Gå til innhold

Merida eller BMC?


Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp med valg av sykkel.

Har inne en bestilling på en Merida Scultura Endurance 6000 hos min lokale Sport1-butikk. Pris: 31 000, forventet levering midten av januar. Merida

Ser nå at Birk Sport har salg på sykler, og kom over en BMC Roadmachine FIVE. Pris: 32 175, og de har min størrelse på lager. BMC

Omtrent like komponenter som jeg kan se. Ser ut som BMCen har litt høyere stack mtp komfort.

 

Noen som har erfaringer med noen av disse syklene, eller har noen tips eller meninger å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (2 timer siden):

Enkelt valg, meridaen er mye finere!

 

Enig i at Meridaen er estetisk penere, men har ingen problemer med hvordan BMCen ser ut heller.

Får bare inntrykket av at man får mer for pengen med BMCen (når man ser på veiledende pris), men man betaler kanskje mer for merket?

Endret av aulvan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merida er mer budsjett sykler. Ikke at de er dårlige på noe som helst vis. Merida er mye sykkel for pengene og ligger fort mange % under tilsvarende sykler fra "high end" merkene. Sånn sett er BMC i andre enden av skalaen. De bygger en merkevare som er high end. 

Hva som er best av disse er vanskelig å si uten og prøve.

Jeg hadde nok valgt BMC når det er samme pris. Samtidig er det digg å handle av lokal forhandler hvis du har bra forhold til de.

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (28 minutter siden):

Merida er mer budsjett sykler. Ikke at de er dårlige på noe som helst vis. Merida er mye sykkel for pengene og ligger fort mange % under tilsvarende sykler fra "high end" merkene. Sånn sett er BMC i andre enden av skalaen. De bygger en merkevare som er high end. 

Hva som er best av disse er vanskelig å si uten og prøve.

Jeg hadde nok valgt BMC når det er samme pris. Samtidig er det digg å handle av lokal forhandler hvis du har bra forhold til de.

Jeg har tenkt det samme tankene mtp merke.

Enig i at det er veldig greit å handle lokalt, spesielt om det skulle være noe trøbbel i ettertid. Men som oftest er det ting man lett kan ordne selv med erstatningsdel e.l.

Har aldri handlet sykkel (eller andre kostbare ting for den del) her lokalt tidligere, så har ingen erfaring med hvordan service osv er

Endret av aulvan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt birk ved tre små anledninger, først for å få tips til en selv-service av en hundgammel command post dropper, så til å få fikset et løst krankhus sent på en lørdag og sist for å få låne en avbitertank for å fikse litt på noen skjermer. Kort sagt, supre på impromptu service og ekstrahjelp!

Når jeg tenker på det burde kanskje jeg kjøpe meg sykkel fra de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (3 minutter siden):

Jeg har brukt birk ved tre små anledninger, først for å få tips til en selv-service av en hundgammel command post dropper, så til å få fikset et løst krankhus sent på en lørdag og sist for å få låne en avbitertank for å fikse litt på noen skjermer. Kort sagt, supre på impromptu service og ekstrahjelp!

Når jeg tenker på det burde kanskje jeg kjøpe meg sykkel fra de...

Nå bor jeg på Vestlandet, så noen "stikker bare innom" turer på Birk blir det nok ikke. Men godt å høre at du har gode erfaringer der!

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aulvan skrev (2 timer siden):

Jeg har tenkt det samme tankene mtp merke.

Enig i at det er veldig greit å handle lokalt, spesielt om det skulle være noe trøbbel i ettertid. Men som oftest er det ting man lett kan ordne selv med erstatningsdel e.l.

Har aldri handlet sykkel (eller andre kostbare ting for den del) her lokalt tidligere, så har ingen erfaring med hvordan service osv er

Servicen til Birk er sånn sett bra. Så da er ikke det med lokalt nødvendigvis en stor greie heller.

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at valget er gjort, men mine tanker da jeg så tittelen på tråden:

"BMC er selvfølgelig et kulere valg, men siden du spør er det kanskje like greit å spare pengene og heller kjøpe Merida?" 

Da jeg leste at prisen var tilnærmet lik var jeg ikke i tvil om hva jeg ville anbeflat. Godt valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aulvan skrev (På 16.11.2023 den 9.16):

Ser ut som BMCen har litt høyere stack mtp komfort.

Ser at  valget allerede er gjort. Jeg mener det var det riktige valget også. Men i sammenlignbare størrelser er det Meridaen som har høyest stack.  56 BMC er sammenlignbar med L i Merida - de har henholdsvis 586 og 603 mm i stack. Man ser det også ganske tydelig på bildene av Meridaen er høyere i front for tilsvarende lengde. 

Både sete, setepinne og hjulene er også mer påkostet på BMCen. 
 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (14 timer siden):

Ser at  valget allerede er gjort. Jeg mener det var det riktige valget også. Men i sammenlignbare størrelser er det Meridaen som har høyest stack.  56 BMC er sammenlignbar med L i Merida - de har henholdsvis 586 og 603 mm i stack. Man ser det også ganske tydelig på bildene av Meridaen er høyere i front for tilsvarende lengde. 

Både sete, setepinne og hjulene er også mer påkostet på BMCen. 
 

I min størrelse (61 i BMC og XL i Merida) har de henholdsvis 644/398 og 629/397 i stack og reach. Ser at stacken til BMCen øker ganske mye oppover størrelsene, mens reach ikke øker like mye. Håper og tror at sykkelen skal passe mine lange armer og bein ganske bra 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkel mottatt og montert på tirsdag, bare fått til en liten tur på rulle foreløpig pga jobbreise. Deilig med ny sykkel!

Men, har problemer med at setepinnen sklir/glipper etterhvert som jeg sykler. Når jeg sitter vanlig og tråkker, glipper den litt og litt og hvis jeg setter meg opp og "sykler uten hender", så sklir den nesten helt i bunn. Har påført "carbon gripper" pasta og trekt til med momentnøkkel. Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aulvan skrev (På 26.11.2023 den 8.38):

Stemmer, takk for link, skal teste i ettermiddag!

Gjorde som det var beskrevet i linken, men den sklir allikevell ned etterhvert som jeg tråkker.

I går stoppet jeg 3 ganger på vei opp Alpe du Zwift for å flytte opp igjen setepinnen. Det blir kjedelig i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aulvan skrev (47 minutter siden):

Gjorde som det var beskrevet i linken, men den sklir allikevell ned etterhvert som jeg tråkker.

I går stoppet jeg 3 ganger på vei opp Alpe du Zwift for å flytte opp igjen setepinnen. Det blir kjedelig i lengden.

Kanskje momentnøkkelen ikke er helt riktig? 

Jeg har hatt hell med å stramme til bolten med oppgitt moment, gi setet noen gode kakk med hånda i forskjellige retninger, stramme til på nytt, gi setet noen kakk og stramme til på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert gjort det siden kommer klart frem i linken over, men har du sjekket at det gjengene i bolt/mutter er rene og at det ikke er smørt fett eller lignende på kontaktpunktet på selve setepinnen? Vet ikke helt hva beste rengjøringsmiddel er på karbonpinner. Designet virket litt knotete, og du er sikkert ikke den første som har hatt en utfordring med dette. Birk eller BMC bør kunne gi deg veiledning.

Presisjonen skiller litt mellom momentnøkler, og 5nm er ganske lavt.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (20 timer siden):

Du har sikkert gjort det siden kommer klart frem i linken over, men har du sjekket at det gjengene i bolt/mutter er rene og at det ikke er smørt fett eller lignende på kontaktpunktet på selve setepinnen? Vet ikke helt hva beste rengjøringsmiddel er på karbonpinner. Designet virket litt knotete, og du er sikkert ikke den første som har hatt en utfordring med dette. Birk eller BMC bør kunne gi deg veiledning.

Presisjonen skiller litt mellom momentnøkler, og 5nm er ganske lavt.

Birk har ikke svar på mailen min enda.

Avfettet kontaktpunkt på setepinne og på kiledelen.

Som du sier skal det kun ha 5Nm. Har en PRO momentnøkkel som kan stilles fra 2 til 15 Nm. La oss si denne er +-5% "feil", så utgjør dette bare 0,25Nm, så det blir ikke veldig store avvik.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aulvan skrev (På 1.12.2023 den 10.09):

Har fått tilbakemelding fra BMC om å stramme til 7Nm. Hvis problemet fortsetter skulle jeg faktisk kjøre en reklamasjon på setepinne og/eller kiledelen.

Skal prøve å stramme litt mer, så får vi se hvordan dette går!

Knallbra ingeniørkunst. Får satse på at det er en annen ingeniør som har hatt ansvaret for gaffel. Mtp på sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...