Gå til innhold

Styrkeprøven, ny løype og nye regler.


Anbefalte innlegg

Nei. De kjører på! Tror aldri de gir seg 👍🏻

Man skal ikke kimse med sikkerheten, særlig som @kettillnevner. Det har vært og er ganske mye byggeaktivitet sør for Trondheim ja. For folk som setter seg inn i løypa og sykler mye på slik vei så er det lav risiko, men man kan ikke forvente at alle skal kunne løypa så godt fra Trondheim til Oslo  og særlig og hvor det er veldig kritisk om man gjør en feil sving. Men da får man vel bare trykke på bremsen og gå av sykkelen...

Men må si jeg lo godt av politiets kommentar angående den såkalte "rulla". 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker at de i det ene avsnittet påstår de at det er vanskelig å lage en avtale med en teknisk arrangør siden Styrkeprøven AS har flere eiere (?), mens de i neste avsnitt sier de at de allerede har laget det for JR.

Sitat

Det er derfor ikke gjennomført noe ytterligere møte mellom Styrkeprøven AS og NCF. Det vi har fått vite er at de jobber med utkast til en slik formell avtale, men det er tydeligvis ikke like enkelt når det er flere eierklubber. Dette har vi også påpekt overfor NCF i tidligere møter uten å få gehør. 

Derimot har Styrkeprøven AS laget utkast til avtale med Sogn CK hvor vi håper at Sogn CK kan godta avtalen. Det kan bety at Jotunheimen Rundt vil komme på terminlisten til NCF.

 

 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 2/20/2024 at 12:17 PM, Gruskverner said:

Jeg liker at de i det ene avsnittet påstår de at det er vanskelig å lage en avtale med en teknisk arrangør siden Styrkeprøven AS har flere eiere (?), mens de i neste avsnitt sier de at de allerede har laget det for JR.

 

Ja. 

Det er veldig merkelig. De har noe å svare på her, eller så er det mer mellom himmel og jord enn vi aner. 

Nå kan de se ut som de ikke har funnet noen enighet med Sogn enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arlo skrev (1 time siden):

Ja. 

Det er veldig merkelig. De har noe å svare på her, eller så er det mer mellom himmel og jord enn vi aner. 

Nå kan de se ut som de ikke har funnet noen enighet med Sogn enda. 

Leser på Landevei at Sogn CK har trekt seg fra samarbeidet med Styrkeprøven med umiddelbar virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for en drittgjeng - nå har Styrkeprøven AS i tillegg til å tilsynelatende snu på flisa igjen og kun godta å arrangere JR med Styrkeprøven AS som teknisk arrangør, også avvist Sogn CK sitt krav/styrevedtak om å heve kontrakten/samarbeidet.

Noen som kjenner dem må få disse gamle stapeisene av noen grinebitergubber ut av ekkokammeret de lever i på BOC/Rye sine fora, og få de til å innsé at de i realiteten jobber aktivt for å gjøre sykkel-Norge dårligere.

Ingenting ville gledet meg mer enn om Sogn CK tar helregi av JR igjen, og tidligere rittleder returnerer!

  • Like 1
  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig pga Sogn har satt som krav til Styrkeprøven at de må arrangere det gjennom nåværende NCF reglement? Da vet man jo at det ikke går, pga ASet. Men hadde de ikke foreslått en avtale sånn at Sogn står som teknisk arrangør? Detter helt av her nå.

Blir det noe JR og Sognefjellsrittet i år?

Endret av Arlo
Edit: Man blir jo bare mer og mer forvirra her...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en tidligere artikkel i Landevei:

"Styrkeprøven AS er forelagt kritikken fra Sogn CK og Facebook-innlegget til Sogn CK. De vil ikke uttale seg om noen av delene, men kommer med følgende kommentar:

«Styrkeprøven jobber med Sogn CK for å få vår avtale innenfor 14-2. Det står ingenting i dagens avtale om at vi skal arrangere innenfor idretten. Vi har fått god hjelp fra NCF Region Øst og vil nok få dette til sammen om kort tid slik at vi kommer tilbake på terminlisten.»"

 

Og hvordan går det med NCF og Styrkeprøven? Jeg tipper Styrkeprøven venter på NCF.

Endret av Arlo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (1 time siden):

Styrkeprøven har for øvrig begynt å lobbye mot politiet via SV/Stortingets spørretime - som vanlig går de inn for konflikt

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=97916

Spør du meg er det en konflikt NCF skulle ha tatt i forkant av de nye reglene. En interesseorganisasjon som lar en slik endring med de implikasjonene alle skjønte det ville bli vitner om en organisasjon på bærtur. Selv jeg som er bortimot null interessert i ritt generelt og landevei spesielt skjønte ingenting når prosessen ble kjørt igjennom kun med Politiets synspunkter. Slik jeg oppfattet det var det bortimot null lobbyvirksomhet fra forbundets side. Styrerep jeg hadde med å gjøre her hadde helt ville planer som virket til å ha forankring i styret  om å asfaltere et skogs og friluftsområde for å kunne kjøre ritt der. Det var så vilt, så på jordet og samtidig preget av hemmelighold med kupping av en liten speiderorg som satt på goodwillen at jeg bare måtte si takk for meg. 

Den nye presidenten får nok å gjøre.

Ønsker forøvrig Styrkeprøven og alle andre lykke til på reisen. Kanskje vi vil få genuine turritt som Venern her også som resultat når (krutt)røyken har lagt seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stigstrong skrev (1 time siden):

Hei, noen som vet hvor denne saken står? Det kokte noe voldsomt, men så ble det stille (hvertfall her) 🙂

 

Mottok denne mailen kl 1615:

 

IMG_2592.jpeg

  • Like 1

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkon Nesse er for øvrig tilbake som rittleder nå som konfliktmakerne i Styrkeprøven AS er ute av bildet, så det er en stor opptur for de av oss som likte Jotunheimen Rundt bedre før Styrkeprøven overtok og marginaliserte rittet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (1 time siden):

Håkon Nesse er for øvrig tilbake som rittleder nå som konfliktmakerne i Styrkeprøven AS er ute av bildet, så det er en stor opptur for de av oss som likte Jotunheimen Rundt bedre før Styrkeprøven overtok og marginaliserte rittet!

Sykler ikke rittet selv, men hva er det som du kommer til å merke som den store forskjellen? Litt usikker på hva du mener her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulf martin skrev (På 13.2.2024 den 22.05):

Man kan jo lure på hvor NCF var når de nye og veldig omfattende kravene til kompetanse på løypepersonell ble banket igjennom. Å arrangere landeveisritt generelt har blitt en nesten umulig oppgave uten å på et eller annet vis profesjonalisere en tjeneste gjort på dugnad. Dette er det vel omtrent bare de store rittene som har mulighet til og selv de sliter. 

 

 

 For å si det helt enkelt var det Vegdirektoratet som lukket seg inne og kom ut med faenskapet. NCFs kompetanse om sykkelritt ville de ikke høre fra. Dette sagt så kjøper jeg gjerne at de elendige sikkerhetstiltakene mellom Trondheim og Oslo var en medvirkende årsak til reglene som kom. Artig da at det ikke hjalp en halvmeter på sikkerheten mellom Trondheim og Oslo.

Jeg fant fram en gammel rittmanual fra Uno-X Development Weekend. Der står det eksplisitt at Lillehammer CK er teknisk arrangør av Lillehammer GP og Ottestad IL av Gylne Gutuer. Ikke Uno-X Mobility Norge. Det er sånn det skal og må gjøres (og Uno-X har ingen makt til å legge ned Gylne Gutuer, Landevei).

Heia Sogn CK! Vi har i Ottestad IL vært i noe kontakt med Styrkeprøven AS siden løypa går forbi oss når den legges øst for Mjøsa. De siste årene har det vært enkelt å bestemme seg for å holde seg unna.

Endret av Valentino
  • Like 3

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hrukin skrev (15 timer siden):

Sykler ikke rittet selv, men hva er det som du kommer til å merke som den store forskjellen? Litt usikker på hva du mener her.

Ting Styrkeprøven gjorde dårligere da de overtok JR:

* Bagasjetransport endret fra valgfri beholder til kun 1.5 kg poser. Opprinnelig reduserte de også antall stasjoner man kunne sende bagasje till, men etter massiv kritikk måtte de gå tilbake på det. Dårlig kommunikasjon rundt tidsfrister for levering.

* Kuttet innendørs matstasjon på Randsverk (hvor for øvrig 35% stod og varmet seg før de brøt etter -4°C over Valdresflye et år), til fordel for et telttak på ei gjørmeslette en stund etterpå. Får de er nytt kuldeår blir dette en helserisiko.

* Umiddelbar prisøkning da de tok over, og endret til å ta betaling for brandet refleksvest (denne ble tidligere utdelt gratis pga. sikkerhet).

* Rot med returtransport, leverte for få plasser i forhold til antall bestillinger

* Ryktebørsen sier at de teknisk sett kunne arrangert i 2021 (godkjenning fra alle kommunelegene), men de valgte å kansellere fordi statlig kompensasjonsordning for arrangementer under Korona gav bedre økonomisk utfall/sikkerhet enn å arrangere.

* Ekstremt små marginer i hvor sent de sender søknad til SVV - godkjenning kommer først 1-2 uker før.

Endret av Gruskverner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Styrkeprøven og konflikten med politiet, så er det jo relativt åpenbart to aktører med et svært dårlig forhold til hverandre: 

Fra politiets oppsummering av arrangementet i 2023 kan man også lese noen alvorlige anklager: 

* Vår største bekymring er at arrangør ikke har noe system for å luke ut ryttere som ikke lengre
er egnet til å dele veien med andre knyttet til utmattelse. Når politiet kommer over tilfelle hvor
det blir behov for å tilkalle ambulanse knyttet til utmattelse er det gått for langt (Moelv).
Vi er også bekymret når vi kommer over tilfeller hvor ryttere har kjørt ut av veien uten å
huske hvorfor (Tretten -Øyer).

* Styrkeprøven AS leverte aldri en søknad som forespeilet. Arrangør søkte heller ikke veiledning før de leverte sin søknad som først ble levert 10 minutter før fristen jfr. forskrift utløp.

* Styrkeprøven AS leverte aldri en søknad som forespeilet. Arrangør søkte heller ikke veiledning før de leverte sin søknad som først ble levert 10 minutter før fristen jfr. forskrift utløp.

* Av evauleringen framgår det også at det var surr med vaktlistene. Blant annet var samme person oppført to helt forskjellige steder. 

Jeg vet ikke om Styrkepørven har svart på dette i en eller annen sammenheng. Det er flere konkrete ting her som ikke besvares i forbindelse med årets søknad. 

Jeg har for ordens skyld ingen planer om å sykle noen Styrkeprøve eller noen særlig sterke meninger om konflikten mellom NCF og Styrkeprøven, men det er interessant å lese evalueringene og tilbakemeldingene fra politiet. 

Legger ved hele teksten: 

Sted, Dato 

Oslo, 3.7.2023

POLITI EVALERING STYRKEPRØVEN 2023 

Saksbehandlingen 

2022 opplevde politiet saksbehandlingen og gjennomføringen av sykkelrittet Styrkeprøven som  svært utfordrende. Etter ønske fra arrangør og påtrykk fra Vegdirektoratet, ble det avholdt et  evalueringsmøte i september 2022 i regi av Statens vegvesen (SVV) hos Vegdirektoratet. Intensjonen med møtet var å bøte på de utfordringer man hadde hatt i 2022. Utfordringene i  2022 var i stor grad sammenfallende med utfordringene man hadde hatt i 2019 siste  gjennomføring før koronaen. 

Under møtet i september, ble det gitt føringer for hva arrangør kunne forvente knyttet til en  eventuell 2023 søknad. Arrangør opplyste at de allerede hadde en søknad klar og at de etter  en intern gjennomgang ville levere denne i løpet av få uker. 

Basert på blant annet utfordringer man hadde hatt med saksbehandling og gjennomføringer av  arrangementet Styrkeprøven, utarbeidet Vegdirektoratet et dokument som skulle være til hjelp  for saksbehandlerne i SVV. 

Styrkeprøven AS leverte aldri en søknad som forespeilet. Arrangør søkte heller ikke veiledning før de leverte sin søknad som først ble levert 10 minutter før fristen jfr. forskrift utløp. Den eneste kontakten vi kjenner til var avklaring om arrangement dato. 

I tråd med "Forskrift om sykkelritt på veg" av 17.06.2016 § 4 mottok politidistriktene  Trøndelag, Innlandet, Øst og Oslo 16.02.2023 kopi av søknad om å få gjennomføre sykkelrittet  Styrkeprøven juni 2023 til uttalelse.  

Oslo politidistrikt 

Felles enhet for operativ tjeneste Tlf: 22 66 96 50 Org. nr.: 961398142 Post: Pb. 2093 Vika, 0125 Oslo Faks: Giro: 7694.05.08319 Besøk: Grønlandsleiret 44, 0190 Oslo E-post: www.politi.no 

2022 var et av hovedankepunktene under evalueringen mangler og feil knyttet til selve  søknaden. Samme år endte saksbehandlingen av rittet med et pålegg fra Vegdirektoratet hvor  man ikke tillot såkalt nattstart. Første start satt til klokken 0400 med pålegg om start oppsett  etter forventet sluttid der de raskeste skulle starte først. 

Under møtet i september 2022 ble også arrangør forespeilet at man måtte begynne å se på  andre løsninger enn bruken av E6 fra Hvam og Rv 163 i Oslo. 

Det ble også bekjentgjort at valget av bruk av Hamarsiden av Mjøsa ville kreve et langt mer  omfattende vakthold enn bruken av Gjøvik siden som er blitt benyttet i mange år. For politiet var derfor overaskelsden stor da også årets søknad inneholdt feil og mangler slik at  det for politiet ikke var mulig å svare ut søknaden i henhold til kravene i "Forskrift om  sykkelritt på veg" § 4. Basert på opplysningene som forelå, var det kun mulig å gi en foreløpig  tilbakemelding. 

At arrangør heller ikke hadde tatt høyde for avgjørelser fattet av Vegdirektoratet i 2022 samt  tilbakemeldingene gitt under møtet i september 2022, opplevde vi som utfordrende spesielt  når man først velger levere sin søknad så vidt innenfor tidsfristen. 

Etter vårt syn, mener vi SVV i forbindelse med årets saksbehandling, fattet to godt  begrunnede avslag. Jfr. "Forskrift om sykkelritt på veg" §4 er vår uttalelses plikt kun til SVV og  ikke arrangør. Sammen med arrangør sin søknad og øvrige opplysninger i saken, skal dette  samlet danne grunnlag for SVV sin avgjørelse. 

Allerede ved første avslag, fikk arrangør tilgang til politiets tilbakemelding. 

Vi er gjort kjent med at SVV avholdt et dialogmøte med arrangør før det siste avslaget. I  oversendelsen til Vegdirektoratet framkom det at arrangør sin vilje til å gjøre endringer ikke  var tilstrekkelig med tanke på å få omgjort SVV sitt vedtak. 

Etter vårt syn, mener vi SVV har overholdt veiledningsplikten både med tanke på møtet som  ble avholdt september 2022 samt dialogmøtet før siste avslag. 

Veiledningsplikten fordrer at arrangør selv også tar kontakt med myndighetene i forkant av  søknadsfristen utløper. Etter hva vi kjenner til er dette ikke blitt gjort.  

Styrkeprøven er ingen ny aktør som arrangør av sykkelritt. Selv viser de til en historikk helt  tilbake til 1967.  

Vi har registrert at Styrkeprøven AS allerede startet påmelding i november 2022 uten  forbehold om at de ikke hadde tillatelse. Selv etter å ha mottatt første avslag datert  25.04.2023 fortsatte Styrkeprøven AS påmelding uten noen som helst form for forbehold. Først de siste 14 dagene før ritt start bekjentgjorde man at man hadde utfordringer med å få  tillatelse. 

Årets søknad endte også til behandling i Vegdirektoratet, Det faktum at Vegdirektoratet ikke  valgte å ta stilling til gjennomføring av rittet og returnerte saken til underinstans med krav om  ny behandling med begrunnelse saksbehandlingsfeil kun 14 dager før arrangement dato, har  gitt både politi og SVV store utfordringer. 

Tidsknapphet medført at det ikke lengre var mulig å utøve saksbehandling i henhold til  forvaltningslovens føringer og frister. 

Etter vårt syn, burde Vegdirektoratet gitt føringer for hvordan man så for seg at videre  saksbehandling skulle finne sted da man valgte å returnere hele saken til ny behandling med  begrunnelse saksbehandlingsfeil og kun 14 dager igjen til ritt start.

Side 2/9 

Det optimale ville selvfølgelig ha vært om Vegdirektoratet hadde tatt stilling til de spørsmål det  faktisk var tvist om. 

I stedet endte man med en fastlåst situasjon hvor SVV først fikk fattet et vedtak 7 dager før  ritt start etter å ha gått på akkord med tidligere føringer. 

Etter dette skapte Styrkeprøven AS nye utfordringer knyttet til hvordan vedtaket skulle leses  og hvilken betydning dette hadde med tanke på avslutning på Hellerud og arrangør sitt ønske  om å få deltagere inn til Vallhall. 

SVV måtte derfor inn med en presisering av vedtaket i eget brev til Styrkeprøven AS datert  14.06.2023 med referansenummer: 22/166193-27. I nevnte brev ble det også minnet om  kravene i "Forskrift om sykkelritt på veg §6" hvor arrangør pålegges å levere inn en navneliste  med stasjonære vakter senest klokken 10 siste virkedag før ritt start. Merk dette er et skal  krav. Det ble her også henvist til hvilken e-post som skulle brukes. 

En forutsetning for politiets involvering i et slikt arrangement er at forskrifter og regler følges. Vi sender ikke folk til å utøve vår del av vedtaket dersom ikke øvrige punkter i vedtaket blir  overholdt.  

Totalt var det 37 stasjonærvaktposter som skulle besettes i løpet av gjennomføringen. Fredag 16.06.2023 leverte ikke Styrkeprøven liste til SVV slik forskriften krever.  Navneliste ble først sendt SVV klokken 1227. Den inneholdt kun 10 navn. Med tidsvinduet for arrangementet Styrkeprøven var det en umulig oppgave å løse kravet med stasjonære vakter,  med kun 10 mann. 

Styrkeprøven AS hadde derfor allerede brutt vedtaket de hadde fått for arrangementet. 

Det ble derfor holdt et Teams møte mellom SVV, arrangør og politiet fredag 16.6.2023 kl.  1315. Styrkeprøven opplyste da at dokumentasjonen knyttet til stasjonære vakter ikke var  komplett, men at de hadde flere vakter enn det som var listet opp. 

Styrkeprøven opplyste at de prioriterte andre oppgaver og at dette var årsaken til at innsendt  liste ikke var komplett. 

SVV ga Styrkeprøven en endelig frist til å sende inn dokumentasjon satt til klokken 2100.  Komplettliste skulle sendes SVV Roar Holten og Inge Frydenlund politiet. 

Kl. 2048 mottok politiet SMS fra Styrkeprøven v/Arild Salte med følgende tekst: "Alle poster er besatt både fra Lillehammer og Trondheim. Vi skal bare få oppdatert Bikemaster  med de nye vaktene.  

Har litt utfordringer med internett, men navnene er på plass". 

Roar Holten SVV mottok aldri noen tilbakemelding fra arrangør. 

På e-post samme kveld klokken 2242, mottok politiet følgende melding: "Mangler mail til Roar og Anders. Kan dere videresende denne. 

Start fra Trondheim vil ikke være Torg, men 1 til 2 km etter Sluppen for å slippe trafikklys.  Totalt 6-7 km utenfor Trondheim torg. 

Rittet stopper tidtaking ved Olavsgaard Hotell.  

Det er rullerende vakter, og det vil kunne oppstå endringer.  

Vi har satt opp vakter i henhold til 17 km som laveste fart. Dette trolig noe lavt, men det er  det skjema er lagt opp til.

Side 3/9 

Er det spørsmål rundt vakter, så ring meg på 99006363. 

Mvh Salte". 

Grunnet krav om døgnhvile ble ikke e-posten lest før neste morgen. Rittet hadde da allerede  startet. 

Vedlegget viste 17 stasjonære vakter hvor 13 av postene var besatt med navn. Arrangement  kordinator var blant annet ført som stasjonær vakt Eidsvoll til tross for at han satt som  kontaktperson Valhall. Det som var inntegnet i Bikemaster dekket på ingen måter kravet i  vedtaket fra SVV. 

Arrangør hadde således allerede før ritt start brutt vilkåret for å gjennomføre arrangementet med tanke på krav knyttet til vakthold. I tillegg hadde de endret forutsetninger start /  målgang oppsettet på eget initiativ i overkant av 5 timer før ritt start. 

Det er til denne evaluering laget en egen illustrasjonsmappe som dokumenter manglende  vakthold oppsett knyttet til krav om stasjonære vakter. 

Flere politidistrikt har måttet innskjerpe krav om forhåndsbetaling av refunderbar politibistand  knyttet til Politiloven §25. Utfordringer med oppgjør fra Styrkeprøven etter 2022  gjennomføringen har blant annet bidratt til denne innskjerpingen. 

Absolutt siste frist for forhåndsbetaling til politiet ble satt til fredag 16.6.2023. På forespørsel bekreftet rittleder fredag 16.6.2023 at forhåndsbetaling hadde funnet sted i henhold til  kravene fra de forskjellige politidistriktene. 

I ettertid viste det seg at dette ikke var riktig. Etter purring, ble det først betalt etter ritt slutt. 

Oppsummering søknadsprosessen 

Evalueringsmøtet etter 2022 gjennomføringen har gitt liten eller ingen gevinst. I hovedsak de  samme utfordringer i 2023 som i 2022. Feil og mangler ved selve søknaden. I tillegg har Styrkeprøven AS bidratt sterkt til å gjøre årets saksbehandling ekstra utfordrende  ved å avvente med å søke helt til søknadsfristen utløp vel vitende om at det det ble søkt om  var kontroversielt ref. evalueringsmøtet 2022. 

Grunnet mangler ved søknaden og ikke minst sammenheng mellom søknad, risikoanalyse og  hva som var inntatt i Bikemaster kunne søknaden allerede ved mottak vært avvist. Eventuell ny søknad ville da ikke ha innkommet innen tidsfristen forskriften angir. Med Styrkeprøvens kontroversielle øsker ville det da i hvert fall ikke vært mulig å gi søknaden  en betryggende behandling slik forskriften krever. 

Politiet forutsetter at arrangører er etterrettelige og overholder de pålegg som blir gitt. Årets saksbehandling har avdekket tillitsbrudd som er helt uakseptable. 

Saksbehandlingen har gitt politiet økt arbeidsbelastning som en ikke kan påregne at vil bli  akseptert i framtiden.  

Gjennomføringen 

Trafikalt er det gunstigst med færrest mulig deltagere. I år var det påmeldt totalt ca. 1500  deltagere en reduksjon på ca. 500 ryttere fra 2022. Trafikintensiteten viste seg å være langt  mindre enn i 2022. Hva dette skyldes vites ikke. Til tross for lav norsk krone uteble de store  hordene med blant annet bobiler. Samlet ga dette bedre forutsetninger for gjennomføring av  rittet. 

Side 4/9 

Ideelt sett støtter vi SVV sin tanke om at traseen bør legges utenom de steder der det fra før  er sykkelforbud.  

Blant deltagerne registrerte vi en noe bedre holdning til overholdelse av trafikkreglene. Det skal her bemerkes at de såkalte "Ekspresspuljene" ble fotfulgt av politiet og at de øvrige  deltagerne ble godt fulgt opp av både synlig og usynlig politi. 

Følgebiler er igjen blitt et økende problem. 

Vaktholdet var katastrofalt dårlig.  

Det ble også avdekket svikt i logistikken til deltagerne. 

Politiet kom over 3 hendelser hvor det var ambulanse behov. Det var bare tilfeldigheter som  førte til at politimannskaper kom over disse hendelsene. Det kan derfor synes som om det  fortsatt er underrapportering av personskader knyttet til rittet.  

Deltagerne 

Som ansvarlig arrangør må man ha oversikt over hvem som stiller til start og hvor deltagerne  befinner seg. Det viste seg at arrangør hadde ingen kontroll på hvem som syklet ut fra  Trondheim. Etter at de på eget initiativ hadde valgt å flytte den elektroniske starten til  "Sluppen" og denne viste seg og ikke fungere, ble første passeringspunkt med oversikt over  startende ved Kvål.  

Utfordrende var det også at arrangør valgte å la startende som kom for sent til start, få starte  til tross for at vakter og politi var blitt underrettet om at siste start allerede hadde funnet sted. 

Deltagerne var i år generelt flinkere til å holde eget kjørefelt, overholde fartsgrenser og rødlys. Dessverre er det fortsatt unntak. Til tross for at arrangør nå hadde merket 50 sonen ved  nedkjøring til Dombås med "Senk farten, slow down" var det et lag som greide å holde en reel  hastighet på 60 km/t. 

Ved oppstart fra Lillehammer var det faktisk ganske mange som syklet på rødt ut av  Lillehammer etter at starten var gått og før de hadde passert tidtaking. Hva årsaken til dette  var vites ikke. 

I all hovedsak ble lysreguleringene knyttet til veiarbeid langs trasen overholdt. Vi registrerer at  ingen av de få som ble innmeldt til rittleder for brudd på rødlyskjøring har blitt disket. 

Politiet registrerte med selvsyn at rytter fra Trønderekspressen gikk ned for telling da laget  skulle krysse brua over Mjøsa ved Lillehammer. Ulykken medførte kragebensbrudd. Ved nedkjøring fra Tretten mot Øyer kom politiet over en rytter som allerede var under  behandling av ambulansepersonell. Sår mulig hodeskader kjørt legevakt. Moelv rytter med behov for ambulanse grunnet utmattelse. 

Det er knyttet usikkerhet til hvordan arrangør selv har håndtert selvpålagt makshastighet 15  km/t for deltagerne gjennom Moelv. I forkant av arrangementet opplyste arrangør at det ville  bli gitt tidsstraff for de som brøt denne hastighetsgrensen.  

Vi kan ikke se at arrangør har disket noen av de som har brutt reglementet slik de forespeilet  myndigheten før rittstart. Vi kan heller ikke se at noen er ilagt tidsstraff.

Side 5/9 

Ulovlig bruk av tempostyre har heller ikke fått konsekvenser slik rittreglementet tilsier. 

Politiet stusser over at rittreglementet aldri ble lagt ut på arrangør sin hjemmeside. Selv etter ritt slutt står det under "Reglement" Link til rittreglementet kommer senere. Politiet mottok først rittreglementet etter purring 14.06.2023. Reglementet var datert samme  dato. 

Traseen 

Trasen var langt bedre merket i år enn i 2022.  

Bikemaster inneholdt både feil og mangler med tanke på trase også etter ritt start.  Arrangør hadde flittig brukt selvlagede sorte 156 skilt "annen fare" med underskilt  "SYKKELRITT". Derimot var det mangelfullt med gule opplysningstavler. 

I ettertid er vi gjort kjent med at Styrkeprøven i Trøndelag ikke har sørget for å ta ned igjen  egen merking og skilting slik forskrift og vedtak krever. 

I henhold til vedtaket skulle arrangør ha stilt med lederbil foran første start fra Trondheim til  Lillehammer samt foran første start fra Lillehammer til Oslo. Bokstav K i vedtaket. Arrangør stilte aldri med ledsagerbil foran første start fra Lillehammer.  

Ved Rv 25 Hamar siste rundkjøring før nedkjøring til Vikingskipet var det betydelig oljesøl som,  medførte velt skader. Dette burde det vært raskt tatt tak i fra arrangør sin side.  

Vakthold 

Vaktholdet var på ingen måter i henhold til vedtaket. Stasjonære vakter var ikke på plass når  de skulle hvis det i det heletatt kom vakter. Mangler ble meldt inn til rittleder. Det ble raskt  avdekket at arrangør ikke hadde mannskaper til å dekke alle manglene i vaktoppsettet. Det virket som man forsøkte en form for rullering av vaktene ettersom som feil og mangler ble  meldt inn. Dette medførte at poster som ble besatt igjen ble stående ubesatt. Politiet finner det spesielt kritikkverdig at viktige punkter som skulle hindre deltagere ut på E6  helt eller delvis sto ubesatt. 

Flere av disse punktene var styrket med stasjonære vakter etter uønskede hendelser i  forbindelse med 2022 gjennomføringen med blant annet syklister inn i Øyertunnelen.  

Årets gjennomføring var et klart brudd på forskriftens §6 første ledd. "Rittarrangør skal sette  ut vakter i det antall og med plassering som framgår av vedtaket " 

Stasjonære vakter skal kunne dokumentere sin kompetanse ved å framlegge gyldig  kompetansebevis ved kontroll. Flere av vaktene som var iført stasjonær vakt uniformering,  kunne ikke framlegge slik dokumentasjon.  

I forbindelse med gjennomføringen ble det avdekket at Styrkeprøven AS hadde valgt å  plassere vakt/er uten noen form for kompetanse der det skulle ha vært stasjonær vakt. 

Årets vaktleder var i tillegg ass rittleder. Det er i seg selv helt uakseptabelt at vaktleder ikke  følger vedtaket samt benytter ukvalifiserte vakter. Enda mer problematisk blir det når  vaktleder selv velger å løse et av stasjonær vakt punktene og ikke utfører sin rolle som  stasjonær vakt i henhold til lærerplanen for stasjonære vakter både med tanke på plassering 

Side 6/9 

og tegngivning (E6 Tretten). Helt uakseptabelt blir det også når politiet påtaler forholdet og  samme person ikke velger å etterkomme pålegget om å følge lærerplanen i sin utøvelse som  stasjonær vakt. Etter vårt syn bør SVV revurdere godkjenningen som stasjonær vakt.  

Følgebiler 

Årets gjennomføring viste at følgebiler igjen er blitt et økende problem. Antall biler med  sykkelstativ som henger rundt ryttere og lag er økende. Selv om førerne benekter å ha noe  med rytterne å gjøre når de blir stanset for kontroll, røper de som oftest seg selv med tanke  på mengde, gel, styrkedrikker og havre samt ekstra hjul som ligger tilgjengelig i kjøretøyene.  Utfordringen er å knytte kjøretøyene til spesifikke ryttere. 

Følgebiler er ikke tillatt i turritt hverken i henhold til NCF sitt reglement, vedtaket for  arrangementet eller arrangør sitt eget rittreglement.  

Til tross for utfordringer, greide politiet å knytte flere av de ulovlige følgebilene til ryttere. Dette ble meldt inn til rittleder. Arrangør hadde i forkant lovet å slå hardt ned på ulovlig bruk  av følgebiler og at dette ville medføre disk. 

Etter hva politiet kan se, har alle de startende politiet meldte inn med tanke på ulovlig bruk av  følgebil, fått sluttid. 

Logistikk 

Arrangør hevdet i forbindelse med søknaden at de hadde løst utfordringen med ulovlige  følgebiler ved såkalt pålagt pose transport av deltagernes utstyr til de forhåndsbestemte  servicestasjonene. På denne måten skulle man begrense antall kjøretøy og forbikjøringer til et  minimum. Transport foretatt av arrangør sine egne uniformerte / merkede biler med tilpasset  kapasitet og sjåfører uten tilknytning til lag og deltagere. 

Politiet registrerte tidlig en sivil VW Multivan som fulgte Trønderekspressen et av de såkalte  ekspresslagene i år omtalt som lagpulje. Kjøretøyet stanset og kontrollert av politiet etter  Dombås. Bilen var fylt med pappesker med drikke gel og diverse andre artikler merket  Trønderekspressen.  

Forholdet meldt til rittleder. Rittleder bekreftet først at dette var en ulovlig følgebil siden  kjøretøyet var umerket. Uansett skulle ikke kjøretøyet ha fulgt et lag. 

Kort tid eter ble det bekreftet at fører hadde fått i oppdrag å kjøre utstyr til Trønderekspressen  siden arrangør ikke selv hadde tilstrekkelig med kjøretøy og personell. Med i bilen var det også  noen kasser til laget TXP.  

Hovedutfordring: Kjøretøy ikke merket, kun tatt med supplement med mat drikke til to lag.  Kjørte som en følgebil. Her hadde arrangør selv tydelig bidratt til å omgå sitt eget regelverk  som igjen endret hva som var forespeilet myndighetene knyttet til følgekjøretøy og transport. 

2022 var store utenlandske varebiler som kjørte følgebil til utenlandske lag og deltagere, en  stor utfordring. Misnøyen blant disse deltagerne var stor da de ble truet med å bli disket. Vi registrerte at arrangør i år hadde tilrettelagt for at mange av de utenlandske deltagerne fikk  med seg sine varebiler. Dette var løst ved at Styrkeprøven hadde tildelt dem en liten stikker til  å feste på sine kjøretøy hvor det sto arrangør. 

I motsetning til øvrige deltagere, fikk disse deltagerne tilgang til sine store bager, sekker og  kofferter i motsetning til andre deltagere som hadde begrenset tilgang til eget utstyr.

Side 7/9 

En ordning som medførte flere kjøretøy og forbikjøringer enn hva arrangør hadde forespeilet  myndighetene.  

2022 argumenterte Styrkeprøven AS for bruk av Hamar siden av Mjøsa fordi alle ryttere skulle  innom Vikingskipet. Her skulle det også tilrettelegges for at deltagere kunne legge seg nedpå å  ta hvile. Vi kunne ikke se at det var tilrettelagt for noe hvile inne i Vikingskipet i år. Poser til deltagere sto stablet i stativ på parkeringsplassen utenfor Vikingskipet. Inn og utkjøring av ryttere til parkeringsplassen skapte flere farlige uønskede situasjoner  lørdag formiddag 

Dombås var også i år oppført som matstasjon. Her var det ikke tilrettelagt med toaletter for  deltagerne. Det hele endte med at deltagere sto og urinerte i parken utstyrt med  lekeapparater for barn og med fult innsyn både fra E6 og den store p-plassen til Dombås  senter. Politifaglig grenset dette til blotting. 

Rittleder hevdet deltagere kunne bruke Circle K sine fasiliteter. Dette var ikke samsvar med  lokalt politi sine kunnskaper. Nevnte bensinstasjon sliter allerede med at de blir nedrent av  bilister som benytter p-plass Dombås senter og ønsker å bruke deres toalett fasiliteter. 

Skader og utmattelse 

Politiet har i år ikke greid å skaffe en totaloversikt over skader, uhell og ulykker. Vi registrerte  noe bedre sykkeladferd blant årets deltagere. Det blir allikevel tidvis noen hekt og velt. 

Vår største bekymring er at arrangør ikke har noe system for å luke ut ryttere som ikke lengre  er egnet til å dele veien med andre knyttet til utmattelse. Når politiet kommer over tilfelle hvor  det blir behov for å tilkalle ambulanse knyttet til utmattelse er det gått for langt (Moelv). Vi er også bekymret når vi kommer over tilfeller hvor ryttere har kjørt ut av veien uten å  huske hvorfor (Tretten -Øyer)

Oppsummering gjennomføringen 

Årets redning ble mindre trafikk enn forventet, færre deltagere og noe bedre adferd blant  deltagerne som deltok. 

Arrangør har på ingen måte tilstrekkelig kontroll. Både forskrifter og vedtak for selve rittet  brytes. Arrangør er ikke etterrettelig og gir myndighetene direkte uriktig informasjon. På eget initiativ endrer arrangør forutsetningene for gjennomføringen like før start og under  selve gjennomføringen som i seg selv er uakseptabelt. 

Vi registrerer at mye av fokuset og tilretteleggingen fortsatt er å få tilrettelagt for de såkalte  ekspresslagene. Dette begrunnes med endring av startpunkt ut av Trondheim for å slippe  rødlys, avdekket egen følgebil tilknyttet de to raskeste lagene og ikke minst arrangør sin egen  hjemmeside etter målgang hvor fokuset igjen er på vinnerlaget og ikke den vanlige turrytter. 

OPPSUMMERING 

Årsaken til at man har trafikkregler og at det kreves egne vedtak for gjennomføring av  sykkelritt, er å ivareta sikkerhet for alle trafikanter. 

Årets gjennomføring viste noe større vilje blant deltagerne til å følge trafikkreglene som er  positivt med tanke på sikkerheten.

Side 8/9 

Arrangør sin manglende evne/vilje til å gjennomføre arrangementet i henhold til forskrifter og  vedtak, er helt uakseptabel. Dette medfører at man også mister kontrollen over forutsatt  sikkerhet for gjennomføringen. 

Arrangementet er derfor etter vårt syn, ikke friskmeldt med tanke på behov for ekstra  oppfølging både fra SVV og politiet. For politiet er det blitt et berettiget spørsmål om hvor mye  tid og ressurser en kan bruke på en aktør som ikke følger regelverket. 

På vegne av politidistriktene Trøndelag, Innlandet, Øst og Oslo.  

Inge Frydenlund 

politioverbetjent spesialist 

Dokumentet er elektronisk godkjent uten signatur 

Vedlegg: 

Til denne evaluering er det laget fotoillustrasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt elendig håndverk av et AS med tradisjon for å arrangere ritt i mange år. Istedenfor å forsøke å være litt proaktive og få til en dialog og et samarbeid med offentlige instanser, så viser Styrkeprøven AS null interesse for å samarbeide med det offentlige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser denne rapporten må jeg innrømme at jeg angrer på at jeg meldte meg på. Ser det kun er 412 påmeldte fra Trondheim, krangling og usikkerhet gjør vel at flere heller velge å avvente eller ikke melde seg på.
 

 Sannsynligheten for at DSS blir gjennomført i år må være svært lav?

Endret av Kolli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rapporten er så sinnsvak slakt av arrangør. Det er helt sikkert punkter og påstander som kan tilbakevises eller som bunner i misforståelser, men listen er så ubegripelig lang at dette ikke kan kalles noe annet enn en skandale. Jeg kan ikke skjønne at Styrkeprøven skal få tillatelse til å gjennomføre T-O i år sett med bakgrunn i denne rapporten. Hva skulle argumentet for det være?

  • Like 2

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...