Gå til innhold

Oppdrettsfisk; miljø og bærekraft


Anbefalte innlegg

JoeT skrev (47 minutter siden):

Det er vel kanskje vanskelig å fore, tja 1 mrd mennesker (i vesten), uten å industrialisere det? 

Dette er ikke et stort problem. 

Hvis man ser på kjøttforbruk i 3. verden er det mye lavere enn i Vesten. USA har  ca. 124 kg per capita i året, Norge 76 kilo ( Norge ligger lavt i forhold til resten av Europa), i Egypt 26 kilo og Etiopia 8 kilo. 

I Norge kan vi forby industriell produksjon av kjøtt og fisk uten at det vil føre til problemerm ed å brødfø befolkningen. Men kjøtt og fisk vil bli dyrere og vegetarmat vil i større grad bli hverdagsmat. Det vil være positivt for  dyrevelferd og trolig også for miljøet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (9 minutter siden):

Dette er ikke et stort problem. 

Hvis man ser på kjøttforbruk i 3. verden er det mye lavere enn i Vesten. USA har  ca. 124 kg per capita i året, Norge 76 kilo ( Norge ligger lavt i forhold til resten av Europa), i Egypt 26 kilo og Etiopia 8 kilo. 

I Norge kan vi forby industriell produksjon av kjøtt og fisk uten at det vil føre til problemerm ed å brødfø befolkningen. Men kjøtt og fisk vil bli dyrere og vegetarmat vil i større grad bli hverdagsmat. Det vil være positivt for  dyrevelferd og trolig også for miljøet. 

 

 

Her må jeg legg til at store deler av den 3de verden også mangler tilgang på protein. Så som vanlig er dette komplekst. Det er ikke tvil om vi vesten må spise mindre kjøtt, men bak det lave forbruket i 3de verden ligger også en mangel på protein. Det må vi dekke blant annet med akvakultur. 

Jeg er enig i at vi i Norge skal klare å finne mat uten oppdrett, men hva skal de rundt 100 000 som jobber i næringa ta seg til som er mer bærekraftig enn å jobbe videre med å få til bærekraftig oppdrett? https://laksefakta.no/lakseoppdrett-i-norge/laksens-bidrag-i-samfunnet/

Konsekvensen av å legg ned norsk oppdrettsnæring vil bli at andre land kommer til å øke industrielt landbruk med rundt 1 millioner tonn. Så dersom man mener at den gjennomsnittlige norske laksen har det verre enn den gjennomsnittlige industrielle kua/kyllingen/grisen så er det bare å legge ned. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (5 minutter siden):

Konsekvensen av å legg ned norsk oppdrettsnæring vil bli at andre land kommer til å øke industrielt landbruk med rundt 1 millioner tonn. Så dersom man mener at den gjennomsnittlige norske laksen har det verre enn den gjennomsnittlige industrielle kua/kyllingen/grisen så er det bare å legge ned. 

Samme argument som med oljenæringa det. (som jeg forsåvidt ikke er uenig i).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (6 timer siden):

Veldig mye av veganske alternativ er vel også importert, noe jeg regner med ikke bidrar til pluss i klimaregnskapene. 

Selv synes jeg også de veganske alternativene som er lett tilgjengelige foreløpig er litt kjedelige, de kan fungere som substitutt i hverdagen, men det er ikke noe å lage festmat av. 

Norge importerte dyrefor for  13,5 milliarder kroner i september. Regner med at det blir mye mer transportert vekt i forhold til veganske alternativer når vi måler kalorier spist av mennesker. (kilde: ssb)

I tillegg er transporten mye mindre kilde til utslipp en produksjonen. (forskning.no)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

https://www.dn.no/havbruk/restaurant-topper-tar-oppgjor-med-lakseoppdrett-helt-forferdelig/2-1-1540823?fbclid=IwAR1LWnWupM_iigNP7eLRKnKHloR_jbHW_dUTpmKjajF_C4fP4uGqkMbNUIw

 

Gourmetsegmentet er ant kanarifuglen i gruven. I det hjemlige markedet med Sverige og Danmark tett på tipper jeg at å ha denne laksen på bordet fort vil bli like sosialt belastet som å sitte med Winnertipen og snurreaskebegeret foran TVn. Sikkert greit nok hvis produsentene tenker det holder å være store i junk og TV dinner segmentet, men imaget vil få seg en trøkk som kan bli tøft å rette opp i de mer bevisste segmentene. Folk flest er kun opptatt av dyrevelferd når de blir spurt om dette, litt sånn som miljøkriterier når man kjøper flybillett, men åpenbare chavs produkter som kan ødelegge sosial kapital over natten det bryr veldig mange seg om. Som sagt jeg tror vi er der veldig snart og at en bransje som har vært vant til å gå på vannet og nærmest vært bulletproof kommer til å oppdage det. Store PR budsjett vil ikke være nok denne gangen. Om de bryr seg om tap i de hjemlige markedene er en annen sak. 

Endret av ulf martin
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...