Gå til innhold

Elbil nr 2


Anbefalte innlegg

Roy skrev (5 minutter siden):

Vi har sett på ny TM3 SR siden den ikke er veldig mye dyrere enn de man finner på Finn, men akkurat det med blinklyshendelen som er fjerna tror jeg setter en stopper for det alternativet. 
Hun som ikke er vant med å bruke noe annet tror jeg skal slippe å bli hun kløna som aldri blinker seg ut av rundkjøringer. 
Tenker jeg skal prøvekjøre den og gi den en sjanse, men utgangspunktet mitt er at det er en dårlig idé å ikke ha blinklyshendel. 

Regnsensor på Tesla er håpløs, men jeg klarer fint å leve med at den funksjonen håndterer jeg selv. 
Samme med automatiske fjernlys og blending, ikke akkurat optimalt, og selv manuelt er det litt håpløst at bilen skal bruke et sekund eller to på å få på langlyset igjen etter at møtende biler er passert. Der har jeg også fått det inn i fingrene og timer det greit når jeg ikke gidder å kjøre på automatikk. 
Fantombremsing sliter jeg lite med, bruker sjelden cruisekontroll eller AP, liker å kjøre selv og følge med. 

Men det er funksjoner som burde fungere, opplever Musk som lite lydhør på disse punktene og synes det er en merkelig holdning da alt dette går direkte på trafikksikkerhet. 

Men resten av bilen elsker jeg. Kunne vært bedre kvalitet her og der, og litt mindre hjul- og vindstøy hadde ikke skada, men totalen med plassen (TMY), rekkevidde, lading, kjøreegenskaper og komfort er helt knall. 

 

Det er og verdt å merke seg at Tesla har gjort en del positive forbedringer med den siste TM3'en og, med tanke på f.eks. støy og støtdempere. De har og sluttet å kalle den SR, siden rekkevidden på den nå er oppe i 513km med 19" hjul, og 554km med de medfølgende 18"-hjulene. Synes og fronten har blitt mye kulere på den nye. Prisen inkl avgifter er og oppe i 409.107 i hvit uten vinterhjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (5 minutter siden):

Det er og verdt å merke seg at Tesla har gjort en del positive forbedringer med den siste TM3'en og, med tanke på f.eks. støy og støtdempere. De har og sluttet å kalle den SR, siden rekkevidden på den nå er oppe i 513km med 19" hjul, og 554km med de medfølgende 18"-hjulene. Synes og fronten har blitt mye kulere på den nye. Prisen inkl avgifter er og oppe i 409.107 i hvit uten vinterhjul.

Ja det er disse tingene som gjør den ekstra interessant, det er gode 100K mer enn hun egentlig synes hun kan bruke på bil men den begynner å bli veldig bra nå. 
Jeg tror bare vi må se og prøve den, og kjenne på om blinklysbruk blir helt koko. 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at vår TM3 2019 er skikkelig luksusutstyrt sammenlignet med de nyere modellene. Vi har radar for TACC, ekte parkeringsassistanse, blinklyshendel, girspak og til og med posekroker og matte i frunken. Blir det Tesla igjen? Lite sannsynlig så lenge Elon Musk er eier og diktator og de forsetter å fjerne funksjonalitet og hardware for å spare penger, hele tiden med unnskyldningen at bilene «snart» skal være selvkjørende.

Jeg har aldri vært knappofil og tenkt at en ordentlig bil skal ha tusen knapper, vridere og koselige små lyskilder på dashboardet og midtkonsollet, men Tesla har dradd knappløsheten in absurdum og det er ikke tvil om at f eks det å justere vindusviskerne tar oppmerksomheten fra veien. Stemmestyring? Man ender likevel opp med å se på skjermen for å se om bilen virkelig tolket det man sa riktig.

Samtidig så vet jeg at å skifte til et annet merke vil gi mange nedturer, på områder hvor jeg ikke klarer å se at andre kan være i nærheten av så gode som Tesla er. Appen, hyppige oppdateringer og kjøreegenskaper om vinteren. (Om sommeren så er den rask men alt for amerikansk i sin oppførsel ved inspirert kjøring, med understyring og alt for mye roll i svingene.)

Så hvis bilen ikke gir noen uventede og dyre problemer så prøver vi å ha den i hvert fall i fem år til.

  • Like 3

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (6 minutter siden):

kjøreegenskaper om vinteren

Her må jeg bare si at det er natt og dag mellom våre to biler (TM3 lr 2020 vs. Solterra 2022). Subaruen er i en annen liga på vinterveiene 🙂 Så akkurat på vinteregenskaper trenger du ikke bekymre deg om du vil bytte merke 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IvarAndreas skrev (På 7.11.2023 den 21.22):

Prater du av erfaring nå eller er det noe du har hørt? Har nå drøye 6 år med VAG. Først 4 år med Audi Q7 og de siste 2 årene med ID.4 uten problemer.. Skal dog sies at det var flere funksjoner på Q7'en.

Jeg eier en Skoda Enyaq som jeg har hatt i to år. Helt super bil, men appen er skremmende dårlig.

Hvis man skal endre ladegrense kan det fint ta 15minutter før det blir oppdatert.

Jeg har enda ikke opplevd at både oppvarming og varmen i frontruten slår seg på selv om du ber om det.

Appen er stadig vekk nede og da er det ikke mulig å få kontakt med bilen i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (6 timer siden):

Synes at Volvo EX30 ser ut som en perfekt bil for kona for 322.000 (2WD). Skal en ha 4WD må en bla opp mye mer. Også mer for Extended Range med 69kWh batteri (45.000 ekstra).

En bakhjulstrukket elbil er noe helt annet enn en bakhjulstrukket bensinbil, både pga vektfordeling (ca 50/50 foran og bak), men og pga lynraskt antisladd/antispinn osv), så ville foretrukket bakhjulstrekk, siden en da lettere kommer opp bakker, og lettere kommer ut av kryss (siden vekten forskyves bakover ved akselerasjon). Men begge deler går helt greit til vanlig. EX30 har bakhjulstrekk på 2WD-versjonen.

Edit: 49kWh batteri (344 km estimert rekkevidde) til en så billig bil er ok. Når den i tillegg er kjapp (5,7 sek til 100km/t med 2WD), og kan ha 1000kg henger....virker som en grei deal. Du 

Ser veldig spennende ut:

Volvo EX30 | liten elektrisk SUV | Volvo Cars

Ser ut til å gjøre det bra i test og:

Volvo EX30 first drive: This tiny, inexpensive electric SUV is also Volvo's quickest car ever | Electrek

 

Forresten....ser det er 8-10 MÅNEDERS leveringstid...

 

Også verdt å merke seg at vinterhjul til ~27k og ev. hengerfeste på 13k kommer i tillegg i den prisen. Jeg vurderte selv EX30 i 340 WLTP-versjon som et dårlig kjøp sett mot MG ZS EV i 430 WLTP med vinterdekk til 320k, eller EX30 i 475 WLTP-versjon (45k dyrere enn 340 WLTP-versjonen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (4 timer siden):

Jeg føler at vår TM3 2019 er skikkelig luksusutstyrt sammenlignet med de nyere modellene. Vi har radar for TACC, ekte parkeringsassistanse, blinklyshendel, girspak og til og med posekroker og matte i frunken. Blir det Tesla igjen? Lite sannsynlig så lenge Elon Musk er eier og diktator og de forsetter å fjerne funksjonalitet og hardware for å spare penger, hele tiden med unnskyldningen at bilene «snart» skal være selvkjørende.

Jeg har aldri vært knappofil og tenkt at en ordentlig bil skal ha tusen knapper, vridere og koselige små lyskilder på dashboardet og midtkonsollet, men Tesla har dradd knappløsheten in absurdum og det er ikke tvil om at f eks det å justere vindusviskerne tar oppmerksomheten fra veien. Stemmestyring? Man ender likevel opp med å se på skjermen for å se om bilen virkelig tolket det man sa riktig.

Samtidig så vet jeg at å skifte til et annet merke vil gi mange nedturer, på områder hvor jeg ikke klarer å se at andre kan være i nærheten av så gode som Tesla er. Appen, hyppige oppdateringer og kjøreegenskaper om vinteren. (Om sommeren så er den rask men alt for amerikansk i sin oppførsel ved inspirert kjøring, med understyring og alt for mye roll i svingene.)

Så hvis bilen ikke gir noen uventede og dyre problemer så prøver vi å ha den i hvert fall i fem år til.

Tror ikke du skal være så redd for nedtur ved å bytte til annet merke. 
 

Har hatt TMS facelift i mange år, real opptur å skifte den ut med en BMW iX på de fleste områder. Vi har også en marsutgave av TM3 LR. BMW er hightech, Tesla er lowtech ift de to, og siden resten av Tesla lineup har omtrent det samme så har Tesla plassert seg i «affordable» kategorien, aka den nye bobla. Til det er den helt ok, men Musk har blitt en hemsko ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så mye pushing fra Tesla på selvkjørende biler? Jeg har tilgode å møte noen som er bare bittelitt interessert i det. 

Ellers er jeg tydeligvis av den gamle skolen, da jeg foretrekker knapper og brytere for funksjoner man bruker under kjøring. Jeg har kjørt model S og model 3 og synes det vat relativt kjedelige biler, så det er jo prisen og rekkevidden som gjør den til en vinner. Og appen da 😉

Endret av JoeT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er en fin måte å fremstå som at de er teknologisk overlegne, og slike nyheter har en fin effekt på aksjekursen.

Selvkjørende biler faller litt i AI og Big Data kategorien for meg. Dan Ariely har et passende sitat angående slikt; Big data is like teenage sex: everyone talks about it, nobody really knows how to do it, everyone thinks everyone else is doing it, so everyone claims they are doing it.

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 4

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (9 minutter siden):

Fordi det er en fin måte å fremstå som at de er teknologisk overlegne, og slike nyheter har en fin effekt på aksjekursen.

Selvkjørende biler faller litt i AI og Big Data kategorien for meg. Dan Ariely har et passende sitat angående slikt; Big data is like teenage sex: everyone talks about it, nobody really knows how to do it, everyone thinks everyone else is doing it, so everyone claims they are doing it.

Den der stjeler jeg og tar med meg videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo videoer fra USA av folk som sitter og sover eller spiller i Teslaen, mens den kjører (bare adaptiv cruisecontrol antar jeg).

I følge bransjen for selvkjørende AI ligger Tesla ~2 år foran resten fordi de har brukt så mye tid og ressurser på det. Men det er verdt "ingenting" hvis de ikke kommer i mål. Det andre er at de har solgt ekstra pakker med "fremtidig selvkjøring" som de begynner å få erstatningskrav på fordi de ikke har levert.

Når selvkjøring først tar av vil det jo f.eks. økonomisk revolusjonere transportbransjen - 24/7 transit på bilene, ingen lønninger eller overtids-/helgetillegg, færre/billigere ulykker/reparasjoner.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (10 timer siden):

Internett er en flopp AI er en flopp. Selvkjøring er en flopp.

Dette kan jo også sammenlignes med IT-boblene som har vært. Ukritisk massiv investering og kasting av penger etter folk som spiller på de rette buzzword og tidsriktige begrepene får penger kasta etter seg.

FTX-kryptoluftslottet, eller de der gutta som løy seg til posering med krompen av å skulle utvikle og selge solcellebasert ladeetui er like aktuelle sammenlignbare tema her.

AI har forøvrig floppa før og vært gjennom hypa bølgedaler 🙂 

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (10 timer siden):

Det er jo videoer fra USA av folk som sitter og sover eller spiller i Teslaen, mens den kjører (bare adaptiv cruisecontrol antar jeg).

I følge bransjen for selvkjørende AI ligger Tesla ~2 år foran resten fordi de har brukt så mye tid og ressurser på det. Men det er verdt "ingenting" hvis de ikke kommer i mål. Det andre er at de har solgt ekstra pakker med "fremtidig selvkjøring" som de begynner å få erstatningskrav på fordi de ikke har levert.

Når selvkjøring først tar av vil det jo f.eks. økonomisk revolusjonere transportbransjen - 24/7 transit på bilene, ingen lønninger eller overtids-/helgetillegg, færre/billigere ulykker/reparasjoner.

Her er du inne på noe jeg absolutt ikke forstår, folks vilje til å betale for noe som kommer "en gang i fremtiden". 
En mengde Teslaeiere er med på crowdfunding av Musk sin utvikling av selvkjørende biler, noe som fortsatt er laaaangt fram i tid og kanskje spesielt her til lands med våre vinterveier som ofte  enten er helt hvite eller bada i saltlake.
Hadde EAP på den forrige bilen og fatter ikke hva jeg tenkte på når jeg bestilte det, eller det var vel "jo det må du ha ellers biler bilen tung å selge videre".. 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy skrev (13 minutter siden):

Her er du inne på noe jeg absolutt ikke forstår, folks vilje til å betale for noe som kommer "en gang i fremtiden". 
En mengde Teslaeiere er med på crowdfunding av Musk sin utvikling av selvkjørende biler, noe som fortsatt er laaaangt fram i tid og kanskje spesielt her til lands med våre vinterveier som ofte  enten er helt hvite eller bada i saltlake.
Hadde EAP på den forrige bilen og fatter ikke hva jeg tenkte på når jeg bestilte det, eller det var vel "jo det må du ha ellers biler bilen tung å selge videre".. 

I mitt tilfelle var det litt preget av at folk som hadde kjøpt det tidligere fikk oppgradert HW i bilen gratis i tråd med at Tesla kom fram til at de ikke ville kunne tilby lovet funksjon med eksisterende datakraft i bilen. Men foreløpig har de ikke gjort tilsvarende for HW3.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (11 timer siden):

Det er jo videoer fra USA av folk som sitter og sover eller spiller i Teslaen, mens den kjører (bare adaptiv cruisecontrol antar jeg).

I følge bransjen for selvkjørende AI ligger Tesla ~2 år foran resten fordi de har brukt så mye tid og ressurser på det. Men det er verdt "ingenting" hvis de ikke kommer i mål. Det andre er at de har solgt ekstra pakker med "fremtidig selvkjøring" som de begynner å få erstatningskrav på fordi de ikke har levert.

Når selvkjøring først tar av vil det jo f.eks. økonomisk revolusjonere transportbransjen - 24/7 transit på bilene, ingen lønninger eller overtids-/helgetillegg, færre/billigere ulykker/reparasjoner.

Tesla er ikke to år foran bransjen. De er ikke godkjent på nivå 3 engang noe sted, det er flere av konkurrentene. 
 

Nivå 4 og 5 kan ikke nås i Norge med det oppsettet bilene har i dag, til det er Tesla Vision for avhengig av bokstavelig talt godt vær. (Ingen rengjøring/oppvarming av kamera). Ikke har de noe radar/lidar som trer inn i stedet heller. Vision er i det hele tatt en ganske risikabel tilnærming. Den kan lykkes, men det er krevende. 
 

Med tanke på at Tesla har skrytt på seg at det er like før i fem års tid, og koden er skrevet om mange ganger i samme periode, har de null troverdighet. De har også blitt saksøkt og tapt for brutte løfter, har måttet endre markedsføring i flere land og FSD er i dag førerassistent, ikke full selvkjøring. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke AI og big data kan settes i samme bås som selvkjørende biler. Det er jo nyttige verktøy til en rekke formål. Selvkjørende biler ser jeg null nytte av. Som syklist langs veien vil jeg jo heller kalle det skremmende! Og bruker faktisk tesla kameraer til selvkjøring? Jeg har ikke utdanning innen feltet, men er det i det hele tatt noen fordeler med det kontra radar/lidar-baserte opplegg? Når jeg ser hvor hinsides dårlig den kamerabaserte acc på min bil fungerer, så håper jeg iaf at tesla har en annen vri på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (28 minutter siden):

Jeg bruker AI på jobb hver dag og kan ikke se for meg en arbeidshverdag hvor jeg måtte gjøre sånne rutineoppgaver igjen.

Det har da vel ingenting med at flere AI-relaterte teknologier var spådd å ta fullstendig av for flere tiår siden, men kokte bort i mer eller mindre en flopp, fordi det bla er heftig ressurskrevende å lage løsninger som de store språkmodellene alle har nå til dags, og som for mange har blitt synonymt med AI.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (16 minutter siden):

Jeg synes ikke AI og big data kan settes i samme bås som selvkjørende biler. Det er jo nyttige verktøy til en rekke formål. Selvkjørende biler ser jeg null nytte av. Som syklist langs veien vil jeg jo heller kalle det skremmende! Og bruker faktisk tesla kameraer til selvkjøring? Jeg har ikke utdanning innen feltet, men er det i det hele tatt noen fordeler med det kontra radar/lidar-baserte opplegg? Når jeg ser hvor hinsides dårlig den kamerabaserte acc på min bil fungerer, så håper jeg iaf at tesla har en annen vri på dette. 

Tesla bruker kamera ja, og det er jo helt nødvendig med datasyn av en eller annen form for å gjøre ekte selvkjøring, og ikke stort sett bare reagere passivt på hastighet til objektet foran deg, som jo simpel ACC gjør.

Det sære med Tesla er tiltroen til at man skal klare seg med _kun_ kamerabaserte løsninger, noe jeg ser utfordringer med.

Kjøring handler jo mye om å resonnere rundt det som skjer, og med stor sannsynlighet kommer til å skje i trafikkbildet de neste sekundene, så det er ganske mye informasjon vi må få inn i systemet som skal ta avgjørelsene. Jeg tror det er bedre å ha en rekke ulike sensorer og kamera som kan spille på lag.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (14 minutter siden):

Og bruker faktisk tesla kameraer til selvkjøring? Jeg har ikke utdanning innen feltet, men er det i det hele tatt noen fordeler med det kontra radar/lidar-baserte opplegg? 

Fordelen med kamera er at hardware er rimeligere, og Tesla har jo fokus på å få ned prisen på bilene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (12 minutter siden):

Tesla bruker kamera ja, og det er jo helt nødvendig med datasyn av en eller annen form for å gjøre ekte selvkjøring, og ikke stort sett bare reagere passivt på hastighet til objektet foran deg, som jo simpel ACC gjør.

Igjen, jeg har ikke utdanning innen dette, men i de tilfellene jeg har vært borte i kombinerte lidar/radar systemer (med andre formål enn bil) så får man jo et veldig bra bilde av omgivelsene. Det er vel kanskje som du sier best å ha en redundans med flere forskjellige systemer, da selv en liten dråpe vann på en kameralinse ødelegger ganske mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (20 minutter siden):

Igjen, jeg har ikke utdanning innen dette, men i de tilfellene jeg har vært borte i kombinerte lidar/radar systemer (med andre formål enn bil) så får man jo et veldig bra bilde av omgivelsene. Det er vel kanskje som du sier best å ha en redundans med flere forskjellige systemer, da selv en liten dråpe vann på en kameralinse ødelegger ganske mye.

Lidar kan nok gjøre mye av jobben ja, men jeg tror nok også det kan være lurt å ha kamera som ett supplement, det virker nå også som at Lidar kan være sårbar for enkelte forhold, og at man kanskje drar nytte av å ha ulike sensorer som kan detektere det samme.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (1 time siden):

Det har da vel ingenting med at flere AI-relaterte teknologier var spådd å ta fullstendig av for flere tiår siden, men kokte bort i mer eller mindre en flopp, fordi det bla er heftig ressurskrevende å lage løsninger som de store språkmodellene alle har nå til dags, og som for mange har blitt synonymt med AI.

 

Det er mulig,  men for deler av arbeidslivet er det som skjer nå ganske revolusjonerende.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...