Gå til innhold

Kvalitet på hus og hytter


Anbefalte innlegg

Jeg finleser Finn.no sine hyttannonser for dagen og blir rimelig overrasket når jeg ser beskrivelsen av urovekkende mange relativt nye hytter.
 

En ting er at mange av hyttene bærer preg av dårlig vedlikehold og manglende oppgraderinger. FX vinduer og dører som burde ha vært justert eller byttet for mange år siden, taktekking foreldet osv.
Det som er mest skremmende er at relativt nye hytter har omfattende behov for reperasjoner pga setningsskader og/eller totalt fravær av vedlikehold. Fx hytter som er ti år gamle som har reperasjonsbehov på over 500', for en hytte til drøyt 4'' så er det i mine øyne mye.
Har tidligere leid relativt stor tømmerhytte der det var 1-2cm glipe i underkant av ytterdøra og gliper i veggen (mellom tømmeret) som var tettet med byggskum, generelt mye dårlig håndverk men dyre materialvalg og kostbart innbo. Anslår at en slik hytte koster rundt 8'' ny.

Spørsmålene blir:
Er det samme krav til fundamentering for hytter som til eneboliger ?
Er det samme krav til fagmessig utført arbeide for hytter som til eneboliger ?
Er det jeg som leser hytteannonser på samme måten som fanden leser bibelen, eller er det veldig mange dårlige løsninger og mye slett håndverk ?
Når man som privatperson betaler en byggherre for å sette opp hus eller hytte, hva slags dokumentasjon kan man forvente å få på at arbeidet er utført iht regelverk ? Eksempelvis bilder som viser hvor dypt man graver, at skilleduk brukes, at isolasjon legges og kvitteringer på tilkjørt masse og forbruk av materiale.

Ved oppussing av hus har jeg obeservert at det ligger igjen øl og spritflasker på anleggsområdet og da gjør man seg sine tanker om arbeidskraften

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke svare på spørsmålene, men generell betraktning er at et mindretall av befolkningen har kompetanse innen bygg. De fleste klarer ikke skille en tømrer som elsker faget sitt og en uten fagkompetanse. Derav fremvekst av div. anbudstjenester hvor få sjekker nøye referansene, og mange velger den billigste, hvor resultatet kanskje blir det dyreste. Hyppig boligbytte gjør at feilen sendes videre, etter at reklamasjonstiden har gått ut. Innbo er gjerne der hvor folk putter pengene, siden det er det de ser. Hører sjeldent "Oh, jeg har så lyst til å bytte drenering/kledning/tak/vannbrett/blikk/elanlegg, sette inn støttefundament og fikse råteskade". Hører ofte ferske huseiere si de vil bytte bad/kjøkken/parkett etc.

Hytter blir mindre vedlikeholdt enn hus, og sikkert et sted hvor folk struper pengeboken enda mer enn på huset. Spesielt nå. "Det er jo kun en hytte". Har vært rundt i div. hyttebyer, og det er gjerne diverse arbeidere med en norsk byggeleder. Noen særs flinke, noen spesialister, mange ikke så flinke. Felles er vel at de må jobbe svært raskt, siden alt har skjedd på anbud.

Bor i maskinlaftet hus. Det byr på endel utfordringer. Mye enklere med "vanlig" hus. Kjenner en med ekte eldre tømmerhytter. Det er ganske begrenset mengde spesialister på det feltet. Og det er ganske tidkrevende(kostbart) å reparere feil i tømmeret. Generelt må en nesten intervjue de som skal gjøre jobben, før en slipper de løs, fordi kostnaden er enorm om de gjør feil. Vet at mange ender med å fjerne tømmeret om det blir store problemer, og heller setter inn normalt stenderverk/bindingsverk. Gjerne er det stor forskjell på gammelt tømmer, og nytt tømmer.

Aldri fått bildedokumentasjon fra håndverkere selv, men jeg vet at i større forsikringssaker så dokumenterter håndverkere hva de gjør grundig. Det er ikke uvanlig at det er mye spørsmål om hva som er gjort på bygg, pga. dårlig dokumentasjon. Pga. tid, og som nevnt hyppig boligbytte. Det er vel grunnen til at Boligmappa ble opprettet. Det er vel opp til eier å samle all dokumentasjon, men mye skal stå i byggesakspapirene som er sendt til kommunen. Dog. pga. manglende kontroll er det ikke alltid det stemmer, samt at det er endel en ikke trenger å søke kommunen om.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp boomen i markedet det siste tiåret og alle de slitne husene oppover dalførene som har vært fyllt opp av fuktige madrasser på loft og kjellere for å huse grovt underbetalt importert arbeidskraft så kan kanskje det være noe av forklaringen. 

Det blir jo billig og hjelper godt på marginene til utbygger, men det er vel det. 

Er vel ikke utenkelig at man ser det samme forfallet på nybygg også i boligmarkedet etterhvert. 

Om ikke annet så slipper man å bekymre seg om det elektriske anlegget holder selv om taket ramler i hodet. 

Det er jo bunnlinja som drar. Det er vel ingen tror at det dreier seg om en virkelig mangel på arbeidskraft i bransjene som syter over at de er avhengige av utenlandsk arbeidskraft(?)

Det er vel ingen i Vest Europa som har større kontaktnett i Øst Europa enn Byggmestere i Norge. Mesterne er jo de man tidligere klagde på etter utført jobb, nå har de tatt Fagskolepoeng og får noen andre til å gjøre jobben og godkjenner med signaturen sin. Alt gjort med Pink Floyds Money som soundtrack. 

For denne bransjens del sminkes grisen med noen kvalitetsmarkører på interiør. Mange som har ledd hele veien til banken. Spesielt de siste ti årene. Utbygger er heller ikke glemt. De vet jo timeprisen man må betale for Filleproletariatet. 

#Greedisgood

 

Endret av ulf martin
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som er litt synd med det @ulf martin skriver, er at det går på bekostning av de særdeles flinke byggmestere og tømrere der ute, som yter god service og leverer godt arbeid. De er gjerne litt dyrere, men jeg har glemt(fortrengt) alle godt gjennomførte arbeid opp gjennom tiden, selv om de kostet litt ekstra. Jeg irriterer meg enda over et par tre dårlige arbeid, hvor tømreren kanskje var past his prime. Enten ble det dyrere enn annet anbud, eller så vil det bli det, den gangen jeg orker løse det selv.

 

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en god hyttenabo som etter mange runder med advokat endte med at firmaet som bygget hytta kjøpte den tilbake pga mye feil og mangler.

Hytta var utrulig pen både utvendig og innvendig og jeg var litt stille misunnelig helt til jeg fikk høre om alt trøbbelet.

De bygget bla opp badet 7 ganger pga feil av forskjellige slag og nå sist falt flisene av veggen.

Siste gang var det er annet lokalt firma som gjorde jobben, men det hjalp tydeligvis ikke.

Halve taket på ene siden var sort av mugg pga dårlig lufting og at blekket som ligger under takpappen og går ned i takrenna ikke gikk under takpappen, men stoppa i kanten slik at vannet trakk inn i takplatene, 

Kun 2 eksempler, men lista over feil var lang som et vondt år og mye ville bli så dyrt å fikse at det i mitt hode hadde vert bedre å rive hytta.

Huset til en kollega måtte rives da utbygger hadde bygget med plast på begge sider av reisverket slik at vegger og tak råtnet innvendig.

Han kjøpte huset ferdig av noen andre og oppdaget det etter en vannlekkasje der taket på barnerommet falt ned i senga til datteren, heldigvis lå hun ikke i senga.

Lang prosess med eierskifteforsikring og advokater og veldig dyrt selv om de fikk erstatning.

I mitt eget hus så oppdaget jeg etter 17år at det var tatt snarveier med vannbord over og under vinduer og dører som gjorde at vi fikk vannlekkasje.

Hadde en lokal tømrer på plass for å se på jobben og fikse.

Når han forklarte hvordan han mente det skulle være så skjønte jeg fort at det tidligere hadde vert gjort litt enkelt.

Alltid godt å ha en lokal tømrer man kan stole på selv om han kanskje ikke er den billigste på hver enkelt ting.

 

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest et sted at man kan vite mye basert på byggeår. Den økonomiske oppgangen vi har vært i frem til nå har vært ekstrem. "Alle" kunne tjene penger. Hus bygget det siste tiåret kommer nok generelt til å være av dårligere kvalitet enn det som kommer til å være de neste årene. I tiden fremover kan ikke hvem som helst tjene seg rike på å selge overpriset makkverk til folk med for mye penger. Det kommer ikke til å være behov for å hente inn "tilfeldige" kompiser av folk som jobber på byggeplasser. Det kommer til å være de som kan faget som står igjen, mens røverne ikke får like mye å gjøre, og må finne på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor folk ikke leier kompetansen de mangler til å følge opp hus og hyttebygging fra anbudsprosessen til ferdigstillelse.

Selv har jeg et hus fra 2014 som har vært nær feilfritt men jeg var fysisk tilstede på byggeplassen omtrent hver arbeidsdag, som ingeniør med ok teknisk forståelse og en ide om prosjektledelse stemte det også på kost og plan. Men om det gir noen merverdi at jeg har vært påpasselig i alle ledd den dagen jeg selger tviler jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklist1 skrev (1 time siden):

Jeg forstår ikke hvorfor folk ikke leier kompetansen de mangler til å følge opp hus og hyttebygging fra anbudsprosessen til ferdigstillelse.

Selv har jeg et hus fra 2014 som har vært nær feilfritt men jeg var fysisk tilstede på byggeplassen omtrent hver arbeidsdag, som ingeniør med ok teknisk forståelse og en ide om prosjektledelse stemte det også på kost og plan. Men om det gir noen merverdi at jeg har vært påpasselig i alle ledd den dagen jeg selger tviler jeg på.

Vi kjøpte nøkkelferdig i 18 og har hatt overraskende lite å klage på. Litt knirk i overgang mellom gulv og trapp, (litt feil) fall på gulv på det ene badet og noen vindushasper som er for spinkle. Kan jo hende det ligger en hund begravet, men tviler faktisk på det. Hjelper sikkert, som nevnt over her av @Andreas at det er gjort lokalt av byggmester som snekrer selv. Alt er fikset btw. Badet gadd vi ikke å gjøre noe med. Et av dem kunne like greit få badekar. Problem solved. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulf martin skrev (30 minutter siden):

Vi kjøpte nøkkelferdig i 18 og har hatt overraskende lite å klage på. Litt knirk i overgang mellom gulv og trapp, (litt feil) fall på gulv på det ene badet og noen vindushasper som er for spinkle. Kan jo hende det ligger en hund begravet, men tviler faktisk på det. Hjelper sikkert, som nevnt over her av @Andreas at det er gjort lokalt av byggmester som snekrer selv. Alt er fikset btw. Badet gadd vi ikke å gjøre noe med. Et av dem kunne like greit få badekar. Problem solved. 

Når du har bygd i 18 så har det såvidt jeg vet vært krav til uavhengig kontroll av våtrom så det burde ikke glippe i 2 ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nybygg både i 2018 (leilighet) og i 2022 (rekkehus) og har hatt ekstremt lite å klage på. Tok med takstmann på befaring og utbygger/entrepenør rettet på en del småplukk. Hadde årsbefaring på rekkehuset nå for 2 uker siden, det tok 7 minutter da det eneste som mangler er å bytte et vindu med riper på.

Har sett litt på eneboliger og etter å ha lest takstrapporter for en del hus bygd på 1980-1990 tallet i diverse oppussingsgrad tror jeg nok det stemmer med andres erfaringer oppover her at folk velger billigste anbud når de pusser opp, mye rart å se og lese...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklist1 skrev (1 time siden):

Når du har bygd i 18 så har det såvidt jeg vet vært krav til uavhengig kontroll av våtrom så det burde ikke glippe i 2 ledd.

Tvilstilfelle 

Vi gadd ikke å gå hele den lange og tunge veien. Løste det med badekar så da fikk vi minispa og ikke noe mas og stress. Man må velge sine kamper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...