk som både er gode på fagkunnskap, økonomi, å gi god service, legge strategi, sette av noen kroner til en regnværsdag og som forstår konkurransesituasjon…. Men som likevel får uforutsette utfordringer og må ta tap eller legge ned. Logistikk har fra vi fikk Covid blitt mye mer krevende. Fint du setter fingeren på det & lykke til !!!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (På 18.11.2023 den 9.21):

De nesten dobla omsetninga fra 2020-2021 og så går konken to år etter. Jeg skjønner ikke, er det bare idioti/tro på evig eksponensiell vekst som ikke kommer plutselig eller er det andre faktorer som velter?

det er ikke omsetning man lever av men overskudd. det ene følger ikke nødvendigvis det andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke med overskudd om man binder kapitalen sin i varelager. Med markedet slik det er idag er cash viktigere enn overskudd, men man må ha litt egenkapital å tære på for å holde julene igang i disse spare-tider. Mange kreditorer/leverandører er nok behjelpelige så langt det går om man sliter en periode. Staten/futen derimot, er ikke det. Så klarer man ikke betale sine forpliktelser dit, er det raskt kroken på døra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...