Gå til innhold

Commuters unite!


Anbefalte innlegg

Jomar Henriksen skrev (4 timer siden):

Trh har stort sett rene sykkelveger & det er fantastisk. 

Det var nå litt å ta i. Syklet en del til jobb, da fra Lilleby -> Sentrum og Jakobsli -> Piren de siste 4-5 årene. Den provisoriske sykkelveien nedover Innherredsveien, undergangen ved Portalen, strekningen med betongsøylene et stykke inn i sykkelfeltet før Polet, Blomsterbrua, Fjordgata var et forbanna mareritt med AirPodsidioter og folk med nesa i telefonen. En del enklere ned til Piren men må fortsatt sykle nedover Innherredsveien med x antall vaskuker overalt + superhissige fartsfantomer på el-MTB. Hjelper lite med separat fortau og sykkelfelt hvis fotgjengere driter i at det er et sykkelfelt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (4 timer siden):

Burde ikke det også gjelde biler? De burde kjøre med åpne vinduer og uten radio, for å høre trafikken rundt seg 😉

Hjelper nok ikke å åpne vinduene, blir mye vindstøy av det 😉. Nei da, høy musikk i bilen gjør at du hører mindre, og jeg har faktisk ikke hørt utrykningskjøretøy som følge av musikkspilling, så du har et poeng. 

  • Like 1

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (3 timer siden):

Enig i det. Utfordringen er den samme som i mitt innlegg litt opp på siden. Om folk følger Kardemommeloven tror jeg det går fint - det koster ikke mange kaloriene å prøve å ta hensyn til at man ikke er alene. Gjelder like mye i skogen.

Jeg er også enig i at man skal kunne gå med musikk/podkaster på ørene. Men da bør man vise hensyn og følge med på omgivelsene. I tillegg ville det vært fint om at man ikke kjeftet på andre trafikanter som de selv ikke merker pga. noe i ørene. 
 

 

  • Like 2

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (18 minutter siden):

Jeg vil faktisk si at Trh stort sett er ganske bra. Har bodd i andre byer som har vært max krise på brøytefronten + lite tilrettelagt. Selvfølgelig kan ting bli bedre, men minner om at det er Vårherres snø, ikke kommunens. 

Brøytinga pleier å være OK på sykkelveiene. Problemet er at de brøyter/skraper fortauet for dårlig så fotgjengerne da tyr til sykkelfeltet fordi fortauet er en eneste stor holke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airpods gir relativ god gjennomstrøming av lyd, om man ikke har på noise cancelling. Selv Pro. Går en langs en hovedvei er det greit å ha litt kontroll på omgivelsene, spesielt om det er syklister der. Alltid tenkt at 1 Airpod er nok når man er trafikkerte steder.

De som har "fritak" føler jeg er eldre som går med høreapparat. Kanskje også de med barnevogn, men av erfaring viser de gjerne lite hensyn, spesielt når de går i formasjon og dekker 4/5 av veien.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Sykkelmafiaen said:

Døve skal også kunne bruke byen trygt. Jeg ønsker en by der fotgjengere er prioritert, og en måte å prioritere dem på er å bygge separat infrastruktur for sykling. Win-win.

 

Nettopp. Denne greia med å idiotstemple fotgjengere (eller syklister) med lyd på øret forstår jeg ikke, for da må jo konsekvensen hvertfall være at man mener døve ikke kan bevege seg uten ledsager. Selv foretrekkr jeg å sykle uten, men til fots har jeg ofte en podcast eller musikk på øret.

Det er adferden som først og fremst regulerer hvordan du samspiller med andre. Om du er døv eller har musikk på øret kan du likevel fint kaste et blikk bakover før du sprader over fortauet/GSV/veien helt uproblematisk, evt gå forutsigbart mer eller mindre på én side av arealet du bruker.

  • Like 4

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, perbl said:

Nettopp. Denne greia med å idiotstemple fotgjengere (eller syklister) med lyd på øret forstår jeg ikke, for da må jo konsekvensen hvertfall være at man mener døve ikke kan bevege seg uten ledsager. Selv foretrekkr jeg å sykle uten, men til fots har jeg ofte en podcast eller musikk på øret.

Det er adferden som først og fremst regulerer hvordan du samspiller med andre. Om du er døv eller har musikk på øret kan du likevel fint kaste et blikk bakover før du sprader over fortauet/GSV/veien helt uproblematisk, evt gå forutsigbart mer eller mindre på én side av arealet du bruker.

Vår eldste sønn er døv (riktignok nå med status tungthørende pga Cochlea-implantat). Forskjellen på noen som ikke hører vs noen som hører på noe spennende/gøy/irriterende/provoserende er ganske dramatisk. Junior har stålkontroll på hva som skjer rundt seg - noe som gjorde at han leste spill i f.eks fotball, hockey og innebandy mye bedre enn de hørende han spilte sammen med.

Han hadde null problem med å sykle/sparkesykle i ungdomstiden, og fikk lappen på bil på kjappeste måte.

Jeg idiotstempler ikke noen, men syntes selv ikke noe om å ha lyd på øret når jeg sykler. Løpe/gå er helt ok, untatt når jeg har med bikkja. Da trenger jeg å konse på turkameraten og nyte turen fri fra headset eller skjerm.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spore av hørsel-diskusjonen, så er det en fryd å ha fått på piggdekk på både elsykkel og "denne-tør-jeg-parkere-på-stasjonen-sykkelen" og glemmer nesten fra år til år hvor bra piggdekk fungerer på godt vinterføre. Spesielt i nærområdet her så saltes hverken veier eller gang- og sykkelveier, så herlig vinterføre der. Jo nærmere sentrum jeg kommer og jo dårligere tilretteleggingen er, så er føret også dårligere, med brøytet fortau med saltsprut fra veien som gir løst føre.

Overkant friskt å suse nedover mot byen når termometeret sier -10, føles som -16, men man overlever

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LochNess skrev (18 timer siden):

Spesielt i nærområdet (...) herlig vinterføre (...).

Tiltredes! Piggdekk på hardpakka snø og -5 til -10 grader er helt fantastisk! 

Jeg finner også glede i å vente med å sette på piggdekk bak til første skikkelige runde med holke, også. Det triller litt lettere, og jeg kan av og til tøffe meg litt med en sladd. Kanskje det holder hele vinteren i år 🫡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli frustrert over antallet folk med det som føles som 2000+ lumen lamper som ikke er vinklet nedover. Hadde håpa kulda kunne luke de bort, men den gang ei. Treffer vel 10-15 hver vei på pendlingen min daglig.

Jeg blir iaf veldig bevisst på å ikke blende folk selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si i fra om en av dem du blir blendet av har en sykkel som blinker som et juletrelys, for da er det meg 😄

Mitt største problem siste uka er at bakbremsen begynner å bli slapp. Så må bremse med forbremsen. Vanligvis stort sett det jeg gjør, men akkurat om vinteren er det litt sketchy om hjulet glipper. Da vil jeg heller sladde med bakhjulet enn at forhjulet sklir til siden og jeg tryner.

Ikke så kaldt ute i dag, men første dagen i år jeg har fått skikkelig brainfreeze på vei nedover. Lurer på om det var luftfuktigheten, eller om lua ikke var godt nok nedpå panna.

  • Haha 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (37 minutter siden):

Begynner å bli frustrert over antallet folk med det som føles som 2000+ lumen lamper som ikke er vinklet nedover. Hadde håpa kulda kunne luke de bort, men den gang ei. Treffer vel 10-15 hver vei på pendlingen min daglig.

Jeg blir iaf veldig bevisst på å ikke blende folk selv...

Krasjet for et par år siden i noen svære blomsterpotter foran et kontorbygg på vei til jobb da jeg ble blendet av en fyr med 2000 lumen montert på hjelmen, så har full forståelse for denne 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (24 minutter siden):

Si i fra om en av dem du blir blendet av har en sykkel som blinker som et juletrelys, for da er det meg 😄

Mitt største problem siste uka er at bakbremsen begynner å bli slapp. Så må bremse med forbremsen. Vanligvis stort sett det jeg gjør, men akkurat om vinteren er det litt sketchy om hjulet glipper. Da vil jeg heller sladde med bakhjulet enn at forhjulet sklir til siden og jeg tryner.

Ikke så kaldt ute i dag, men første dagen i år jeg har fått skikkelig brainfreeze på vei nedover. Lurer på om det var luftfuktigheten, eller om lua ikke var godt nok nedpå panna.

Fra en som har erfaring med bremser som begynner å bli slappe på vintersykkelen og utsatte å gjøre noe med det til en annen:
Fikk en brå start på nyåret i år, etter at vinter-pendle-sykkelen med bremser typ "litt slappe, men går greit" (Shimano MT200) stod i boden over juleferien, og første arbeidsdag på nyåret slengte jeg meg freidig ned første bakken, rett uten for døra, som starter slakt, men gradvis blir brattere og begynner å svinge.. 
Mistenker du skjønner hvor dette peker - kom opp i 15-20 km/t før jeg ville bremse litt for å ta svingen på holka, null respons... Ned med beina, prøve å bremse med skoene + styre meg mellom parkerte biler inn i en snø/is-fonn... 
Velment råd: få sett på bremsene 😅

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med bremser som streiker etter juleferien skjedde også med meg i fjor. Virker som møkka i bremsekaliperene får tid til å herdes og hindrer stemplenes ferd. Skal gi de en ordentlig vask før jul i år. 

Jeg har fått testa Benno sine 24x2.6" piggdekk noen uker nå. I kombinasjon med min Funk-E 8.6 er dette den smudeste vintersykkel-opplevelsen jeg har hatt. Dønn stabilt, komfortabelt, og overraskende kapabelt også når det blir løst og sporete. Liker best piggdekk med symmetriske mønster, har jeg funnet ut. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (1 time siden):

Si i fra om en av dem du blir blendet av har en sykkel som blinker som et juletrelys, for da er det meg 😄

Mitt største problem siste uka er at bakbremsen begynner å bli slapp. Så må bremse med forbremsen. Vanligvis stort sett det jeg gjør, men akkurat om vinteren er det litt sketchy om hjulet glipper. Da vil jeg heller sladde med bakhjulet enn at forhjulet sklir til siden og jeg tryner.

Ikke så kaldt ute i dag, men første dagen i år jeg har fått skikkelig brainfreeze på vei nedover. Lurer på om det var luftfuktigheten, eller om lua ikke var godt nok nedpå panna.

De lysene så godt innafor ut, men jeg skal rope hvis realiteten er noe annet 😄

Bremsemessig så har jeg i år holdt meg ganske slavisk til Baronkanon's tips med å spyle de litt hver dag. Men har heldigvis veldig god og varm sykkelbod på jobb og sykkelen står inne hjemme.

 

ps: Det var skikkelig kaldt i dag. Første gang jeg tok på meg chaps utpå bib/benvarmere, fikk tilløp til neggelsprett på vei ned. Kanskje ikke i absolutte grader, men iaf i opplevelse ja

Endret av Ndreas
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kontrastfylt pendling i dag. Brukte over dobbelt så lang tid som normalt. Dobbelt så høy puls også 🙂

Snapseed.jpeg.b37448a99d6fe3362b7e4ddda6823f80.jpeg

Fylkeskommunen har det på stell.

 

Snapseed.jpeg.d6bea78d64fe5fb0d1b25c207c437469.jpeg

Kommunen not so much...

IMG_6319.jpeg.8ade5558d69fc7600b2f3e120b7b5fd2.jpeg

Nyhet: plugging av G/S.

BTW, jeg skjønner ikke hvordan jeg kan gjøre bilder mindre grandiose?

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene justerer seg til format. De var helt fin størrelse på mobil, når jeg sjekket. Ønsker du justere bildene er det enklest i Paint e.l. . Så lenge bildene er innenfor mb-størrelsen(Maks totalstørrelse) går det som regel greit. Over tid må en kanskje se litt på det om forumet begynner å få lite plass. Foreløpig er vel tanken at jo mer bilder, jo bedre, da det gir et mer levende forum.

Imponerende sykling idag!

  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag syklet jeg Fornebu - Oslo som jeg alltid gjør og det er alltid like morsomt å passere fylkesgrensa. Oslo pleier å ha ting på stell, men Bærum "glemmer" sykkelveien (virker det som).

I dag var det slapsaltehelvete hele veien hjem til Lysaker. På Lysaker ble det hardpakket snø isteden og kjente at jeg ble veldig glad for sparetiltaket Bærum hadde gjort. Gud jeg hater å sykle på den salta snøen.

Jeg syns brøytetoget på OSL er helt fantastisk. Hvorfor kan man ikke sweepe sykkelveiene på samme måte som OSL sweeper rullebanen? Det funker åpenbart der!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (11 timer siden):

BTW, jeg skjønner ikke hvordan jeg kan gjøre bilder mindre grandiose?

Du kan dobbeltklikke på bildet når du utformer posten og definere størrelsen. Jeg pleier å sette 600 px bredde med proporsjonal endring av høyde. Men som andre påpeker er jo forumet dynamisk og særlig på mobil ser det stort sett alltid greit ut. 

  • Like 2

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det tidenes endring i vindretning sørover fra Trondheim. Svak side/med fra Klett til Melhus sentrum for så drastisk endring til sør-vest nesten rett i mot. Snøfokken gjorde det heller ikke bedre når brillene lå hjemme. Klarte å holde meg på sykkelen helt til Søbergdalen for de som er lokalkjent. Der var jeg sjanseløs og måtte slukøret gå opp den 7% "bratte" bakken mens jeg holdt i sykkelen med begge hender så den ikke skulle blåse ned på 110-sonen rett under. Heldigvis stod bilen på toppen og ventet. Håper ikke dette blir motvindens år.

  • Like 1
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen skrev (14 timer siden):

I dag syklet jeg Fornebu - Oslo som jeg alltid gjør og det er alltid like morsomt å passere fylkesgrensa. Oslo pleier å ha ting på stell, men Bærum "glemmer" sykkelveien (virker det som).

I dag var det slapsaltehelvete hele veien hjem til Lysaker. På Lysaker ble det hardpakket snø isteden og kjente at jeg ble veldig glad for sparetiltaket Bærum hadde gjort. Gud jeg hater å sykle på den salta snøen.

Jeg syns brøytetoget på OSL er helt fantastisk. Hvorfor kan man ikke sweepe sykkelveiene på samme måte som OSL sweeper rullebanen? Det funker åpenbart der!

Det var vel ikke nødvendigvis et sparetiltakt, men aktivt valg at Bærum ikke salter sine GSV, osv. Dessverre så var omtrent hele min gamle pendlerute i Bærum langs fylkeskommunale veier og dermed saltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

"Dessverre" reiste jeg fra Oslo i går, skulle gjerne syklet rundt og sett kaoset.

Samtidig er jeg glad vi tilfeldigvis hadde planlagt å reise i går. Tror ikke vi hadde kommet frem om vi hadde booket en dag senere. Synes noe mere av snøen kunne kommet hit til fjellet, da.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...