Gå til innhold

Elbil nr 2


Anbefalte innlegg

OleF skrev (7 minutter siden):

Volvo/polestar sin app er bra. Tilogmed på gamle fossilbiler 

Jeg har ikke hørt mange som er fornøyd med appen til Polestar, men den klarer jo å forvarme bilen. Jeg har Polestar selv og har hatt Volvo fra 2014-2017. Den hadde faktisk app med flere funksjoner.

Derimot er mange veldig fornøyd med bilen Polestar 2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joje skrev (8 minutter siden):

Jeg har ikke hørt mange som er fornøyd med appen til Polestar, men den klarer jo å forvarme bilen. Jeg har Polestar selv og har hatt Volvo fra 2014-2017. Den hadde faktisk app med flere funksjoner.

Derimot er mange veldig fornøyd med bilen Polestar 2. 

Den er bra når den fungerer men opplevast av mange som for ustabil. Ellers er bilen heilt topp...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (8 timer siden):

Tesla er ikke to år foran bransjen. De er ikke godkjent på nivå 3 engang noe sted, det er flere av konkurrentene. 

Det var et sitat fra bransjeinnsider og konkurrent til Tesla FSD- George Hotz, grunnlegger av bl.a. Comma.ai og Openpilot, angående FSD -1:12:38 i https://open.spotify.com/episode/0TA2uCZUQDF8AdF5dUofAi?t=4358

 

Endret av Gruskverner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri ha anbefalt Tesla uten forbehold. Hadde TMS som jeg kjøpte ny i 2017 og hadde i drøye 3 år og 75k kilometer og selv om bilen alt i alt var bra så var frekvensen på småfeil altfor høy og lakken sannsynligvis den dårligste på markedet.

Lånte en demobil av Model 3 i 2019 og den hadde allerede fått slitt bort lakk etter noen måneder. Støyen i kupeen er også meget fremtredende i 3'ern. Jeg mener det er en dårlig bygd skranglekasse som er artig å kjøre.

 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (2 timer siden):

Det var et sitat fra bransjeinnsider og konkurrent til Tesla FSD- George Hotz, grunnlegger av bl.a. Comma.ai og Openpilot, angående FSD -1:12:38 i https://open.spotify.com/episode/0TA2uCZUQDF8AdF5dUofAi?t=4358

 

Ser ikke helt at han har legitimitet til å fi en slik rangering. Minner igjen om at Tesla i dag er på nivå 2, det finnes selskaper på både nivå 3 og 4 i dag på definerte veier eller områder, inklusive svært komplisert bytrafikk, da blir et utsagn om at de ligger to år foran lite troverdig. 
 

George Hotz har ledet et lite selskap som neppe kommer til å lykkes. 
 

Er kybernetiker selv, og har fulgt denne industrien over år, og også gjennom en del prosjekter vunnet egen erfaring. Tesla har i beste fall kommet inn på topp tre i uavhengige undersøkelser, men det er en stund siden jeg har sett nå, på topp kan jeg ikke erindre noen gang at de har klart. 
 

Og som jeg har skrevet over, med dagens HW kommer de aldri til å få regulatorisk godkjenning på nivå 4 i Norge, til det er systemet rett og slett for svakt. 
 

At Tesla lar brukere i særlig USA være konstante alfa-testere (beta er å overdrive) skaper mye blest, men troverdig er det ikke og analytikerne ser rett igjennom dette luftslottet.   

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde kjøpt en 3 Highland, ville jeg etter all googling og kommentarer om blinklys-knappene testet ut følgende:

satt på en eller to små knotter, type møbel, i en eller annen fasong, oppe på pilene. Kanskje forskjellig størrelse (5-10 mm) også for å skille de.

Da ville en jo umiddelbart, i alle fall visst hvor den ene (høyre) knappen sitter, når du er midt i en rundkjøring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Joje skrev (På 10.11.2023 den 15.08):

Jeg har ikke hørt mange som er fornøyd med appen til Polestar, men den klarer jo å forvarme bilen. Jeg har Polestar selv og har hatt Volvo fra 2014-2017. Den hadde faktisk app med flere funksjoner.

Derimot er mange veldig fornøyd med bilen Polestar 2. 

 

Avdem skrev (På 10.11.2023 den 15.17):

Den er bra når den fungerer men opplevast av mange som for ustabil. Ellers er bilen heilt topp...

Update her? Er dette noe som er under forbedring eller er det en kronisk svikt vi må slite med til evig tid?

Har prøvekjørt og vurderer sterkt P2. Selgeren mente dette med app har vært et problem men har blitt bedre. Kanskje ikke mer å forvente på en såpass ny bil, 2020? Uansett ligger dette i SW, det er samme HW disse modellårene. 

 

Andre negativiteter, kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JC1 skrev (2 timer siden):

 

Update her? Er dette noe som er under forbedring eller er det en kronisk svikt vi må slite med til evig tid?

Har prøvekjørt og vurderer sterkt P2. Selgeren mente dette med app har vært et problem men har blitt bedre. Kanskje ikke mer å forvente på en såpass ny bil, 2020? Uansett ligger dette i SW, det er samme HW disse modellårene. 

 

Andre negativiteter, kjør på!

Det er mye negativitet rundt merket som sådan, Volvo har også trukket seg ut, men bak det hele står jo Geely uansett. Tror ikke jeg personlig ville ha brukt friske penger på en Polestar for egen del. Denne type uro inntil den legger seg har det med å treffe bruktprisene negativt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (27 minutter siden):

Det er mye negativitet rundt merket som sådan, Volvo har også trukket seg ut, men bak det hele står jo Geely uansett. Tror ikke jeg personlig ville ha brukt friske penger på en Polestar for egen del. Denne type uro inntil den legger seg har det med å treffe bruktprisene negativt. 

Dette var nytt for meg, lest litt nå og ser ikke helt hvor mye den finansielle driften av merket angår meg.

Det andre som var nytt for meg var 2024 facelift som gjør det litt vanskeligere å vurdere brukt. Enda verre med 60k av dual long range som jeg vil ha. Det er mye med tanke på hva denne facelift kan gjøre med bruktpris om noen år. Liker godt den nye fronten og bedre rekkevidde, mindre forbruk er jo heller ikke å forakte. 

Det er en utfordring at jeg har gjort meg avhengig av AWD med mine siste biler. Står igjen med lite alternativer hvis en ny P2 er mitt maks budsjett. Ny 550k, brukt 350-400k.  Kommende 50-årskrise, ingen andre som påvirker mitt valg. Kan spare litt lommerusk ved å slite med en sliten model S som har gått hundrevis av kkm. M3 er pr def konebil og totalt uaktuelt. Tesla er vel generelt blitt mindre interessant med åra. Jeg er 190 høy og må ha litt størrelse uten å få klaustrofobi. Polestar ser unektelig strøken ut og jeg er Volvomann.. 😛 Forslag?

Endret av JC1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JC1 skrev (5 minutter siden):

Dette var nytt for meg, lest litt nå og ser ikke helt hvor mye den finansielle driften av merket angår meg.

Det andre som var nytt for meg var 2024 facelift som gjør det litt vanskeligere å vurdere brukt. Enda verre med 60k av dual long range som jeg vil ha. Det er mye med tanke på hva denne facelift kan gjøre med bruktpris om noen år. Liker godt den nye fronten og bedre rekkevidde, mindre forbruk er jo heller ikke å forakte. Ny 550k, brukt 350-400k. 

Det er en utfordring at jeg har gjort meg avhengig av AWD med mine siste biler. Står igjen med lite alternativer hvis en ny P2 er mitt maks budsjett. Ny 550k, brukt 350-400k.  Kommende 50-årskrise, ingen andre som påvirker mitt valg. Kan spare litt lommerusk ved å slite med en sliten model S som har gått hundrevis av kkm. M3 er pr def konebil og totalt uaktuelt. Tesla er vel generelt blitt mindre interessant med åra. Jeg er 190 høy og må ha litt størrelse uten å få klaustrofobi. Forslag?

Den finansielle driften påvirker neppe på annen måte enn at annenhåndsverdien har langt større risiko enn normalt. Tilgang til deler etc. vil helt sikkert være god uansett utfall. 

Ser at Ford akkurat har lansert en bil lansert på VW sin plattform som framstår bra, den har fått navnet Explorer, ikke til forveksling med de store 7 seterne under samme navn. 

Enig med vurderingen at Tesla framstår som mindre og mindre interessant, det sagt så er jo Model Y et godt kjøp dersom en lever greit med manglene på bilen, hvilket de fleste ser ut til å gjøre siden den selger mer enn stort sett alle andre biler på topp 10 til sammen. Vi har selv en TM3 2023 som nr. 2 bil, og jeg gremmes over manglende lesing av skilt, dårlig vindusviskerautomatikk, fantombremsinger mm., men hever man seg over det er det allikevel mye bil for penga selv om de er har mistet det teknologiforspranget de hadde i iveren etter å lage dette tiårets folkevogn-boble.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polestar er trang og jeg ville aldri kjøpt den om jeg var over 180. Har hatt "gleden" av å sitte i baksetet på en Polestar 2 flere ganger og burde hatt på hjelm med tanke på antall ganger jeg dunker hodet i takstolpen. Slitsomt å sitte å lene seg inn mot midten hele kjøreturen. Framsetene litt bedre, men fortsatt trangt. Hvis formålet er å unngå å kjøpe Tesla Model Y for enhver pris så er det kanskje en OK bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (12 minutter siden):

Polestar er trang og jeg ville aldri kjøpt den om jeg var over 180. Har hatt "gleden" av å sitte i baksetet på en Polestar 2 flere ganger og burde hatt på hjelm med tanke på antall ganger jeg dunker hodet i takstolpen. Slitsomt å sitte å lene seg inn mot midten hele kjøreturen. Framsetene litt bedre, men fortsatt trangt. Hvis formålet er å unngå å kjøpe Tesla Model Y for enhver pris så er det kanskje en OK bil?

He he sammenlignet med hva, Y?

Nå har ikke jeg noen i baksetet oftere enn at jeg kunne hatt grønne skilter. Jeg har bare vært passasjer foran i Polestar før jeg prøvekjørte en 2024 i går, opplevde ikke den som trang, mer "tilpasset" uten å være stor var den heller ikke trang, cruiset rundt i et par timer og jeg blir rastløst etter 20 minutter i XC70. En helt annen verden av komfort med + setene. Høres ut som en mer enn OK bil for meg da siden formålet tydeligviser å unngå Y.. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JC1 skrev (2 timer siden):

He he sammenlignet med hva, Y?

Nå har ikke jeg noen i baksetet oftere enn at jeg kunne hatt grønne skilter. Jeg har bare vært passasjer foran i Polestar før jeg prøvekjørte en 2024 i går, opplevde ikke den som trang, mer "tilpasset" uten å være stor var den heller ikke trang, cruiset rundt i et par timer og jeg blir rastløst etter 20 minutter i XC70. En helt annen verden av komfort med + setene. Høres ut som en mer enn OK bil for meg da siden formålet tydeligviser å unngå Y.. 😂

Ja, det er jo det jeg sier. For folk som vil unngå å kjøpe Tesla Model Y er vel Polestar 2 ett av få alternativ med noenlunde samme pris og AWD. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (6 timer siden):

Ja, det er jo det jeg sier. For folk som vil unngå å kjøpe Tesla Model Y er vel Polestar 2 ett av få alternativ med noenlunde samme pris og AWD. 

Hva Hyundai Ioniq 5? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det noen heftige kampanjer rundt om, så man får veldig mye forskjellig rundt 500k +/- med AWD..

Får blant annet Subaru Solterra til under 450k ink vinterdekk ser jeg (okkenhaug.no og bnh.no), det er veldig mye bil for pengene. Jeg har en slik, og det er en kanonbil, bedre enn Teslaen min (M3 lr) på stort sett alt uten om ladehastighet og app.. Fra tester kan man lese at "bilen har et understell andre biler i samme prisklasse bare kan drømme om". 🙂 

Er 194cm og sitter veldig godt. Baksetepassasjerene (jeg har stort sett tre stk baki) har greit med plass selv om jeg kjører setet helt bak og helt ned..  

Kjører som en drøm på vinteren, og føler jeg kan kjøre i ring rundt Teslaen min, selv om begge har AWD og Teslaen har det dobbelte av hestekrefter..

Kjører du mye langturer på vinteren, så lader den sakte i kulden. Ingen forvarming. Det er stort sett eneste tingen jeg savner..

Endret av suverin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Howard skrev (1 time siden):

Hva Hyundai Ioniq 5? 

Det kan hende, jeg hadde ikke tenkt å liste opp alle altså 😁 personlig syns jeg det er en av de mindre pene bilene som ruller på norske veier. Solterra som blir nevnt her ser jo ut som en vinner, dog rundt 10 mil lavere rekkevidde på de mer sporty utgavene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (24 minutter siden):

Det kan hende, jeg hadde ikke tenkt å liste opp alle altså 😁 personlig syns jeg det er en av de mindre pene bilene som ruller på norske veier. Solterra som blir nevnt her ser jo ut som en vinner, dog rundt 10 mil lavere rekkevidde på de mer sporty utgavene?

Hehe… jeg er ikke et bilmenneske, en bil er for meg en bruksgjenstand. Derfor er jeg ikke så opptatt av utseende. Men, jeg er lykkelig eier av Ioniq 5 på snart tredje året. Rask lading, god plass, grei rekkevidde og akkurat passe utstyrt. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (1 time siden):

Solterra som blir nevnt her ser jo ut som en vinner, dog rundt 10 mil lavere rekkevidde på de mer sporty utgavene?

Ja, den vinner ingen rekkeviddetester. Har mindre batteri enn mange av konkurrentene, 64kWh netto, 71.8kWh brutto. Men scorer bra på veldig mye annet 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JC1 skrev (22 timer siden):

Dette var nytt for meg, lest litt nå og ser ikke helt hvor mye den finansielle driften av merket angår meg.

Geely (og en håndfull andre kinesiske merker) har pøst på med bilsalg i Russland nå når de vestlige merkene har trukket seg ut.
Sanksjoner bryr ikke kineserne seg om. Da blir det opp til oss forbrukere å ta stilling i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

suverin skrev (13 timer siden):

Nå er det noen heftige kampanjer rundt om, så man får veldig mye forskjellig rundt 500k +/- med AWD..

Får blant annet Subaru Solterra til under 450k ink vinterdekk ser jeg (okkenhaug.no og bnh.no), det er veldig mye bil for pengene. Jeg har en slik, og det er en kanonbil, bedre enn Teslaen min (M3 lr) på stort sett alt uten om ladehastighet og app.. Fra tester kan man lese at "bilen har et understell andre biler i samme prisklasse bare kan drømme om". 🙂 

Er 194cm og sitter veldig godt. Baksetepassasjerene (jeg har stort sett tre stk baki) har greit med plass selv om jeg kjører setet helt bak og helt ned..  

Kjører som en drøm på vinteren, og føler jeg kan kjøre i ring rundt Teslaen min, selv om begge har AWD og Teslaen har det dobbelte av hestekrefter..

Kjører du mye langturer på vinteren, så lader den sakte i kulden. Ingen forvarming. Det er stort sett eneste tingen jeg savner..

 

Solterra er en fantastisk god bil. Den har et usedvanlig godt firehjulstrekksystem og er raskere i akselerasjon på isbane enn Model Y med dobbelt så mye hester. Den har veldig god plass, og en av få biler i klassen der man får plass til tre barneseter ved siden av hverandre i baksetet. Den har et fremragende fjæringssystem og lavt støynivå. Jeg kjøpte topputgaven (Sport) til 450k inkludert hengerfeste på en av de kampanjene som går om dagen. Til den prisen så har bilen få konkurrenter. Jeg syns også rekkevidden er bedre enn det enkelte hevder. I typisk vestlands vintervær så klarer jeg ca 350km. Så er det helt korrekt som enkelte her sier at den ikke lader veldig raskt i minusgrader. Men med temperaturer rundt null grader så lader den 10-70 % på godt under halvtimen. For oss som sjelden drar på veldig lange turer så holder det i massevis. 

Endret av LAK
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...