Gå til innhold

Ultrabirken er tilbake i 2024 :)


Stefan77

Anbefalte innlegg

runermm skrev (Akkurat nå):

Det ble noe mer grus enn forventet, men gitt en våt august måtte det vel bli slik. Er jo mange fine stipartier her og, men blir jo noen drøye gruspartier, særlig rundt Augsætra og til Hornsjø. 

Navigeringsmessig er det nok lurt å dele sporet i to (ved start). Både ved Snultra og i bunn av Hitfjell samt ved start kan gpsen gå i spinn hvis man har alt i ett spor. 

Var vel som forventet etter at de slapp 122 km og når man leste løypeforklaringen som ble sluppet tidligere. Ikke en UltraBirken jeg nødvendigvis synes ser all verden ut, men sikkert mange som kommer til å like den. 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2/3 grus!   Og jeg som trudde jeg hadde meldt meg på et terrengritt.  Nå må jeg  nesten begynne å kødde med dekkskift  siste uka.  Assegai/Aggressor kan bli ensomt langs de evige transportetappene... 

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Assegai/Agressor tror jeg ikke er tingen i år... Synd at det ble så lite terreng, men vanskelig å gjøre noe med vær og føre.  Ser ut til å bli opphold og sol på lørdag, men tørre forhold blir det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg skikkelig skeptisk til sporet vi ser. 
Bjørns stravaspor er 110,3 km med 1836 høydemeter. Gjør jeg det om til en privat rute får jeg samme lengde, men 1927 høydemeteter. Legger jeg den publiserte gpx fila inn i Komoot får jeg 111 km og 1420 høydemeter. I tillegg ser jeg at Bjørn B har hatt en snittfart på 3,6 km med maksfart på 115. Og en Moving time på 31 timer. 


image.png.2dbc7d6490342cd65d5add492f8435f7.png

Dette sammen med alle doble passeringer gjør meg skeptisk til egen evne til å ta rette veien underveis. (og jeg var av dem som tok feil vei siste gangen) Jeg vet ikke helt hvilket alternativ som funker best på min Roam, men vil vel ha Stravarute på den og Komoot med gpxsporet på telefonen for tryggest følelse.  


Hvis noen som er superdrevne på terrenget der oppe og i tillegg har master i GPS lager en rute er det hyggelig om de poster den her. 

 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin Stige skrev (33 minutter siden):

Løypa krysset seg selv ved Lie-Hornsjøveien - før/etter runden rundt Sjøsæterfjellet - en gang tidligere, og da fikk ikke jeg noe problem med GPS-spor i alle fall. 

Det tryggeste er vel å lage seg ei testløype i nærheten hjemme med litt kryssing og back-tracking og teste sjøl - med egen GPS. 

Kryssing og tilbake samme vei bruker å gå greit. Synes det er mer utfordrende i de løypekryss der Garmin ikke viser begge stier, eller der den tror du følger hovedstien og ikke gir deg noe varsling etc.

Liker nedtelling til sving som popper opp om du ikke har oppe kartet. Skulle ønske jeg fikk denne opp selv om kartet er på skjermen. Har ikke funnet menyen for å skru på dette🤷 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tidligere kjørt løyper lokalt som går på kryss og tvers, og det har fungert fint med Edge 540. Utfordringa har vært at der man tidligere har kjørt kan det se ut som er det anbefalte sporet, men da hjelper det å ha et oppsett der man ser kart + retningsbesbeskrivelser (f.eks. ta til venstre på sti om 350m...). Er det andre grunner til at man bør dele opp løypa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden gikk det noen ganger i ball med veivisninga, altså når Garmin var i «pilmodus»/varsling modus. Det oppsto ifbm. (a) at sporet hadde krysninger og/eller (b) små feilnavigeringer fra min side. Kanskje så lite som 50m før jeg snudde (gps ligger jo litt bak faktisk posisjon, samt at kryss noen steder ikke er 100% rett plassert på kartet, samt reinspikka uoppmerksomhet…). Det ble da helt kokeliko. Visningen kunne da begynne vise feil retning (altså 180 grader feil), selv uten at det var kryssende spor. Dette bare fortsatte selv om jeg syklet kilometer på kilometer i rett retning. Måtte da bare neglisjere de stadige anbefalingene om å snu. I sporkryss kan det lett bli surr, spesielt hvis en kommer noen titalls meter feil i krysset før en skjønner at; oooi der skulle jeg tatt av. Deretter har jeg erfart at veivisningen blir feil, og kan gå i ball.

Etter dette har jeg kjørt i modus uten «pilmodus»/varsling-veivising, dvs. bare ha sporet på kartet. Liker det best. Men det er klart, da får en ikke noe varsel om at en avviker fra sporet. Må da følge med ! 

Er det kompliserte spor med krysninger, så bytter jeg spor underveis. På Fullvegs OV i fjor 4 spor. Viktig å drille meny systemet på forhånd, sånn at sporskiftet på kartet er unnagjort på 30 sek isdf. et par minutter med knoting på sykkelkomputeren.

Mye mulig veivisnings-algoritmene har forbedret seg skikkelig de siste år!! Men jeg har blitt så vant til å navigere uten full «pilmodus» og stadige varslinger, at jeg foretrekker den mer stillferdige navigeringa. Altså sporet på kartet uten noe mer dikkedarier enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (6 timer siden):

Assegai/Agressor tror jeg ikke er tingen i år... 

Jepp, da må jeg legge om. Noen som har tips til en alternativ kombo?  Jeg har butcher/ground control stående på en annen sykkel som jeg ikke har fått testa ennå.   Verdt å fløtte over?   Eller er det også for treigt?  Sjøl kunne jeg tenkt meg å teste ut forekaster/rekon  som et lettere alternativ til det jeg bruker til vanlig. Er UB et godt nok påskudd for å kjøpe inn de dekka?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vims skrev (29 minutter siden):

Jepp, da må jeg legge om. Noen som har tips til en alternativ kombo?  Jeg har butcher/ground control stående på en annen sykkel som jeg ikke har fått testa ennå.   Verdt å fløtte over?   Eller er det også for treigt?  Sjøl kunne jeg tenkt meg å teste ut forekaster/rekon  som et lettere alternativ til det jeg bruker til vanlig. Er UB et godt nok påskudd for å kjøpe inn de dekka?

 

Ground Control har jeg brukt både på UB og Offroad Valdres som fordekk.. Vært godt fornøyd med det. 
Jeg kjører Renegade som bakdekk og Fast Trak foran..  Kan hende Fast Trak også bak er hakket bedre i deler av løypa, men med såpass med grus er det fint med god rull, og godt fornøyd med grepet til Renegade på andre våte ritt/økter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vims skrev (1 time siden):

Jepp, da må jeg legge om. Noen som har tips til en alternativ kombo?  Jeg har butcher/ground control stående på en annen sykkel som jeg ikke har fått testa ennå.   Verdt å fløtte over?   Eller er det også for treigt?  Sjøl kunne jeg tenkt meg å teste ut forekaster/rekon  som et lettere alternativ til det jeg bruker til vanlig. Er UB et godt nok påskudd for å kjøpe inn de dekka?

 

Ja!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (40 minutter siden):

Supert det her Rune..  er vel litt grus i motbakke der du delte sporet, så da er det enkelt å bytte

Bjørn hadde satt inn et punkt der, så da ble det slik. Tror det er lite opphold på grus mellom stiene akkurat der sporet deler seg.

Jeg tipper at det blir mulig å følge noen godt synlige sykkelspor i terrenget også, dessverre 🫣

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (1 time siden):

Bjørn hadde satt inn et punkt der, så da ble det slik. Tror det er lite opphold på grus mellom stiene akkurat der sporet deler seg.

Jeg tipper at det blir mulig å følge noen godt synlige sykkelspor i terrenget også, dessverre 🫣

Og om computeren bruker noen sekunder for mye å hente opp ny løype så er ikke akkurat over Hafjelltoppen den vanskeligste delen å følge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vims skrev (3 timer siden):

Jepp, da må jeg legge om. Noen som har tips til en alternativ kombo?  Jeg har butcher/ground control stående på en annen sykkel som jeg ikke har fått testa ennå.   Verdt å fløtte over?   Eller er det også for treigt?  Sjøl kunne jeg tenkt meg å teste ut forekaster/rekon  som et lettere alternativ til det jeg bruker til vanlig. Er UB et godt nok påskudd for å kjøpe inn de dekka?

 

Spørs hvor mye du legger i det, men i den løypen er det rene rundbanedekk som gjelder. Ikke noe poeng med ground control eller butcher. 
 

Jeg ville ha syklet med Aspen. Andre dekk som jeg ville vurdert er Fast Trak T7, Rekon Race, gamle Forekaster (nye versjonen er for tunge/grove). 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (1 time siden):

Og om computeren bruker noen sekunder for mye å hente opp ny løype så er ikke akkurat over Hafjelltoppen den vanskeligste delen å følge. 

I utgangspunktet ikke, men akkurat i oppstigningen mot Hafjell-toppen er det to veivalg som ikke "matcher" med stiene som ligger inne på mtbmap.no og som ser litt merkelige ut (mulig de har en naturlig forklaring når man først kommer dit, eksempelvis at noe er sperret eller at man sykler ut i slålambakken eller noe sånt) og kan skape litt forvirring. På gamle-forumet var løypelegger innom og kommenterte foregående år, kanskje løypelegger kunne kommentert akkurat dette hvis han er tilstede her? Virker for meg pussig at man ikke bruker den blå stien med glow og i stedet kjører i rette linjer rundtimage.png.4a009a49c21e776798e84d75db6f6572.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (10 timer siden):

Ser litt rart ut ja, men det er jo et ganske kort og oversiktlig parti. Antagelig self-evident når man kommer dit? 

På både run og ride heatmap på strava ser det ut til at det er mye trafikk på de stedene ruta går, selv om det ikke er tegnet sti der. 

image.png.7fa1f19ba6cb5cce035cc179524a0b98.png

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La inn sporet fra via Strava. Ser ut som det funka greit. 

Men; Noob som jeg er på Garmin 1040, har jeg ikke klart å få vekk de grønne og oransje sporene(feltene) som legger seg delvis, og bredere over hovedsporet. Det gjør at man f.eks ikke ser stikryss ol. 

Noen som vet hvordan man fjerner det? (Og Virituel Partner?)

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knuthaug skrev (1 time siden):

På både run og ride heatmap på strava ser det ut til at det er mye trafikk på de stedene ruta går, selv om det ikke er tegnet sti der. 

image.png.7fa1f19ba6cb5cce035cc179524a0b98.png

Hei! Løypelegger her!

Det ser litt rart ut på 34 km ja. Den enkle forklaringen er at toppstasjonen på den nye heisen har gjort det vanskelig å følge den opprinnelige stien, så det ble litt frem og tilbake på gjennomsyklingen.

For å svare på noen av de andre spørsmålene som har dukket opp, så kan jeg avsløre at den opprinnelige løypen har blitt endret flere ganger grunnet sauesanking og stier som har blitt til små tjern. Derfor kunne ikke løypen publiseres tidligere.

Jeg håper og tror dere kommer til bli godt fornøyde med løypen selv om det er mer grus enn tidligere. 

Godt innspill å dele løypen i seksjoner. Birken administrasjonen kommer nok til å legge ut løypa delt opp i seksjoner i løpet av kort tid. Rune splittet løypen på akkurat samme sted jeg ville gjort det.

Bjørn

  • Like 12
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En «liten» gjennomgang av løypa følger her… Kanskje mest for meg selv, men forhåpentligvis er det noen som ikke er så kjent som kan ha glede av beskrivelsene også?

Fra start går det på grus i bølgende terreng i cirka seks kilometer før et kort blå-gradert stiparti (singletrack, vanskelig å passere, et par småcrux helt i starten) tar oss fra Indre Reina til Ytre Reina. Nytt grusparti på ca. tre km med en litt lengre bakke i starten før det går litt nedover og slakt oppover igjen før neste sti, som er grønn-gradert. Denne stien som er merket som «Lomtjernstien» på mtbmap har jeg ikke syklet, men basert på graderingen antar jeg det er god flyt frem til det går over i et rød-gradert parti på noen hundre meter ned mot Nysætra, et parti som jeg husker som «alltid bløtt» og litt krevende å sykle fort på. Fra Nysætra er det grus på sørsiden av Mellsjøen i cirka fire kilometer før et lengre stiparti over Mellsjøhøgda starter.

Stipartiet over Mellsjøhøgda har en hard start opp til selve toppunktet på Mellsjøhøgda, før det går på blå-gradert sti nedover og bortover frem til en liten kruxete og krevende oppstigning til neste lille topp (heter den Aksjøhøgda tro?) og videre nedover og over klopper på myra mot Snultra. Etter noen hundre meter på litt knotete sti etter kloppene er man på traktorvei og første matstasjon på Snultra etter cirka 20 kilometer.

Stien over Svartåsen vestover (som vi senere på dagen skal kjøre østover) er en svært fin blå-gradert flytsti, og på vei nedover mot vest venter den berømte «steinen», som sikkert kan komme raskt på for noen der den ligger litt skjult bak et tre (riktignok mye enklere enn før treet ble frisert). 500 meter på grusvei gir mulighet for å ta en kjapp gel, før det stiger på enkel sti opp mot Kriksfjell som etter hvert går over til litt mer knotete sti (stort sett blå-gradert) med i hvert fall et parti hvor man skal treffe godt og ha sterke bein for unngå fotisett.

Nedkjøringen fra Kriksfjell er grei selv om den er rød-gradert, og etter man er nede kommer man inn på en mye brukt sti som går nordover på bølgende og flotte stier før man får en seig oppstigning til Hitfjell fra øst. Fra Hitfjell kjører man den velkjente og utrolig fine stien med masse flyt vestover helt ned til Hitveien, hvor man får fire hundre meter-ish på grus (nok til å drikke og kanskje ta en rask gel) før Hitråket venter.

Hitråket, som i starten er blå-gradert og etter hvert går over til å være rød-gradert, kan være hard mot selv de sterkeste syklister og er spesielt krevende mot slutten - her er du relativt god på sti hvis du klarer deg uten fotisett. Vanskelighetene varer heldigvis ikke altfor lenge, og det er ut på et nytt grusparti ved en annen Nysætra en tidligere i rittet, denne gang på et sted mellom 500 meter og en kilometer og oppoverbakke så mulig å drikke og spise litt. 

I henhold til løypekartet litt frem og tilbake opp mot den nye heisen i Hafjell, før man tar inn på blågradert sti mot Hafjelltoppen med noen sugende kneiker (men alt er fint syklebart). Nedkjøringen mot Pellestova gir mer blågradert sti, men konsentrasjonen må være på topp for det er steinete ned her. Etter å ha krysset veien ved Pellestova kommer det veldig flott flytsti ned til Malmtjønnet, hvor en smal bru krysses (på en god dag tas brua uten å gå av sykkelen, men man risikerer å havne i vannet hvis man bommer…) og det deretter venter noen gode knekkere opp til et nytt lengre grusparti.

Gruspartiet som venter nå er på cirka sju kilometer og tar oss gjennom slake oppover- og nedoverbakker på Hitvegen, før matstasjon ved passering Lie-Hornsjøvegen etter ca. 43 kilometer og deretter en seig oppstigning mot Sjøsæterfjellet på grus. Mot toppen går det over i blågradert sti, først oppover før det deretter blir flyt og god stemning nedover til Lienden. 

Fra Lienden er det grus og «enkelt» terreng i nesten tre mil (!), riktignok brutt opp av partiet med det jeg husker som kjerrevei nordover mot Rognhaugen ganske tidlig (dette partiet var med begge veier på UltraBirken det året vi var nord i Øyerfjellet) og et grønt og enkelt stiparti ved Brennlia (her et sted skal det også være en matstasjon etter ca. 59 kilometer). Deretter det som ser ut som greit terreng på grus men her må det jobbes er jeg redd for. Grusbakkene opp til Hornsjø og videre oppover mot neste sti ved Svartåsen blir beinharde på allerede godt kokte bein…

Den berømte «steinen» kommer tidligere på vei østover over Svartåsen før vi passerer Snultra igjen. Og nå gjelder det å kjempe på, for stipartiet fra Snultra og over et par mindre topper før vi kommer over Mellsjøhøgda igjen føles nok noen hakk seigere nå enn motsatt vei. De fleste må nok av sykkelen minst en gang opp mot Mellsjøhøgda, men ellers er det meste mulig å ta uten fotisett. Nedkjøringen til Mellsjøen føles nok deilig, før det går oppover på grus mot Elgåsen og matstasjon på cirka 84 kilometer. 

Her er det bare å finne seg en god gruppe bak de vanlige Birken-syklistene (eller kjøre forbi så mange man kan og få motivasjon av det), for nå holder vi oss i samme løype som Birkebeinerrittet i cirka 15 kilometer (ned fra Elgåsen, over Kuåsen, over Storåsen og nedover på grusveier mot Afskåkelia og «asfalt»-veien der). Men husk da, at vi skal til venstre etter ca. 99 kilometer og følge UngdomsBirken-løypa inn til toppen av Lysgårdsbakkene i stedet for løypa til Birkebeinerrittet (matstasjon ved Mesnasaga etter 101 kilometer ca). Har man klart å spare bittelitte granne krefter hit, er det mulig å ta ut det aller siste i UngdomsBirken-løypa, for den er seig og føles evigvarende! Fyll på med gel og drikke for å ta ut alt her…

Når man endelig kommer ut på asfalten ved toppen av Lysgårdsbakkene er det bare å huke seg ned å få med seg farten gjennom de to 180-gradersvingene før en liten oppoverbakke fører oss inn i Ballettbakken der det jammen er digg med fulldemper. Rundt hoppsletta, en siste liten krampebakke og kraftinnsats før nedkjøringen ved jordet (mulig å hoppe litt på et par kuler her hvis man har energi til det) og de siste par serpentinersvingene før målgang. 

Grugleder meg til alt dette 🤣

  • Like 2
  • Thanks 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk beskrivelse! Pga manglende Nevelfjell, Reinsfjell, Lunkefjell etc tenkte jeg at løypa kanskje var litt lettere enn tidligere anntatt, men etter gjennomgangen fra olaho er jeg sikker på at krampa skal komme denne gangen også 😄

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...