Gå til innhold

Vis oss din blandevei/bikepacking/monsterkross/whatnotsykkel


Anbefalte innlegg

YOLO skrev (På 17.6.2024 den 22.17):

Hvordan holder dekkene i grove forhold? Brukt mange km? Synes dekkene virker meget spennende, men litt skremt av produsentens egne anbefalinger. 

På hvilken måte tenker du? Mot punktering eller slitasje? Tipper jeg har syklet 800km med fordekket og 1100 km med bakdekket. Ikke punktert så langt, men sykler som oftest med rundt 40 psi og ikke mye i veldige grove forhold (litt avhengig av hvordan man definerer det, men jeg sykler ikke bare på motorvei-Ring 4 grus heller). Jeg har en mistanke om at de ikke kommer til å vare veldig lenge siden det er ganske myk gummi. Men de er ganske så smoothe å sykle på og godt grep i løs grus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slomo skrev (6 minutter siden):

På hvilken måte tenker du? Mot punktering eller slitasje? Tipper jeg har syklet 800km med fordekket og 1100 km med bakdekket. Ikke punktert så langt, men sykler som oftest med rundt 40 psi og ikke mye i veldige grove forhold (litt avhengig av hvordan man definerer det, men jeg sykler ikke bare på motorvei-Ring 4 grus heller). Jeg har en mistanke om at de ikke kommer til å vare veldig lenge siden det er ganske myk gummi. Men de er ganske så smoothe å sykle på og godt grep i løs grus. 

Slitasje og punktering ja. 1100 km i Nordmarka uten punktering er jo meget bra. Takk for info, blir Cava på meg nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (På 17.6.2024 den 12.41):

Du som kjøpte den der, ja. Så hardt på den ganske lenge, men valgte den bort siden jeg sleit med å finne ut om jeg likte geometrien. Mistenker at jeg egentlig gjorde det helt fint. 

Slangeløst er lurt, ja. 

Fikk pruta litt og føler tilslutt det ble en bra deal. Skulle egentlig ha elektriske gir, men slet med å finne noe tilsvarende til prisen jeg endte opp med å betale.

Ganske lik i stack/reach som Diamant Ar V som jeg hadde tidligere, så har funnet meg raskt til rette. Litt høyere i fronten da styrerøret ikke er kappet, men jeg liker det egentlig. Har en kranglete korsrygg og foreløpig kjennes det bra ut🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YOLO skrev (På 21.6.2024 den 19.40):

Slitasje og punktering ja. 1100 km i Nordmarka uten punktering er jo meget bra. Takk for info, blir Cava på meg nå. 

Er ikke det noe man forventer av et dekk? Har ca. 4000 på WTB Raddler før bytte, og nå ca. 2500 på Pirelli Cintaruto uten punktering, 95% i Nordmarka. Problemet er bare at dekkene slites så langsomt at man får lyst på noe nytt før de er ferdige 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (19 timer siden):

Er ikke det noe man forventer av et dekk?

Det er noe man kan forvente av flere typer dekk, men Cava Race er ikke som andre grove grusdekk. Produsent sin beskrivelse av 38mm-utgaven:

We designed this tire to be a large volume ROAD tire suitable for light, groomer dirt roads, but at this low a volume we don't really think of it as a gravel tire.  Can it be run as a gravel tire, sure, but choose your line with extra care and stick to the smooth stuff- it's 335g...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grus- / vinter- / drittvær- / pendlesykkel endelig i hus. 
Originale dekk og skiver flyttet over og satt opp slangeløst på et sett Fulcrum Racing Zero mens originalhjulene får piggs in the dekks. King Cage flaskeholdere. Et sett rakleskjermer fra SKS ligger klart til drittværet setter inn. 
Ellers er alt foreløpig «stock». 

IMG_6653.jpeg.b2c01f8fc77fd092f5e27273ed07463c.jpeg

 

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får følge opp med dame-/pendle-/tur-/vogn-/«ha med på sommarferie»-sykkelen som passer både meg og dama: 

Trek Checkpoint SL 5, 2020-modell. 

Nokre endringer eg har gjort:
-Bytta drivverk til GRX 2x11, satt på goatlink på bakgiren for å få god klaring til 11-42-kassett. 48-31 krank. Voksa kjede. 

-Hope hjulsett med Rene Herse Snoqualmie Pass Endurance (44 mm) og latexslangar, og ikkje minst: thulefeste for sykkelvogn.

-Styre: Zipp Service Course XPLR 42 cm med feit wolftooth styretape.

-Elles, litt vesker frå Bontrager og Ortlieb, King Cage flaskehaldar og sikkert litt anna. Velo Orange skjermar ligg og venter på å bli montert før haustvêret slår til. Frontrack frå Tubus med Ortlieb frontvesker er på når pendling og tur krever det.

Oppsummert: Allsidig og komfortabel blandevegssykkel.

 

IMG_2555.jpeg

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vår alternative bikepacking-ekvipasje. Ingen av disse er i rett kategori, men sammen fungerer det overraskende bra. Laster all bagasje i vanntette bagger i Loaden, og så er jeg lett og fri på min sykkel og setter farten, så kan kona gampe på det hun føler for og regulerer farten til min med assistanseknappen, så er alle glad og fornøyd. Med bagasje er den stabil og fin i 50+ nedover. På helt flatt er fartssperren selvsagt en utfordring, men den holder 26-27, og er det slak nedover eller ok vindretning så tråkker du den godt over det. Har BMX-dekk på den med ganske høyt trykk, så den ruller greit. Hun tar meg uansett igjen når det går oppover.

 

Kan vel ikke kalles ekte bikepacking, men utrolig digg å kunne suse avgårde på ferie med lett sykkel. Innslag av grus går helt fint så lenge det ikke er altfor grovt, da tar vi det bare rolig. Generalprøve før ferie i dag med ca 25 kg bagasje i kassen (kettlebells i dag 😄). Den har dobbelt batteri som til sammen er 1 kwh og klarte ni mil i landeveistempo med totalt 1200 høydemeter. Tror hun tok det litt med ro til tider og kjørte opp assistansen mer enn tenkt, men likevel bør det nok være med et tredje batteri som reserve på 9-10-milsetapper. Fin tur!

IMG_7284 2.jpeg

IMG_7278 2.jpeg

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min trofaste traver - liker å ha liten (55cm) ramme for gruskverning. Har vært gjennom en del forskjellige demperpinner før jeg nå foreløpig har landet på Canyon/Ergon. Også veldig fornøyd med Pro Sport Comfort-styretapen, den skal på alt av bukkestyresykler fra nå av.

Bakskjermen er for øvrig helt topp!

Bør vel følge mitt eget råd og jobbe meg gjennom spacerbløtkaka med en baufil nå som jeg har brukt sykkelen i 4 år 🙂

PXL_20240718_183142648.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (På 26.7.2024 den 12.18):

@Petterthebetter Fantastisk. Du vet at du ikke slipper unna uten å fortelle alt om denne.

Det hele startet en septemberdag i fjor. Påvist senebetennelse i kneet, flytting og for mange helt fine deler liggende ubrukt gjorde at jeg tok sjansen på en F800 SL som lå ute på finn.no, med behov for "en service". Til 500 kr var det lite å lure på. 

Rammen er fra 2004/2005, og har holdt seg svært pent. Lite skrammer og riper.

Headshok'en var hoppestokk og det eneste i prosjektet jeg var litt skeptisk til å begi meg ut på. Heldigvis fant jeg det jeg trengte av verktøy for å åpne demperenheten på opphørssalget til Sykkelsamlern på Skoppum. Lufting gikk som en lek og Motorex 5wt funket utmerket - PLUSH! 

Styret er et noname alustyre inspirert av Salsa Cornerbar. 

Bremser - Hope E4/C2 fra opphørssalg hos Sykkelsamleren, med Jagwire braided slanger. Veldig overkill, men veldig bling-bling. 

Fra delekassa fant jeg et nesten ubrukt Fizik Antares R5 sete, Conti RaceKing Supersonic, shimano XT-pedaler og en 1x12 11-50 kassett for HG. 

Gir - L-TWOO AX12. Burde kostet på meg NX/GX da giret hopper og smeller av hver minste ujevnhet samt at skifteren er tung som f...

Lagre er byttet eller overhalt med rens og fett. Vaiere og strømper er byttet. 

 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petterthebetter skrev (17 timer siden):

Det hele startet en septemberdag i fjor. Påvist senebetennelse i kneet, flytting og for mange helt fine deler liggende ubrukt gjorde at jeg tok sjansen på en F800 SL som lå ute på finn.no, med behov for "en service". Til 500 kr var det lite å lure på. 

Rammen er fra 2004/2005, og har holdt seg svært pent. Lite skrammer og riper.

Headshok'en var hoppestokk og det eneste i prosjektet jeg var litt skeptisk til å begi meg ut på. Heldigvis fant jeg det jeg trengte av verktøy for å åpne demperenheten på opphørssalget til Sykkelsamlern på Skoppum. Lufting gikk som en lek og Motorex 5wt funket utmerket - PLUSH! 

Styret er et noname alustyre inspirert av Salsa Cornerbar. 

Bremser - Hope E4/C2 fra opphørssalg hos Sykkelsamleren, med Jagwire braided slanger. Veldig overkill, men veldig bling-bling. 

Fra delekassa fant jeg et nesten ubrukt Fizik Antares R5 sete, Conti RaceKing Supersonic, shimano XT-pedaler og en 1x12 11-50 kassett for HG. 

Gir - L-TWOO AX12. Burde kostet på meg NX/GX da giret hopper og smeller av hver minste ujevnhet samt at skifteren er tung som f...

Lagre er byttet eller overhalt med rens og fett. Vaiere og strømper er byttet. 

 

Veldig kul! Jeg har selv en CAAD5 som jeg har konvertert til 1x11. Har eid den siden den var ny i 2002.

image.jpeg.120a858bbee20ebb026dba75f4d57f0a.jpeg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

2012(?) modell Salsa Chili Con Crosso. 
Impulskjøpte ramma på eBay en gang i 2013 og siden da har den vært gjennom utallige konfigurasjoner! 2x, singlespeed, 1X, grove dekk, tynne dekk, flatbar og cantibremser tok meg såvidt gjennom Birken i 2015 på den og! 
Nå tilbringer den dagene som jobbsykkel på 50/50 asfalt og grusløype.
IMG_3765.jpeg.4d069aed06843d0e1f838c42b1318ad9.jpeg

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært så veldig avktiv her inne i det siste, men kanskje på tide å vise litt utstyr...

Stribe Juno, med Stribes egen gaffel og seteklemme, ellers bygget opp med eget hjerte:

  • Stribe Juno Titan, 56 cm, med custom gull anodisering av logoer
  • Hjul bygget på Hope RS4 straight pull, Whisky No9 Gvl carbon felger (C23), og DT Revo straight eiker. Felgene og navene er asymmetriske, så alle eiker er like lange, som er en kjekk detalj på tur for spares.
  • Shimano GRX 810 / 600 mekanisk drivverk, med Ultegra framskifter, for å kunne bruke større drev foran, 11-34 kassett
  • Hope RX4+ bremsekalipere med matchende 160mm Hope Floating skiver
  • Rotor AldHu alu krank, med oval 48/32 DM klinger
  • Full Controltech Timania cockpit og setepinne, 40cm styre, 90mm stem, 15mm setback setepinne
  • Brooks Cambium C13 sete, med CRivets (fire blanke, en gull)
  • Arundel Art Gecko styreteip
  • Crankbrothers Eggbeater 3 pedaler
  • Arundel STR og DTR flaskeholdere
  • Wolftooth B-Rad 2 flaskeskinne for å flytte flaskeholderen på seterøret så lavt som mulig

Her avbildet med custom Arch Ind vesker, halv-bag sydd til rammen, topp-bag forlenget og senket noe, og 10 liter seteveske, i Coyote Brown og grå rip-stop. For denne turen er det også en Controltech Scirocco Mini Clip-On, ITU godkjent, og Rene Herse Barlow Pass Endurance 38mm dekk.

Alt i alt en veldig kapabel rigg, litt liten kapasitet i rammen for dekk, kun 42mm offisielt, og litt langt overrør for størrelsen (derav kun 90mm stem), men rask og stabil på vei og sti.

IMG_6813.jpg

  • Like 14
  • Wow 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...