Gå til innhold

Styrkeprøven, ny løype og nye regler.


Anbefalte innlegg

20 minutes ago, stislask said:

@ArloDet er ikke pressens jobb å løse konflikter, men å belyse tema som har offentlig interesse. Den konflikten må nesten partene selv løse , hvis det er ønskelig. Jeg kan heller ikke se at noen fra Fri Flyt har kommet med meningsytringer i denne saken. Det er ellers ikke sånn at noen er pliktige til å svare på diskusjonsforum på nett, uansett hvor sint eller frustrert du måtte være. 

Når du kommer med kritikk av et redaktørstyrt medium må du nesten tåle å få svar fra en redaktør.  Du står selvfølgelig fritt til å sutre over at det er readktøren og ikke journalisten som svarer, hva du får ut av det får du nesten finne ut av selv. 

Jeg tar meg veldig lite nær av at de ikke svarer også, jeg er fullt klar over spillereglene på ett forum. At du kaller det sutring er jeg ikke enig i. Jeg spør direkte hvorfor han ikke svarer. 

Det går litt inflasjon i begrepet "at det er pressens jobb å belyse alle temaer av offentlig interesse". Såklart er det deres jobb. Hele saken fremstår lite balansert, og det har de full mulighet til å gjøre noe med. Informasjon som er vanskelig å ettergå blir i stor grad oppfattet som meningsytringer, og det er flere eksempler på dette her. 

Du kan jo feks ta en titt på det de skriver under faktaboksen hvorfor de skriver om Styrkeprøven. Her kommer de med en rekke generelle påstander, som ikke er spesielt for denne saken alene men som setter Styrkeprøven åpenbart i dårlig lys. Er det egentlig nødvendig? Flere av tingene de kommer med (og har kommet med i noen artikler) har man jo stilt spørsmål ved blant annet i denne tråden.

 

 

@Gruskverner

Jeg er ikke helt enig med deg der. Media kan fint sette stemningen i debatten. Det er åpenbart at denne saken engasjerer mange, og da har de ekstra stort ansvar når det gjelder å nyansere det. Hvor mange saker har de feks med tittelen av type "Slik jobber Styrkeprøven/NCF/you name it med å løse saken"? De fleste titlene er av negativ art, men så kan de lure seg inn meninger fra Styrkeprøven inne i artiklene. Jeg savner at de får fram dette i større grad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (1 time siden):

Et høyst relevant spørsmål. 
Hvem er Oslo Klassikerne?, og hvem arrangerer Tyrifjorden Rundt? som jeg meldte meg på dessverre uten å lese særlig nøye på forhånd. 
Websida til Oslo Klassikerne har en liten copyright Rye nederst. Tyrifjorden Rundts underside en liten copyright Bærum og omegn Cykleklubb. Utover det er det faktisk ingen informasjon om hvem som står bak. Ingen å kontakte og ingen opplysninger om noe som helst egentlig. Dette er jo sånn som gjør at de fleste smarte av oss ikke handler på en nettbutikk og skygger banen. Jeg er egentlig litt flau over meg selv her. 


Og over vannene svever Norsk Sykkelrittforening med denne gjengen i styret:

Styrets leder:Arild Salte 
Styremedlem:
Thor Ragnar Fagereng
Olav Sigmund Tyrhaug
Thor Harald Haraldsen
Per Christian Dæhlin

 

Kan nevne at Oslo Klassikerne har en nystartet organisasjon i Brønnøysundregisteret, med mye av de samme folka fra Rye og BOC:

https://data.brreg.no/enhetsregisteret/oppslag/enheter/932897245

Det er som kjent hovedsakelig Rye og BOC som også tatt kontroll over styret i Styrkeprøven AS, med en del av de samme folkene:

https://data.brreg.no/enhetsregisteret/oppslag/enheter/912858154

Så det er egentlig 3 organisasjoner som er varianter av Rye/BOC-organ, med de samme folkene som inntil nylig har forsøkt å lukke ørene så hardt de kan for NCF, NIF og Gjensidige sitt gjentatte krav om at de må arrangere via idretten via arrangementsavtaler med en av klubbene sine.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke litt av poenget med å arrangere som et eget AS at om det skulle gå ad dundas så dro man ikke med seg hele sykkelklubben og alle undergrener som ligger under paraplyen til en sykkelklubb ned i gjørma. Har ikke sett noe regnskap, men regner med at de fleste sykkelklubber ikke har flust med penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arlo skrev (13 timer siden):

Det går litt inflasjon i begrepet "at det er pressens jobb å belyse alle temaer av offentlig interesse". Såklart er det deres jobb. Hele saken fremstår lite balansert, og det har de full mulighet til å gjøre noe med. Informasjon som er vanskelig å ettergå blir i stor grad oppfattet som meningsytringer, og det er flere eksempler på dette her. 

Du kan jo feks ta en titt på det de skriver under faktaboksen hvorfor de skriver om Styrkeprøven. Her kommer de med en rekke generelle påstander, som ikke er spesielt for denne saken alene men som setter Styrkeprøven åpenbart i dårlig lys. Er det egentlig nødvendig? Flere av tingene de kommer med (og har kommet med i noen artikler) har man jo stilt spørsmål ved blant annet i denne tråden.

Men det er pressens jobb å belyse alle temaer av offentlig interesse. På samme måte som at en kirurg opererer eller en advokat forsvarer klienter i retten. Som journalist starter de fleste arbeidsdagene med det litt enkle spørsmålet "hva er leserne våre opptatt av i dag?" Så det må gjerne gå litt inflasjon i akkurat det begrepet. At folk er interessert i denne konflikten virker nokså åpenbart. 

Jobben til en journalist er ikke: Sørge for god dialog mellom folk som krangler, løse konflikter, dysse ned problemer, høre på folk som sier at dette må du ikke skrive om eller bare å skrive gladsaker. 

Ellers synes jeg nok du er nokså generell i dine påstander, du mener tydeligvis at Fri Flyt favoriserer den ene parten, det er godt mulig, men du trekker ikke fram noen konkrete eksempler på dette eller annet som skulle være feil i dekningen. Selv har jeg ikke det inntrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fra syklistens perspektiv, dvs deltager i Styrkeprøven og Jotunheimen Rundt (for min del i år), og da helt sikkert også for de som skal sykle rittene i "osloklassikerne" så fremstår dette veldig rotete. Jeg verken har tid eller motivasjon til å høre på podder, sette meg inn i krangelen mellom Styrkeprøven og NCF/idretten og derfor fremstår både denne tråden og linkene til Landevei artiklene lite nyttig. Jeg syntes feks Nordmarka er ett av de flotteste og beste landeveisrittene jeg bruker å sykle, og hadde fort deltatt i år også men gidder ikke å bruke energi på det nå med alt kaoset. Og tipper der er mange hundre syklister som også er der og som selvsagt rittet/rittene mister.

Men aller viktigst for min del er: Hva må jeg gjøre i forkant av Jotunheimen rundt i form av sikkerhet og få lov til å delta. Kan jeg sykle den på NCF sin forsikring eller ikke ? Dekker ikke den trening også ? Jeg kan jo sykle JR som trening hvis det ikke er NCF godkjent ritt ? Her må Styrkeprøver og Sogn CK inn på banen og gjerne komme seg inn i denne tråden. Krangling mellom aktører er lite interessant. Jeg vil ha fakta hva vi deltagere skal gjøre. Gjerne nå. 

 

Endret av Oddefa
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (31 minutter siden):

Men fra syklistens perspektiv, dvs deltager i Styrkeprøven og Jotunheimen Rundt (for min del i år), og da helt sikkert også for de som skal sykle rittene i "osloklassikerne" så fremstår dette veldig rotete. Jeg verken har tid eller motivasjon til å høre på podder, sette meg inn i krangelen mellom Styrkeprøven og NCF/idretten og derfor fremstår både denne tråden og linkene til Landevei artiklene lite nyttig. Jeg syntes feks Nordmarka er ett av de flotteste og beste landeveisrittene jeg bruker å sykle, og hadde fort deltatt i år også men gidder ikke å bruke energi på det nå med alt kaoset. Og tipper der er mange hundre syklister som også er der og som selvsagt rittet/rittene mister.

Men aller viktigst for min del er: Hva må jeg gjøre i forkant av Jotunheimen rundt i form av sikkerhet og få lov til å delta. Kan jeg sykle den på NCF sin forsikring eller ikke ? Dekker ikke den trening også ? Jeg kan jo sykle JR som trening hvis det ikke er NCF godkjent ritt ? Her må Styrkeprøver og Sogn CK inn på banen og gjerne komme seg inn i denne tråden. Krangling mellom aktører er lite interessant. Jeg vil ha fakta hva vi deltagere skal gjøre. Gjerne nå. 

 

Dette skriver de selv:

 

Skjermbilde 2024-02-15 kl. 09.16.02.png

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (2 timer siden):

(...)? Jeg kan jo sykle JR som trening hvis det ikke er NCF godkjent ritt ? Her må Styrkeprøver og Sogn CK inn på banen og gjerne komme seg inn i denne tråden. Krangling mellom aktører er lite interessant. Jeg vil ha fakta hva vi deltagere skal gjøre. Gjerne nå. 

 

Du kan ikke sykle et ritt utenfor NCF som trening. Jeg er sikker på at det ikke dekkes av lisensforsikring. Du må enten kjøpe startklar-forsikringen, eller sjekke reiseforsikringen din. 

Enig i at dette er et stort rot. Og hadde det dukket opp tidligere ville jeg ha sittet godt på gjerdet rundt Tyrifjorden enda. 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (14 timer siden):

Kan nevne at Oslo Klassikerne har en nystartet organisasjon i Brønnøysundregisteret, med mye av de samme folka fra Rye og BOC:

https://data.brreg.no/enhetsregisteret/oppslag/enheter/932897245

Det er som kjent hovedsakelig Rye og BOC som også tatt kontroll over styret i Styrkeprøven AS, med en del av de samme folkene:

https://data.brreg.no/enhetsregisteret/oppslag/enheter/912858154

Så det er egentlig 3 organisasjoner som er varianter av Rye/BOC-organ, med de samme folkene som inntil nylig har forsøkt å lukke ørene så hardt de kan for NCF, NIF og Gjensidige sitt gjentatte krav om at de må arrangere via idretten via arrangementsavtaler med en av klubbene sine.

Takk for det. 
Da er det altså en "Forening/lag/innretning" som arrangerer disse rittene også. 
Ikke et AS denne gangen. 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landevei har dekket Styrkeprøven siden bladet ble lansert i 2010. Opp gjennom årene har vi hatt en bred dekning av oppturer og nedturer for syklister og arrangører. Den siste tiden har det vært mye som belyser utfordringene Styrkeprøven nå står i. Jeg har forståelse for at noen føler det belastende, og skjønner de som mener at dette ikke sprer positivitet i miljøet. Men det handler om rolleforståelse og at vår oppgave som journalister er å få frem relevant informasjon til leserne. Når det er sagt, er det fritt frem for å være uenig i hva som er relevant og ikke.

Det som kommer frem i artiklene er basert på informasjon fra offentlige dokumenter og kilder Landevei har snakket med. Alle kan søke innsyn i disse dokumentene, om man ønsker å ettergå det. Av presseetiske hensyn kommer ikke vi til å publisere dokumentene i sin helhet.

Vi vært opptatt av å gi partene mulighet til å svare godt for seg. Det har også Styrkeprøven AS benyttet seg av. De har fått raust med plass i sakene til å kommentere. I tillegg til svarene i artiklene, har vi også presentert mer av spørsmål/svar i en utfyllende boks i bunnen av sakene.

Det her helt lov å være uenig i prioriteringer og mene hva man vil om sakene vi jobber med. Det må vi tåle. Det har ikke vært forsøk på å kneble noen fra å kommentere, slik det har blitt påstått på forumet. Det jeg skrev var for å forklare at det ikke er vår journalist som står ansvarlig for innholdet. Det er det redaktøren som er.

Det er interessant å se hvordan dette engasjerer miljøet. Jeg lar dette være mitt siste ord i denne saken her inne på forumet.

Ønsker dere en god diskusjon videre. 

————————————

David Andresen Vesteng
Redaktør
Landevei

  • Like 2
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (3 timer siden):

Men aller viktigst for min del er: Hva må jeg gjøre i forkant av Jotunheimen rundt i form av sikkerhet og få lov til å delta. Kan jeg sykle den på NCF sin forsikring eller ikke ? Dekker ikke den trening også ? Jeg kan jo sykle JR som trening hvis det ikke er NCF godkjent ritt ? Her må Styrkeprøver og Sogn CK inn på banen og gjerne komme seg inn i denne tråden. Krangling mellom aktører er lite interessant. Jeg vil ha fakta hva vi deltagere skal gjøre. Gjerne nå. 

 

Styrkeprøven sa frem til februar at du måtte kjøpe forsikring fra Startklar, nå har de etter press fra Sogn CK begynt å jobbe med å få JR inn i terminlisten til NCF via arrangøravtale med Sogn CK, og dermed vil du kunne benytte NCF-lisens i stedet for Startklar-forsikring dersom de lander dette.

NCF stiller for øvrig spørsmål til om Startklar-forsikringen i tilstrekkelig grad dekker skade på 3. part, så det kan hende at den uansett ikke er god nok og at vi er avhengige av at alle rittene kommer tilbake inn under NCF/Gjensidige.

Som noen poengterer, kan det også hende at en ev. reiseforsikring dekker deler eller alt - men da kanskje bare rittene utenfor hjemkommunen.

Så kort fortalt er det enkleste for oss ryttere om Styrkeprøven/Oslo Klassikerne tegner arrangementsavtale med en teknisk arrangørklubb fra NCF, slik at vi kan bruke lisens som før.

 

Jeg vil for øvrig anbefale å be om dokumentinnsyn på politiets evalueringsrapport av Styrkeprøven 2023, det er ganske interessant lesning.

https://einnsyn.no/saksmappe?id=http%3A%2F%2Fdata.einnsyn.no%2Fnoark4%2FSaksmappe--971032081--166193--2022&jid=http%3A%2F%2Fdata.einnsyn.no%2Fnoark4%2FJournalpost--971032081--2022--166193--36--2023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (3 timer siden):

@OddefaSjekk reiseforsikringen din. Min dekker ekstremsport i hele verden.

Sjekket nå, og jeg har også det (IF/Europeiske). Takk for tipset og ellers takk for god info Ole Chr, LarsB, Gruskverner og dere andre. Ble litt mer forutsigbart for min del . 

Er nok bare ett ritt jeg kommer til å sykle i egen kommune. Siden jeg har "komponert" løypa bør jeg komme meg gjennom uten å skade meg. Muligens famous last words he he. Men da satser jeg på Lisens + reiseforsikring holder meg sikret for 2024.

Endret av Oddefa
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos innsyn. 

I søknadent il Styrkeprøven for arrangementet i 2024 står det: 

"Deltakerne i vårt arrangement skal aldri ligge mer enn to og to i bredden, jamfør ritt- og sikkerhetsreglement utarbeidet av
Norsk Sykkelrittforening."

Jeg ble veldig nysgjerrig på hvordan Rye og andre klubber som har pleid å stille lag her håndterer dette i praksis. 

 

rye.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers ville jeg ha tenkt meg om før jeg meldte meg på dette arrangementet. Fra Styrkeprøvens egen (!) oppsummering av politiets merknader: 

 

1. «Vi minner om utfordringene ved gjennomføringen av Styrkeprøven 2023 med brudd på vedtak
(SVV), lover og forskrifter som resulterte i at SVV vurderte å anmelde arrangør til politiet.»
2. «Det ble avdekket at samme vaktleder ikke utførte sin oppgave som stasjonær vakt i henhold til
læreplanen for stasjonære vakter. Han lot seg heller ikke irettesette av politiet, da det ble påpekt at
hans utførelse av sin oppgave ikke var forsvarlig.»
3. «2023 var rittreglementet skrevet av rittleder. I henhold til artikkel 11 skulle bruk av følgebil medføre
diskvalifisering. Brudd på vegtrafikkloven for eksempel rødlyssykling, skulle medført sanksjoner noe
politiet ikke registrerte skjedde. Politiet ser det som utfordrende når ikke rittleder følger sitt eget
regelverk.»
4. «Årets arrangement er ikke på Norges Cykleforbund (NCF) sin terminliste og således uten NCF sitt
lisenskrav. NCF sin lisens dekker skade på tredje part. Riktig nok stiller ikke dagens forskrift krav til
forsikring. NCF har sitt eget turittreglement (vedtatt 8.3.2019) som Styrkeprøven AS til nå også har
vært underlagt altså et tredjepart reglement. Fordelen med dette er at flere kan bidra til at ønsket
regelverk faktisk blir fulgt og at dette ikke bare blir en myndighetsoppgave.»

2
5. «Politiet ser det som utfordrende at arrangør sin evaluering ikke gjenspeiler utfordringene politiet
opplevde ved gjennomføringen i 2023. Mangel på lik situasjonsforståelse er et alvorlig avvik.
• Arrangør hevdet selv at følgebiler ikke var noe problem. Til tross for dette avdekket politiet
bruk av ulovlige følgebiler i tillegg til at arrangør selv bidro til at utlendinger og lag i
lagkonkurransen fikk egne biler med seg utover det som var forespeilet knyttet til den såkalte
felles posetransporten.
• Ingen alvorlige skader. Politiet kom selv over tre hendelser med behov for
ambulanseassistanse. Det er begrenset hvor politiet greier å være til enhver tid når distansen
er 540 km. Vi er derfor bekymret for at det foreligger en del underrapportering knyttet til
skader. Fra tidligere år er vi kjent med at det har vært underrapportering av til dels alvorlige
personskader.»

6. «I forbindelse med årets søknad er vi bekymret for nedkjøringen fra Venabygdsfjellet med tanke på
slitene ryttere som skal ned bakker med stort fartspotensial og flere inn / utkjøringer. Politiet registrer
at arrangør hevder at det skal legges inn en tidssperre slik at deltagere ikke holder høyere fart enn 30
km/t. I 2023 registrerte vi at deltagerne ikke greide å overholde offentlig skilting 50 km/t ned til
Dombås til tross for ekstra skilting fra arrangør og det faktum at politiet avholdt kontroll på samme
sted i 2022.»
7. «For årets arrangement registrerer vi at lagkonkurransen er avviklet. Vi registrerer at det i flytskjemaet
for 2024 er forventet en sluttid på 13 timer og 41 minutter med en snitthastighet på 38 km/t. Etter vårt
skjønn, kan vi ikke se at utfordringene knyttet til hvordan de raskeste gjennomfører på er løst selv om
man har fjernet ordlyden lagkonkurranse. I en artikkel på arrangør sin egen hjemmeside datert 1. nov
2023, framkommer det at lag vil kunne få starte hver for seg. Selv om den offisielle lagkonkurransen er
avviklet, er vi bekymret for at det fortsatt vil være en uoffisiell en.»
8. «Ved riktig uniformering, burde det derfor være lett å skille på type vakt. Hvis deltagerne ikke skulle
greie å skille, kan det stilles spørsmålstegn ved om de i det heletatt burde være på veien.»
9. «Vår største bekymring er knyttet til manglende forståelse hos arrangør knyttet til hvordan en
risikoanalyse skal bidra til å sikre et arrangement. Mangel på slik forståelse framkommer tydelig i
Styrkeprøven AS egen kommentar til matrise 15.»
10. «Det sier seg selv at de som bruker lengst tid ikke vil greie å sykle sammen med de som sykler
raskere. Selv de som sykler såkalt raskere greier ikke å holde hastigheten til øvrig trafikk. Arrangør sin
egen beskrivelse er en erkjennelse av at deres arrangement er en brems for øvrig trafikk. (...) Antall
forbikjøringer av egne øker uakseptabelt med det startoppsett arrangør ønsker. Eksempelvis vil årets
søknad fra Trondheim med 23 puljer av 60 ryttere hvor man ønsker at siste pulje skal få starte først,
tilsier dette 79 200 forbikjøringer av egne deltagere.»
11. «Når det arrangeres et sykkelritt forventer politiet at arrangør har vakthold til siste rytter har passert
vaktposten. I forbindelse med årets søknad skal i følge flytskjema siste rytter passere Hjerkinn kl.
1549 mens vakthold med stasjonær vakt er kun planlagt til kl. 1403.»
12. «Tilstrekkelig hvile og riktig ernæring er med dagens kunnskap blitt viktige elementer i
trafikksikkerhetsarbeidet. SVV har selv egne kampanjer rundt disse temaene for å bedre
trafikksikkerheten. Politiet er på generelt grunnlag bekymret for trafikksikkerheten ved
gjennomføringen av rittet. Det forventes sluttider på mellom 13 og 33 timer. Vi vet at syklistene av
taktiske årsaker velger å sykle meget tett (den såkalte "rulla") med den risiko det medfører over så
lang tid og strekning på trafikkert vei. Dersom øvrige trafikanter hadde holdt samme avstand til

3
forankjørende, ville det medført førerkortbeslag. Politiets bekymring knytter seg til potensielle
alvorlige ulykker som følge av kort avstand til forankjørende på trafikkert vei.»
13. «Politiet mener at det beste for overholdelse av lysregulering langs traseen er at lysregulering er i
normal drift.»
14. «(...) samt at slutt tidtaking legges til egen lomme rett ved innkjøring Franzefossbruk. Lommen /
kontrollplassen reguleres til Styrkeprøven sitt bruk.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat på punkt 12 viser Politiet vrangvilje (tolke samme avstandsregler mellom sykler som mellom biler), men det er åpenbart at det er frustrasjon over brutte løfter som har bygget seg opp over lang tid.

Fra evalueringen jeg linket til:

Sitat

2022 opplevde politiet saksbehandlingen og gjennomføringen av sykkelrittet Styrkeprøven som svært utfordrende. Etter ønske fra arrangør og påtrykk fra Vegdirektoratet, ble det avholdt et evalueringsmøte i september 2022 i regi av Statens vegvesen (SVV) hos Vegdirektoratet.
Intensjonen med møtet var å bøte på de utfordringer man hadde hatt i 2022. Utfordringene i 2022 var i stor grad sammenfallende med utfordringene man hadde hatt i 2019 siste gjennomføring før koronaen.
Under møtet i september, ble det gitt føringer for hva arrangør kunne forvente knyttet til en eventuell 2023 søknad. Arrangør opplyste at de allerede hadde en søknad klar og at de etter en intern gjennomgang ville levere denne i løpet av få uker.

Basert på blant annet  utfordringer man hadde hatt med saksbehandling og gjennomføringer av arrangementet Styrkeprøven, utarbeidet Vegdirektoratet et dokument som skulle være til hjelp for saksbehandlerne i SVV.

Styrkeprøven AS leverte aldri en søknad som forespeilet. Arrangør søkte heller ikke veiledning før de leverte sin søknad som først ble levert 10 minutter før fristen jfr. forskrift utløp.
Den eneste kontakten vi kjenner til var avklaring om arrangement dato.

 (...)

Totalt var det 37 stasjonærvaktposter som skulle besettes i løpet av gjennomføringen.

Fredag 16.06.2023 leverte ikke Styrkeprøven liste til SVV slik forskriften krever.

Navneliste ble først sendt SVV klokken 1227. Den inneholdt kun 10 navn. Med tidsvinduet for arrangementet Styrkeprøven var det en umulig oppgave å løse kravet med stasjonære vakter, med kun 10 mann.

Styrkeprøven AS hadde derfor allerede brutt vedtaket de hadde fått for arrangementet.

Det ble derfor holdt et Teams møte mellom SVV, arrangør og politiet fredag 16.6.2023 kl. 1315. Styrkeprøven opplyste da at dokumentasjonen knyttet til stasjonære vakter ikke var komplett, men at de hadde flere vakter enn det som var listet opp.

Styrkeprøven opplyste at de prioriterte andre oppgaver og at dette var årsaken til at innsendt liste ikke var komplett.

SVV ga Styrkeprøven en endelig frist til å sende inn dokumentasjon satt til klokken 2100.

Komplettliste skulle sendes SVV Roar <snipp> og Inge <snipp> politiet.

Kl. 2048 mottok politiet SMS fra Styrkeprøven v/Arild Salte med følgende tekst:

"Alle poster er besatt både fra Lillehammer og Trondheim. Vi skal bare få oppdatert Bikemaster med de nye vaktene.

Har litt utfordringer med internett, men navnene er på plass".

Roar <snipp> SVV mottok aldri noen tilbakemelding fra arrangør.

På e-post samme kveld klokken 2242, mottok politiet følgende melding:

"Mangler mail til Roar og Anders. Kan dere videresende denne.

Start fra Trondheim vil ikke være Torg, men 1 til 2 km etter Sluppen for å slippe trafikklys.

Totalt 6-7 km utenfor Trondheim torg.

Rittet stopper tidtaking ved Olavsgaard Hotell.

Det er rullerende vakter, og det vil kunne oppstå endringer.

Vi har satt opp vakter i henhold til 17 km som laveste fart. Dette trolig noe lavt, men det erd et skjema er lagt opp til.

 Er det spørsmål rundt vakter, så ring meg på <snipp>.

Mvh Salte".

Grunnet krav om døgnhvile ble ikke e-posten lest før neste morgen. Rittet hadde da allerede startet.

Vedlegget viste 17 stasjonære vakter hvor 13 av postene var besatt med navn. Arrangement kordinator var blant annet ført som stasjonær vakt Eidsvoll til tross for at han satt som kontaktperson Valhall. Det som var inntegnet i Bikemaster dekket på ingen måter kravet i vedtaket fra SVV.

Arrangør hadde således allerede før ritt start brutt vilkåret for å gjennomføre arrangementet

med tanke på krav knyttet til vakthold. I tillegg hadde de endret forutsetninger start / målgang oppsettet på eget initiativ i overkant av 5 timer før ritt start.

Det er til denne evaluering laget en egen illustrasjonsmappe som dokumenter manglende vakthold oppsett knyttet til krav om stasjonære vakter.

Det er greit at det er ulike meninger, men det står i hvert fall rimelig klart for meg at Styrkeprøven AS ikke er i en posisjon hvor de kan sørge for en ryddig og tidig planlegging av rittene sine iht. SVV og Politiets krav og forventninger. Profesjonalisering og strømlinjeforming skulle liksom være poenget med hele organisasjonen i første omgang.

Endret av Gruskverner
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (42 minutter siden):

Akkurat på punkt 12 viser Politiet vrangvilje (tolke samme avstandsregler mellom sykler som mellom biler), men det er åpenbart at det er frustrasjon over brutte løfter som har bygget seg opp over lang tid.

Leser en forskriften virker det mer juridisk enn vrangvilje. De argumenterer relevant. Sjeldent jeg leser byråkrater skrive såpass negativt. Det skal egentlig godt gjøres.

Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)

§ 2.Anvendelsesområde, fravikelse av vegtrafikkbestemmelser m.v.

1. Trafikkreglene gjelder for all trafikk på veg.

§ 5.Kjøretøys plass på vegen

3. Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men en liten realitetssjekk bekrefter jo at ingen syklister i gruppe på vei noensinne holder så god avstand at en bil kan legge seg mellom og at man deretter kan telle til 1003 både foran og bak. Så da kan de like godt bare nekte alt av ritt og gruppesykling, og kun tillate individuell tempostart i ritt og trening alene ellers.

§3 sier jo også at enhver skal ferdes slik at andre ikke blir unødvendig hindret, men det er jo per def ikke kompatibelt med å sykle i 20-40 km/t på en vei med 80 km/t fartsgrense. Så da må de nesten tolke vegtrafikkloven som en blanko-fullmakt til å bøtelegge/bortvise alle syklister. Det skjer jo for øvrig fra tid til annen at pensjonister som kjører sakte og lager kø blir bøtelagt for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke enkeltpunktene i politiets gjennomgang som er graverende. Hver for seg er de enkelte problemene ikke så alarmerende, med et mulig unntak av manglende rapportering av alvorlige skader. Men totalt så virker dette alvorlig, ut fra hvordan politiet beskriver det.

Jeg vet ikke hvordan Styrkeprøven svarer på dette og det kan være at politiet også er unødvendig steile. Ut fra postlistene ser man at Styrkeprøven har invitert politiet til dialogmøte, noe politiet blankt har avslått. 

Men ut fra politiets beskrivelse får man inntrykk av at arrangørene har et lemfeldig fohrold til sikkerhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger inn hele uttalelsen fra politiet her: 
@David Andresen Vesteng skriver at Fri Flyt ikke legger ut dokumentene i sin helhet av presseetiske hensyn. Slik jeg ser det er alle omtalte i dokumentet offentlige personer med profesjonell eller organisasjonsbakgrunn som ikke tilsier at de har krav på anonymitet). 

 

Statens vegvesen
Transport og samfunn

OSLO POLICE DISTRICT

Deres referanse: Vår referanse:
23/279433-2

Sted, Dato
Oslo, 10.01.2024

Side 2/8
Saksbehandling av søknad om sykkelritt er ikke bare en papirøvelse, men man må ha tillitt til
at arrangør faktisk forholder seg til gjeldende regelverk og de faktiske premisser som er lagt til
grunn både i søknad og vedtak.
• 2023 var ikke vaktholdet på plass. Arrangør hadde ikke meldt inn vakthold innen
fristen fredagen jfr. forskriften §6, men fikk utsatt fristen i det det ble lovet at de hadde
alt på plass. Samme kveld bekreftet vaktleder at alle poster var besatt og at
Bikemaster skulle oppdateres. Informasjon viste seg og ikke være riktig, men fordi
starten allerede var gått, var det ikke mulig å stanse rittet. Hendelsen var et grovt
tillitsbrudd sett fra politiets side.
• Det ble avdekket at samme vaktleder ikke utførte sin oppgave som stasjonær vakt i
henhold til lærerplanen for stasjonære vakter. Han lot seg heller ikke irettesette av
politiet, da det ble påpekt at hans utførelse av sin oppgave ikke var forsvarlig.
I risikoanalysen for 2024 er godt vakthold gjentatt flere ganger som tiltak knyttet til
oppramsede problemstillinger. Politiet registrerer at arrangør i 2024 har valgt samme
vaktleder som i 2023.
Politiet forutsetter at arrangør selv bidrar til overholdelse av innmeldt rittreglement og
sanksjonerer i henhold til det som har vært forespeilet myndighetene.
I 2023 meldte politiet fra til rittleder om ulovlig bruk av følgebiler, sykling på rødt lys, bruk av
tempostyre m.m uten at vi kunne se at dette hadde fått konsekvenser for deltagerne da vi
skrev vår evaluering 3.7.2023.
2023 var rittreglementet skrevet av rittleder. I henhold til artikkel 11 skulle bruk av følgebil
medføre diskvalifisering. Brudd på vegtrafikkloven for eksempel rødlyssykling, skulle medført
sanksjoner noe politiet ikke registrerte skjedde. Politiet ser det som utfordrende når ikke
rittleder følger sitt eget regelverk.
Vi registrerer at arrangør for 2024 har valgt samme rittleder som i 2023.
Årets arrangement er ikke på Norges Cykleforbund (NCF) sin terminliste og således uten NCF
sitt lisenskrav. NCF sin lisens dekker skade på tredje part. Riktig nok stiller ikke dagens
forskrift krav til forsikring. NCF har sitt eget turittreglement (vedtatt 8.3.2019) som
Styrkeprøven AS til nå også har vært underlagt altså et tredjepart reglement.
Fordelen med dette er at flere kan bidra til at ønsket regelverk faktisk blir fulgt og at dette ikke
bare blir en myndighetsoppgave.
Styrkeprøven AS viser til Norsk Sykkelrittforening og nettsiden www.sykkelrittforeningen.no
når det gjelder sikkerhet for årets arrangement. Det kan se ut som om flere personer tilknyttet
ledelsen i sykkelrittforeningen også er ansvarlige for søknaden og gjennomføringen av
Styrkeprøven 2024. Leder i foreningen er oppgitt som vaktleder i søknaden. Samme personer
som ikke overholdt sitt eget reglement i 2023.
Politiet ser det som utfordrende at arrangør sin evaluering ikke gjenspeiler utfordringene
politiet opplevde ved gjennomføringen i 2023.
Mangel på lik situasjonsforståelse er et alvorlig avvik.
• Arrangør hevdet selv at følgebiler ikke var noe problem. Til tross for dette avdekket
politiet bruk av ulovlige følgebiler i tillegg til at arrangør selv bidro til at utlendinger og
lag i lagkonkurransen fikk egne biler med seg utover det som var forespeilet knyttet til
den såkalte felles posetransporten.

Side 3/8

• Ingen alvorlige skader. Politiet kom selv over tre hendelser med behov for
ambulanseassistanse. Det er begrenset hvor politiet greier å være til enhver tid når
distansen er 540 km. Vi er derfor bekymret for at det foreligger en del
underrapportering knyttet til skader. Fra tidligere år er vi kjent med at det har vært
underrapportering av til dels alvorlige personskader.
I forbindelse med årets søknad er vi bekymret for nedkjøringen fra Venabygdsfjellet med tanke
på slitene ryttere som skal ned bakker med stort fartspotensial og flere inn / utkjøringer.
Politiet registrer at arrangør hevder at det skal legges inn en tidssperre slik at deltagere ikke
holder høyere fart enn 30 km/t. I 2023 registrerte vi at deltagerne ikke greide å overholde
offentlig skilting 50 km/t ned til Dombås til tross for ekstra skilting fra arrangør og det faktum
at politiet avholdt kontroll på samme sted i 2022.

Under evalueringsmøtet hos SVV knyttet til 2023 gjennomføringen var lagkonkurransen nok en
gang et tema. Representant fra arrangør hevdet da at hastigheten til lag ikke kunne
sammenlignes med hastighet holdt i aktive ritt som Arctic Race. Det ble forfektet at det på
strekningen Trondheim - Oslo gikk mye saktere.
En slik påstand avdekker kunnskapsbrist hos arrangør når det er gjennomsnittsfart som
sammenlignes. For 2023 var forventet snitthastighet satt til 39 km/t som tilsa en sluttid på 14
timer og 5 min for de beste.
For årets arrangement registrerer vi at lagkonkurransen er avviklet.
Vi registrerer at det i flytskjemaet for 2024 er forventet en sluttid på 13 timer og 41 minutter
med en snitthastighet på 38 km/t. Etter vårt skjønn, kan vi ikke se at utfordringene knyttet til
hvordan de raskeste gjennomfører på er løst selv om man har fjernet ordlyden
lagkonkurranse. I en artikkel på arrangør sin egen hjemmeside datert 1. nov 2023,
framkommer det at lag vil kunne få starte hver for seg. Selv om den offisielle lagkonkurransen
er avviklet, er vi bekymret for at det fortsatt vil være en uoffisiell en.
Politiet registrerer at arrangør er bekymret for at deltagere ikke skal kunne skille mellom
løypevakter og stasjonære vakter. I den forbindelse ønsker vi å minne om "Forskrift om
endring i forskrift om sykkelritt på veg " som kom i 2019. §1 tredje ledd stiller her strenge
krav til antrekk. I tillegg skal jakke være merket med teksten "SYKKELRITT" på rygg og front i
reflekterende materiale etter samme krav som gjelder for arbeidsvarsling.
Det er ikke lengre noen unntak fra dette kravet slik det var under korona perioden.
Ved riktig uniformering, burde det derfor være lett å skille på type vakt. Hvis deltagerne ikke
skulle greie å skille, kan det stilles spørsmålstegn ved om de i det heletatt burde være på
veien.
Vår største bekymring er knyttet til manglende forståelse hos arrangør knyttet til hvordan en
risikoanalyse skal bidra til å sikre et arrangement. Mangel på slik forståelse framkommer
tydelig i Styrkeprøven AS egen kommentar til matrise 15.

Side 4/8
Her viser arrangør til et punkt med høy risiko. Det vises til "katastrofal skade" dersom de som
bruker lengst tid ikke sykler sammen med øvrige deltagere. Arrangør viser her også til
utfordringer med å ha syklister der man normalt ikke forventer å ha syklister.
Det sier seg selv at de som bruker lengst tid ikke vil greie å sykle sammen med de som sykler
raskere. Selv de som sykler såkalt raskere greier ikke å holde hastigheten til øvrig trafikk.
Arrangør sin egen beskrivelse er en erkjennelse av at deres arrangement er en brems for øvrig
trafikk.
Hvis man ikke har startrekkefølge etter forventet sluttid der de raskeste starter først, er det
ikke bare en utfordring med forbikjøring av egne, men også annen trafikk som kommer i
mellom. Øvrig trafikk ønsker også å kjøre forbi syklister som sykler sakte. Særlig for annen
trafikk som har ventet på mulighet til å kjøre forbi, er det ikke like lett å få med seg syklister
som kommer bakfra ikke minst med tanke på det faktum at syklister har lov til å kjøre forbi
både på venstre og høyre side. Antall forbikjøringer av egne øker uakseptabelt med det
startoppsett arrangør ønsker. Eksempelvis vil årets søknad fra Trondheim med 23 puljer av 60
ryttere hvor man ønsker at siste pulje skal få starte først, tilsier dette 79 200 forbikjøringer av
egne deltagere.
Det er med god grunn at politiet fraråder et slikt startoppsett. Arrangør kan ikke i sin
risikoanalyse fraskrive seg ansvar. Arrangør må derimot gjøre nødvendige tiltak.
Ut i fra arrangør sin egen beskrivelse, er det da helt klart ikke forsvarlig å la denne gruppen få
lov til å starte.
Når det arrangeres et sykkelritt forventer politiet at arrangør har vakthold til siste rytter har
passert vaktposten. I forbindelse med årets søknad skal i følge flytskjema siste rytter passere
Hjerkinn kl. 1549 mens vakthold med stasjonær vakt er kun planlagt til kl. 1403.

Side 5/8
Tilsvarende for Ringebu der siste rytter skal passere kl.2310, mens vaktholdet ser ut til å
opphøre kl. 2044.

Gjelleråsen vakthold fram til søndag kl. 1028 mens siste rytter er forventet å passere kl. 1412.

Vaktholdet for Lillehammer -Oslo er lagt inn som eget ritt i Bikemaster for 2024.
Ved Gjelleråsen er det lagt inn at det skal være stasjonære vakter mellom 0420 og 1012.
I nevnte tidsrom passerer ingen deltagere. Første deltager fra Lillehammer har ikke en gang
startet.

Dette er eksempler på manglende kvalitetsikring av søknaden fra arrangørs side.
Mangel på kvalitetssikring av Styrkeprøven AS sine søknader ble påpekt av politiet både i 2022
og 2023.
(Alle data hentet fra Bikemaster 2.1.2023 etter søknad mottatt).
Vi registrerer at arrangør ønsker å starte merking av trase allerede tirsdagen før start. Politiet
anbefaler at merking og annen indikasjon på rittet, må settes opp rett i forkant og tas ned
med en gang rittet er avsluttet med unntak av infotavler. Dette for å styrke sikkerheten for
deltagerne når rittet faktisk pågår.
Når det gjelder infotavler er vi av den klare oppfatning at det kun tillates bruk av
"Opplysningstavle" skilt 560 innatt i Håndbok N300 del 3.
Tilstrekkelig hvile og riktig ernæring er med dagens kunnskap blitt viktige elementer i
trafikksikkerhetsarbeidet. SVV har selv egne kampanjer rundt disse temaene for å bedre
trafikksikkerheten. Politiet er på generelt grunnlag bekymret for trafikksikkerheten ved
gjennomføringen av rittet. Det forventes sluttider på mellom 13 og 33 timer. Vi vet at
syklistene av taktiske årsaker velger å sykle meget tett (den såkalte "rulla") med den risiko
det medfører over så lang tid og strekning på trafikkert vei. Dersom øvrige trafikanter hadde
holdt samme avstand til forankjørende, ville det medført førerkortbeslag. Politiets bekymring
knytter seg til potensielle alvorlige ulykker som følge av kort avstand til forankjørende på
trafikkert vei.

Side 6/8
Selv om det hevdes at man har trent på denne måten å sykle på, endrer dette ikke det faktum
at man ikke kan trene seg bort fra de fysiske lover.
Senest i 2023 medførte dette en ulykke som krevde ambulansebistand da en deltager fra
sykkellaget Trønderekspressen gikk i bakken da laget syklet på den såkalte "rulla".
Ved tidligere år var start fra Lillehammer til Oslo mellom 0500 og 0600 om morgenen som
medførte at hovedtyngden av deltageren hadde kommet seg i mål før lørdagstrafikk tiltok
utover ettermiddagen.
Vi registrerer at arrangør i de senere har ønsket å skyve på denne starten til senere på dagen.
I begynnelsen var det start fra klokken 0500, deretter er starten flere ganger forskjøvet, og i
2023 gikk starten kl.0900.
I år ønsker arrangøren start klokken 1100. Politiet synes dette er uheldig. Senere start øker
faren for sammenblanding av deltagere fra de øvrige konkurransene.
Utfordringen med flere sykkelritt i arrangementet er slik politiet ser det, i hovedsak knyttet til
forbikjøringer og trafikkavvikling og tidsvinduet for hele arrangementet.
Sett i lys av ovenstående, anbefaler ikke politiet arrangementet innvilget som omsøkt.
Politiet plikter i henhold til forskriften å uttale oss om omsøkt vakthold.
De avdekkede manglende ved gjennomføringen av sykkelrittet i 2023 tilsier tett oppfølging fra
politiet.
Politiet mener at det beste for overholdelse av lysregulering langs traseen er at lysregulering
er i normal drift.
Vi deler også SVV sin tanke om at utgangspunktet bør være at traseen til arrangementet bør
legges til strekninger det er lov til å sykle.
Når det gjelder vår vurdering av vakthold, har vi lagt til grunn arrangør sin inntegnede trase i
Bikemaster. Avhengig av hva som eventuelt tillates av SVV, kan det oppstå behov for
endringer.
Politiet er avhengig av at det innen rimelig tid er fattet et endelig vedtak knyttet til søknaden.
Dersom endelig avklaring ikke foreligger innen 15. mai 2024 kan ikke politiet garantere
eventuelle behov for bistand.
Politidistriktene har kommet fram til at behovet for politi mc overvåkning vil være som i 2023:
2 mc fra Trondheim, 6 mc til å dekke trase i Innlandet politidistrikt, 4 mc Innlandet med
spesialfokus start Lillehammer.
Trøndelag politidistrikt.
1 politipatrulje til å overvåke start. (2 tjenestemenn)
1 politipatrulje til å overvåke strekning Oppdal -Hjerkinn. (2 tjenestemenn)

Side 7/8

Vakthold forøvrig forutsatt at alle lyskryss er i normal drift:
• Holtmannsvei /Valøyvegen. Løypevakt byttes med stasjonær vakt.
• 2 rundkjøringer Klett. Stasjonære vakter, men det skal være 2 stasjonære vakter i
hver rundkjøring. (totalt 4 stasjonære vakter)
• Melhus sentrum hindre utkjøring på E6. Stasjonær vakt etter Hoffstadvegen.
• Utkjøring E6 etter Bennavegen. Stasjonær vakt.
• Avkjøring E6 v/ Fossvegen. Stasjonær vakt.
• Løypevakt etter Størens Bageri AS byttes ut med stasjonær vakt.
• E6 v/ Soknedalsveien løypevakt byttes ut med stasjonær vakt.

Innlandet politidistrikt
Trafikalt ser politidistriktet bruk av Folldal / Venabygd løsningen som en bedre løsning, men er
bekymret knyttet til nedfart til Ringebu. Her er det bratt med hårnålsvinger. Været over fjellet
kan være utfordrende. Nedkjøling kan fort bli en utfordring med tanke på reaksjonsevne og
nedsatt førlighet hos rytterne.
Foreslått ordning med tidtaking er etter politiets syn, ikke godt nok til opprettholdelse av
arrangør sin egen satte maks hastighetsgrense 30 km/t.
Det er også viktig at nødvendig infrastruktur som toaletter er på plass slik at man unngår
samme situasjon som på Dombås i 2023 omtalt som felles blotting.
• Politivakt krysset E6 / FV 27 Hjerkinn. Erstattes med stasjonær vakt om politivakten på
stedet, ikke lengre ser behov for sin tilstedeværelse.
• FV 27 Nedkjøring Venabygd kryss Kjønnåsvegen stasjonær vakt.
• Politi utkjøring E6 v/ Ringebu. Erstattes med stasjonær vakt om politivakten på stedet,
ikke lengre ser behov for sin tilstedeværelse.
• Tretten avkjøring E6. Løypevakt byttes ut med stasjonær vakt.
• Hafjell kryss Kongsvegen / Hundervegen stasjonær vakt.
• Bru over Gausa Steinkisa 2 stasjonære vakter til vekselkjøring.
• Stasjonær vakt FV 330 Eriksrudvegen.
• Stasjonær vakt utkjøring til RV4 Eriksrudvegen / Lillehammervegen.
• Gjøvik rundkjøringene CC og Circle K Mjøsstranda. 2 polititjenestemenn til å følge opp
begge rundkjøringene etter behov. Erstattes med stasjonære vakter om politivaktene
på stedet, ikke lengre ser behov for sin tilstedeværelse.
• Rundkjøring Gjøvik sentrum FV 33 v/ Esso stasjonær vakt.
• Rundkjøring Gjøvik sentrum FV 33 /Strandgata stasjonær vakt.

Øst politidistrikt
1 patrulje til ambulerende vakthold. (1 tjenestemann)
• Stasjonær vakt Holstangen / Eidsvollvegen.
• FV 454 Mogreina stasjonær vakt hindre utkjøring på E6.
• FV 454 Jessheim syd stasjonær vakt hindre utkjøring på E6.
• Rundkjøring Trondheimsveien / RV 120 stasjonær vakt.
• Slattum Kirkeveien / FV 401 stasjonær vakt.
• Gjelleråsen. Stasjonær vakt i begge rundkjøringer.

Side 8/8

Oslo politidistrikt
Arrangementet er ikke sammenlignbart med Nordmarka Rundt som går tidlig en søndag
formiddag med kort tidsvindu. Det forutsettes derfor at lyskryss er i normal drift samt at slutt
tidtaking legges til egen lomme rett ved innkjøring Franzefossbruk.
Lommen / kontrollplassen reguleres til Styrkeprøven sitt bruk.
• Stasjonær vakt RV 4 v/ innkjøring Franzefoss bruk. Leder ryttere innom sluttpunkt tid.
• Enden av lomme kontrollplass Franzefoss stasjonær vakt som leder deltakere ut i
kollektivfeltet Rv4 avhengig av om SVV tillater videre bruk av RV 4 eller pålegger bruk
av gang sykkelveg.
• Stasjonær vakt på strekningen Bånkall – Fossumveien dersom en velger pålegg om
bruk av gang/sykkelveg siste strekning inn mot Grorud Rv 4 hvor det kun er et
kjørefelt.
• Avkjøring Rv 4 Grorud stasjonær vakt.
På vegne av politidistriktene Trøndelag, Innlandet, Øst og Oslo.

Inge Frydenlund
politioverbetjent spesialist
Dokumentet er elektronisk godkjent uten signatur

Kopi: Styrkeprøven AS

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (12 timer siden):

Så da kan de like godt bare nekte alt av ritt og gruppesykling, og kun tillate individuell tempostart i ritt og trening alene ellers.

§3 sier jo også at enhver skal ferdes slik at andre ikke blir unødvendig hindret, men det er jo per def ikke kompatibelt med å sykle i 20-40 km/t på en vei med 80 km/t fartsgrense. Så da må de nesten tolke vegtrafikkloven som en blanko-fullmakt til å bøtelegge/bortvise alle syklister. 

Som jeg har nevnt tidligere i tråden så må man spørre seg selv hvor NCF har vært når de nye reglene ble utarbeidet og banket igjennom.

Snakk om å sove i timen(!) 

Å få gjort noe med dette i ettertid ser man blir veldig vanskelig. 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår hva dere mener, men hvordan skulle dette vært anderledes i forskriftene eller juridisk? Forskriften(e) er ganske grunnleggende, og det finnes ikke spesiell gyldige argumenter mot nevnte punkter bare fordi det er et sykkelritt.

Det som skjer i praksis når forskrifter gjerne sier noe som i virkeligheten er tilnærmet umulig, er kanskje at de involverte er inneforstått med problemstillingen og ser mellom fingrene så lenge gitte krav imøtekommes på en god måte. Når krav eller tilliten som gis brytes, går byråkraten til forskriften og ser ikke lengre mellom fingrene.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hatt en finger med i spillet for søknader i forbindelse med bedriftsritt i Trondheim har jeg opplevd at politiet kan være ganske strenge på vaktholdet. Derfor har jeg tenkt at rapporten fra dem kanskje kunne være litt overdrevet. Men når jeg leser blant annet kravet til vakthold for i år er jeg overrasket over at det ikke er strengere. Eksempelvis ved utkjøring på E6 etter Bennaveien (Kvål) hvor syklister må krysse et kjørefelt er det ikke spesifisert to stasjonære vakter. Her var det for et år siden en dødsulykke med bil som ble påkjørt av lastebil. Mulig politi har planer om å stå her selv?

Kunne ramset opp flere plasser vi ville ha satt inn vakter hvis det har vært bedriftsritt, så hvis det er slik at disse kravene ikke ble fulgt opp skjønner jeg at SVV og politi er skuffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrkeprøvens svar til politiet: 

 

Statens vegvesen
Transport og samfunn
Postboks 1010 Nordre Ål
2605 Lillehammer
Deres referanse: 23/194993
Dato: 1. februar 2024
Søknad om Styrkeprøven 2024 – tilbakemelding på politiets
tilbakemelding om sykkelrittet

Vi viser til vår søknad om tillatelse til å gjennomføre turrittet Styrkeprøven 2024 sendt til Statens
vegvesen (SVV) 21. desember 2023. Vi mottok 10. januar 2024 fra Oslo politidistrikt kopi av politiets
tilbakemelding på søknad om gjennomføring av sykkelrittet Styrkeprøven juni 2024.
Tilbakemeldingen fra politiet var av en slik karakter at vi anså det som helt nødvendig å komme med en

rekke kommentarer på innholdet. Vi forsøkte derfor å få til et dialogmøte med Oslo politidistrikt, jf. e-
post sendt 16. januar med oppfølging fra oss 19. januar. Vi mottar svar fra Politidirektoratet 22. januar

(datert 19. januar) med deres referanse 24/14943-1, hvor det blant annet kommer frem at Oslo
politidistrikt og Politidirektoratet hadde gjennomført et møte om prosessen 17. januar. Det går også klart
frem at politiet anser det som eneste riktige at uttalelser fra politiet skal kun innhentes av
vegmyndigheten og ingen andre. Dermed avslo politiet muligheten for et dialogmøte mellom Oslo
politidistrikt og Styrkeprøven AS. Dette bekreftet også Oslo politidistrikt i e-post datert 23. januar til
Styrkeprøven AS.
Dermed må Styrkeprøven AS sende sine kommentarer til politiets tilbakemelding til Statens vegvesen
(SVV), siden SVV er den vegmyndigheten som politiet vil forholde seg til.
Vi er av den oppfatning at våre kommentarer er helt nødvendige for at SVV skal kunne saksbehandle vår
søknad videre. Nedenfor følger våre kommentarer til direkte sitater hentet fra politiets tilbakemelding
sendt til SVV.
1. Sitat fra politiets tilbakemelding: «Vi minner om utfordringene ved gjennomføringen av Styrkeprøven
2023 med brudd på vedtak (SVV), lover og forskrifter som resulterte i at SVV vurderte å anmelde
arrangør til politiet.»
Kommentar fra Styrkeprøven AS: Det ble faktisk ikke levert noen anmeldelse fra SVV. Etter vår mening
ville nok en slik anmeldelse høyst sannsynlig ha blitt henlagt. Flere av disse forholdene ble diskutert på
evalueringsmøtet mellom SVV, politiet og Styrkeprøven AS. Under møtet kom det frem at Styrkeprøven
AS hadde sendt inn vaktliste, dog noe for sent, men det var også varslet at vaktlisten ville komme senere.
Det var ikke slik som SVV hevdet at startstedet var endret, men kun at sted for hvor tiden startet ble
flyttet ut av sentrum til Heimdal. Styrkeprøven AS mener også at vi hadde god kontroll på hvem som

2
startet og som dermed deltok i rittet. I vår opplevelse av evalueringsmøtet ble det derfor enighet om at
disse forholdene likevel ikke ville medføre noen anmeldelse og at partene derfor ville legge dette bak oss
og se fremover mot 2024. Nå er det helt tydelig at politiet likevel ikke vil anse disse forholdene som
avsluttet.
2. Sitat fra politiets tilbakemelding: «Det ble avdekket at samme vaktleder ikke utførte sin oppgave som
stasjonær vakt i henhold til læreplanen for stasjonære vakter. Han lot seg heller ikke irettesette av
politiet, da det ble påpekt at hans utførelse av sin oppgave ikke var forsvarlig.»
Kommentar fra Styrkeprøven AS: Dette handler om at politiet ville flytte vaktposten til et annet sted. På
det stedet som politioverbetjent spesialist Inge Frydenlund mente at vaktposten burde stå, mente vår
vaktleder – og det var han krystallklar overfor politiet på – var et meget farlig sted å stå som vaktpost.
Dette medførte en debatt hvor vår vaktleder opplevde politiet som svært opphisset og samtidig mistet
kontroll på sitt eget sinne.
3. Sitat fra politiets tilbakemelding: «2023 var rittreglementet skrevet av rittleder. I henhold til artikkel
11 skulle bruk av følgebil medføre diskvalifisering. Brudd på vegtrafikkloven for eksempel
rødlyssykling, skulle medført sanksjoner noe politiet ikke registrerte skjedde. Politiet ser det som
utfordrende når ikke rittleder følger sitt eget regelverk.»
Kommentar fra Styrkeprøven AS: Rittreglementet i 2023 var ikke skrevet av rittleder. Dette er helt feil av
politiet å påstå.
Rittreglementet i 2023 fulgte Norges Cykleforbunds (NCF) reglement for turritt landevei vedtatt av
Forbundsstyret 8. mars 2019. Her står det i § 6 at arrangøren kan diskvalifisere deltakere, men at dersom
det foretas diskvalifikasjoner skal rytteren umiddelbart orienteres om forholdet og det skal innen 5 dager
sendes rapport til NCF.
Rittreglementet fra NCF tilsier altså at diskvalifisering må skje på stedet siden det er eneste mulighet for
å gi rytteren umiddelbar orientering. I praksis vil det si at rittleder, vaktleder eller annen
myndighetsperson fra arrangør må være til stede der og da når reglementsbruddet inntreffer. Det er kun
disse personene som eventuelt kan gi en straffereaksjon ved reglementsbrudd i vårt arrangement.
Siden evalueringen fra politiet er datert 3. juli 2023 er det i henhold til det eksisterende rittreglementet
helt umulig for arrangøren å diskvalifisere deltakere basert på en slik rapport.
Derfor velger Styrkeprøven AS i 2024 å bruke ritt- og sikkerhetsreglementet til Norges Sykkelrittforening
(NSF). I dette reglementet til NSF står det i punkt 11 om straffereaksjoner ved reglementsbrudd:
«Ryttere som opptrer uaktsomt, usportslig, bryter rittreglementet, vegtrafikkloven eller dette
reglementet kan straffes av arrangøren ved at det gis en tidsstraff eller ved at rytteren diskvalifiseres.
Eventuelt kan rytteren nektes å starte/ fortsette videre i det angjeldende ritt og/eller andre ritt som
arrangeres under dette reglementet.
Hvis det foretas en straffereaksjon, skal rytteren så raskt som mulig orienteres om dette og grunnen til
straffen og konsekvensene dette medfører.
Dette gir rytteren en mulighet til å protestere og sikrer en åpen og rettferdig prosess. Rytteren kan også
forstå og lære av feilene som ble gjort. Ved å håndheve reglene strengt og konsekvenser for brudd på

3

dem, opprettholder arrangøren også respekt og tillit blant deltakerne og sikrer en rettferdig
konkurranse.»
4. Sitat fra politiets tilbakemelding: «Årets arrangement er ikke på Norges Cykleforbund (NCF) sin
terminliste og således uten NCF sitt lisenskrav. NCF sin lisens dekker skade på tredje part. Riktig nok
stiller ikke dagens forskrift krav til forsikring. NCF har sitt eget turittreglement (vedtatt 8.3.2019) som
Styrkeprøven AS til nå også har vært underlagt altså et tredjepart reglement. Fordelen med dette er
at flere kan bidra til at ønsket regelverk faktisk blir fulgt og at dette ikke bare blir en
myndighetsoppgave.»
Kommentar fra Styrkeprøven AS: I forbindelse med at vi høsten 2023 byttet firma for påmeldinger og
tidtaking i alle våre arrangement, så dukket det opp en problemstilling vi ikke har vært klar over. I NCFs
reglement for turritt § 1 står det (utdrag):
• Turritt er et av Norges Cykleforbunds (gjennom regioner og klubber) tilbud til alle
sykkelinteresserte, og har som formål å være til inspirasjon for mosjon og trening.
• Arrangøren av turritt skal være tilsluttet NCF.
Som aksjeselskap er ikke Styrkeprøven AS en del av selve idrettsorganisasjonen. Det er det bare
organisasjonsledd, som klubber, regioner og forbund som er en del av rittreglementet til NCF.
Forsikringer/engangslisenser gjelder kun for aktiviteter i regi av NCF. Styrkeprøven AS har ikke en NIF
§14-2 (4) avtale på plass. Det eksisterer heller ikke noen rask løsning for å få dette på plass. En slik avtale
i henhold til NIF §14-2 (4), ville ha gitt Styrkeprøven AS tilknytning til idretten. Uten slik avtale innfrir vi
ikke kravene til å stå på terminlisten (eller bruke NCF reglementet). Det betyr at arrangørforsikring samt
alle lisenser, ikke gjelder for aksjeselskaper uten §14-2 (4) avtale. Dette har vi skriftlig bekreftelse på fra
Gjensidige Forsikring. Oss bekjent har ingen andre aksjeselskap som arrangerer sykkelritt slik avtale på
plass. Styrkeprøven AS har altså solgt lisenser uten gyldig dekning helt siden 2014. Styrkeprøven har
heller ikke hatt dekning for ansvarsforsikringen som arrangør i denne perioden.
Styrkeprøven AS kan altså ikke gjennomføre turrittet i henhold til turrittreglementene i NCF eller selge
NCFs lisensprodukter, fordi vi ikke er et idrettslag. Vi tror heller ikke det bare er å endre noen linjer i et
reglement og i en forsikringspolise for å få ordnet dette. Dette dreier seg om hva som er en del av
idretten og dermed underlagt særforbundets reglement.
Alle som melder seg vårt arrangement får tilbud om å kjøpe en egen sportsforsikring som dekker nesten
alt som også er inkludert i lisensforsikringen via NCF. I tillegg oppfordrer vi alle våre deltakere om å ha en
reiseforsikring. Det står ingen ting i generelle vilkår for reiseforsikringer at de ikke dekker forhold i
forbindelse med deltakelse i sykkelritt.
5. Sitat fra politiets tilbakemelding: «Politiet ser det som utfordrende at arrangør sin evaluering ikke
gjenspeiler utfordringene politiet opplevde ved gjennomføringen i 2023. Mangel på lik
situasjonsforståelse er et alvorlig avvik.
• Arrangør hevdet selv at følgebiler ikke var noe problem. Til tross for dette avdekket politiet
bruk av ulovlige følgebiler i tillegg til at arrangør selv bidro til at utlendinger og lag i
lagkonkurransen fikk egne biler med seg utover det som var forespeilet knyttet til den såkalte
felles posetransporten.

4

• Ingen alvorlige skader. Politiet kom selv over tre hendelser med behov for
ambulanseassistanse. Det er begrenset hvor politiet greier å være til enhver tid når distansen
er 540 km. Vi er derfor bekymret for at det foreligger en del underrapportering knyttet til
skader. Fra tidligere år er vi kjent med at det har vært underrapportering av til dels alvorlige
personskader.»
Kommentar fra Styrkeprøven AS:
Følgebiler: De siste årene har vi som arrangør jobbet iherdig for at det ikke skal være følgebiler i vårt
arrangement. Selv om det har vært forbudt med følgebiler i mange år har det tidligere vært massivt
oppbud av følgebiler. Det som vi registrerte i både 2022 og 2023 var at antall følgebiler er kraftig
redusert. Som arrangør er vi fortsatt svært opptatt av å gi informasjon til både norske og utenlandske
deltakere om totalforbudet mot følgebiler i våre arrangement.
Det er direkte feil det som politiet skriver om at arrangør bidro selv til at utlendinger og lag i
lagkonkurransen fikk egne biler med seg. Det ble gjort avtale med bruk av to biler knyttet til
lagkonkurransen om å bidra i vårt logistikkarbeid med å frakte ut mat/drikke/klær til tre av
matstasjonene underveis i Trondheim – Oslo. Det var svært uheldig at en – kun en – av bilene ikke ble
merket med arrangør-merker slik at politiet fikk inntrykk av dette var en privat følgebil. Denne bilen ble
da også stanset av to politimotorsykler og en ikke-uniformert politibil med blålys. Ellers var all annen
service underveis i arrangementet arrangørens egne biler, samt et par biler vi gjorde en egen avtale med
slik at de hadde lov til å være til stede i arrangementet.
Generelt har vi dessverre ikke nok biler tilgjengelig for å dekke opp behovet for servicebiler. Vi brukte
derfor også et par utenlandske biler som en del av vårt serviceapparat. De kjørte som en del av den
generelle servicen for alle deltakerne i arrangementet. Denne form for gjenbruk av kjøretøy som uansett
skal til Oslo, er også en bærekraftig og miljøvennlig løsning.
Skader: Politiet hevder i sitt brev til SVV at Styrkeprøven AS bevist driver med underrapportering av
skader i forbindelse med våre arrangement. Dette er en meget alvorlig påstand som politiet burde ha et
langt bedre belegg for å hevde.
Som arrangør har vi dessverre ikke mulighet til å få statistikk eller informasjon fra det offentlige
helsesystemet om eventuelle personer i vårt arrangement som er behandlet av lege eller sykehus. Vi er
avhengig av egenrapportering fra deltakere, at våre frivillige innrapporterer situasjoner/skader/ulykker
eller at politiet legger frem rapporter til oss. Det vi helt trygt kan si at basert på den informasjon vi har
fått i etterkant av 2023-arrangementet, er det ikke rapportert om noen alvorlige skader. Det at politiet
selv kom over tre hendelser med behov for ambulanseassistanse er heller ikke overraskende. I alle
idretts- og fritidsaktiviteter er det alltid en viss sannsynlighet for at noen ulykker av større eller mindre
omfang vil skje. Ting skjer alltid, også i Styrkeprøven.
6. Sitat fra politiets tilbakemelding: «I forbindelse med årets søknad er vi bekymret for nedkjøringen fra
Venabygdsfjellet med tanke på slitene ryttere som skal ned bakker med stort fartspotensial og flere
inn / utkjøringer. Politiet registrer at arrangør hevder at det skal legges inn en tidssperre slik at
deltagere ikke holder høyere fart enn 30 km/t. I 2023 registrerte vi at deltagerne ikke greide å
overholde offentlig skilting 50 km/t ned til Dombås til tross for ekstra skilting fra arrangør og det
faktum at politiet avholdt kontroll på samme sted i 2022.»

5
Kommentar fra Styrkeprøven AS: Vi merker oss her at politiet fremdeles bruker udokumenterte
påstander om sin egen fartskontroll ved Dombås i 2022 som grunnlag for å si at alle deltakerne i
Styrkeprøven bryter fartsgrensene. Vi har sterk mistanke om at politiets fartskontroll i 2022 ble
gjennomført kun på de 2-3 raskeste lagene som var med i lagkonkurransen. Da kan muligens utsagnet til
politiet om at 90 prosent av de kontrollmålte syklistene brøt fartsgrensen sies å være gyldig. Nå påstår
politiet at samtlige deltakere i 2023 heller ikke klarte å overholde offentlig skilting med fartsgrense på 50
km/t ned til Dombås. Dette er nok en alvorlig påstand som er ment å ramme både deltakerne og
arrangøren negativt uten at det foreligger noen nærmere dokumentasjon.
Når det gjelder nedkjøringen fra Venabygdsfjell vil vi ha en tidssperre som skal sørge for at deltakerne
ikke har behov for å ha stor fart ned fra fjellet. Det samme type tidssperre fungerer utmerket i både
turrittet Jotunheimen Rundt (vårt arrangement) og i turrittet Bergen – Voss. I sistnevnte arrangement er
det i en teknisk utforkjøring gjennom noen tunneler, rett før Norheimsund, en nøytral sone. Dette har
vist seg å være en god løsning for å øke sikkerheten ved arrangementet. Det samme gjelder i
Jotunheimen Rundt hvor nedkjøringen fra Sognefjellet fungerer på samme måte. Nedkjøringen fra
Sognefjellet er både brattere og lengre enn nedkjøringen fra Venabygdsfjellet, samt at kvaliteten på
asfaltdekket er noe dårligere ved Sognefjellet enn ved Venabygdsfjellet. Det har ikke vært rapportert om
noen alvorlige skader i forbindelse med nedkjøringen fra Sognefjellet i tilknytning til vårt arrangement
(Jotunheimen Rundt).
Det er heller ikke slik at vi planlegger å ha en fartsgrense på 30 km/t ned fra fjellet. Tiden vi tillegger den
nøytrale sonen tilsvarer en gjennomsnittlig hastighet på 30 km/t. Hvis denne løsningen ikke er
tilfredsstillende for vegmyndighetene, så er vi selvfølgelig åpne for å diskutere andre alternativer.
Det må også nevnes at vi tar sikte på å få til en mulig «varmestue» på Venabygdsfjellet dersom været
lørdag 15. juni 2024 skulle tilsi et behov for dette. Dette er tatt inn på side 34 i vår søknad som et
særskilt tiltak for å bedre sikkerheten. En slik «varmestue» er hensiktsmessig plassert ikke langt fra der
nedkjøringen fra fjellet begynner. Dermed kan deltakere som er frosne eller svært slitne få en mulighet
for å få varme og litt nye krefter tilbake før de sykler videre og ned til Ringebu. Dette tiltaket vil redusere
sannsynligheten for uønskede hendelser i forbindelse med nedkjøringen til Ringebu.
7. Sitat fra politiets tilbakemelding: «For årets arrangement registrerer vi at lagkonkurransen er
avviklet. Vi registrerer at det i flytskjemaet for 2024 er forventet en sluttid på 13 timer og 41 minutter
med en snitthastighet på 38 km/t. Etter vårt skjønn, kan vi ikke se at utfordringene knyttet til
hvordan de raskeste gjennomfører på er løst selv om man har fjernet ordlyden lagkonkurranse. I en
artikkel på arrangør sin egen hjemmeside datert 1. nov 2023, framkommer det at lag vil kunne få
starte hver for seg. Selv om den offisielle lagkonkurransen er avviklet, er vi bekymret for at det
fortsatt vil være en uoffisiell en.»
Kommentar fra Styrkeprøven AS: Vi har redusert gjennomsnittshastighet fra tidligere rundt 40 km/t til nå
at muligens de raskeste kan klare å holde 38 km/t i gjennomsnittshastighet. Det at forventet sluttid
dermed blir noe kortere enn i tidligere år, er at omsøkt trasé faktisk er 30-40 km kortere enn i tidligere
år.
Når vi har satt opp flytskjema har vi tatt høyde for deltakere som sykler både raskt og sakte. Erfaringen
vår med politiets vurderinger av vår søknad, er at uansett om vi hadde satt høyeste forventet
gjennomsnittshastighet på 34 km/t eller 40 km/t hadde det blitt kritikk; enten tok ikke flytskjemaet

6
hensyn nok til eventuelle raske deltakere eller så hadde vi som nå egentlig tatt høyde for at det blir en
uoffisiell konkurranse mellom lag.
Vi kan vise til artikler på Landevei.no, publisert 30. oktober og 31. oktober 2023. Her bekrefter to av de
lagene som har vært i lagkonkurransen de siste årene at de ikke lengre vil delta i Styrkeprøven. Disse
lagene reiser nå til Sverige for å sykle Vätternrunden som går samme dag som Styrkeprøven.
Det er korrekt at lag og klubber vil kunne få starte hver for seg i Styrkeprøven i 2024. Vi anser det som et
godt sikkerhetstiltak at samkjørte ryttere starter sammen uten at andre ryttere umiddelbart kan legge
seg inn i deres kjøring. Dette reduserer sannsynligheten for velt og uønskede hendelser i svært stor grad.
Det er uansett ingen av disse lagene/klubbene som skal få noen form for særfordeler som tidligere, for
eksempel utkjøring av egne matkasser. Alle deltakerne må bruke arrangørens egne matstasjoner i 2024.
Det blir heller ikke noen egen resultatliste for lag/grupper.
8. Sitat fra politiets tilbakemelding: «Ved riktig uniformering, burde det derfor være lett å skille på type
vakt. Hvis deltagerne ikke skulle greie å skille, kan det stilles spørsmålstegn ved om de i det heletatt
burde være på veien.»
Kommentar fra Styrkeprøven AS: Vi vil sørge for ulik uniformering på de ulike vakttypene og det vil stå
godt beskrevet i rittmanualen som vil være tilgjengelig for deltakerne i god tid før arrangementet. Det er
likevel verdt å merke seg at politiet i sin tilbakemelding igjen inntar et negativt syn på deltakerne ved å
kommentere om de i det hele tatt burde være på veien. Mange av våre deltakere klarer garantert å skille
mellom de ulike vakttypene, men flere av våre deltakere sykler få eller ingen andre ritt i året eller er fra
utlandet. Det er ikke gitt at disse deltakerne så enkelt vil klare å skille mellom vakttypene når de både ser
de på avstand og i bevegelse. Det er stor forskjell på teori og praksis når mange ytre faktorer bidrar til å
komplisere bildet.
Derfor er Styrkeprøven AS mest opptatt av at rittet skal gjennomføres som et turritt hvor alle
trafikkregler skal følges. Når dette premisset er satt og innarbeidet hos våre deltakere vil det i praksis
være nesten ikke behov for stasjonære vakter langs traséen.
Vi må tillate oss å minne om hva som faktisk er definisjonen på løypevakt og stasjonær vakt (§ 2 i
Forskrift om sykkelritt på veg):
«b. Løypevakt: Person med trafikalt grunnkurs (...), og med oppgave å yte service og gi informasjon til
rittdeltakere og publikum.
c. Stasjonær vakt: Person over 18 år med fastsatt opplæring og kompetansebevis for trafikkregulering, jf.
§ 7.»
Helt siden 2015 har politiet i sine tilbakemeldinger og evalueringer (saksbehandler i disse åene har vært
politioverbetjent spesialist Inge Frydenlund) vært svært opptatt av at arrangementet er et turritt hvor
trafikkreglene skal følges. Politiet har derfor vært opptatt av at deltakerne ikke må få inntrykk av at de
har såkalt «fri veg» ved at det brukes stasjonære vakter til å stanse annen trafikk. Dette støtter
Styrkeprøven AS helt. Vi mener at god skilting langs traséen og bruk av løypevakter på utvalgte steder
sikrer at alle deltakerne kommer trygt frem på riktig vei.
Derimot i forkant av arrangementet i 2023 snudde tydeligvis oppfatningen hos saksbehandler i politiet til
at det nå var et stort behov for stasjonære vakter, også på steder hvor arbeidsoppgaven helt klart ikke

7
var å stanse annen trafikk (eller annen trafikkregulering) når deltakerne passerte. Dette stiller vi oss
svært undrende til og det har heller ikke kommet noen god forklaring fra politiet om hvorfor dette
tiltaket er iverksatt.
Politiet skriver i sin tilbakemelding at dersom rittet likevel skal få tillatelse må en rekke løypevakter
erstattes med stasjonære vakter. På de aller fleste av disse stedene handler det faktisk kun om å gi
deltakerne tydelig signal om hvilken vei som skal følges. Vi stiller oss en rekke spørsmål i den vurderingen
som er tatt av politiet. Har det vært noen hendelser? Er det grunn til å tro at deltakerne plutselig vil ta
feil vei med hensikt for å så sykle ut på fire-felts motorvei eller inn i tunnel? Det mangler altså en saklig
og god begrunnelse for at man skal bruke stasjonære vakter til en oppgave som handler om å vise riktig
vei. Det skal aldri stanses noe trafikk på disse punktene.
Saksbehandler i politiet, Inge Frydenlund, kommenterte til vår stasjonære vakt på Sjoa under fjorårets
ritt at politiet sjekket alle de stasjonære vaktene siden de visste at mange hadde lisenser som var utgått
på dato og at det derfor var veldig vanskelig å skaffe stasjonære vakter. Vel vitende om dette så
forlangte politiet at vi skulle bruke stasjonære vakter til å gjøre oppgaven til løypevakter. Vi spør derfor
om hensikten til politiet er å skape utfordringer for arrangøren med å skaffe nok stasjonære vakter. Når
antall stasjonære vakter blir høyt nok, så vil det bli umulig for arrangøren å skaffe nok godkjente vakter.
9. Sitat fra politiets tilbakemelding: «Vår største bekymring er knyttet til manglende forståelse hos
arrangør knyttet til hvordan en risikoanalyse skal bidra til å sikre et arrangement. Mangel på slik
forståelse framkommer tydelig i Styrkeprøven AS egen kommentar til matrise 15.»
Kommentar fra Styrkeprøven AS: Vi har utarbeidet en helt ny risikoanalyse for vårt arrangement i 2024. I
en foreløpig tilbakemelding fra SVV i vårt møte i slutten av november 2023 kom det ingen spesielle
merknader til vår risikoanalyse. Det ble derimot tatt opp at det var svært positivt med denne nye
risikoanalysen.
I vår risikoanalyse har Styrkeprøven AS lagt frem vår vurdering av risiko. Vi kan ikke stå inne for at politiet
i sine vurderinger mener at syklister er farligere for andre syklister enn det mange andre kjøretøy er.
Traséen i 2024 er også lagt om slik at det i større grad sykles på veier der andre kjøretøy i større grad vil
kunne forvente å påtreffe syklister.
10. Sitat fra politiets tilbakemelding: «Det sier seg selv at de som bruker lengst tid ikke vil greie å sykle
sammen med de som sykler raskere. Selv de som sykler såkalt raskere greier ikke å holde hastigheten
til øvrig trafikk. Arrangør sin egen beskrivelse er en erkjennelse av at deres arrangement er en brems
for øvrig trafikk. (...) Antall forbikjøringer av egne øker uakseptabelt med det startoppsett arrangør
ønsker. Eksempelvis vil årets søknad fra Trondheim med 23 puljer av 60 ryttere hvor man ønsker at
siste pulje skal få starte først, tilsier dette 79 200 forbikjøringer av egne deltagere.»
Kommentar fra Styrkeprøven AS: Det er helt åpenbart at et sykkelritt på offentlig veg nødvendigvis vil
innebære at annen trafikk på vegen kan bli forsinket. Hvis det er et premiss at all annen trafikk aldri skal
oppleve å bli forsinket på grunn syklister, så må offentlige myndigheter innføre forbud mot alle syklister
på offentlig veg.
Vi innrømmer gjerne at vårt arrangement tidvis kan oppleves som en «brems» på annen trafikk, men vi
mener at det er tatt hensyn til dette ved valg av starttidspunkter og valg av trasé for å minimere
ulempene for andre trafikanter. I tillegg er det svært lite som tyder på at det medfører betydelige

8

samfunnsøkonomiske kostnader ved at det arrangeres et turritt på offentlig veg. Dersom
vegmyndighetene mener noe annet bør de få en uavhengig institusjon eller liknende til å undersøke
disse forholdene.
Politiet mener at syklister som passerer hverandre i samme kjørefelt fremdeles utgjør et stort problem
og innebærer høyere grad av risiko for uønskede hendelser. Når syklister passerer hverandre er dette
noe helt annet enn når andre kjøretøy på veg gjennomfører forbikjøringer. Dette kan derfor ikke
sammenlignes i det hele tatt og viser at politiets vurderinger ikke baserer seg på god nok kunnskap om
sykling.
Vi må også bemerke at vi faktisk ikke har søkt om at de som sykler saktest skal få start først. Vi har
derimot gjort en risikoanalyse hvor vi mener helt tydelig at det at de som forventer å bruke lengst tid skal
starte til slutt medfører en økt risiko for uønskede hendelser. Vegmyndighetene har med å avslå våre
tidligere søknader om såkalt kveldsstart fredag i Trondheim, tatt beslutningen om at disse få deltakerne
(muligens opp mot 50 deltakere per år) vil ha en større risiko for uønskede hendelser enn andre
deltakere. Flere av disse deltakerne som bruker lengst tid har opplevd at andre kjøretøy ikke tar nok
hensyn til en eller to syklister langs vegen. Dette skjer når andre trafikanter har en formening om at vårt
arrangement ikke lengre befinner seg i det området hvor disse «trege» syklistene fortsatt befinner seg.
Dette hadde vært enkelt løst og dermed redusert samlet risiko i vårt arrangement ved at
vegmyndighetene hadde gitt tillatelse til at et begrenset antall deltakere kunne starte i Trondheim fredag
kveld.
11. Sitat fra politiets tilbakemelding: «Når det arrangeres et sykkelritt forventer politiet at arrangør har
vakthold til siste rytter har passert vaktposten. I forbindelse med årets søknad skal i følge flytskjema
siste rytter passere Hjerkinn kl. 1549 mens vakthold med stasjonær vakt er kun planlagt til kl. 1403.»
Kommentar fra Styrkeprøven AS: Politiet har i sin tilbakemelding noen utklipp og kommentarer knyttet til
forskjeller mellom Bikemaster og flytskjemaet i søknaden fra Styrkeprøven AS. Vi tar delvis noe
selvkritikk her for at dette er blitt slik.
Vi har i vår søknad skrevet under punkt 8 om forventet antall deltakere, at det er betydelig usikkerhet
med å si noe om antall deltakere i 2024. Vi har basert på antall påmeldte per midten av desember 2023,
anslått antall deltakere til å være betydelig færre enn i 2023. Det er også tatt inn at dersom antall
påmeldte vil bli vesentlig endret fra dette, vil vi i særskilt melding til SVV og politiet gi nødvendig
informasjon om antall deltakere. Under punkt 9 om oppsatt av startpuljer og starttidspunkter har vi
skrevet at endelig puljeoppsett vil først skje når vi har bedre informasjon om antall påmeldte.
De foreløpige puljeoppsettene i selve søknaden er derfor ment å være veiledende for vegmyndighetene i
forhold til hvilket tidsrom det kan forventes deltakere på offentlig veg, men slik påmeldingstakten er for
tiden så er det åpenbart at vi ikke kommer til å ha 22 puljer med 60 deltakere i hver fra Trondheim.
I Bikemaster er en svært foreløpig kjøreplan med tilhørende vaktliste satt opp med betydelig færre puljer
ut fra start. Det er i Bikemaster tatt inn deltakerantall som stemmer overens med de estimatene vi
skriver i vår søknad på side 17 under punkt 8 om forventet antall deltakere.
Dette medfører selvfølgelig at det blir forskjell på når siste deltaker passerer ulike vaktsteder i en
foreløpig kjøreplan i søknaden og Bikemaster. Dette kunne vi i forbindelse med innsending av søknaden
vår vært mer tydelig på.

9
Denne tilbakemeldingen fra politiet synliggjør også hvorfor det er vanskelig å samarbeide mellom
Styrkeprøven AS og saksbehandler i politiet. Hen ønsker i stor grad å finne feil og mangler ved vår
søknad. I forbindelse med flere andre ritt hvor vi samarbeider med andre politidistrikter har vi ofte løst
og diskutert slike forhold direkte med vedkommende saksbehandler. Dette er ikke mulig å få til med
nåværende saksbehandler hos Oslo politidistrikt.
12. Sitat fra politiets tilbakemelding: «Tilstrekkelig hvile og riktig ernæring er med dagens kunnskap blitt
viktige elementer i trafikksikkerhetsarbeidet. SVV har selv egne kampanjer rundt disse temaene for å
bedre trafikksikkerheten. Politiet er på generelt grunnlag bekymret for trafikksikkerheten ved
gjennomføringen av rittet. Det forventes sluttider på mellom 13 og 33 timer. Vi vet at syklistene av
taktiske årsaker velger å sykle meget tett (den såkalte "rulla") med den risiko det medfører over så
lang tid og strekning på trafikkert vei. Dersom øvrige trafikanter hadde holdt samme avstand til
forankjørende, ville det medført førerkortbeslag. Politiets bekymring knytter seg til potensielle
alvorlige ulykker som følge av kort avstand til forankjørende på trafikkert vei.»
Kommentar fra Styrkeprøven AS: Det er svært sjelden at deltakere i Styrkeprøven (spesielt med startsted
Trondheim) er fullstendig uforberedt på at distansen er lang og krevende. Deltakerne i vårt arrangement
har ofte i årevis forberedt seg ved å sykle langt og lenge og deltatt i andre ritt. Det er også en meget høy
andel av våre deltakere som er meget klar over både hvordan hvile i forkant og riktig ernæring underveis
i rittet vil påvirke yteevnen og konsentrasjonen. Generelt vil vi påstå at syklister – som ofte sykler langt
og lenge – har en meget god innsikt i betydning av riktig og nødvendig ernæring underveis i slike lange og
krevende ritt som bidrar til å redusere risikoen for uønskede hendelser.
I alle sykkelritt sykles det meget tett. En av de store fordelene med å kjøre rulle er at dette er organisert
kjøring som man har trent på. Alle vet hva som skal skje, hvordan de andre vil bevege seg, hvordan man
selv skal bevege seg. Det hele er veldig forutsigbart. I motsetning til det som skjer når det er fellesstart
med åpne startfelt så legger dette til rette for og skaper trygg og sikker kjøring.
Hvis politi og vegmyndigheter mener at det å sykle tett medfører såpass mange alvorlige hendelser, så
bør det også reflekteres i eksisterende lovverk slik at politiet kan straffeforfølge syklister. Det at politiet i
sin tilbakemelding er bekymret kan være forståelig, men igjen må det bemerkes at vårt arrangement ikke
har utpreget seg i over 50 år med mange og svært alvorlige ulykker som følge av normal sykling tett på
hverandre. Det har heller ikke vært slik at andre sykkelritt i Norge har blitt nektet gjennomført på grunn
av at syklister ligger tett på hverandre.
13. Sitat fra politiets tilbakemelding: «Politiet mener at det beste for overholdelse av lysregulering langs
traseen er at lysregulering er i normal drift.»
Kommentar fra Styrkeprøven AS: Vi har i vår søknad bedt om at lysreguleringen ut fra Trondheim
sentrum og frem til Heimdal settes i gul blink fra kl. 03:30 til kl. 06:30. De to siste årene har innstillingen
fra saksbehandler i politiet vært at dette ikke skal utføres, men lokalt politi har faktisk satt
lysreguleringen i gult. Dette medfører at enkelte startpuljer ikke får stopp foran lyskryss og dermed
plutselig blir innkjørt av startpuljer med senere start. Det er ingen – verken deltakere, arrangør eller
politi – som er tjent med at noen startpuljer klumper seg sammen allerede den første milen av rittet. Det
kan skape større utfordringer rent trafikalt og sikkerhetsmessig. Det at saksbehandler i politiet mener at
lysreguleringen bør være i normal drift, vitner om en redusert innsikt i utfordringene som ligger i felt på
opp mot 100-120 deltakere.

10
Det bør her også tas med at mengden annen trafikk på strekningen fra Trondheim sentrum til Heimdal
grytidlig lørdag morgen er meget begrenset.
14. Sitat fra politiets tilbakemelding: «(...) samt at slutt tidtaking legges til egen lomme rett ved
innkjøring Franzefossbruk. Lommen / kontrollplassen reguleres til Styrkeprøven sitt bruk.»
Kommentar fra Styrkeprøven AS: Vi stiller oss svært undrende til at politiet vil avslutte tidtakingen på
dette stedet. Hvilken konkret risikoanalyse og vurderinger har politiet gjort for å kunne komme med
dette forslaget? Forslaget fra politiet mener vi er et konkret eksempel på at saksbehandler hos Oslo
politidistrikt har kun ett formål med denne form for krav: Hen ønsker å få lagt ned vårt arrangement og
hvis det ikke går i hvert fall gjøre det uforståelig for våre deltakere at tidstopp skal være et godt stykke
unna selve målgangen.
Det er fra dette punktet ved innkjøring Franzefoss bruk ca. 3 km til planlagt sted for stopp tidtaking.
Trolig ønsker politiet å få stanset tiden her fordi de vil tvinge deltakerne inn på gang- og sykkelveien som
går langs riksvei 4, men vi må bare minne om at sannsynligheten for uønskede hendelser er etter vårt
syn betydelig større når deltakerne tvinges inn på gang- og sykkelveien enn ved at de sykler i
kollektivfeltet.
Vi anser det som det absolutt aller beste at samtlige deltakere bruker kortest mulig tid på strekningen
Gjelleråsen – Grorud for ikke å belaste trafikken unødvendig. En slik hybrid løsning som politiet skisserer
i sin tilbakemelding, skaper verken redusert risiko eller mindre belastning for annen trafikk.

Avsluttende kommentarer
Generelt bærer tilbakemeldingen fra saksbehandler i politiet preg av at vedkommende saksbehandler i
en årrekke har kun hatt negativt fokus på arrangementet Styrkeprøven. Trolig kan mye av denne
holdningen forklares med bakgrunn i konflikter fra årene 2014-2016, hvor temperaturen tydeligvis var
tidvis svært høy mellom politiets saksbehandler og personer i organisasjonen Styrkeprøven AS. Det kan
legges til at alle disse personene ikke lengre er involvert i Styrkeprøven AS. Vi har, delvis på grunn av
disse konfliktene, byttet ut alle i vår stab som den gangen var involvert i arrangementet med andre som
har lang erfaring fra andre sykkelritt som Enebakk Rundt, Follo rundt, Nordmarka Rundt, Tyrifjorden
Rundt og Øyeren Rundt. Likevel fortsetter disse konfliktene.
Det har vært meget tydelig de siste årene at saksbehandler i politiet har hatt et sterkt ønske om å få
nektet arrangementet å bli gjennomført. Det at tidligere personkonflikter fremdeles påvirker
saksbehandler i politiet i så sterk grad, ser vi på som meget uheldig. Fra Styrkeprøven AS sin side ville det
derfor vært ønskelig at vi hadde mer direkte kontakt med lokale politimyndigheter siden vi ofte opplever
samarbeid med disse som mer konstruktive og positive.
Vi må også ta med i vår tilbakemelding at vi har en viss kritikk på den innsats som politiet har utført i
Styrkeprøven de to siste årene. Vi mener at tilstedeværelsen til politiet har i klar overvekt vært fokusert
på lagene i lagkonkurransen. Politiet vil garantert hevde at det har vært viktig, men samlet sett har ikke
innsatsen til politiet bidratt til å trygge trafikksikkerheten for alle de deltakerne som har deltatt i
turrittet. Vi har selv sett og mottatt flere tilbakemeldinger fra våre deltakere som lurer på hvorfor de ikke
ser mer politi, som de vet at det skal være mange av, til stede på flere steder. Dette gjelder spesielt når

11
de ordinære turrittdeltakerne passerer. Det er enkelte sjåfører i kjøretøy som bruker offentlige veger
som ikke har nødvendig respekt for at vegene er til for alle. Bruk av politiressursene er det ikke vi som
arrangør som styrer, men vi skulle gjerne ha sett at politiet også kunne hatt noe mer blikk på hva som
skjer mot enslige (særlig de som bruker lengst tid) og mindre grupper av syklister.
Vi har i 2024-utgaven tatt bort all form for lagkonkurranse og vi har ingen intensjoner om å la det være
en uoffisiell konkurranse. I politiets tilbakemelding ligger det klart og tydelig en undertone av at de ikke
har noen tillit til at arrangøren vil forsøke å hindre dette. Det må vi ta avstand fra. Vi har vært tydelige
overfor alle de aktuelle lagene at de heretter må delta på helt lik linje som alle andre turryttere i vårt
arrangement, samt at alle trafikkregler skal overholdes inkludert hastighetsbegrensninger og vikeplikt.
Det har som tidligere nevnt i dette brevet medført at flere lag/grupper har besluttet at de velger ritt i
Sverige lagt til samme helg som vårt arrangement. Det er derfor ingen grunn til å tro at det vil bli en
uoffisiell konkurranse i turrittet.
Det er meget synd at Oslo politidistrikt ikke ønsker å ha et dialogmøte med Styrkeprøven AS og bruker
Politidirektoratet til å formidle dette til oss. Det skaper absolutt ingen mulighet for forsoning eller tillit
mellom partene. Vi tar likevel politiets tilbakemelding på største alvor.
Med hilsen

Terje Myklebust Thomas Svane Jacobsen
Styreleder Styremedlem
Styrkeprøven AS
Postboks 437, 1302 Sandvika
www.styrkeproven.no

Kopi av dette brevet er sendt til:
Oslo politidistrikt
Trøndelag politidistrikt
Innlandet politidistrikt
Øst politidistrikt
Politidirektoratet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...