Gå til innhold

Ultrabirken er tilbake i 2024 :)


Stefan77

Anbefalte innlegg

Nydelig gjennomgang av løypa! Runden blir sikkert hard nok, men i realiteten er veldig mye av terrengsyklinga unnagjort når vi passerer Pellestova for andre gang. Derfra er det bare å krumme nakken å finne gode bakhjul fram til Lillehammer. Vanligvis veldig mye vann mellom båtene i UB, men blir kanskje mer klassisk Birkentog i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (5 minutter siden):

Nydelig gjennomgang av løypa! Runden blir sikkert hard nok, men i realiteten er veldig mye av terrengsyklinga unnagjort når vi passerer Pellestova for andre gang. Derfra er det bare å krumme nakken å finne gode bakhjul fram til Lillehammer. Vanligvis veldig mye vann mellom båtene i UB, men blir kanskje mer klassisk Birkentog i år.

La oss snakkes om akkurat det når du er på vei opp til Mellsjøhøgda for andre gang 🤣

  • Haha 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var igjennom litt av løypa idag. Dvs Mellsjøen til over Hitfjell. Det blir uten tvil en kraftanstrengelse. Løypa er fin i høyden som tåler nedbør godt (dog virker det som om stiene gradvis blir noe dypere). Men mellom alle toppene er det bløtt altså.. ikke nødvendigvis noe som påvirker dekkvalg der jeg sykla men både vann, gjørme og bekker i stiene. 

Jeg syns jeg takla det dårlig i dag og er nok litt farget av det 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (20 minutter siden):

Tror nok den videoen er noen uker gammel, men det er absolutt ikke noe problem i store deler av partiene, men de partiene som er bløte er veldig bløte, og noen ganske gjørmete. Hitråket var jeg ikke igjennom idag. 
Det blir fint rittvær, men meldt en del nedbør i morra og spesielt torsdag. 

Som sagt, jeg ble nok litt farget av at jeg syns det var mer knotete i dag enn jeg husket fra tidligere UB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cayman skrev (3 minutter siden):

Skal laste ned løpa til min Garmin Edge. Det står at jeg må angi en app for å laste ned. Hvilken app benytter man?

Hvis du har en Garmin Edge computer, så laster du ned gpx-fila fra Birken. Koble til computeren til din pc/mac og legg fila over i NewFiles på Garmin enheten. Tror ikke du trenger en app såvidt meg bekjent.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cayman skrev (3 minutter siden):

Jeg har lastet ned fila fra birken sin hjemmeside til min Mac. Når jeg så forsøker å åpne fila, kommer denne meldingen opp med beskjed om å velge app. Hvilken app skal jeg velge?

Skjermbilde 2024-08-27 kl. 22.45.52.png

Du skal ikke åpne fila. Som det blir skrevet over her, så må du koble til din Garmin Edge til mac-en (med en kabel) og laste fila over i "Newfiles"-folderen på Garmin Edge-volumet som kommer frem i Finder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke åpne den. Hvis du har en Garmin Edge så kobler du den til din Mac, og finner fram til mappa NewFiles på gpsen. Kopier fila over dit.

Alternativt så kobler du sammen din Garmin Connect-konto med din Strava-bruker og legger til Strava-ruta til din Strava-bruker. Da dukker den opp på din gpsen etter synk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

olaho skrev (På 27.8.2024 den 14.42):

En «liten» gjennomgang av løypa følger her… Kanskje mest for meg selv, men forhåpentligvis er det noen som ikke er så kjent som kan ha glede av beskrivelsene også?

Fra start går det på grus i bølgende terreng i cirka seks kilometer før et kort blå-gradert stiparti (singletrack, vanskelig å passere, et par småcrux helt i starten) tar oss fra Indre Reina til Ytre Reina. Nytt grusparti på ca. tre km med en litt lengre bakke i starten før det går litt nedover og slakt oppover igjen før neste sti, som er grønn-gradert. Denne stien som er merket som «Lomtjernstien» på mtbmap har jeg ikke syklet, men basert på graderingen antar jeg det er god flyt frem til det går over i et rød-gradert parti på noen hundre meter ned mot Nysætra, et parti som jeg husker som «alltid bløtt» og litt krevende å sykle fort på. Fra Nysætra er det grus på sørsiden av Mellsjøen i cirka fire kilometer før et lengre stiparti over Mellsjøhøgda starter.

Stipartiet over Mellsjøhøgda har en hard start opp til selve toppunktet på Mellsjøhøgda, før det går på blå-gradert sti nedover og bortover frem til en liten kruxete og krevende oppstigning til neste lille topp (heter den Aksjøhøgda tro?) og videre nedover og over klopper på myra mot Snultra. Etter noen hundre meter på litt knotete sti etter kloppene er man på traktorvei og første matstasjon på Snultra etter cirka 20 kilometer.

Stien over Svartåsen vestover (som vi senere på dagen skal kjøre østover) er en svært fin blå-gradert flytsti, og på vei nedover mot vest venter den berømte «steinen», som sikkert kan komme raskt på for noen der den ligger litt skjult bak et tre (riktignok mye enklere enn før treet ble frisert). 500 meter på grusvei gir mulighet for å ta en kjapp gel, før det stiger på enkel sti opp mot Kriksfjell som etter hvert går over til litt mer knotete sti (stort sett blå-gradert) med i hvert fall et parti hvor man skal treffe godt og ha sterke bein for unngå fotisett.

Nedkjøringen fra Kriksfjell er grei selv om den er rød-gradert, og etter man er nede kommer man inn på en mye brukt sti som går nordover på bølgende og flotte stier før man får en seig oppstigning til Hitfjell fra øst. Fra Hitfjell kjører man den velkjente og utrolig fine stien med masse flyt vestover helt ned til Hitveien, hvor man får fire hundre meter-ish på grus (nok til å drikke og kanskje ta en rask gel) før Hitråket venter.

Hitråket, som i starten er blå-gradert og etter hvert går over til å være rød-gradert, kan være hard mot selv de sterkeste syklister og er spesielt krevende mot slutten - her er du relativt god på sti hvis du klarer deg uten fotisett. Vanskelighetene varer heldigvis ikke altfor lenge, og det er ut på et nytt grusparti ved en annen Nysætra en tidligere i rittet, denne gang på et sted mellom 500 meter og en kilometer og oppoverbakke så mulig å drikke og spise litt. 

I henhold til løypekartet litt frem og tilbake opp mot den nye heisen i Hafjell, før man tar inn på blågradert sti mot Hafjelltoppen med noen sugende kneiker (men alt er fint syklebart). Nedkjøringen mot Pellestova gir mer blågradert sti, men konsentrasjonen må være på topp for det er steinete ned her. Etter å ha krysset veien ved Pellestova kommer det veldig flott flytsti ned til Malmtjønnet, hvor en smal bru krysses (på en god dag tas brua uten å gå av sykkelen, men man risikerer å havne i vannet hvis man bommer…) og det deretter venter noen gode knekkere opp til et nytt lengre grusparti.

Gruspartiet som venter nå er på cirka sju kilometer og tar oss gjennom slake oppover- og nedoverbakker på Hitvegen, før matstasjon ved passering Lie-Hornsjøvegen etter ca. 43 kilometer og deretter en seig oppstigning mot Sjøsæterfjellet på grus. Mot toppen går det over i blågradert sti, først oppover før det deretter blir flyt og god stemning nedover til Lienden. 

Fra Lienden er det grus og «enkelt» terreng i nesten tre mil (!), riktignok brutt opp av partiet med det jeg husker som kjerrevei nordover mot Rognhaugen ganske tidlig (dette partiet var med begge veier på UltraBirken det året vi var nord i Øyerfjellet) og et grønt og enkelt stiparti ved Brennlia (her et sted skal det også være en matstasjon etter ca. 59 kilometer). Deretter det som ser ut som greit terreng på grus men her må det jobbes er jeg redd for. Grusbakkene opp til Hornsjø og videre oppover mot neste sti ved Svartåsen blir beinharde på allerede godt kokte bein…

Den berømte «steinen» kommer tidligere på vei østover over Svartåsen før vi passerer Snultra igjen. Og nå gjelder det å kjempe på, for stipartiet fra Snultra og over et par mindre topper før vi kommer over Mellsjøhøgda igjen føles nok noen hakk seigere nå enn motsatt vei. De fleste må nok av sykkelen minst en gang opp mot Mellsjøhøgda, men ellers er det meste mulig å ta uten fotisett. Nedkjøringen til Mellsjøen føles nok deilig, før det går oppover på grus mot Elgåsen og matstasjon på cirka 84 kilometer. 

Her er det bare å finne seg en god gruppe bak de vanlige Birken-syklistene (eller kjøre forbi så mange man kan og få motivasjon av det), for nå holder vi oss i samme løype som Birkebeinerrittet i cirka 15 kilometer (ned fra Elgåsen, over Kuåsen, over Storåsen og nedover på grusveier mot Afskåkelia og «asfalt»-veien der). Men husk da, at vi skal til venstre etter ca. 99 kilometer og følge UngdomsBirken-løypa inn til toppen av Lysgårdsbakkene i stedet for løypa til Birkebeinerrittet (matstasjon ved Mesnasaga etter 101 kilometer ca). Har man klart å spare bittelitte granne krefter hit, er det mulig å ta ut det aller siste i UngdomsBirken-løypa, for den er seig og føles evigvarende! Fyll på med gel og drikke for å ta ut alt her…

Når man endelig kommer ut på asfalten ved toppen av Lysgårdsbakkene er det bare å huke seg ned å få med seg farten gjennom de to 180-gradersvingene før en liten oppoverbakke fører oss inn i Ballettbakken der det jammen er digg med fulldemper. Rundt hoppsletta, en siste liten krampebakke og kraftinnsats før nedkjøringen ved jordet (mulig å hoppe litt på et par kuler her hvis man har energi til det) og de siste par serpentinersvingene før målgang. 

Grugleder meg til alt dette 🤣

Imponerende gjennomgang @olaho Kanskje jeg skal printe og laminere den og ha den limt på overrøret 🙂

LarsB

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kom det nyhetsbrev fra Birken med gpx delt i to.

Lenger ned står det noe om at løypekartet er oppdatert. Betyr dette at tidligere utsendt gpx er feil?

Dette burde i så fall vært tydelig kommunisert. Slik infoen er gitt nå framstår det som at gpx-fila er den samme, bare delt i to.

IMG_3277.jpeg.c19e901147207ac2e071b2769da947e0.jpeg

Edit: Ser nå det står tydelig hvis man klikker seg inn på lenken. Jeg hadde imidlertid allerede lasta ned Rune sine to spor og anså meg ferdig, så dette kunne fort gått meg hus forbi.

  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par spørsmål. På lørdag morgen henter jeg startnummer ved start pelletstova? Kjører bil til pelletstova og jeg får parkere  bilen der? Er det noe transport fra mål Håkons hall og opp til pelletsovn for og hente bilen etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke transport opp igjen. Sett heller bilen ved mål og ta bussen opp kl 06.30. Startnummer kan hentes i hallen kvelden før. Vet ikke om det kan hentes på morgenen, antageligvis. Buss bestilles på Min side. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (41 minutter siden):

Nei, det er ikke transport opp igjen. Sett heller bilen ved mål og ta bussen opp kl 06.30. Startnummer kan hentes i hallen kvelden før. Vet ikke om det kan hentes på morgenen, antageligvis. Buss bestilles på Min side. 

Gjør som Rune sier. Ta buss til start. Du får hentet startnummer der.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HenrikG skrev (10 timer siden):

Er det så bløtt i terrenget at det kan være fornuftig med neoprenesokker?

Selv om det er meldt fint vær er jo temperaturen ganske frisk, og våte sko i 6+timer kan fort bli kaldt.

Med start kl 0800 og at du er på fjellet, så kan det være fornuftig. Samt bekledning fra start, og evt justere etter 2-3 timer..  Vet ikke hva YR sier om været, men det var friskt på fjellet her om dagen i 1130 tiden. 

Jeg ser forresten at de sier at justeringer av løypa kan skje utifra vær, og det er meldt mye nedbør utpå dagen i dag, så det kan bli justering av sporet i kveld eller ila morgen formiddag. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kan være greit med neoprensokker om du er frossen på føttene men ullsokker er jo også gull.
Jeg har vært veldig kald på føttene på UB, men da alltid fordi jeg har hatt trange rittsko. Med mer romslige stisko og ullsokker så har det alltid gått bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stefan77 skrev (9 minutter siden):

Tror det kan være greit med neoprensokker om du er frossen på føttene men ullsokker er jo også gull.
Jeg har vært veldig kald på føttene på UB, men da alltid fordi jeg har hatt trange rittsko. Med mer romslige stisko og ullsokker så har det alltid gått bra. 

Støtter litt romslige sko og ullsokker personlig. Jeg er ikke noe fan av neoprensokker. Greit de er varm, men de holder på vannet så føttene er konstant fuktige i 5-6 timer. Tror det kan bli litt udigg. Hvis du har noe luftekanaler i skoene så rekker nok ullsokkene å bli halvtørre under gruspartiene i det minste. Et annet triks som jo kan vurderes, som jeg har gjort under Offroad Finnmark, er å drille noen hull i skoene for ekstra drenering. Men dette kommer an på hvilke sko du har. Noen har tilstrekkelig drenering. Tenker det er litt kaotisk å begynne med sånne triks 2-3 dager før ritt uten å ha tenkt det over, men jeg bare nevner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meldt fem grader på Pellestova ved start og 16-17 ved målgang. Det er ikke varmt akkurat. Men det skal ikke regne og det er vått i terrenget, 

Jeg tenker å stille i kort shorts med sånn fluffy "rouibaix" stoff, tilsvarene, men noe mindre varme knær og løse ermer.  Brynje undertrøye, sykkeltrøye og vest. Halvtjukke ullsokker og litt solide ikke-race sko. Stihjelmen med skygge kan være greit å ha. Og så kan jeg ikke bruke Oakleyene og linser, men må gå for briller for å kunne fikle med små ting på telefonen om jeg kommer i navigasonsproblemer underveis. 

Det burde duge, og kan justeres om det blir penere enn meldt. 

 

LarsB

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...