Gå til innhold

Ultrabirken er tilbake i 2024 :)


Stefan77

Anbefalte innlegg

Gode nyheter fra innlandet https://birkebeiner.no/no/nyheter/ultra-og-halvbirken-sykkel-er-tilbake

Start på Pellestova og målgang ved Håkonshall. GPS-spor imellom der.

Det arrangeres lørdag 31.08, noe som er supert etter det nær katastrofale opplegget på fredagen i 2022. Jeg melder meg på NÅ, og jeg synes at vi som virkelig ønsker dette arrangementet bør melde oss på så snart vi kan så man ikke risikerer avlysning. 

Endret av Stefan77
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jeg si, og legger meg langflat for en litt negativ innstilling tidligere i høst(samtidig ikke så rart da jeg leste i lokalavisene her hva de selv sa). 

Dette var en skikkelig god nyhet! 
Knallbra!

Jeg meldte meg på Birken da early-bird åpnet, så får vel pent melde overgang. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(kopierer og limer inn fra det jeg skrev i den andre tråden) Flott av Birken å snu på dette og ta hintet fra mange, inkl de på dette forumet og det forrige som frontet det som GPS ritt. Gjør jo det mye enklere for arrangør å gjennomføre det. Antar dette også blir på lørdag ? er påmeldt allroad klassen, kan vurdere UB igjen selv om logistikken er bedre for meg med Rena start.  Må se han hvordan resten av august ser ut også, mulig det blir ultra-gravelritt par uker før og da er jeg ikke klar fysisk for å sykle fort 2 uker etterpå, og da passer det bedre med lang stitur uten resultatstress på Birken (mao UB). 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (10 timer siden):

🤞 for tørre stier og oppholdsvær.

Det er bare å starte dekktråden med en gang! 👏👏👏

Med tørre stier og oppholdsvær så blir det sannsynligvis Fast Trak foran og bak for min del, eventuelt med Ground Control foran 🙂

Det som iallfall er sikkert er at med UB siste helga i august så hjelper det veldig på motivasjonen til å ha en viss struktur i treningen igjennom vinteren. De andre alternative rittene for meg (OF og OV) havner i eller oppi ferien. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de i tillegg nå tar gravelbirken aka, BukkeBirken på alvor blir det vanskelig å velge hva man skal være med på. 

 

 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (4 timer siden):

Hvis de i tillegg nå tar gravelbirken aka, BukkeBirken på alvor blir det vanskelig å velge hva man skal være med på. 

 

 

Neida, 

Du er nå stemplet som grævvelsyklist og må følge opp VM deltagelse med tur over fjellet. 
Sånn er det med den saken. 

LarsB
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (5 timer siden):

Hvis de i tillegg nå tar gravelbirken aka, BukkeBirken på alvor blir det vanskelig å velge hva man skal være med på. 

 

 

Ultrabirken på CX?

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer sterkt å delta på UB og Offroad Valdres i 2024, men da må både kropp og sykkel oppgraderes.
Regner med at jeg stiller i kategorien "fullførende og ikke tatt av sperrefristen i klassen 60+" i UB.

Eneste aktuelle oppgradering på sykkelen er nytt hjulsett med tilhørende dekk. Ser på nettsiden til Hunt at de har kategoriene XC, Race XC, Trail, Enduro.
Scwalbe bruker betegnelsene XC/Marathon, Trail, All Mountain, Enduro, Downhill

Mange av XC hjulene er lette og fine, men er dette rene grus hjul som ikke tåler terreng ?

For UB terrenget, hvilken kategori er det som gjelder for en rytter på 75kg ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett er Hunt hjula bra, men de letteste er veldig vanskelige å få rette om du først slår de skjeve.

Jeg har hatt 2 x Hunt Race XC Wide til ungene som ritthjul og de varte litt for kort synes jeg.

Fin vekt (1517g) og helt ok bredde (24mm innvendig), men litt for svake for rundbane bruk med rundt 60kg rytter.

Steget opp til et XR1501 fra DT er ikke enormt og det er veldig holdbare hjul med flotte nav som man kan ta med seg videre når felgringen er oppbrukt.

Hunt sine XC Wide er endel tyngre, men sannsynligvis tåler de endel mer.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (29 minutter siden):

Mange av XC hjulene er lette og fine, men er dette rene grus hjul som ikke tåler terreng ?

Nei. I norge har vi kansje hatt et litt forskjøvet forhold til XC grunnet Birk-ifiseringen, men XC i resten av verden er stisykling bare uten bombing og store hopp og dropp. Rundbane er jo f.eks XC. Men, for det er jo alltid et men, jo grovere klassifisering jo mer holdbare er hjulene. UB og OV er etter min mening soleklart i kategorien XC.   

For nytt hjulsett til den bruken så ville jeg ha ønsket indre bredde på felgringen på 30mm, eller ihvertfall ikke så veldig mye mindre. 24-25 mm fungerer men mine erfaringer er at de er litt smale og dekket blir litt høyt. 

Endret av Stefan77
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/17/2023 at 10:18 AM, Gubben said:

Vurderer sterkt å delta på UB og Offroad Valdres i 2024, men da må både kropp og sykkel oppgraderes.
Regner med at jeg stiller i kategorien "fullførende og ikke tatt av sperrefristen i klassen 60+" i UB.

Eneste aktuelle oppgradering på sykkelen er nytt hjulsett med tilhørende dekk. Ser på nettsiden til Hunt at de har kategoriene XC, Race XC, Trail, Enduro.
Scwalbe bruker betegnelsene XC/Marathon, Trail, All Mountain, Enduro, Downhill

Mange av XC hjulene er lette og fine, men er dette rene grus hjul som ikke tåler terreng ?

For UB terrenget, hvilken kategori er det som gjelder for en rytter på 75kg ?

 

Handlet Trailwide for et par uker tilbake, så har ikke noen lang test å slå i bordet med. Etter min mening er dette helt greie hjul til UB/OV. Triller bra, virker solide, grei vekt. Bra bæng for bøkk med BF-pris som er nå. Raskt levert også. Jeg har stort sett kjørt stirittene på Roval Traverse Fattie (alu), som kjennes veldig som trailwide. Ikke bælstive, men nok til sti hvor det er mest tråkking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Supert at UB blir noe av.  🙂

min erfaring med UB er at du vil kose deg mere og med 99 % sikkerhet vil sykle raskere med en mtb, selvsagt full dempet og minimum 120 mm demping(helst mere) foran og bak, og minimum 2.40 dekk bredde.

Syklet selv med en cannondale scalpel si fulldempet 100 mm og kun 2.25 dekk, sykler mye og mest i terrenget, men fikk sykt mye hjuling pga lite egnet sykkel og man blir sliten av 6t til 7t sykling i terreng.

Ikke noe galt med UB terrenget. men jeg opplevde UB terrenget som krevende i den forstand at det er utrolig mye stein og ikke den flyten/eller det som jeg forbinder med flyt, som e bortskjemt med på sørlandet.

Registrerte at andre på grovere sykler kunne bare gønne på i større grad enn hva jeg kunne med en lett ritt fulldemper og hadde i dag helt klart valgt en ordentlig sti sykkel til UB-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...