Gå til innhold

Vedovn, rentbrennende: fancy eller billig?


Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å bytte ut Jøtulen som står i huset vi kjøpte for et år siden. Jøtulen har forbløffende evne til å gjøre om ved til aske framfor varme, selv når jeg fyrer fra toppen med tørr ved, sørger for god varme når jeg først fyrer, osv. Det huset/ovnene skal ha er at trekken er god.

Dings-oholikern i meg ser såklart på fancye konveksjonsovner og andre finurligheter som f.eks. Rais Bionic Fire. Samtidig finnes det også et lass av billigere vedovner som sikkert er gode. Har noen her gjort seg opp noen erfaringer i vedovnverdenen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en relativt rimelig wiking konveksjonsovn hjemme, rundt 20 år gammel nå. Kjempefornøyd. Lett å fyre opp, trenger aldri å røre trekken, så sant veden er tørr. Ganske lite, og godt isolert brennkammer gjør at det fort blir veldig varmt og det blir overtenning. Ser ut som om gassen brenner, og ikke veden. Det er ingenting igjen i ovnen etterpå. Har en mye dyrere Morsø på hytta, og den er mye mer fiklete å få til å brenne skikkelig, og den legger igjen mye mer aske og delvis forbrent materiale. Eneste fordelen med den er stort brennkammer, så man kan stappe inn mye ved på kvelden, og holde varmen oppe til man står opp. 

Så poenget mitt er vel at billig kan være vel så bra som dyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er ovnen? At det er en Jøtul sier jo svært lite da de har produsert ovner i noen mannsaldere.  Er ikke så veldig mye fancy med konveksjon, rentbrennende har vært påbudt siden 1998.

Jeg har en billig Asgård 4 den varmer veldig godt når jeg fyrer, litt for godt på lite kvm.

Høres jo litt ut som du fyrer med mye trekk eller en gammel ovn eller en kombinasjon.

Sitat

 

Justering av trekk

Riktig trekk er viktig hvis man skal fyre på en god og trygg måte. Espeseth anbefaler folk å sette seg inn i bruksanvisningen til ildstedet sitt, og minner om at trekken bør reguleres underveis.

– Sånn at flammene er levende og friske hele tiden. Man må faktisk leke seg litt for å finne ut hvordan det fungerer best.

 

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/fem-tips-for-sikker-fyring-1.16626061

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få ny innsats til eldre peiser. Jøtul har vel egne modeller for dette. Varmeeffekten fra åpen gammeldags og moderne rentbrennende er natt og dag. Selv med dørene lukket forsvant mye av varmen fra de gamle, ut gjennom pipa.

De gangene jeg har vært med for å se peis, har eldre erfarne selgerne vært relativt ærlig på at man betaler mye for design og volum. Prisen på denne peisovnen representerer prisutviklingen de siste årene. Det har vel vært flere rettsaker angåenge designkopi, av f.eks. de kjente Scan-peisovnene. Har hatt 2 forskjellige Scan-ovner, 65 og 85. 85 ga merkbart/følt mer varme. Ingen av dem hadde problem med å varme opp en stor stue. Med 85en måtte man tidvis lufte fordi det ble for varmt. Mao. fornuftig å kjøpe peis/peisovn som passer rommet. Føler Scan kanskje er litt mer premium i utførelsen enn lignende, men opplevd varme har vært lik. Nordpeis har mye fint, og er gjerne litt rimligere. Har erfaring med Nordpeis Monaco. Fin peis, men ork med glass over alt, blir mye Plumbo ovnsrens som må kjøpes inn for å holde glasset rent. Ikke er det lett å få tak i større ved enn 35cm heller. Ren synsing, større innvendig peisvolum gjør kanskje at den brenner mindre effektivt eller krever med ved?

Husk at hvis man har peis fra før 1980-1985ish, så det er over middels sannsynlighet at det er en asbestplate eller annet. En bør dermed få en som vet hva en driver med til å fjerne den eller bruke verneutstyr(åndedrettsvern med p3-filter) og aktsomhet. Lokalisere platen, ofte i toppen, og helst bære ut hele toppen uten å røre den. Så kvitte seg med den på ansvarlig måte.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også luftforurensingen inne når man fyrer/fyrer opp. Vi var tidligere veldig slurvete på å åpne vinduer etc før fyringen for å lage skikkelig undertrykk i rommet, og med litt våt ved på toppen kunne man plutselig få "mye" røyk inn. Sånt er ikke helsebringende, og det er vel først de siste årene at forskningen har begynt å se på dette (og funnet at det er ganske ille).

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (13 timer siden):

Man kan få ny innsats til eldre peiser. Jøtul har vel egne modeller for dette. Varmeeffekten fra åpen gammeldags og moderne rentbrennende er natt og dag. Selv med dørene lukket forsvant mye av varmen fra de gamle, ut gjennom pipa.

De gangene jeg har vært med for å se peis, har eldre erfarne selgerne vært relativt ærlig på at man betaler mye for design og volum. Prisen på denne peisovnen representerer prisutviklingen de siste årene. Det har vel vært flere rettsaker angåenge designkopi, av f.eks. de kjente Scan-peisovnene. Har hatt 2 forskjellige Scan-ovner, 65 og 85. 85 ga merkbart/følt mer varme. Ingen av dem hadde problem med å varme opp en stor stue. Med 85en måtte man tidvis lufte fordi det ble for varmt. Mao. fornuftig å kjøpe peis/peisovn som passer rommet. Føler Scan kanskje er litt mer premium i utførelsen enn lignende, men opplevd varme har vært lik. Nordpeis har mye fint, og er gjerne litt rimligere. Har erfaring med Nordpeis Monaco. Fin peis, men ork med glass over alt, blir mye Plumbo ovnsrens som må kjøpes inn for å holde glasset rent. Ikke er det lett å få tak i større ved enn 35cm heller. Ren synsing, større innvendig peisvolum gjør kanskje at den brenner mindre effektivt eller krever med ved?

Husk at hvis man har peis fra før 1980-1985ish, så det er over middels sannsynlighet at det er en asbestplate eller annet. En bør dermed få en som vet hva en driver med til å fjerne den eller bruke verneutstyr(åndedrettsvern med p3-filter) og aktsomhet. Lokalisere platen, ofte i toppen, og helst bære ut hele toppen uten å røre den. Så kvitte seg med den på ansvarlig måte.

Har også en Scan, aner ikke om det er fancy eller billig.
Betalte rundt 25k ferdig(prisen har jaggu gått opp der og!) installert for 5-6 år siden. Synes den er veldig effektiv, varmer lett opp stue, kjøkken... 4 greie kubber så går temp om 3-4grader på 30 minutter og holder i 2-3 timer. Tror aldri jeg har brukt mer en 6 standard-størrelse kubber på en dag.

https://ildstedet.no/produkter/vedovn/scan-68-10
Vi betalte 25k med installasjon for 5-6 år siden... brukes som "bonusvarme" i tillegg til vannbåren gulvvarme når det er ekstra kaldt, eller bare for kos.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (40 minutter siden):

Husk også luftforurensingen inne når man fyrer/fyrer opp. Vi var tidligere veldig slurvete på å åpne vinduer etc før fyringen for å lage skikkelig undertrykk i rommet, og med litt våt ved på toppen kunne man plutselig få "mye" røyk inn. Sånt er ikke helsebringende, og det er vel først de siste årene at forskningen har begynt å se på dette (og funnet at det er ganske ille).

 

Påminnelsen jeg fikk i artikkelen jeg linket til var å sette opp døra før fyring.

Sitat

 

Husk å åpne døra til ovnen noen minutter før du skal fyre.

Da unngår man at røyken trenger ut gjennom pipa på grunn av kald luft, sier Espeseth.

– Hvis man lar døra stå oppe i fem minutter og så fyrer opp, slipper man å få det vi kaller en kuldepropp. Da fungerer det bedre.

Dette er spesielt viktig på høsten.

– Når det blir minusgrader er pipa uansett varmere enn det det er ute.

 

Jeg har hatt et stygt tilbakeslag under opptenning og det er noe jeg virkelig ønsker å unngå igjen. Satt på kjøkkenet og ante fred og ingen fare. Etter det har jeg røykvarsler i stua. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har problemer med tilbakeslag, kan utfordringen være kort pipeløp med påfølgende dårlig trekk og en har kanskje gevinst av pipevifte/røyksug. De koster litt, så hvis enkle løsninger fungerer like godt, er det sikkert bedre. Tette moderne hus har andre utfordringer når det kommer til tilbakeslag.

Lufting mens man fyrer opp er iallfall en fin måte å få en god start i peisen, og alltid greit å lufte om vinteren. Mange tetter husets luftemuligheter såpass at de kan oppnå dårlig inneklima om vinteren.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (9 minutter siden):

Har lekt med tanken om aktiv vifte, men nedbetalinga på den kommer til å være drøy ifht å bare fyre med spjeldet på maks eller i midten og de ekstra kubbene det går med det. Har vel en 6-8m pipeløp så lengden er ikke problemet (sa brudgomen)

Du må også ta høyde for tverrsnittet av pipa! (sa brura)

Vi har pipe som er relativt kort, med en gammal haug av en ovn fra slutten av 90-tidlig 2000. Den er "rentbrennende", men nok med store ", så det drømmes om en oppgradere på linje med trådstarter. Vi vurderte også en sånn pipevifte for å få opp trekken men da er både økonomi i innkjøp og drift borte. Tidligere hadde jeg gratis ved fra egen tomt, men det tok meg 3-4 sesonger å hogge opp alt og så brenne det, så nå må jeg ty til andre kanaler. Ved har blitt enormt dyrt, tidligere betalte jeg 1000-1200 kr for storsekk, ferdig levert på trappa. Den tiden er forbi....

  • Haha 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi monterer i disse dager ovn og stålpipe og legger ned en del innsats for å få lagt opp tilluft fra krypkjeller. Håper på å få et oppsett med god trekk der vi slipper å tenne opp med døra på gløtt. Vi installere en Jøtul 378 med varmesteiner. Det blir vel ikke allverdens til varelager, men det ble en viss masse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting å tenke på med ved er jo at lagringen av veden bør gjøres på en måte slik at den ikke gir helseskade

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/inneklima/skadelig-a-lagre-ved-inne/ 

 

Etter vi monterte bergvarmepumpe er vedfyring blitt en hobby man driver med på hytta 🙂 

Er først når man slutter og styre med å sage, hogge, klyve, kjøre, lempe, stable, tørke, hente, bære, dandere, flisespikke, opptenning, justere trekk, etterfylle, tømme aske, vaske glass, støvsuge, koste osv osv,  at man skjønner hvor utrolig deilig det er å slippe dette til dagligdags 💗 Og at man enda sparer nærmiljøet (for oss som bor i by) for enda en kilde til luftforurensning samtidig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode innspill!

Jeg oppsummerer:

  1. Det er lite å hente på effektivitet (oppgitt i prosent - er det andelen energi fra kubben som går til rommet?)
  2. Strømmen skal være ganske dyr før kjøpt ved er billigere
  3. Mange har billige ovner de er fornøyd med
  4. Veden må være tørr
  5. Å fyre riktig er en teknikk som må læres
  6. God trekk i pipa og huset er en viktig.

Altså påstår vi at ovnen i seg selv kun er én faktor av flere faktorer (naturlig nok). Man kan derfor tenke seg at ovnen godt kan være billig.

Google lærte meg også at det er nye krav til vedovner gjennom "Ecodesign-direktivet nr. 2015/1185", som er vanskelig å forstå, og at det finnes en norsk standard (NS 3059:1994), OG at man kan kjøpe svanemerket ovn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktige er vel å gå fra en slik(evnt. med rist/gitter/utett glass):

apen_grue_865X500_1.jpg

Til noe slikt:

peiskassett_865x500_4.jpg

Eller bare en enkel peisovn. Prisen har ikke så mye å si så lenge den er av god kvalitet, noe de fleste som selges hos seriøse forhandlere sikkert er. Mange moderne peiser er modulbaserte, dermed lettere å bytte om man går lei designet. Kledningen på Nordpeis Monaco er bare noen sementlignende plater man setter sammen, og sklir på plass. Forskjell fra ny og gammel peis er sikkert 500kg og 1-1,5kvm.

Jøtul har forklaring hvorfor her.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pludrepapp skrev (48 minutter siden):

Takk for mange gode innspill!

Jeg oppsummerer:

  1. Det er lite å hente på effektivitet (oppgitt i prosent - er det andelen energi fra kubben som går til rommet?)
  2. Strømmen skal være ganske dyr før kjøpt ved er billigere
  3. Mange har billige ovner de er fornøyd med
  4. Veden må være tørr
  5. Å fyre riktig er en teknikk som må læres
  6. God trekk i pipa og huset er en viktig.

Altså påstår vi at ovnen i seg selv kun er én faktor av flere faktorer (naturlig nok). Man kan derfor tenke seg at ovnen godt kan være billig.

Google lærte meg også at det er nye krav til vedovner gjennom "Ecodesign-direktivet nr. 2015/1185", som er vanskelig å forstå, og at det finnes en norsk standard (NS 3059:1994), OG at man kan kjøpe svanemerket ovn.

1. ja

2. Det avhenger såklart hva man betaler for veden, men nå som strømstøtten beregnes pr time og ikke pr måned vil en panelovn "alltid" være billigere og en varmepumpe vil være mye billigere.

3. Jepp

4. Veldig viktig ellers går mye av energien til å fordampe vann.

5. Det vil alltid være litt variasjon fra ovn til ovn så det er greit å lære seg sin type.

6. God trekk og tilstrekkelig friskluft særlig i oppfyringsfasen. Pass også på hvis du lager mat samtidig og bruker ventilatoren, det er fort gjort en oppskrift på røyk i stua.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plankepetter skrev (14 timer siden):

6. God trekk og tilstrekkelig friskluft særlig i oppfyringsfasen. Pass også på hvis du lager mat samtidig og bruker ventilatoren, det er fort gjort en oppskrift på røyk i stua.

Tilsvarende om man har balansert ventilasjon, så har i hvert fall vårt anlegg en modus for å fyre i peisen. Det betyr høy tilluft og lavt avtrekk for å skape overtrykk i boligen, og med nyere bolig er det da i teorien kun en vei trekken kan gå da, opp pipa.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...