Gå til innhold

Ultrabirken er tilbake i 2024 :)


Stefan77

Anbefalte innlegg

Hvis man ser på 2022 løypa, og matstasjoner (om man kan lese noe ut av de), så kan det fort hende at løypa blir lik i 50-60km.. 

Da var det grus fra start til Nevelfjell, så Hafjell og Høgåsstien/Hittråkket før Reinsfjell og Hitfjell.. videre til Sjøsæterfjellet med matstasjon før og etter som kommer etter ca 40 og 48km..  Derfra passer jo beskrivelsen ganske bra, men tipper endringen kommer etter det. 
Fint med noe likt, slik at man også kan sykle og navigere i litt kjent terreng.. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (4 timer siden):

Hvis man ser på 2022 løypa, og matstasjoner (om man kan lese noe ut av de), så kan det fort hende at løypa blir lik i 50-60km.. 

Da var det grus fra start til Nevelfjell, så Hafjell og Høgåsstien/Hittråkket før Reinsfjell og Hitfjell.. videre til Sjøsæterfjellet med matstasjon før og etter som kommer etter ca 40 og 48km..  Derfra passer jo beskrivelsen ganske bra, men tipper endringen kommer etter det. 
Fint med noe likt, slik at man også kan sykle og navigere i litt kjent terreng.. 
 

22 starten passer jo perfekt med beskrivelsen, men jeg blir overrasket om det blir blåkopi. Tipper/håper vi får en overraskelse også på starten🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gnnrg.
Nå nettopp fikk jeg epost om at starten er fremskyndet fra 09 til 08 og at bussen til Pellestova går fra Lillehammer 06:30!

Det blir fælt tidlig. Kanskje jeg rett og slett dropper overnatting der oppe og kjører opp grytidlig. Da kan jeg i alle fall sove i min vanlige seng og får ikke noe hotellrom å fikse før jeg sprinter ut i bilen. 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (2 timer siden):

Gnnrg.
Nå nettopp fikk jeg epost om at starten er fremskyndet fra 09 til 08 og at bussen til Pellestova går fra Lillehammer 06:30!

Det blir fælt tidlig. Kanskje jeg rett og slett dropper overnatting der oppe og kjører opp grytidlig. Da kan jeg i alle fall sove i min vanlige seng og får ikke noe hotellrom å fikse før jeg sprinter ut i bilen. 

LarsB

Tidlig på'n ja, i kjent birkenstil.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (På 7.8.2024 den 14.51):

Ja det er de. De er sjukt dyre. Team Issue er en versjon som var forbeholdt World cup sponsede utøvere lenge. 
 

Både FT og Aspen er bra. Så feil blir det ikke uansett. 
Vil du ha de Aspen dekkene litt rimeligere så selger jeg de jeg skulle bruke på ultra. Ubrukt og i pakken. Ligger på Finn

 

Hei alle sammen!

Mottok Aspen-dekkene, og fikk montert og testet i de i går. Sammenlignet med det jeg syklet på fra før (Schwalbe Racing Ralph), så var dette en enorm forskjell. Fantastiske dekk, med et grep jeg ikke har opplevd på XC-dekk tidligere, og syklet noen forholdsvis grove stier også bare for å teste de skikkelig . Lurte innimellom på om jeg hadde tatt feil sykkel og at jeg syklet stisykkelen med Assegai-dekk 😉.

Sammen @Olechr går jeg også god for disse til UB, til tross for høy pris. 

Takk for god hjelp!! 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gangavstand nedover bakke ned til Håkonshall og oppover motsatt vei. 

Relativt bratt der oppe😀

Tipper 0,5-1km litt avhengig av hvor du står på jordet.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knuthaug skrev (46 minutter siden):

hvor ligger egentlig den?

Helt på slutten etter hoppbakken når man sykler ned mot Håkons hall i en alle, så er parkeringen på jordet du har på høyre hånd. 

Vær obs på at når man skal parkere der ritthelga så må man kjøre en litt lang omvei for å komme inn på toppen. Jeg var ganske stressa for å miste UB-bussen ett år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stianj skrev (2 timer siden):

Hei alle sammen!

Mottok Aspen-dekkene, og fikk montert og testet i de i går. Sammenlignet med det jeg syklet på fra før (Schwalbe Racing Ralph), så var dette en enorm forskjell. Fantastiske dekk, med et grep jeg ikke har opplevd på XC-dekk tidligere, og syklet noen forholdsvis grove stier også bare for å teste de skikkelig . Lurte innimellom på om jeg hadde tatt feil sykkel og at jeg syklet stisykkelen med Assegai-dekk 😉.

Sammen @Olechr går jeg også god for disse til UB, til tross for høy pris. 

Takk for god hjelp!! 👍

Så bra du er fornøyd. Aspen er ett konge dekk for rask sykling i terrenget. 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HenrikG skrev (På 7.8.2024 den 20.40):

Er det innafor å bruke SQ-lab innerbarends, eller blir dette regnet som tempobøyler?

Olechr: Det tror jeg skal gå helt fint.

Jeg brukte disse på TransØsterdalen nå i helga. Det ser ille ut, men de funka bra. Fikk ganske aero sittestilling samtidig som det føltes tryggere og mer behagelig enn å holde i styret inne ved stemet.

Etter tips fra @LarsB sjekka jeg nå  regelverket grundig. Det er nok tryggest å demontere dem:

IMG_3242.jpeg.e3d8034eb59ee067e0a0ba22632ef510.jpeg

 

Startkort er forresten tilgjengelig for nedlasting nå. Det må vel bety at seedinga er unnagjort. Ser ut for at det hjalp lite å sykle TransØsterdalen, står fortsatt i pulje 3 💩

Endret av HenrikG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (1 time siden):

Tørt i terrenget blir det ikke på UB, men kanskje ikke så galt vær på rittdagen.

https://www.yr.no/nb/værvarsel/daglig-tabell/1-143301/Norge/Innlandet/Øyer/Pellestova

For øvrig synes jeg de kan slippe løypa nå. Fet løype, som det blir sikkert blir, gir flere deltagere!

Tror ikke de er gira på så mange. Hvis de var det ville de ha sluppet løypa for en stund siden. 😅

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte på Fast Trak t7 grid, og de kjentes veldig bra ut, men de var et mareritt å få på sammenlignet med tidligere dekk (kjører med slange, ikke tubeless). Krysser fingre og det meste for at jeg unngår punktering (får ha med litt såpe i sekken). Burde vel satt opp tubeless, men tror ikke jeg begynner med det nå.

På Facebook, under historie, så står det nå at det er 2 dager til lansering av løypa (altså torsdag). 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HenrikG skrev (På 19.8.2024 den 20.24):

Startkort er forresten tilgjengelig for nedlasting nå. Det må vel bety at seedinga er unnagjort. Ser ut for at det hjalp lite å sykle TransØsterdalen, står fortsatt i pulje 3 💩

Nå er du der du rettmessig hører hjemme @HenrikG 

LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jecro skrev (1 time siden):

Ser det er lagt ut mer detaljert informasjon om matstasjoner nå - noen lokalkjente som kan dra opp en mulig løype her?
image.png.ba4b01896c1b40bcccdb23feb7d4ff1f.png

Litt vanskelig å si da jeg ikke er kjent nok, men ser ut som det er ut og over Reinsfjell tidlig, evt på grusen forbi og retning Mellsjøhøgda.. Tror det er der borte, ved Agntjernet Snultra ligger. Skal sikkert tilbake og da er både Kriksfjell, Svartåsen(kan den sykles?), og evt Hitfjell aktuelle før Lie-Hornsjøvegen..  
Ser og ut som vi skal ned til Åsta, men kanskje ikke helt bort til Kvarstad.. tipper vi får Birkentraseen fra Rosinbakken og til vi skal av og avslutte med Mesnasaga og kjent avslutning 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser av starten at HVIS vi har lik start som i 2018, men kutter ut lunkefjell, så blir det akkurat 22km til Snultra.. Kanskje det er passer? 
Da er det Hafjelltoppen, Reinsfjell, rundt Mellsjøen evt.. 
Videre kan det da være Svartåsen, Kriksfjell, Hitfjell før Sjøsæterfjell, som i 2018.. Etter den avstikkeren fra Lie-Hornsjøvegen(Kolltjønnlia?)  passer det og med matstasjon når vi er nede på grusen igjen..  men kan selvsagt ta feil.. 

Nå sier de at lansering ikke blir før mandag...  pfff.. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (11 minutter siden):

Nå sier de at lansering ikke blir før mandag...  pfff.. 
 

Jeg skjønner jo at de ikke vil ha horder av priviligerte stinisser fra osloområdet som sykler istykker stiene på vått underlag helgen før rittet. Men samtidig er jeg veldig usikker på hvor mange som tar det så seriøst at de faktisk ville dratt opp og syklet om ruta forelå. Noen er det vel... Det er alltid noen. 

 

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knuthaug skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner jo at de ikke vil ha horder av priviligerte stinisser fra osloområdet som sykler istykker stiene på vått underlag helgen før rittet. Men samtidig er jeg veldig usikker på hvor mange som tar det så seriøst at de faktisk ville dratt opp og syklet om ruta forelå. Noen er det vel... Det er alltid noen. 

 

Men har det noe å si? 
Er ikke stisykling i Ringsakerfjell og Øyerfjell såpass hverdagslig? Det er jo noen tusen hytter i områdene fra Sjusjøen, via Nordseter, Hafjell, osv..  Om 10 stk som skal sykle UB følger deler av sporet for å sjekke forholdene og teste navigering har det ikke noe å si..  for the record, jeg skal uansett ikke opp i helga å prøvesykle noe fra løypa. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (1 minutt siden):

Men har det noe å si? 
Er ikke stisykling i Ringsakerfjell og Øyerfjell såpass hverdagslig? Det er jo noen tusen hytter i områdene fra Sjusjøen, via Nordseter, Hafjell, osv..  Om 10 stk som skal sykle UB følger deler av sporet for å sjekke forholdene og teste navigering har det ikke noe å si..  for the record, jeg skal uansett ikke opp i helga å prøvesykle noe fra løypa. 

 

Nei, tror du har rett i det. Gi oss løypa nå! Helst i går! Jeg vil kartnerde over hvilke topper som er brattest og hvor mange lefser jeg har plass til på hvilke matstasjoner!

  • Like 1

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knuthaug skrev (5 minutter siden):

 Gi oss løypa nå! Helst i går! Jeg vil kartnerde over hvilke topper som er brattest og hvor mange lefser jeg har plass til på hvilke matstasjoner!

Sånn skal det låte 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...