Gå til innhold

Ultrabirken er tilbake i 2024 :)


Stefan77

Anbefalte innlegg

Olechr skrev (På 29.7.2024 den 22.45):

Utifra hva de skriver blir det nok noe mer grus enn tidligere. De fortsetter å skrive 122 km så jeg tipper den blir snillere teknisk enn tidligere. Synes det er litt dumt de ikke bare sier hvor den går. Jeg melder meg nok på vanlig Birken da jeg ikke gidder å vente mer på løypa. 
 

Barzo er ok, men synes de verken triller best eller sitter best på vått. Kommer du deg igjennom på de, selvsagt.  Er det andre dekk som er bedre, ja. 
 

7 timer ville jeg i hovedsak ha gått for sportsdrikk og gel, men bør prøves ut. Sørg for å drikke mye og ikke tenk at det går vel greit med litt for lite. Når drikkestasjonene kommer vil jeg ha sett hva som skal til for å få i seg mellom 0,5 og 0,7 dl sportsdrikk i timen.  Bruk flasker og evnt camelback. Ta med posjonsposer med sportsdrikk slik at du bare kan blande i vann. Selv ville jeg ikke tatt kjangsen på sportsdrikken Birken serverer. A) ukjent for magen B) det finnes sportsdrikker som er bedre. 
 

Noen langturer og en del hardt.

Kan det være at de har flere muligheter for løypevalg? Nedbøren i og rundt Birkenområdet har vært velsignet med skikkelig godt med nedbør i juni og juli. Og, med tanke på august i fjor, hvor det kom enorme mengder nedbør over kort tid, så kan det være greit å ha en backup eller to. Kan hetebølge nedover Europa føre til store mengder nedbør igjen i august? Håper iallefall ikke det, når man ser skadene det medførte i fjor, og at Mjøsa nå allerede har vært er over anbefalt vannavstand. På høsten i fjor så var stiene søkkvåte fra juli til snøen kom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattmannen skrev (5 timer siden):

Kan det være at de har flere muligheter for løypevalg? Nedbøren i og rundt Birkenområdet har vært velsignet med skikkelig godt med nedbør i juni og juli. Og, med tanke på august i fjor, hvor det kom enorme mengder nedbør over kort tid, så kan det være greit å ha en backup eller to. Kan hetebølge nedover Europa føre til store mengder nedbør igjen i august? Håper iallefall ikke det, når man ser skadene det medførte i fjor, og at Mjøsa nå allerede har vært er over anbefalt vannavstand. På høsten i fjor så var stiene søkkvåte fra juli til snøen kom. 

Ligger løypa der han pleier å ligge synes jeg ikke vann har så mye å si. Syklet en del i området i Juli, men blir ikke krise vått uansett i de vante fjellene (Hitfjell, Nevelfjell, Lunkefjell, SMS området.)

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykla litt nord for Birkenland i helga (Ringebu/Venabygdsfjellet) og det er tørt og fint i terrenget. Det kan endre seg til slutten av august, men ser lovende ut per nå.

Ole: Skjønner du vil se løypa, men hvorfor skal den bli så annerledes enn tidligere? Terrenget er det samme, mål og start er som før og det blir jo ikke et grusritt. Jeg stiller uavhengig av løype, men elendig vær orker jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (10 timer siden):

Sykla litt nord for Birkenland i helga (Ringebu/Venabygdsfjellet) og det er tørt og fint i terrenget. Det kan endre seg til slutten av august, men ser lovende ut per nå.

Ole: Skjønner du vil se løypa, men hvorfor skal den bli så annerledes enn tidligere? Terrenget er det samme, mål og start er som før og det blir jo ikke et grusritt. Jeg stiller uavhengig av løype, men elendig vær orker jeg ikke. 

Åhh kom igjen a Rune, det var jo så koselig på Offroad Valdres i fjor?

(altså, nei det var det ikke. Det var vått, type bibelsk nivå). 

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knuthaug skrev (3 timer siden):

Åhh kom igjen a Rune, det var jo så koselig på Offroad Valdres i fjor?

(altså, nei det var det ikke. Det var vått, type bibelsk nivå). 

Offroad Valdres var bare 11 timer i gjørme, myr og regnvær. Jotunheimen rundt 2022 var 16 timer med mer eller mindre kontinuerlig nedbør. Det var riktignok opphør de siste milene, så jeg kunne dra av yttertøyet, kaste hanskene, pusse brillene og sykle i mål som om det var en søndagstur i Follo 😀 UB 2019 var også en glatt og jævlig affære med helt feil dekkvalg, så jeg er rikelig sterkt vaksinert mot dårlig vær og/eller føre.

Satser på at UB blir en reprise av årets TSR, mint conditions og 20 pluss 🤞  

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Alle sammen

 

Første reis gutt på Ultrabirken.

Kan dere komme med noen tips rundt type sekk, har sett på litt forskjellige men er usikker på størrelse og type sekk.

Kom også med andre tips og råd om dere har noen:)

Planen er å komme i mål på rundt 6 timer.

PS. Har syklet denne sesongen på Vittoria Barzo dekk, syntes de var gode de første 20 milene så synes jeg de blir bare dårligere og dårligere, vurderer Maxxis Rekon Race 2.40" WT 120 TPI Exo TLR

 

/Bjørn Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Talon, super sekk og fascinerende god plass til å være 11L.

Har sykla UB en gang og da hadde jeg for liten sekk slik at den var som ei pølse på ryggen med vann i drikkeblæra, det er ikke en god løsning.

Kjenner meg og igjen i beskrivelsen av Barzo, som når jeg har prøvd de, er såpeglatte på våt stein.

Er veldig glad i Maxxis dekk som vanligvis er solide og lite glatte når det er vått om man velger rett gummi, men synes de ruller litt dårlig på grus og føles rett og slett litt seige.

Kjørte Rekon Race TR 3C WT 29 x 2,4/Aspen TR 3C WT 29 x 2,4 bak i fjor på ritt fuldempern og det var solid og litt tungt, men litt seigt.

Kjører Conti Race King 2,2 framme og bak i år og det føles mye raskere samt at det er langt fra så håpløst på "glatta" som jeg hadde forventet. 

Om det slår til med mer grus på UB i år enn tidligere så krever det et litt annet dekk og.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (På 4.8.2024 den 23.11):

Sykla litt nord for Birkenland i helga (Ringebu/Venabygdsfjellet) og det er tørt og fint i terrenget. Det kan endre seg til slutten av august, men ser lovende ut per nå.

Ole: Skjønner du vil se løypa, men hvorfor skal den bli så annerledes enn tidligere? Terrenget er det samme, mål og start er som før og det blir jo ikke et grusritt. Jeg stiller uavhengig av løype, men elendig vær orker jeg ikke. 

Jeg vil se løypa for å melde meg på. Blir det bortover mot Øyerfjellet der det har gått før gidder jeg ikke. Jeg sykler bare hvis jeg synes en løype er gøy. Blir det for mye grus synes jeg ikke det er gøy med fulldemper. Siden løypa ikke kommer så har jeg meldt meg på Gravel Birken i steden. 😀

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (13 timer siden):

Jeg vil se løypa for å melde meg på. Blir det bortover mot Øyerfjellet der det har gått før gidder jeg ikke. Jeg sykler bare hvis jeg synes en løype er gøy. Blir det for mye grus synes jeg ikke det er gøy med fulldemper. Siden løypa ikke kommer så har jeg meldt meg på Gravel Birken i steden. 😀

Skeptisk til grus, så heller melde seg på gravel-birken. Interessant vurdering 😂

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torselle skrev (1 minutt siden):

Skeptisk til grus, så heller melde seg på gravel-birken. Interessant vurdering 😂

Forskjellen er at da sykler man med sykkel til det man skal. Sykle med fulldemper på grus synes jeg er helt pyton. Sykle på grus med rett redskap synes jeg er kult. 😀

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er forskjellig. Å sykle Rena -Lillehammer på grus i temmelig tamt terreng er for meg lite appellerende og er i praksis bare en O2-øvelse. 

Å kjempe meg opp til Hitfjell og ta inn hele fjellmassivet før jeg «dundrer» ned på deilig fjellsti er derimot en opplevelse jeg gjerne gjør igjen og igjen - selv om det antagelig innebærer noe grus før og etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (7 timer siden):

Vi er forskjellig. Å sykle Rena -Lillehammer på grus i temmelig tamt terreng er for meg lite appellerende og er i praksis bare en O2-øvelse. 

Å kjempe meg opp til Hitfjell og ta inn hele fjellmassivet før jeg «dundrer» ned på deilig fjellsti er derimot en opplevelse jeg gjerne gjør igjen og igjen - selv om det antagelig innebærer noe grus før og etter. 

Hitfjell er helt topp det, men nå vet vi ikke om det skal sykles da 😉

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Førstereisgutt/gubbe på årets UB. Er litt opptatt av det med dekk, og har fått litt forskjellige anbefalinger, bl.a. Maxxis Ardent, Rekon Race, Specialized Ground Control og Scwalbe Rocket Ron. Men fra siden kommer det en varm anbefaling om Specialized Fast Track T7, og dermed går jeg meg litt vill i jungelen av dekk her.

Så hvilket dekk eller kombinasjon av dekk ville folk gått for som passer bra til de fleste forhold (vått, tørt, blandet etc.), men ikke er for tungt? Skal si at jeg foretrekker heller at det har godt grep, spesielt på våte forhold, kontra at det er skal rulle så raskt. Har ingen ambisjoner annet enn å gjennomføre. Har kjøpt inn Maxxis Ardent, men er veldig usikker på om dette blir i goveste og tyngste laget?

På forhånd takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Stianj said:

Hei!

Førstereisgutt/gubbe på årets UB. Er litt opptatt av det med dekk, og har fått litt forskjellige anbefalinger, bl.a. Maxxis Ardent, Rekon Race, Specialized Ground Control og Scwalbe Rocket Ron. Men fra siden kommer det en varm anbefaling om Specialized Fast Track T7, og dermed går jeg meg litt vill i jungelen av dekk her.

Så hvilket dekk eller kombinasjon av dekk ville folk gått for som passer bra til de fleste forhold (vått, tørt, blandet etc.), men ikke er for tungt? Skal si at jeg foretrekker heller at det har godt grep, spesielt på våte forhold, kontra at det er skal rulle så raskt. Har ingen ambisjoner annet enn å gjennomføre. Har kjøpt inn Maxxis Ardent, men er veldig usikker på om dette blir i goveste og tyngste laget?

På forhånd takk for alle svar!

Dette blir jo passe subjektivt uansett 🙂 Av de du nevner er Fast Trak T7 (grid bak) min absolutte favoritt. Ground Control er ikke verd det - det bittelille du tjener i evt gjørme mister du overalt ellers. Kun hvis det er snakk om gytjebad.
Rekon Race har jeg også gode erfaringer med, men syntes det er svakere på glatte røtter enn FT.

Ardent er det mange år siden jeg ga opp - og for grovt for langtur. Skvalbe har jeg ikke gitt en ny sjanse foreløpig, og generelt sett er det dyrt 😄

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fast Trak T7 er et dekk for gjørme / bløte forhold i mitt hode , absolutt et bra dekk men til ultra’n ville jeg heller valgt recon race eller Aspen 2.4 da disse har mer volum og er et diggere dekk på steinete underlag . 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stianj skrev (1 time siden):

Hei!

Førstereisgutt/gubbe på årets UB. Er litt opptatt av det med dekk, og har fått litt forskjellige anbefalinger, bl.a. Maxxis Ardent, Rekon Race, Specialized Ground Control og Scwalbe Rocket Ron. Men fra siden kommer det en varm anbefaling om Specialized Fast Track T7, og dermed går jeg meg litt vill i jungelen av dekk her.

Så hvilket dekk eller kombinasjon av dekk ville folk gått for som passer bra til de fleste forhold (vått, tørt, blandet etc.), men ikke er for tungt? Skal si at jeg foretrekker heller at det har godt grep, spesielt på våte forhold, kontra at det er skal rulle så raskt. Har ingen ambisjoner annet enn å gjennomføre. Har kjøpt inn Maxxis Ardent, men er veldig usikker på om dette blir i goveste og tyngste laget?

På forhånd takk for alle svar!

Kommer litt an på hvor løypa blir lagt, men personlig synes jeg volum er viktigst i det normale UB terrenget. Få steder det blir gjørmete. Syklet med Spwcialized T7 der i ferien. Det er ett bra allround dekk, men jeg synes Aspen er jevnt over bedre. Synes det er bedre grep på stein/fjell (noe det er mye av). Skulle jeg syklet selv i år hadde det blitt Aspen 2.4 i team Issue utgaven. Skulle du velge fast Trak ville jeg valgt Control og ikke Grid. Grid synes jeg gir dårlig følelse mot underlag og oppleves som ett grovere dekk enn det er. 
 

Om du bruke Fast Trak, Aspen, Rekon Race o.l betyr mindre. Ardent o.l synes jeg er for grovt til ultra ut ifra de hintene de har gitt til løype. Man skal sykle i så mange timer så blir fort tungt med for grove dekk. 

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stianj skrev (2 timer siden):

Hei!

Førstereisgutt/gubbe på årets UB. Er litt opptatt av det med dekk, og har fått litt forskjellige anbefalinger, bl.a. Maxxis Ardent, Rekon Race, Specialized Ground Control og Scwalbe Rocket Ron. Men fra siden kommer det en varm anbefaling om Specialized Fast Track T7, og dermed går jeg meg litt vill i jungelen av dekk her.

Så hvilket dekk eller kombinasjon av dekk ville folk gått for som passer bra til de fleste forhold (vått, tørt, blandet etc.), men ikke er for tungt? Skal si at jeg foretrekker heller at det har godt grep, spesielt på våte forhold, kontra at det er skal rulle så raskt. Har ingen ambisjoner annet enn å gjennomføre. Har kjøpt inn Maxxis Ardent, men er veldig usikker på om dette blir i goveste og tyngste laget?

På forhånd takk for alle svar!

 

Olechr skrev (1 time siden):

Kommer litt an på hvor løypa blir lagt, men personlig synes jeg volum er viktigst i det normale UB terrenget. Få steder det blir gjørmete. Syklet med Spwcialized T7 der i ferien. Det er ett bra allround dekk, men jeg synes Aspen er jevnt over bedre. Synes det er bedre grep på stein/fjell (noe det er mye av). Skulle jeg syklet selv i år hadde det blitt Aspen 2.4 i team Issue utgaven. Skulle du velge fast Trak ville jeg valgt Control og ikke Grid. Grid synes jeg gir dårlig følelse mot underlag og oppleves som ett grovere dekk enn det er. 
 

Om du bruke Fast Trak, Aspen, Rekon Race o.l betyr mindre. Ardent o.l synes jeg er for grovt til ultra ut ifra de hintene de har gitt til løype. Man skal sykle i så mange timer så blir fort tungt med for grove dekk. 

Takk for alle svar, ble noe klokere, skal i hvert fall returnere Ardent-dekkene da disse blir for grove. 

Når du sier Team Issue utgaven av Aspen, er det da disse du mener?

https://www.sykkelkomponenter.no/sykkeldeler/el-sykkel-deler/dekk/dekk/maxxis-aspen-team-spec-exo-tr-maxxspeed-29-x-2-40-dekk?variant=4717784042565&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwtsy1BhD7ARIsAHOi4xafivJXvEIqSxAR8jJ2pHMI8Y78PitnlBDZNsEpNtw3Qr3sbokaqbcaAjQHEALw_wcB

Det står nok mellom FT T7 Control og Aspen, men kanskje med en knapp på FT-dekkene grunnet pris.  

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stianj skrev (1 time siden):

 

Takk for alle svar, ble noe klokere, skal i hvert fall returnere Ardent-dekkene da disse blir for grove. 

Når du sier Team Issue utgaven av Aspen, er det da disse du mener?

https://www.sykkelkomponenter.no/sykkeldeler/el-sykkel-deler/dekk/dekk/maxxis-aspen-team-spec-exo-tr-maxxspeed-29-x-2-40-dekk?variant=4717784042565&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwtsy1BhD7ARIsAHOi4xafivJXvEIqSxAR8jJ2pHMI8Y78PitnlBDZNsEpNtw3Qr3sbokaqbcaAjQHEALw_wcB

Det står nok mellom FT T7 Control og Aspen, men kanskje med en knapp på FT-dekkene grunnet pris.  

 

Tusen takk!

Ja det er de. De er sjukt dyre. Team Issue er en versjon som var forbeholdt World cup sponsede utøvere lenge. 
 

Både FT og Aspen er bra. Så feil blir det ikke uansett. 
Vil du ha de Aspen dekkene litt rimeligere så selger jeg de jeg skulle bruke på ultra. Ubrukt og i pakken. Ligger på Finn

 

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (På 7.8.2024 den 7.37):

Hitfjell er helt topp det, men nå vet vi ikke om det skal sykles da 😉

Litt løypespekulasjon kan vi vel drive med 🙂 

Utifra beskrivelsen; Det mer tekniske tidlig, kanskje litt mer grus enn før på slutten, sammen med Birkebeinerrittet en stund(kanskje lenger enn før), før en avstikker mot slutten. Løypa skal føles skikkelig ultra (imo mer enn nok ultra tidligere da men)

Jeg tror vi får Nevelfjell, Hafjell, Reinsfjell, Hitfjell, og kanskje Sjøsæterfjell..  tror den designes så vi etter 4-5 mil er på vei bortover og nedover Lie-Hornjøveien..  Kanskje ned til Øvre Åstbrua?, komme inn i bunn av rosinbakken ala Sjusjørittet eller enda mer ekstremt, langs Åsta bort til Kvarstadsetra og med Birken helt til topps..  avstikker via Mesnasaga og skiløypa som tidligere så man kommer ned nedenfor hoppbakken (fin avslutning det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (49 minutter siden):

Litt løypespekulasjon kan vi vel drive med 🙂 

Utifra beskrivelsen; Det mer tekniske tidlig, kanskje litt mer grus enn før på slutten, sammen med Birkebeinerrittet en stund(kanskje lenger enn før), før en avstikker mot slutten. Løypa skal føles skikkelig ultra (imo mer enn nok ultra tidligere da men)

Jeg tror vi får Nevelfjell, Hafjell, Reinsfjell, Hitfjell, og kanskje Sjøsæterfjell..  tror den designes så vi etter 4-5 mil er på vei bortover og nedover Lie-Hornjøveien..  Kanskje ned til Øvre Åstbrua?, komme inn i bunn av rosinbakken ala Sjusjørittet eller enda mer ekstremt, langs Åsta bort til Kvarstadsetra og med Birken helt til topps..  avstikker via Mesnasaga og skiløypa som tidligere så man kommer ned nedenfor hoppbakken (fin avslutning det)

Det skal være et ganske langt grusparti i starten også. Spent på om det blir Hornsjøveien eller. 

 

Starten jeg kunne tenkt meg var. Grusen rundt Reinsvann, opp Nevelfjell fra den siden og ned til Pellestova. Så videre over Reinfjell og tilbake over Hitfjell. Så kan man evnt sykle Hornøsjøveien og stiene den frakter deg til 🙂

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (1 time siden):

Det skal være et ganske langt grusparti i starten også. Spent på om det blir Hornsjøveien eller. 

 

Starten jeg kunne tenkt meg var. Grusen rundt Reinsvann, opp Nevelfjell fra den siden og ned til Pellestova. Så videre over Reinfjell og tilbake over Hitfjell. Så kan man evnt sykle Hornøsjøveien og stiene den frakter deg til 🙂

Enig.. Jeg tror det blir noe slikt.. Kanskje Hafjell blir droppet for at distansen skal bli ca riktig før andre halvdel og karakterskifte av løypa.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...