Gå til innhold

Vis oss din blandevei/bikepacking/monsterkross/whatnotsykkel


Anbefalte innlegg

Ndreas skrev (7 timer siden):

Det var denne som startet sitt norske liv i en sofa right? Rålekkert bygg!

Uvant å se såpass vinkel på kjedestag, men det er nok mest egen uvitenhet. Er det for å få krankhuset lavere?

Takk! Den startet i en sofa sammen med syklisten. 
Kjedestaget er sånn for å få plass til breie dekk. Tar opp til 50mm. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på vinkelen mot bakken, altså "høydeforskjellen" på krankhus og bak-akslingen. Ser at på min sykkel er det rett linje fra krankhus-aksling, så skjønte ikke helt. Er iaf ikke åpenbart for meg hvordan en slik vinkel gir større dekk-klaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (6 timer siden):

Jeg tenkte på vinkelen mot bakken, altså "høydeforskjellen" på krankhus og bak-akslingen. Ser at på min sykkel er det rett linje fra krankhus-aksling, så skjønte ikke helt. Er iaf ikke åpenbart for meg hvordan en slik vinkel gir større dekk-klaring.

Jeg antar at du tenker på utforming av kjedestag, ikke luftlinje fra krankhus til aksling eller krankhushøyde.

Det kalles senkede kjedestag eller dropped chainstays. Formålet er å kombinere kort kjedestagslengde (avstand krankhus-bakaksling), bred dekklaring og gjerne plass til dobbelkrank.

Gerard Vroomen får æren for at designet slo gjennom, med nyskapende Open U.P. og 3T Exploro.

Siden er løsningen blitt kopiert av mange, om enn ikke alltid optimalt og noen ganger begrenset til singelkrank.

Bike Hugger: Mark V and the Tale of the Dropped Chainstay

Cyclist: Outside the box: Cervélo co-founder Gerard Vroomen

Din GT Grade behøver ikke senkede kjedestag ettersom kjedestagene er av en viss lengde.

***

@Kjeksen Gratulerer med en råtass av en sykkel. Hører gjerne ved anledning dine inntrykk av og erfaring med Lauf Grit.

  • Like 2
  • Thanks 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 4 sesonger på en Diamant Ar V Tiagra synes jeg det var på tide med en oppgradering.

Argon18 Dark Matter i str M med Campagnolo Ekar gruppe og Shamal hjulsett🇮🇹. Har bare fått testet to korte turer. Litt smått som må justeres inn, blant annet vinkel på bukk og hendler. Ellers er planen å få satt den opp slangeløst.

Forøvrig veldig fornøyd med Diamanten som skal leve videre som dedikert landeveis-/pendlersykkel.

PXL_20240523_183244371.jpg

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Slomo skrev (15 timer siden):

Denne jeg durer rundt i Nordmarka på. Forrige generasjon Orbea Terra fra 2021 med GRX Di2, Unaas 40 Wide og nå på Ultradynamico hipster-dekk

IMG_4093.jpeg

Kult og progressivt med ulike for- og bakdekk. 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

supersixevo.jpegCannondale SuperSixEvo + Zipp 303s hjul med Schwalbe Allround 40mm og litt mer fancy bremseskiver, Zipp Service Course SL 120mm, 3T SuperErgo styre (kanskje litt gammeldags, men liker det godt), Lizard Skin styreteip (ble muligens for tykk), Selle Italia SLR sadel (som på alle sykler siste 10-15 år) og Garmin Rally pedaler. 

Var litt skeptisk til krank 46/33 og kassett 10/36, men det har fungert supert, har økt både kadens og velvære. AXS er gull.  Pedalene har bare virka, et meget bra produkt.

Noe knirk fra krank og setepinne, men ikke tullete plagsomt.

Skift av teip til noe tynnere og bomullsdekk fra Italia er på todo.
 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (På 16.6.2024 den 11.09):

Kult og progressivt med ulike for- og bakdekk. 

Progressivt? Er det ikke et gammelt og velkjent knep fra MTB-verden da?

Veldig kul sykkel da @Slomo, den kledde Ultradynamico-dekkene!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arekey skrev (11 minutter siden):

Progressivt? Er det ikke et gammelt og velkjent knep fra MTB-verden da?

Så klart. Men terrengsykkeltriks på bukkestyresykler er nyskapende og vågale, selv om vi som kommer fra terrenget synes de virker opplagt og normalt. 

  • Like 3

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jullis skrev (På 23.5.2024 den 21.46):

Etter 4 sesonger på en Diamant Ar V Tiagra synes jeg det var på tide med en oppgradering.

Argon18 Dark Matter i str M med Campagnolo Ekar gruppe og Shamal hjulsett🇮🇹. Har bare fått testet to korte turer. Litt smått som må justeres inn, blant annet vinkel på bukk og hendler. Ellers er planen å få satt den opp slangeløst.

Forøvrig veldig fornøyd med Diamanten som skal leve videre som dedikert landeveis-/pendlersykkel.

 

Du som kjøpte den der, ja. Så hardt på den ganske lenge, men valgte den bort siden jeg sleit med å finne ut om jeg likte geometrien. Mistenker at jeg egentlig gjorde det helt fint. 

Slangeløst er lurt, ja. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjeksen skrev (På 21.5.2024 den 23.29):

Winspace G2 med Lauf gaffel. 

-Magene pes wattkrank med ultegra drev 46-34 og Eggbeater 3 pedaler

-105 hendler og ultegra frem og bakgir  

-XT kassett 11-40

-Nextie hjulsett fra XXL med Terra Speed 40mm 

8,3kg med Lauf. Har prioritert lettvekt innenfor budsjett, men den kunne fint ha vært 5-600 gram lettere om budsjettet hadde vært det dobbelte. Så rett over 7kg med original gaffel er fint innenfor rekkevidde
 

IMG_3644.jpeg

Nice bike! Men du vurderte ikke orginalen da? Klein Team Attitude Dolomiti må jo være en av de vakreste syklene som er laget... 🙂

https://www.thespoken.cc/klein-attitude-dolomite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (På 16.6.2024 den 13.35):

Slomo, bra tips. Hvilket har du foran og bak, og hvordan synes du de er?

Det er Rosé Race foran og Cava Race bak. Funker bra. Hadde Cava både foran og bak i fjor høst og det gjorde egentlig jobben det også. Men tenkte å teste hvor mye bedre grep det ble foran med litt knasker. Og det er nok litt bedre. Synes oppsettet ruller bra også. Foreløpig favorittkomboen for variert underlag.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slomo skrev (48 minutter siden):

Det er Rosé Race foran og Cava Race bak. Funker bra. Hadde Cava både foran og bak i fjor høst og det gjorde egentlig jobben det også. Men tenkte å teste hvor mye bedre grep det ble foran med litt knasker. Og det er nok litt bedre. Synes oppsettet ruller bra også. Foreløpig favorittkomboen for variert underlag.

Hvordan holder dekkene i grove forhold? Brukt mange km? Synes dekkene virker meget spennende, men litt skremt av produsentens egne anbefalinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...