Gå til innhold

Styrkeprøven, ny løype og nye regler.


Anbefalte innlegg

Sitat fra Styrkeprøven i artikkelen: "Vi forsøkte å få til et dialogmøte mellom politiet og oss, men politiet takket nei til invitasjonen til vårt forsøk på å få til en konstruktiv diskusjon. Politiet ønsket kun å forholde seg til andre myndigheter. Det forteller også sitt om hvor vanskelig situasjonen er.  "

Dette burde  blitt trukket mer fram. Ganske vesentlig for veien videre. Man trenger at folk spiller på lag. 

Kanskje Landevei kan være megler i saken, bringe partene til bordet. Hva tror du @Alpers

Endret av Arlo
typo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fulgt alle detaljer i denne saken, men registrerer støy. Landevei har på nytt lagt ut en sak: «Politiet mener Styrkeprøven ikke bør få tillatelse til å gjennomføre rittet» 

Er det kun Trondheim-Oslo det snakkes om, eller snakkes det om arrangøren Styrkeprøven og at det også gjelder Jotunheimen Rundt? Det er LITT forvirrende med ordlyden som blir brukt. 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt talt aner vi ikke hva som ev. vil skje med Styrkeprøven AS sin arrangering av JR, siden de hverken har tegnet arrangøravtale/meldt det inn i terminlisten, eller sendt søknad til SVV ennå. Hvis de følger tidligere års kotyme med å sende søknad i begynnelsen av mars, pleier de å få vedtak fra SVV "i god tid" 5-10 dager før rittstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (21 minutter siden):

Det gjelder Trondheim-Oslo. Syns Politiet har blitt mer og mer vanskelige de siste årene.

Man kan jo lure på hvor NCF var når de nye og veldig omfattende kravene til kompetanse på løypepersonell ble banket igjennom. Å arrangere landeveisritt generelt har blitt en nesten umulig oppgave uten å på et eller annet vis profesjonalisere en tjeneste gjort på dugnad. Dette er det vel omtrent bare de store rittene som har mulighet til og selv de sliter. 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, @Arlo.

Jeg registrerer at du er veldig etter vår journalist Henrik Alpers her inne. Du går langt i å spekulere om at han har en personlig agenda når du hevder at han har «lykkes» i å spre negativitet, som om motivasjonen bak dette arbeidet er å selge abonnement til Landevei. Det faller på sin egen urimelighet, og det tror jeg mange her inne også ser.

Alpers er en drivende dyktig journalist som jobber med denne saken fordi denne tematikken har offentlighetens interesse, og fordi han har blitt satt til å jobbe med det.

Denne konflikten angår veldig mange i sykkelmiljøet, og det er helt naturlig at vi som journalister belyser dette. Dette er ikke en konstruert greie som Landevei har skapt. Offentlige dokumenter vi har fått innsyn i viser at dette er en langvarig konflikt, og det er vår oppgave å belyse det.

Har du noe å utsette på journalistikken så ta det med meg som styrer redaksjonen. Alpers gjør bare jobben sin.

Mvh.

David Andresen Vesteng
Redaktør
Landevei

-----------------------------------------------------------------------------

Derfor skriver Landevei om Styrkeprøven AS:

Trondheim-Oslo er Norges mest kjente sykkelritt på vei, med historie helt tilbake til 1967 er det også en av de eldste. 

De siste årene har Styrkeprøven slitt med fallende deltagelse. Deltagere har uttalt skuffelse over gjennomføring og sikkerhet. 

Innsynsdokumenter viser at Styrkeprøven har mottatt kraftig kritikk fra Statens vegvesen og Politiet for avvikling av rittet de siste årene. Sikkerheten er blitt sett på som så svak at etatene har vurdert om Styrkeprøven er skikket til å arrangere. 

I 2023 var rittet nær ved å bli stanset av Statens vegvesen. Samme etat vurderte å politianmelde Styrkeprøven etter rittet, da Styrkeprøven ikke fulgte opp vilkårene som var satt for tillatelsen som ble gitt kun to uker før rittet. 

Styrkeprøven AS ønsker nå å bryte med den norske idrettsmodellen, ved å la et aksjeselskap stå som arrangør - ikke en idrettsklubb. 

Idretten er klar på at det ikke er ønskelig med en kommersialisering av norsk idrett. 

Uten å være en del av idretten kan ikke Styrkeprøven lenger bruke forbundets regelverk eller forsikring. Deltagere med sykkellisens må tegne en ekstraforsikring for å delta i Styrkeprøven. 

Norges Cykleforbund er bekymret for at deltagere skal melde seg på i rittet i god tro, men delta uten å betale for forsikringen Styrkeprøven selger.

Antidoping Norge kan ikke teste utøvere som deltar i Styrkeprøven. 

Sentrale personer i Styrkeprøven har viktige verv i to av Norges største klubber.

To av Østlandets største ritt har valgt å følge Styrkeprøvens modell. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @David Andresen Vesteng

Jeg vil anta at han kan svare for seg selv. Hvorfor svarer du for han? Jeg henvender meg til han siden det er han som poster artiklene her. Sålangt har han ikke svart på noen av spørsmålene, og de heller ikke vært av veldig urimelig art. Dette er ett diskusjonsforum og det er lov å være kritisk og uenig. Kan også nevne at noen av de siste tingene har også en dose ironi inne i bildet. Hvorfor deler dere artiklene som har en negativ forside i flere forskjellige sykkelgrupper (som ikke er direkte relevante) på sosiale medier? 

Jeg betviler ikke hans journalistiske egenskaper, men det må være lov til å komme med spørsmål. Saken blir verre når det er så mye negativitet i en retning og det stilles spørsmål som man igjen ikke svarer på. 

La meg kommentere "Det faller på sin egen urimelighet, og det tror jeg mange her inne også ser."  Også en fin hersketeknikk, når du tillegger andre en mening som er vanskelig å motbevise. Jeg setter ting på spissen. Og når man setter ting på spissen så er det antall klikk dere jager etter. Man skal heller ikke glemme at dere er eid av VG, men da beklager jeg hersketeknikken jeg akkurat brukte. 

Jeg går ikke ut og sier informasjonen dere kommer med nødvendigvis er feil hva angår Styrkeprøven, men dere hjelper ikke akkurat på stemningen i sykkelnorge (turritt). Jeg har aldri sagt at landevei har konstruert konflikten som utspiller seg. Kan dere legge ut de offentlige dokumentene du refererer til? 

Jeg har fått med meg deres disclaimer på hvorfor dere skriver om Styrkeprøven. Det er ikke alt der som er veldig presist, men kommenterer bare på noe nå. Det dere ikke har nevnt er at NCF Øst har vedtatt at de skal jobbe med dette. Dere burde komme opp med en oppfølger med sykkelpresidenten hvor han er konfrontert med dette. Saken gjelder heller ikke bare Styrkeprøven men også noen andre relativt store (Birken for å nevne en). Det at noe er et aksjeselskap har automatisk blitt at man bryter med idretten. Denne vinklingen må snus og justeres etter hvordan ting fungerer idag. Dere skriver også at Deltagere har uttalt skuffelse over gjennomføring og sikkerhet. Jeg har vært med noen ganger (inkludert de 3siste årene) og kjenner jeg meg ikke igjen i, og det hører jeg også fra andre rundt meg. Det er lite negativitet rundt gjennomføring og sikkerhet. Her driver dere med cherry picking. Summen av alt sammen gjør at inntrykket man sitter igjen med er at dere kaster Styrkeprøven under bussen.

Når man leter etter negative ting så finner man gjerne de. Prøv å spre litt positive ting! 

Endret av Arlo
typo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (10 timer siden):

Det gjelder Trondheim-Oslo. Syns Politiet har blitt mer og mer vanskelige de siste årene.

Nå har jo også trafikkbildet endret seg med stadig hissigere bilister. At vi er flere som kjører med lydløse elbiler hjelper neppe heller. 

Politiets oppgave er å påse at veiene er sikre for alle som ferdes på det offentlige veinettet.

Jeg synes det er flott at de tar denne oppgaven seriøst. Også er det selvfølgelig trist at det kan gå utover muligheten til å gjennomføre tradisjonsrike sykkelritt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stosu skrev (11 minutter siden):

Nå har jo også trafikkbildet endret seg med stadig hissigere bilister. At vi er flere som kjører med lydløse elbiler hjelper neppe heller. 

Det med lydløse elbiler mener jeg ikke stemmer i praksis. Kanskje ved rolig fart i boligfelt osv, men på landeveien erfarer jeg at elbiler er lettere å høre pga mye mer dekkstøy. Spesielt Tesla og tilsvarende tunge elbiler hører en lett. Jeg bruker hørselen "aktivt" ved sykling på trafikkerte veier og de bilene som oftes kommer overaskende på bakfra er små moderne bensin-/dieselbiler. De er omtrent lydløse når motoren ikke har pådrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, David Andresen Vesteng said:

Har du noe å utsette på journalistikken så ta det med meg som styrer redaksjonen. Alpers gjør bare jobben sin.

Vil oppfordre dere til å ta en runde på kontoret og vurdere hvordan dere kan bidra på en mer konstruktiv måte på dette forumet, hvis dere skal være her i det hele tatt. Nå fremstår innleggene for meg kun som ren reklame/spam. Om dere har en avtale med sykkel.org hadde det vært fint om innleggene merkes deretter. Slik det er nå ser det ut som de bryter med retningslinjene.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvindh skrev (5 minutter siden):

Det er relativt spesielt at redaktøren i landevei.no prøver å kneble en debattant på sykkel.org samt beordre vedkommende hvem hen skal forholde seg til.

Det synes jeg egentlig er en dårlig og ladet fremstilling av hva som ble skrevet.

  • Like 10

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (12 minutter siden):

Det synes jeg egentlig er en dårlig og ladet fremstilling av hva som ble skrevet.

Veldig enig. Det er redaktøren som er ansvarlig for det som skrives i en avis eller et blad og som er rette person å "ta" om man har noe å utsette på det. Og jeg så ingen forsøk på knebling heller. 

  • Like 3

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på ingen måte lest alle innelgg og fulgt veldig godt med på saken, men jeg har forstått at hovedproblemet er at styrkeprøven er et AS og dermed er det strid i om forsikringen gjennom lisensen gjelder. Men hvorfor er da oslo klassikerne fjernet fra terminlisten? De arrangeres vel at klubber tilknyttet NCF. Det gis hvertfall tydleig indiksjoner på det under rittene der rittleder vanlgivis går rundt i rye vest. Hva er argumentene for at forsikring ikke gjelder der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arlo skrev (På 1.2.2024 den 23.14):

Gjensidige bekrefter ovenfor Styrkeprøven at dette ikke er tilfelle. De deler samme oppfatning som Styrkeprøven.

Premisset er ikke feil.

 

Arlo skrev (På 9.2.2024 den 22.01):

Og hva sier Sogn CK på det som går på en 14-2 avtale?

Ref.: "– Vi ber derfor Styrkeprøven AS om å planlegge rittene Jotunheimen rundt og Sognefjellrittet i henhold til NCF sitt regelverk og terminlisten, sier Berg." 

Det er jo ganske lett, eller? Skal Styrkeprøven arrangere må en 14-2 på plass. Hvis ikke kan Sogn bare gjøre det slik de har gjort før Styrkeprøven tok over JR? 

 

Siterer også Arild Salte fra nett:" Sogn CK og Styrkeprøven har en avtale om at Jotunheimen Rundt skal arrangere av Styrkeprøven AS, og dette er egentlig ikke saken, men at aksjeselskaper gjennom arrangør ikke har hatt forsikring. Dette er en betydelig større sak som Henrik Alpers ikke har fått med seg. "

 

 

 

Arlo skrev (På 9.2.2024 den 22.56):

Ja, og de skal snakke om det nå straks. 

Måten saken fremstilles på gjør også at det kan virke som Styrkeprøven ikke støtter idretten. Det er helt feil, og kan ikke stemme. Polariseringen fortsetter her også og ikke bare i trøndelag AP. Selvom man skal belyse alle saker, mener jeg fortsatt det er ikke til sykkelsportens beste å lange ut mot hverandre i artikkel på artikkel. 

 @Alpers bør vel kunne utfylle her samt svare på det Arild Salte skriver. 

 

@kettillMan kan jo også spole tilbake noen år og se på hvorfor Styrkeprøven inngikk avtale med Sogn om å arrangere rittet. Det var for å sikre videre ritt. Ironisk nå? 

 

 

Arlo skrev (På 10.2.2024 den 15.09):

Jeg legger merke til at @Alpers ikke vil svare videre på om Sogn har vært forlagt dette med 14-2 samt svare på det Arild Salte skriver. 

Man kan også lure på hvilken stein har Sogn ligget under siden dette ble kjent fra Styrkeprøven. Styrkeprøven gikk ut med dette 30nov i fjor. 

 

Arlo skrev (På 11.2.2024 den 23.23):

Jeg stiller bare spørsmål, men når du fremtrer negativt så bør du ha noe hold i det. Gjentakende i denne debatten er at man går hardt negativt ut uten noen hold.

Styrkeprøven har heller ikke hatt noen problemer med å være teknisk arrangør, helt til de ble klare over disse 14-2 greiene. Det de har satt igang nå er en ryddejobb mellom seg og NCF. 

Angående Sogn er jeg helt nøytral, jeg lurer veldig på kommunikasjonen. Det virker jo som de har kommet alt for sent til den pågående festen. 

Man kan jo fiske fram dette screenshotet, som er en positiv innrømmelse fra NCF at her må man snakke sammen for å løse saken (i motsetning til Sørnes sine første utgreiinger mot Styrkeprøven, puttet i trykken av @Alpers). Posten er 1uke gammel, så de fleste (kanskje ikke Sogn) har vel fått det med seg allerede:

Screenshot_20240211_231712_Facebook.jpg.71566c8b1b9ad17b7313d5f9a6de80dd.jpg

 

Arlo skrev (21 timer siden):

Nok en ny positiv artikkel om Styrkeprøven ute.

Spent på om @Alpers deler denne også i alle sykkelgruppene. 

 

Arlo skrev (21 timer siden):

Sitat fra Styrkeprøven i artikkelen: "Vi forsøkte å få til et dialogmøte mellom politiet og oss, men politiet takket nei til invitasjonen til vårt forsøk på å få til en konstruktiv diskusjon. Politiet ønsket kun å forholde seg til andre myndigheter. Det forteller også sitt om hvor vanskelig situasjonen er.  "

Dette burde  blitt trukket mer fram. Ganske vesentlig for veien videre. Man trenger at folk spiller på lag. 

Kanskje Landevei kan være megler i saken, bringe partene til bordet. Hva tror du @Alpers

@Sykkelmafiaen @knuthaug Dette er innlegg jeg finner fra @Arlo relatert til landevei og Alpers. Dette er altså nok for at landevei.no finner det nødvendig å dra inn redaktøren for å forsvare en journalist som snur det døve øret til. Ja, jeg finner det rimelig spesielt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Arlo og @Øyvindh: Det er helt vanlig praksis i medier generelt at det er redaktør som svarer på kritikk, ikke journalisten. I mediehuset VG som Fri Flyt nå er en del av har det vært sånn hvert fall de siste 20-30 årene og helt sikkert også lenge før det. Det er fordi det er redaktøren som er ansvarlig for hva som publiseres og da er det redaktøren kritikk skal rettes mot og redaktøren som svarer. 

At folk som skriver anonymt på internett syter over å få svar frar redaktøren er nokså spesielt. 

  • Like 9
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landevei har valgt å aktivt delta i diskusjonen på dette forumet. De er fullt klare over spillereglene. Når man kommer med artikler og innlegg så syns jeg det er fair å svare på dette. 

Det å ikke si noe er også en form for kommunikasjon. Hva man legger i det blir opp til enhver å tolke. 

Som nevnt over av en annen bryter de forumreglene med å reklamere for pluss-saker. 

Mitt overordne budskap er at man må slutte å lage en slik negativ debatt. Alle vil at saken skal løse seg. Men når de først har valgt å gå denne veien så må de tåle at spørsmålene kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, stislask said:


At folk som skriver anonymt på internett syter over å få svar frar redaktøren er nokså spesielt. 

Hvis det er noen som syter her, er det vel redaktøren, og det over at hans journalist får noen spørsmål rettet mot seg på et diskusjonsforum?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ArloDet er ikke pressens jobb å løse konflikter, men å belyse tema som har offentlig interesse. Den konflikten må nesten partene selv løse , hvis det er ønskelig. Jeg kan heller ikke se at noen fra Fri Flyt har kommet med meningsytringer i denne saken. Det er ellers ikke sånn at noen er pliktige til å svare på diskusjonsforum på nett, uansett hvor sint eller frustrert du måtte være. 

Når du kommer med kritikk av et redaktørstyrt medium må du nesten tåle å få svar fra en redaktør.  Du står selvfølgelig fritt til å sutre over at det er readktøren og ikke journalisten som svarer, hva du får ut av det får du nesten finne ut av selv. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arlo skrev (19 minutter siden):

Mitt overordne budskap er at man må slutte å lage en slik negativ debatt. Alle vil at saken skal løse seg. Men når de først har valgt å gå denne veien så må de tåle at spørsmålene kommer. 

Dersom det skulle være noen tvil; det er absolutt ikke konsensus om at Landevei "lager negativ debatt" - i mine øyne rapporterer de relativt saklige realiteter, selv om jeg kunne ønske at de pushet hardere for å få mer konkrete svar fra intervjuobjektene i noen av artiklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overivrig mosjonist skrev (3 timer siden):

Jeg har på ingen måte lest alle innelgg og fulgt veldig godt med på saken, men jeg har forstått at hovedproblemet er at styrkeprøven er et AS og dermed er det strid i om forsikringen gjennom lisensen gjelder. Men hvorfor er da oslo klassikerne fjernet fra terminlisten? De arrangeres vel at klubber tilknyttet NCF. Det gis hvertfall tydleig indiksjoner på det under rittene der rittleder vanlgivis går rundt i rye vest. Hva er argumentene for at forsikring ikke gjelder der?

Et høyst relevant spørsmål. 
Hvem er Oslo Klassikerne?, og hvem arrangerer Tyrifjorden Rundt? som jeg meldte meg på dessverre uten å lese særlig nøye på forhånd. 
Websida til Oslo Klassikerne har en liten copyright Rye nederst. Tyrifjorden Rundts underside en liten copyright Bærum og omegn Cykleklubb. Utover det er det faktisk ingen informasjon om hvem som står bak. Ingen å kontakte og ingen opplysninger om noe som helst egentlig. Dette er jo sånn som gjør at de fleste smarte av oss ikke handler på en nettbutikk og skygger banen. Jeg er egentlig litt flau over meg selv her. 


Og over vannene svever Norsk Sykkelrittforening med denne gjengen i styret:

Styrets leder:Arild Salte 
Styremedlem:
Thor Ragnar Fagereng
Olav Sigmund Tyrhaug
Thor Harald Haraldsen
Per Christian Dæhlin

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...