Gå til innhold

Ultrabirken er tilbake i 2024 :)


Stefan77

Anbefalte innlegg

Ultrabirken er en av få ritt hvor man faktisk kan kjøre litt grovere sykkel og tjene på det. Selv liker jeg det terrenget mye bedre enn fine flyt stier, men det tar litt tid å kjøre seg inn på det. Merker det godt hver sommer jeg er på hytta. Første turene butter det i hver eneste stein, etter en ukes tid flyter det fint.

 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Stefan77 skrev (På 3.7.2024 den 12.12):

101 påmeldte nå like før sommerferien. Ikke så verst mtp nedgang i alle andre ritt men det bør nok helst tredoble seg.

Tror nok det er flere enn meg som venter mot slutten når prisen er ca det samme uansett. 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ser de har delt at den er 122 km lang og med estimert vinnertid på 4-4,5 time. Det siste tipper jeg er feil for nesten 30 kmT blir nok seigt uansett hvor man legger det

  • Sad 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terrenget i Birkenland må ha endra seg mye i det siste for at snittfarten skal bli 30 km 😉  Jeg deltar med forbehold om skapelig vær og føre. Ikke så sugen på å gjenta fjorårets gjørmebad i Offroad Valdres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (2 timer siden):

Ser de har delt at den er 122 km lang og med estimert vinnertid på 4-4,5 time. Det siste tipper jeg er feil for nesten 30 kmT blir nok seigt uansett hvor man legger det

Matstasjonlista sier mål på 100.

 

Rosa er 120 og 60 til Kvarstad. Rød og blå er kortere. Jeg er ikke kjent og vet ikke om stiene jeg foreslår er farbare.

ub.png.c8414d3abea2f4a7f0b25b1749daead8.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer Ultrabirken neste år. Sykla vanlig Birken mange ganger, men i fjor så skrudde kroppen seg av, og tålte ikke fysisk aktivitet lenger. Det har den gudskjelov begynt å gjøre igjen. Vanlig Birken og andre ritt er jeg nok ferdig med. Bakkeintervaller og lngkjøring byr meg imot. Men, ultraen kan man ta mer som en tur. Og man trenger ikke å panke å kjøre intervaller innendørs gjennom vinteren. Skiturer, trugeturer, fjellturer, skogsturer for å bli seig er vel også en god forberedelse til Ultrabirken. Også må man selvsagt ha sine kilometer på sykkel i skogen. Men, det er da mer lystbetont enn å kjøre opp og ned den samme bakken x antall ganger etter hverandre for å jage god form. En seig sterk jævel blir man av mange timer utendørs. 
Spørs om Birken adm. kjører ultraen neste år da, ettersom det bare er 108 påmeldte nå. Har rittfulldemper med 100/100 og har ingen planer om å bytte ut den, kun sette på jokkepinne. Det får holde. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (På 22.7.2024 den 9.49):

Ser de har delt at den er 122 km lang og med estimert vinnertid på 4-4,5 time. Det siste tipper jeg er feil for nesten 30 kmT blir nok seigt uansett hvor man legger det

Det er veldig typisk Birken rundt løypa i Ultrabirken at det ikke stemmer før man kommer til august. Det virker som om de blander fjorårets(selv om det ikke var UB i fjor) og årets info.. Feks oppdaterer lengde i km men ikke forventet vinnertid.. 

Vestmarka skrev (På 22.7.2024 den 0.25):

Kvarstadsetra som matstasjon halvveis og Nattrudstilen alpinanlegg som siste?

Hvor står dette? Fant det ikke selv. Skal vi såpass langt ned som til Kvarstad a? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg tipper Kvarstad er matstasjonen på 62km er at jeg ikke tror de drar på stortromma med birkebeinerskinke på en liten ub-matstasjon. Menyen er identisk.

Jeg blinksa litt når jeg sa Nattrudstilen. jeg trodde det var 22km fra siste matstasjon til mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Førstegangsreisende på Ultra'n. Har deltatt på vanlig Birk mange ganger og har lyst å prøve noe nytt. Mye diskusjoner på terrengsykkel-forum som nå vel er borte. For egendel er det mange spørsmål som surrer rundt: Dekkvalg? (Vittoria Barzo et trygt valg om man ikke er budsjett til å kjøpe inn flere værspesifikke dekk?). Hva spiser man når man bruker kanskje 7t og ikke 3.20? Hvordan få med seg nok drikke?(camelbak; hvor mye er for mye mtp vekt? Langing? Refill?). Hva tenker folk rundt den nylig lanserte teaseren på løypa? Mest teknisk i starten; hvor hardt tør folk åpne? Omvei på slutten? (trodde mange ikke likte det?). Langturer på teknisk sti som gjelder som spesifikk trening nå i august? Kjør debatt!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobVance skrev (28 minutter siden):

Hei! Førstegangsreisende på Ultra'n. Har deltatt på vanlig Birk mange ganger og har lyst å prøve noe nytt. Mye diskusjoner på terrengsykkel-forum som nå vel er borte. For egendel er det mange spørsmål som surrer rundt: Dekkvalg? (Vittoria Barzo et trygt valg om man ikke er budsjett til å kjøpe inn flere værspesifikke dekk?). Hva spiser man når man bruker kanskje 7t og ikke 3.20? Hvordan få med seg nok drikke?(camelbak; hvor mye er for mye mtp vekt? Langing? Refill?). Hva tenker folk rundt den nylig lanserte teaseren på løypa? Mest teknisk i starten; hvor hardt tør folk åpne? Omvei på slutten? (trodde mange ikke likte det?). Langturer på teknisk sti som gjelder som spesifikk trening nå i august? Kjør debatt!:)

Utifra hva de skriver blir det nok noe mer grus enn tidligere. De fortsetter å skrive 122 km så jeg tipper den blir snillere teknisk enn tidligere. Synes det er litt dumt de ikke bare sier hvor den går. Jeg melder meg nok på vanlig Birken da jeg ikke gidder å vente mer på løypa. 
 

Barzo er ok, men synes de verken triller best eller sitter best på vått. Kommer du deg igjennom på de, selvsagt.  Er det andre dekk som er bedre, ja. 
 

7 timer ville jeg i hovedsak ha gått for sportsdrikk og gel, men bør prøves ut. Sørg for å drikke mye og ikke tenk at det går vel greit med litt for lite. Når drikkestasjonene kommer vil jeg ha sett hva som skal til for å få i seg mellom 0,5 og 0,7 dl sportsdrikk i timen.  Bruk flasker og evnt camelback. Ta med posjonsposer med sportsdrikk slik at du bare kan blande i vann. Selv ville jeg ikke tatt kjangsen på sportsdrikken Birken serverer. A) ukjent for magen B) det finnes sportsdrikker som er bedre. 
 

Noen langturer og en del hardt.

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første ultra på meg. Tenker litt på hvor mange timer det blir på setet. Hva vil dere tenke gjennomsnittlig tid vil være på? Vet dette er vanskelig og gjette siden løype ikke er lagt ut og det har aldri(?) vært så langt heller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ser dere hint til løypa? 
videoen på fb med Bjørn er jo fra flere år tilbake, med Fagerhaug i Correndon drakt. 

 @T-dog umulig å si hvor lang tid det tar da det er avhengig av løypa, din form og din evne til å sykle teknisk. En plass mellom 4,5 og 9 timer vil jeg tippe 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stefan77 skrev (36 minutter siden):

Hvor ser dere hint til løypa? 
videoen på fb med Bjørn er jo fra flere år tilbake, med Fagerhaug i Correndon drakt. 

 @T-dog umulig å si hvor lang tid det tar da det er avhengig av løypa, din form og din evne til å sykle teknisk. En plass mellom 4,5 og 9 timer vil jeg tippe 😉

Denne ble lagt ut i går:

 

https://birkebeiner.no/no/nyheter/hvordan-blir-arets-ultraloype

 

 

Etter ett års pause er UltraBirken sykkel tilbake! Igjen blir det stisykling i vakre fjellomgivelser med start på Pellestova og målgang ved Håkons Hall. Årets løype er ca 122 km.

Løype-teaser
Birkens stifinner til UltraBirken, Bjørn Ballangrud gir deg årets løype-teaser!

-Tanken ved design av årets løype har vært å prøve å gjøre traseen noe mindre teknisk totalt sett ved å sørge for at mesteparten av de teknisk krevende stiene kommer tidlig i rittet, samtidig som at de fleste skal få følelsen av at dette er skikkelig Ultra!  

Løypa starter med ett lengre parti på grus i starten ispedd korte stipartier for å spre feltet før man går inn i en fase med mye sti som vil sette de tekniske ferdighetene på prøve mens rytterne enda har friske bein og et klart hode. Etter å ha syklet litt røft ca en tredjedel av distansen, og nærmere halvparten tidsmessig - endrer løypen karakter og vil herfra bestå av flere lengre partier på flotte grusveier i for de aller fleste ukjente territorier, men selvfølgelig med noen stipartier av litt enklere teknisk kaliber.

Bekkekrysninger, lange grusklatringer og en seig sti før man møter på de som sykler Birkebeinerrittet, gjør at man virkelig skjønner hvorfor det heter UltraBirken og gjørmen på klærne burde åpne opp for artige samtaler med de som har holdt seg på grusen fra Rena.

Husk bare å følg med på computeren på slutten av rittet, da løypa avviker fra den ordinære ritt-traseen den siste biten inn til mål.

 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, T-dog said:

Første ultra på meg. Tenker litt på hvor mange timer det blir på setet. Hva vil dere tenke gjennomsnittlig tid vil være på? Vet dette er vanskelig og gjette siden løype ikke er lagt ut og det har aldri(?) vært så langt heller.

Ja. det kan variere !! Mest pga. egne ferdigheter, samt en del løypelengde, vær/føre, grad av knotepartier, høydemeter. Bla-bla-bla.

Men ser nå at du spør om gjennomsnitts tid. Vet ikke helt. Vinnertider var omlag en halvtime tregere i gamle dager, da starten gikk fra Rena. Fra Rena var det vel kun ett år der tider ble vesentlig lenger enn forventa, dvs. at en del røyk på sperretider (2015, vinnertid da 6 timer). Etter at start ble flyttet til Pellestova er vinnertiden +/- 5 timer.

Sånn cirka tror jeg midten av feltet, plasseringsmessig, får vinnertid +45%. Har syklet på alt mellom 9 1/2 time første gang, da på HT kjøpt 3 måneder før, etterhvert rundt 6t 20m noen ganger. Det var forresten aller triveligst stemning lenger bak i feltet, blant de 25-30% bakerste, der jeg holdt på de første år  ! (men bra stemning lenger frem og, altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh. Den løypetreaseren tyder veldig på en slags første halvdel variant av 2022 men inkludert sjøseterlia og sti mot Hornsjø. På slutten skal man vel av den gamle ub avslutningen langs løpebirken traseen, og kanskje igjen «elite» målgangen?

En skade gjør at jeg mest sannsynlig får meg en dns, men tror dette blir bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobVance skrev (14 timer siden):

Dekkvalg? (Vittoria Barzo et trygt valg om man ikke er budsjett til å kjøpe inn flere værspesifikke dekk?). 

Har syklet Ultraen på Barzo uten at de imponerte i særlig grad. Mest fornøyd har jeg vært med Specialized Fast Trak 2.35 T7. Syns de ruller greit og er trygge der det er bløtt og glatt og ikke grisetunge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barzo gjør seg best på skogsbunn eller våt gjørme (før den pakker seg). På våte stein og røtter er de glatte. (synes jeg) 

Fast Trak T7 er ett veldig godt allround rittdekk. Selv har jeg hatt det på syklene jeg bruker i snart ett år på alle mulige forhold. Ikke nødvendigvis helt råest på noe, men bra på alt. 
 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill om dekk og øvrig! Skal sjekke ut Fast Trak T7. Havner nok fort i handlevogna. Er det forresten vanlig å ta seg tid til å fylle på flaske på matstasjonene? Skjønner jo at man må få vann/sportsdrikke fra et sted, men ser for meg at det er lett å miste gruppa man sitter i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobVance skrev (16 minutter siden):

Takk for innspill om dekk og øvrig! Skal sjekke ut Fast Trak T7. Havner nok fort i handlevogna. Er det forresten vanlig å ta seg tid til å fylle på flaske på matstasjonene? Skjønner jo at man må få vann/sportsdrikke fra et sted, men ser for meg at det er lett å miste gruppa man sitter i. 

For den jevne mosjonist så er rittet såpass langt at det lønner seg å investere 10sec på å fylle ei flaske eller to på de siste matstasjonene. Når jeg er på femte timen og krampa kommer snikende har jeg ikke lyst å være tom for drikke 😁

Ang grupper så sprer det seg veldig og det er nesten ingenting å hente på å kjøre flere sammen utover rittet. Jeg har som regel nok med å finne og holde eget tempo...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torselle svarer greit her, man stopper og fyller. 
jeg bruker å starte med ca 0,75 i camelbak da det er svært vanskelig å drikke av flaske i terreng. Drikker fra slangen når nødvendig i terrenget og etterfyller flasken med en porsjon pulver + vann på hver stasjon. Drikker fra flaska i lettere terreng. Jeg har funnet ut at porsjonspakket drikke er enklest og har de (forholdsvis) lett tilgjengelig i sekken. 
jeg er middelhavsfarer og tror jeg stort sett har hatt ca 10-15-20 minutt non moving time hver gang. Har egentlig trengt såpass. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke grupper i UB og det er null å tjene på å ligge der. Tvert om, hvis du tror du er litt sterkere enn de foran så må du forbi. Skjedd meg flere ganger at jeg har tenkt at jeg kan bare ligge bak, men så fort jeg likevel kjemper meg forbi så ser jeg aldri den gruppa igjen. I UB må du ikke være redd for å sykle alene.

Dekk: Barzo i trail-versjon er nydelige dekk til UB, race-versjonen er oppskrift på selvmord hvis det er litt vått. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går vel uansett ganske raskt å fylle på, så er vel ikke mye man taper på det. 0.75 i sekken + ei flaske på sykkelen høres ut som.et greit utgangspunkt.

Dere med Fast Trak t7: er det control eller grid dere bruker? (blir vel et spørsmål om vekt vs. ppunkteringsfaserm.m). Så det var nevt i en review av specialized dekk: "The GRID casing is quite heavy though, which means it’s better suited to training and everyday trail riding rather than XC racing".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, BobVance said:

Ja, det går vel uansett ganske raskt å fylle på, så er vel ikke mye man taper på det. 0.75 i sekken + ei flaske på sykkelen høres ut som.et greit utgangspunkt.

Dere med Fast Trak t7: er det control eller grid dere bruker? (blir vel et spørsmål om vekt vs. ppunkteringsfaserm.m). Så det var nevt i en review av specialized dekk: "The GRID casing is quite heavy though, which means it’s better suited to training and everyday trail riding rather than XC racing".

På UB, basert på de 3 gangene jeg har vært med, ville jeg ha valgt grid bak og control foran. Den lille forskjellen i vekt merker du ikke, men det er ganske stor forskjell på punkteringsbeskyttelsen. T5 ruller litt bedre på grus og asfalt, men er stygg-glatt om det er vått.
T7/T7 grid er en glimrende kombo til det aller meste.

De siste par timene husker jeg at jeg var på stålet, og teknikken ble ikke bedre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...