Gå til innhold

Male stålplate under vedovn?


Anbefalte innlegg

Vi skal montere ny vedovn og tenkte egentlig å legge flis, men pågrunn av at vi skal ha opp et rør med tilluft, lite tid og lite penger må vi gjøre det litt enklere for oss selv. Ovnen blir satt på en betongkloss der det tidligere stod en peis, ca 140x80 cm.

Nå vurdere vi å kjøpe ubehandlet stålplate og senere male den i den fargen vi vil. Etter at den er montert. Hammelakk som Hammerite er en kandidat. Det jeg lurer på nå er om vi kan regne med at grunning og maling påført med pensel vil gi en sterk nok overflate.

Hvilke produkter er bra og gir en sterk overflate på en ubehandlet stålplate brukt som underlag for en vedovn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Jamez endret tittelen til Male stålplate under vedovn?

Stålplater har ikke akkurat blitt billigere de siste årene altså, men jeg ser potensielt for å spare arbeid/tid.

Hammerlakk fungerer helt fint, bare vask/tørk over med aceton først og husk nok varme i rommet/selve plata. Hammerlakk er gjerne tjukk og kan fort bli skjoldete om det er for kaldt.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stålplate er ikke veldig nødvendigvis mye billigere enn flis, men vi hadde sett på no design greier som kosta litt. Og vi hadde også snust på kobberplate. Det var like sør for 3000 kr 🙂 Ubehandlet stålplate på mål hos blikkenslager blir visstnok rundt 700 kr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk laget en tilpasset stålplate for en del år tilbake, fordi vi måtte matche avtrykket til gammel plate som gulvet var lakkert rundt, og fikk den pulverlakkert hos et lokalt verksted som tok den med i en batch med andre ting. Fikk ikke valgt farge selv på den måten, så den ble kledelig sort. Men mener jeg kom unna med et par-tre hundrelapper for lakkeringen, med framifrå finish. Ulempen er selvfølgelig at det kan ta et par dager, hvis du trenger den nåh. Hammerlakk har jeg med hell brukt på ting som har stått ute i vær og vind. Belastningen på en gulvplate som dette er vel svært begrenset? Bare sørge for at den er fri for fett og forurensning først. Tror ikke du trenger grunning heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei om det er hammerlakk så holdet det at underlaget er rent og støvfritt, den binder seg godt. Jeg malte en 60mm stål "plate" for en tid tilbake, som skal tjene som underlag for diverse grovt hammerarbeid. Tok bare en runde med pussemaskin først og tørket av før maling, prima resultat.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...