Gå til innhold

Commuters unite!


Anbefalte innlegg

Espen skrev (På 25.1.2024 den 20.37):

Bassenget er der fremdeles. Jeg føler meg som et barn som tar beina opp i god V-stil når jeg ruller igjennom den "dammen". 

Damn, da har vi pinpointa ganske nøyaktig når de fiksa det! Fordi jeg sykla hjem i 22-tia i går, og da var bassenget ved Vækerø Park helt borte 🙂

Da gav jeg OK et takknemmlig smil iaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_6665.jpeg.b0b7a07f7b41aed27fcf4c849cbef19f.jpeg

Imponert over meg selv for tiden. Særsyklingen fortsetter. Kommunen har en tydelig strategi for å få flere til å sykle:
Gjøre ingenting, vente på våren. Sykkelbyen Nedre Glomma.

I dag var det greit nok, på vei hjem i går var det regn. Ikke mulig å se hullene. Stas med minefelt-sykling. Denne veien er skiltet som "hovedrute for sykling".

  • Haha 3
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro hjem litt tidligere i går og det var godt. Det var 5-8cm med nysnø og en del snø i lufta. Briller hjalp ikke en skit, snødde/dugga igjen på null komma svisj. Det var tung tråkking hjem gitt, men gikk greit. Glad jeg ikke sykla hjem i seks-sjutia, da hadde det sikkert vært 10cm.

Synes kommunen har skjerpa seg godt mtp bassenget på vækerø. Bare en gang til siden torsdag har det vært basseng der, ellers har det blitt drenert skikkelig.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googles er det eneste jeg har funnet som er passe ok i snøvær. Er det enda lyst funker de 299 Oakley M-framene som xxl selger/solgte. Skulle gjerne hatt klart glass til dem, men virker ikke helt som det eksisterer enda. Mulig MX glasset kan fungerer.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det stort sett ganske digg å være vintersyklist i Barteby. Farta Angeltrøa/Brundalen-Øya-Sluppen-Fossegrenda-Angeltrøa på jevnt over ganske ok GSV, adskilte stier/veier og sporadiske turer ut i veibanen. 

Men hadde jeg hatt tung henger eller passasjerer, tror jeg nok kanskje jeg hadde hatt litt andre meninger. Enkelte steder er det noe løst, og det er ikke alle steder man ville følt seg komfortabel med å kjøre tett på trafikk med det mest dyrebare man har produsert i livet. Feks er sykkelfeltene ned Dybdals vei akkurat så håpløse som jeg antok de ville bli da jeg først hørte om planene. Selv sykler jeg utenom dem, da det ikke er gøy å holde 30-40km/ i snørester og ofte skadet underlag.
 

IMG_3109.jpeg.784b914217589e063b9ab84408ab43e0.jpeg

  • Like 6

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare utblåse to pendlerfrustrasjoner:

Argh 1:

Har opplevd flere nesten-påkjørsler de siste dagene, enn jeg normalt gjør i løpet av et helt sykkelår. To ganger når jeg er 2/3 ferdig med rundkjøring, og bilist fra motsatt retning nekter å se at det allerede er en syklist som sykler gjennom. (Begge i rundkjøring på Høvik, der jeg ser i avisa at en bil brøt vikeplikten og kjørte på en syklist også mandag). Og én gang en bilist som kaster seg ut fra en sidevei, selv om jeg kommer fra hennes høyreside og ligger midt i veien hun kaster seg ut i - og må bråbremse og skli sidelengs inn mot hennes bagasjerom - unngikk så vidt, og fikk bare dunket med hånda i bakvinduet før hun gasset på.

Sykler som et lysende fugleskremsel, så skjønner ikke hvorfor det skal være vanskelig å se. Har 2 lys foran, 1 baklys på sykkelen og 1 på sekken. Har på fluo-bang-jakke og refleks på både legger og kropp.

 

Argh 2: 

Når skal syklister skjønne at hvis du sykler på en trafikkert sykkelvei, så snur du deg og ser deg for før du blåser ut av nesa. Har kjefta på to syklister denne uka, som blåser ut selv med flere syklister som nærmer seg like bak.

  • Like 1
  • Sad 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundkjøringer er en katastrofe mtp sikkerhet som syklist. Det virker rett og slett som at store mengder av sjåfører overhodet ikke er kobla sånn at de ser eller ser etter syklende, og bare kjører uti.

Skjedde meg senest for et par uker siden der en bilist måtte bremse så det hvinte da jeg plutselig var en overraskelse for ham, mens jeg antok at kisen ikke ville se meg og tilpassa hastigheten i tilfelle han skulle dundre uti sånn jeg antok han kom til å gjøre. Hadde hvertfall såpass kontroll på situasjonen at jeg hadde god tid til å gestikulere hva jeg mente om manøveren og sendte et ondt øye, hadde jeg syklet i full hastighet hadde det blitt kræsj.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

simson skrev (På 8.2.2024 den 13.25):

Argh 2: 

Når skal syklister skjønne at hvis du sykler på en trafikkert sykkelvei, så snur du deg og ser deg for før du blåser ut av nesa. Har kjefta på to syklister denne uka, som blåser ut selv med flere syklister som nærmer seg like bak.

1001 - 1002 - 1003

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke mulig å holde avstand når man skal sykle forbi noen (jf. at jeg skriver syklister som nærmer seg). Det er jo nettopp derfor man skal ta en kikk bakover både før man blåser ut, og før man ev. legger seg ut og sykler forbi andre.

Og jeg kan ikke la være å sykle forbi mer saktekjørende syklister av redsel for at de skal blåse ut. På bilveier går det an å sykle større runder forbi syklister, men på sykkelveier av typen tour de finans sykles det så tett på også sidelengs at det er umulig å unngå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

simson skrev (På 8.2.2024 den 13.25):

To ganger når jeg er 2/3 ferdig med rundkjøring, og bilist fra motsatt retning nekter å se at det allerede er en syklist som sykler gjennom. (Begge i rundkjøring på Høvik,

Ble tatt av en Audi i den rundkjøringa for et par år siden. Dama var mer opptatt å se til sin høyre (som er rent påkjøringsfelt til E18) enn å følge med i rundkjøringa 🤨.

Endte med at sykkelen måtte ligge på båra i ambulansen og jeg ble sittende i behandlerstolen (siden jeg ikke hadde sykkellås med meg og vi kunne ikke la sykkelen stå igjen 🤣)

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fotgjenger vil jeg også si at det er skremmende hvor mange bilister som, det virker som, ikke prøver å se etter meg en gang. Har blitt bråbremset foran i gangfelt 3 ganger siste måneden, selv om jeg stopper opp, tror jeg har øyekontakt og gir signal før jeg går. Siste gang var en ganske feit elbil, som kom litt fort, men bremset ganske hardt, så jeg trodde alt var ok. Begynte å gå over gangfeltet, men enset plutselig at elbilen skjøt fart i sidesynet. Tok et halvt steg tilbake i ubalanse og vridde meg sidelengs, og kjente speilet traff albuen. Hadde nok blitt sykehus hvis ikke. Sjåføren stoppa 100 m lenger borte, og beklaget seg. Han hadde trykt på feil pedal.

En annen dag syklet jeg og fikk øyekontakt med en dame som skulle ut av parkeringsplass i godt dagslys, og hun hadde vikeplikt. Eller, jeg trodde jeg fikk øyekontakt: Hun så i min retning, og jeg så henne rett i øynene, og trodde alt var greit, så fortsatte å rulle i mitt tempo. Men hun begynner å kjøre igjen, og bråbremser heldigvis før jeg blir påkjørt. Hun bevegde jo hodet, men prøvde hun ikke å se meg? Så antagelig bare etter biler..

Lærdommen er som når man tar MC-lappen: Anta at biler ikke ser deg, at du er usynlig 

  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som kjører biler ser etter biler. Selv mopeder og MCer virker å bli oversett altfor ofte. Skulle ønske det ble jobbet hardere for å fjerne den kulturen som har etablert seg på så altfor mange nivå om at det er bilen som har primært eierskap til veiene.

Skumma akkurat et par dommer der det viser seg helt horrible holdninger i rettsvesenet og. En syklist ti kilometer eller mer under fartsgrensa er "høy fart", og viktig forklaringsfaktor for hvorfor vedkommende meies ned med grove vikepliktsbrudd selv under godt synlige forhold.

Særlig ille synes jeg det er når ulykker skjer i trafikale omgivelser der designet på infrastrukturen nettopp innbyr syklisten inn i områder der alt avhenger av bilisters evne til å se syklisten for å unngå alvorlige ulykker. Eksempelvis den sykkelfeltulykken i Oslo der en kvinne ble stygt kvesta da en stor bil la over uten å ha sett henne der hun trillet opp på siden av vedkommende i sykkelfeltet mens det var rødt lys. Mange vil jo da si at det er dumt å sykle opp på siden av store biler pga blindsoner, men ofte er det jo også syklisten som står i et kryss _før_ bilen kommer, og jeg har hvertfall erfart at biler fort kan glemme at jeg sto der før de svinger til høyre.

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Sad 2

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, perbl said:

Særlig ille synes jeg det er når ulykker skjer i trafikale omgivelser der designet på infrastrukturen nettopp innbyr syklisten inn i områder der alt avhenger av bilisters evne til å se syklisten for å unngå alvorlige ulykker.

Dødsfeller, vil jeg kalle det. La oss si at et liv er verdt 13 millioner. Vet ikke hvilke tall vegvesenet operer med for tiden, men om budsjettet blir 13 millioner for å fikse enhver sånn designfeil, så kunne vi jo fått litt endringer.

Vi mangler kanskje et sted der vi kan melde inn «dødsfeller» sånn det blir synlig hvor det bør gjøres noe.

Endret av York
  • Like 3

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (8 timer siden):

Skumma akkurat et par dommer der det viser seg helt horrible holdninger i rettsvesenet og. En syklist ti kilometer eller mer under fartsgrensa er "høy fart"

Mulig det er denne du sikter til, men er en sak i Adressa i dag f.eks om en syklist som hadde en kollisjon med en bilist, der bilisten brøt vikeplikt og kjørte ut fra en sidevei like foran syklisten. Syklisten endte med brudd i lårbenet, 4 måneders sykemelding og fortsatt smerter. 23-191793MED-TTRO/TTRD.

Bilisten ble dømt, men retten bedriver mye rart.

image.png.8274bbe081e47c03399fcda816c2a5bf.png

Så "høy hastighet" er å sykle 30-35 km/t i en 40-sone.

image.png.a9046f8c87acbcac2d3dfa2ae74ee744.png

Du vet retten er på god vei når de kaller det "sykElist".

image.png.9ed2b9f7e9018c50a167ea749f550b0f.png

Sjåføren ble dømt for brudd på §3, men det var formildende at syklisten hadde høy hastighet..

image.png.1b7c986fa50b90ff4b67d34e9aa8cdf2.png

Ble frikjent for oppreising, igjen nevnes syklistens hastighet to ganger.

---

En annen sak er St.Hanshaugen som nylig ble omgjort av lagmannsretten ( 23-095989AST-BORG/03 ), lastebilsjåføren ble i denne runden dømt for drapet av syklisten. I den saken nevnes også syklistens hastighet som et moment.

image.png.7b1df498f59955e59e4e06a42b964c95.png

Og påkledningen, på en solskinnsdag før det ble mørkt, er visst også relevant.

image.png.976d14f43259aa84ac2aaa3b33ac08fc.png

Lastebilsjåføren holdt ca. samme hastighet som syklisten. Her betegnet som lav. Så leser man litt videre i dommen:

image.png.83bd379fd3f159435a5732d8088a44f5.png

Dette er heldigvis mindretallets oppfatning, og lastebilsjåføren ble dømt. Men en syklist i 16-17 km/t er altså "god hastighet" og man kan visst skylde seg selv om man blir påkjørt mener da de.. :classic_rolleyes:

 

Forøvrig skremmende å se hvor lite yrkessjåfører kan om trafikkreglene. Her er det bare å passe seg! image.png.5d82de4f8bdc73416d6c65f6c0deb7b2.png

Heldigvis er retten her fornuftig:

image.png.bbe1f9db780d6363c7526a2906300210.png

---

Sorry lang rant.

Endret av Sykkelmafiaen
  • Like 3
  • Sad 3

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at det var den der ja. Ellers har du jo den saken som nylig foregikk i Oslo og, der elsyklisten som kom opp på sida av bilen i under 20km/h også visstnok holdt høy fart i følge enkelte dommere.

En kjenning som såvidt jeg husker det ble dundra ned av vikepliktsbrudd i 70-sona ble også medieomtalt med at han holdt høy fart, selv om det er klin umulig for en syklist å holde særlig mer enn 20-30km/h på aktuelt sted.

  • Like 1
  • Sad 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (På 12.2.2024 den 13.32):

 

Lærdommen er som når man tar MC-lappen: Anta at biler ikke ser deg, at du er usynlig 

Nær jeg tok MC-lappen var mantraet "Anta at alle andre er fulle, rusa idioter som prøver å ta deg." Kjenner at det tar jeg med meg i det daglige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dingo skrev (28 minutter siden):

Nær jeg tok MC-lappen var mantraet "Anta at alle andre er fulle, rusa idioter som prøver å ta deg." Kjenner at det tar jeg med meg i det daglige.

Om ikke alle er det er det urovekkende mange av dem.

Selv med skyhøye bøter for mobilbruk ser jeg folk som sitter og leser på mobilene sine i trafikken. Så senest i går en traktorsjåfør med stor brøyteskuff som satt med mobilen mot øret med høyre hånd. Hver gang han giret skiftet han hånd på mobilen (sånn at han fortsatt holdt telefonen på høyre øre) til venstre hånd. Antar han brukte låret til rattet på denne ustabile traktoren. Flere ganger skjenet han over mot midtlinjen.

I tillegg har en A-stolpen på bilene, som gjør at bilister ikke ser syklister i rundkjøring uten å bevege hodet i strutse-bevegelser.

Og så er det jo sånn at ALLE får bil-lappen, det er bare sånn at de totalt udugelige må bruke 100 timer, men ender ofte opp med å forbli udugelige.

Er utrolig takknemlig for sykkel-arbeidet som er gjort i Sandnes/Sola / delvis Stavanger. Der er sykkelveiene ganske fantastiske, samtidig som en ganske raskt kan komme ut på landeveien, hvor en kan sykle uproblematisk på veien når en vil sykle langt. Er også store prosjekter i gang som vil gjøre ting ennå bedre.

Denne statistikken er nesten for utrolig til å tro på, men.... ikke stol på at noen ser deg, nei.

Politiet anslår: 140.000 kjøreturer i ruspåvirket tilstand - hver dag (tv2.no)

HverDag.jpg

  • Sad 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...