Gå til innhold

Styrkeprøven, ny løype og nye regler.


Anbefalte innlegg

Ja, og de skal snakke om det nå straks. 

Måten saken fremstilles på gjør også at det kan virke som Styrkeprøven ikke støtter idretten. Det er helt feil, og kan ikke stemme. Polariseringen fortsetter her også og ikke bare i trøndelag AP. Selvom man skal belyse alle saker, mener jeg fortsatt det er ikke til sykkelsportens beste å lange ut mot hverandre i artikkel på artikkel. 

 @Alpers bør vel kunne utfylle her samt svare på det Arild Salte skriver. 

 

@kettillMan kan jo også spole tilbake noen år og se på hvorfor Styrkeprøven inngikk avtale med Sogn om å arrangere rittet. Det var for å sikre videre ritt. Ironisk nå? 

 

Endret av Arlo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp at det første Styrkeprøven gjorde med JR var å gjøre rittet vesentlig dyrere og bagasjetransporten dårligere, vil det ikke være noe stort savn fra min side dersom de forsvinner ut igjen og trivelige Sogn C.K. overtar hele regien.

Det er relativt spesielt av Styrkeprøven å holde JR fanget i det politiske spillet de driver med nå for å få eksplisitt unntak i forsikringsvilkårene/reglement, i stedet for å bare etterkomme arrangørklubb sitt ønske om å fortsatt stå som teknisk arrangør - i dette tilfellet kan de jo ikke engang gjemme seg bak en påstand om at klubben selv ikke ønsker det - i motsetning til når denne Salte går i spagaten mellom rollene i Styrkeprøven og BOC.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Avtalen mellom Sogn CK og Styrkeprøven AS gjelder i fem år fra 2020, med en opsjon for Styrkeprøven om fem års forlenging etter det. Alle dagens samarbeidspartnere med Jotunheimen Rundt og Sognefjellrittet vil ha førsterett til å bli med videre.

Lurer på hva som ligger i de avtalevilkårene. 

Det du skriver med at de holder de i det såkalte politiske spillet er en tullete påstand. 

Utdrag fra artikkel i Landevei:... innebærer at Styrkeprøven AS har hovedansvaret av gjennomføringen av rittene... 

Med andre ord:

-De har en avtale om at Styrkeprøven er arrangør. Hvis de skal være arrangør må en 14-2 på plass. 

- Vet ikke avtalevilkårene, men om de oppløser avtalen så antar jeg Sogn står fritt til å gjøre som de vil. Da kan de nok se langt etter videre samarbeid og hjelp for gjennomføring. Det har jo vist seg tydelig siden de inngikk avtalen at de trenger hjelp. Men, man skal aldri si aldri. 

Veldig rart Sogn ikke har vært på banen før, denne konflikten har vært åpen ganske lenge. 

 

Det virker som at alle tror at man bare kan arrangere rittene som før, mens virkeligheten er noe helt annet. Det har man blitt ettertrykkelig informert om i det siste. 

Endret av Arlo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva får deg til å tro at den eksisterende samarbeidsavtalen med Sogn C.K. ikke er nettopp en slik avtale, eller at denne ikke er god nok for NCF, NIF og Gjensidige? Røykskyene til Arild Salte som bunner ut i at han ønsker å kunne arrangere ritt uten en samarbeidsavtale med en teknisk arrangør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gruskverner poenget er at vi ikke vet innholdet i avtalen, mens du spyr bastant ut at dette er en del av ett politisk spill. Det lille vi vet er det som landevei skrev i sin artikkel for noen år siden. Fokuset på den avtalen virker å være å sikre folk som kan hjelpe til å faktisk arrangere, ikke en avtale om hvem som er teknisk arrangør. 

Man kan ikke konkludere før man har fakta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger merke til at @Alpers ikke vil svare videre på om Sogn har vært forlagt dette med 14-2 samt svare på det Arild Salte skriver. 

Man kan også lure på hvilken stein har Sogn ligget under siden dette ble kjent fra Styrkeprøven. Styrkeprøven gikk ut med dette 30nov i fjor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det rareste med denne saken er at det virker som om at NCF og en del andre glemmer at det stort sett er dugnad. Begrenset hvor mye folk gidder å krangle uten å få noe særlig igjen. Så til slutt ender det vel bare med at man ikke har ritt i hele tatt. 

 

Synes også det er litt rart at NCF var så steile at det var bare å kjøre på når Gjensidige ifølge denne sier noe helt annet  

https://sykling.no/app/uploads/2024/02/Innledningsforedrag-SAK-10-C.pdf

 

Når alt kommer til alt tipper jeg det løser seg på en eller annen måte  

 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortversjonen er jo bare at det må være en arrangementsavtale på plass for at en klubb skal kunne stå som teknisk arrangør av et ritt som administreres av et firma, noe alle parter allerede har sagt fra starten av. Dette er jo noe Styrkeprøven tidligere har tilbakevist at de ønsker (for T-O), og de har i stedet i SoMe ytret ønske om å få firma-spesifikt unntak fra kravet om dette (av fortsatt ukjent grunn) i regelverket.

At NCF ønsker å bidra til å standardisere en mal for arrangementsavtale er bra, men det er jo ikke dermed sagt at de eksisterende samarbeidsavtalene ansees som ugyldige/ikke dekkende nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det løser seg. Det ville også gått mer smidig om man ikke hadde brukt sosiale medier for å uttrykke seg.

@Gruskverner her snur du rekkefølgen. Grunnen til at Styrkeprøven har tatt over endel ritt (og arrangerer ritt) er at de nettopp er ansvarlige (ligger vel i ordene?). Man har jo gått denne veien for å faktisk få arrangert ritt! Hadde dette fungert slik du skisserer hadde man måttet reversere alle diskusjonene igjen, noe som ikke er mulig på kort tid. Da er det ikke ikke sikkert de rittene kunne fortsatt å eksistere heller..

Styrkeprøven oppdaget denne feilen ved bytte av tidtaker, og flagget dette. De har deretter kommunisert dette med NCF. At de tilbød sin egen forsikring, var pga det ikke var mulig å få på plass en 14-2 med NCF i tide. Det er ganske klart at dagens regelverk/avtale ikke er nok, ellers hadde man ikke hatt denne konflikten.

Når det gjelder sosiale medier så var det ikke akkurat de som gikk ut først og begynte å krangle. Når man leser på nett så ser man tydelig hvilken side som fyrer ut med påstander. Det har definitivt vært de som har vært mot Styrkeprøven som har gått hardest i sosiale medier. Landevei har også fyrt ekstra i bålet, de tjener jo per leserklikk og er ivrige i å dele disse artiklene rundt i alle grupper som har ordet sykkel i seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på hvem som snur på rekkefølgen her jeg. Det er jo en hel haug med selskaper som arrangerer idrettsarrangementer av forskjellige typer rundt omkring i Norge. Fellesnevneren for dem er at en klubb står som teknisk arrangør. Kan nevne Oslo Maraton, Trondheim Maraton, Birken og Janteloppet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyt budbringeren.

Vennligst ta rekkefølgen slik du leser den @kettill

Hvorfor har det blitt ett problem med forsikringene? 

Noen av de du nevner er også påvirket av det. Mange har ubevisst gjort feil i mange år, mens den som sier fra om problemet blir den store stygge ulven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budbringeren? 

Det har blitt et problem med forsikringene fordi Styrkeprøven ikke vil la en klubb stå som arrangør. Men du har rett i at hvis det nå viser seg at det ikke går an lengre blir det mange som blir påvirket. Tiden vil vise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, budbringeren som i Styrkeprøven/Boc og de som har flagget dette. 

Du hopper over problemet og skyver det til Styrkeprøven. 

For at de skal kunne ha lisens/forsikring via NCF samt gjennom ASet så må det være en 14-2 på plass. De har aldri nektet noen å være teknisk arrangør årene før på denne basisen, alle har opptrådt lykkelig uvitende. Det de dermed har gjort er å ta over endel ritt (og dermed også bli teknisk arrangør) for å sørge for at rittene faktisk blir noe av. Dette med teknisk arrangør er egentlig ett sidespor, som aldri har vært ett problem før man oppdaget problemet med AS. 

Dermed blir det nå Styrkeprøven sin feil plutselig fordi det ser ut til at det er "bare" å finne en klubb til å stå som teknisk arrangør så løser alt seg. Det er nok ganske mye lettere sagt enn gjort å bare utnevne klubber i ny og ne til å plutselig være teknisk arrangør. 

Endret av Arlo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arlo skrev (1 time siden):

Det er nok ganske mye lettere sagt enn gjort å bare utnevne klubber i ny og ne til å plutselig være teknisk arrangør. 

Hva baserer du denne påstanden på? Det er vel bare Arild Salte av de involverte som har problematisert hvor vanskelig det er å skrive et stykke papir som får til dette, eller har sådd tvil om hvorvidt de eksisterende avtalene til andre ritt enn T-O oppfyller kravet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ta runden å spørre da? 

Du kaller det problematisering, men de har bare flagget dette om at de ikke kan arrangere med NCF om de ikke har 14-2 på plass. Det er ganske klart fra organisasjonen at hvis de skal arrangere ritt så er de også teknisk arrangør. Slik jeg leser det gjør de bare jobben sin. Det at Salte selv skriver at han ikke tror det er lett å endre avtalevilkårene med ett pennestrøk har jeg ingen forutsetning til å svare på. Håper svaret ligger ett sted i mellom.

På en annen side, hva forteller deg at det tar 10sekunder å bli teknisk arrangør? Hvorfor startet Sogn sitt samarbeid med Styrkeprøven i utgangspunktet?

Man kan jo legge merke til setningen nederst her:
https://styrkeproven.no/hvorfor-selger-styrkeproven-en-ny-forsikring-og-ikke-engangslisenser-i-2024/

Styrkeprøven ønsker jo å løse dette.

Hva tror du er grunnen til at de har tatt over mange ritt de siste årene? Du virker ikke å ta innover deg at det er blitt en endring i situasjonen nå som "ny" fakta har kommet på bordet. Da må man løse dette derfra,

 

Videre veldig godt poeng av @Olechr som dessverre har druknet litt: "Synes det rareste med denne saken er at det virker som om at NCF og en del andre glemmer at det stort sett er dugnad. Begrenset hvor mye folk gidder å krangle uten å få noe særlig igjen. Så til slutt ender det vel bare med at man ikke har ritt i hele tatt. "

 

Endret av Arlo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rittene som Styrkeprøven arrangerer, med unntak av JR, er vel ritt som tidligere var helarrangert av eierklubbene - som det nevnes i artiklene, er det ønskelig å arrangere via separat AS både av økonomiske grunner, og pga. at det administrative rundt de store rittene blir for mye jobb for/for vanskelig å dele mellom enkeltpersoner på dugnad - og man ønsker derfor å benytte ansatte til de mest tidkrevende og personavhengige administrative oppgavene.

Som deltaker har det siste punktet vært noe som har bidratt negativt til rittopplevelsen i forhold til da rittene ble helarrangert av ildsjeler, med dårligere tilbud og kommunikasjon, og mere rot i rittene. På den annen side har det sikkert vært positivt/avlastende for frivillige og/eller folk i deltidsstillinger i klubbene.

Det var vel også ifm. overgang til nytt vaktregelverk fra Vegvesenet med tilhørende mer komplisert søknadsprosess, at også JR ble innlemmet i Styrkeprøven AS.

Jeg mener at Styrkeprøven ikke "bare har flagget", de har aktiv tatt kontroversielle beslutninger om å ikke arrangere via NCF/om å selge egne forsikringer, uten å rådføre seg med teknisk arrangør, og de har som nevnt et styre som er helt på kant med en stor (men ikke majoritets-) andel av eierklubbene. Det er også et rimelig sært svar de presterer å gi på Sogn CK sin klage om at rittet plutselig dras ut av NCF og inn Styrkeprøven sin egen lisens- og regelorganisasjon:

Sitat

Det står ingenting i dagens avtale om at vi skal arrangere innenfor idretten

 🫠

Samtidig sier de at de raskt vil rulle det inn under idretten/NCF igjen, så da var det tydeligvis ikke så utrolig vanskelig å skrive/bekrefte gyldigheten av dette stykket med papir som skal fungere som en arrangementsavtale som Salte vil ha det til. Tenk hvis de hadde brukt kreftene på det fra starten av, i stedet for å forsøke å splitte opp lisensregimene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg mener at Styrkeprøven ikke "bare har flagget", de har aktiv tatt kontroversielle beslutninger om å ikke arrangere via NCF/om å selge egne forsikringer, uten å rådføre seg med teknisk arrangør "

Er det egentlig kontroversielt? De kvalifiserer jo ikke til å stå på NCF sin terminliste som AS (uten de 14-2 greiene). Å rådføre seg med teknisk arrangør er jo dem selv.

Diskusjonen er overopphetet pga folk legger til grunn feil premisser. Feks at man tror at Styrkeprøven nekter klubber å være teknisk arrangør, som igjen fører til at de ikke kan arrangere ritt.

Ja, partene er nok ikke så langt fra hverandre som man tror. Situasjonen er oppspilt på sosiale medier og Landevei.no

Endret av Arlo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo legge godviljen til når du leser, med "rådføre seg med teknisk arrangør" referer jeg jo åpenbart til Sogn CK ifm JR, som tidligere år har stått som teknisk arrangør.

At Salte i SoMe problematiserer det å lage en arrangementsavtale med BOC eller Rye for T-O/Oslo-klassikerne, tilsvarende den som han nå tilsynelatende sier at ikke er noe problem å gjøre med Sogn CK for JR, får stå på hans egen kappe. Man skulle jo tro at det var enda enklere for T-O og Oslo-klassikerne, når de samme menneskene og styrende klubbene sitter på begge sider av bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor diskusjonen med Sogn først kommer fram så seint som nå. Styrkeprøven og Sogn må jo ha snakket sammen om dette før jul? 

Salte gjør vel ikke noe annet enn å si at det er Styrkeprøven som skal være arrangør, men de må ordne avtalen så det funker med ASet. Du kaller det problematisering, men han sier jo bare saken slik det er. Han er mye mer moderert enn enkelte som refererer til alskens irrelevant informasjon om at feks Gjensidige har utbetalt forsikringspremier tidligere år (men dette er jo feil siden alle har handlet i god tro. Forsikringsselskapene handler nok helt annerledes nå, og har bekreftet dette offisielt).

Har du noen dokumentasjon på BOC/Rye ønsker å ta tilbake organiseringen og stå som teknisk arrangør? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de ønsker at rittene gjennomføres, og så er det deres egne tillitsvalgte, som kontrollerer både bukken og havresekken i form av at noen av dem også sitter i styret i Styrkeprøven AS, som problematiserer det å stå som teknisk arrangør.

For å svare med egen mynt; har du noen dokumentasjon på hvorfor dette kravet er så ille for akkurat Rye/BOC, når alle andre klubber tilsynelatende ikke har noen problemer med å arrangere på idrettens premisser? Eller på hvorvidt Styrkeprøven rådførte seg med Sogn CK før de brøt med NCF og begynte å selge forsikringer til JR via Startklar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller bare spørsmål, men når du fremtrer negativt så bør du ha noe hold i det. Gjentakende i denne debatten er at man går hardt negativt ut uten noen hold.

Styrkeprøven har heller ikke hatt noen problemer med å være teknisk arrangør, helt til de ble klare over disse 14-2 greiene. Det de har satt igang nå er en ryddejobb mellom seg og NCF. 

Angående Sogn er jeg helt nøytral, jeg lurer veldig på kommunikasjonen. Det virker jo som de har kommet alt for sent til den pågående festen. 

Man kan jo fiske fram dette screenshotet, som er en positiv innrømmelse fra NCF at her må man snakke sammen for å løse saken (i motsetning til Sørnes sine første utgreiinger mot Styrkeprøven, puttet i trykken av @Alpers). Posten er 1uke gammel, så de fleste (kanskje ikke Sogn) har vel fått det med seg allerede:

Screenshot_20240211_231712_Facebook.jpg.71566c8b1b9ad17b7313d5f9a6de80dd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedgrunnen til at jeg "fremtrer negativt" er at

* Styrkeprøven AS har frem til ca. månedsskiftet januar/februar 2024 lagt sin innsats i å få NCF til å endre regelverket slik at Styrkeprøven AS selv kan stå som teknisk arrangør i et NCF-ritt, i stedet for å sikre at rittene har en arrangementsavtale med en NCF-klubb slik både lovteksten sier og som NCF, NIF og forsikringpartner har svart at er kravet.

* Arild Salte har på BOC sin SoMe svart avledende og unnvikende på hvorfor de ønsker å få unntak for Styrkeprøven AS i reglementet i stedet for å inngå arrangementsavtale med en NCF-klubb, hvor han bl.a. har stilt spørsmål om hvorfor Styrkeprøven AS ikke kan få unntak i regelverket når sykkelskoler har det. Disse kommentarene har nå i etterkant blitt fjernet.

* Styrkeprøven har omtalt det å lage en arrangementsavtale som en "omfattende jobb", mens lovteksten legger veldig få krav til innhold og form. Dette er videre bekreftet av at de snur på femøringen så fort Sogn CK som eierklubb av rittet JR setter hardt mot hardt og utfordrer dem på dette.

* Styrkeprøven AS valgte å begynne å selge billetter til rittene sine med forsikring via Startklar, i stedet for å få på plass en arrangementsavtale med teknisk arrangør - og omdisponerte "Norsk Sykkelrittforening" fra å være et samarbeidsorgsan for klubber (som vel i og for seg ble etablert ifm. arbeidet for å nekte NCF å kreve inn 10 kr ekstra per rittdeltaker) til å bli en konkurrent til NCF med sine egne regler for ritt, og i tillegg går ut og ønsker andre ritt velkommen inn under denne paraplyen.

Min mening er at dersom Styrkeprøven AS hadde lagt ned innsatsen på å lage en mal for arrangementsavtale, i stedet for å jobbe for å få unntak hos NCF/NIF og i stedet for å stable opp en konkurrerende organisasjon og forsikringsordning, ville dette vært løst på en mye raskere og bedre måte for utøvernes del.

Slik det ser ut nå ender vi likevel til slutt opp der hvor Styrkeprøven tenger arrangementsavtaler med NCF-klubber for rittene sine og hvor disse følgelig vil dekkes av NCF-lisenser, bare 4-5 måneder senere enn nødvendig og med en del hundretusen kroner unødvendig betalte penger fra utøverne til Startklar-forsikringer.

NCF må ta noe av skylden ved å bruke omtrent like lang tid på å bli imøtekommende nok til å gå inn for å i felleskap utforme et standardisert malverk for slike arrangementsavtaler.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt skummelt å uttale seg om tidslinjen her og hva de gjør når, vi har lite innsikt i hva som ble gjort før jul. Nøyaktig informasjon til nøyaktig tid er viktig i slike saker. Her har det jo kommet informasjon litt på kryss og tvers som har vært unøyaktig og rart plassert i tid.

Det er synd at det blir så mye negative skriverier, for det skader bare sykkelnorge. @Alpers har jo lykkes, man kan jo se han  har tegnet noen nye abonnenter bare gjennom denne tråden. Man kan jo gjette hvor mange han har fått fra alle postene på sosiale medier.

Jeg drar sammenligningen rett over til det som møtte meg da jeg åpnet nrk idag morrest:

image.png.7769e3c200d039033d35bced37396615.png

Er det slike ting vi ønsker å lese mer av? Min kjepphest er vinklingen fra media, det er en ekstrem polarisering på gang.

Tilbake til saken så tror jeg tror konflikten bunner ut i dårlig samarbeid gjennom årene og flere kjepphester på begge sidene.

Endret av Arlo
Edit: Kanskje ikke den beste NRK-saken for å vise polarisering, but still...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den delingen/spammingen av Landevei i alle mulig grupper har jeg lite sans for.

 

Enig med deg @Arlo. Dårlig samarbeid over lang tid og at NCF ikke har tatt turritt seriøst.

Sånn på genrelt grunnlag tenker jeg at forbundet er for medlemmene og ikke motsatt. Så hvordan president og kommissærer har lagt ut "info" i diverse kanaler/klubber synes jeg de burde holdt seg for gode til. De hadde nok fremstått mer profesjonelle om dette hadde blir lagt ut i mer offisielle kanaler.

 

Som sagt tidligere har jeg ingen sterke meninger til eller fra i det saken her da jeg ikke kjenner til hva som er gjort eller ikke. Hvordan dette har blitt i sosiale medier derimot med kommissærer som truer sine egne medlemer/kunder med at de kan utestenges fra aktive ritt synes jeg derimot lite om.

  • Thanks 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...