Gå til innhold

Hjelp til utstyr til Atlas Mountain Race


torhovland

Anbefalte innlegg

torhovland skrev (2 timer siden):

Hadde kjempegod lammetagine i Afra. Magen vart eit kaos etterpå og eg måtte stoppe eit par gongar i vegkanten på veg til Tizgui.

 

Det oppsummerer godt i 2 setninger hvordan jeg hadde det etter 2 ukers backpacking i Marokkko og Vest-Sahara. Maten var knallbra, men jeg hadde mageproblemer i mange uker etter at jeg kom hjem... 😄

  • Like 1
  • Sad 2

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott strekning til Taznakht. Sjå Insta. Her er det god kylling. Eg har visst fått apetitten tilbake. Men bør kanskje la salaten ligge.

Eg kasta alt av power bars i Afra. Skulle så gjerne hatt vingummi. Har ikkje sett det sidan Marrakesh. Skal sjekke ein butikk borti gata her.

No kjem det som i alle fall på papiret er den enklaste etappen (kanskje bortsett frå den siste).

Håpar på dusj på CP2.

 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (3 timer siden):

Det oppsummerer godt i 2 setninger hvordan jeg hadde det etter 2 ukers backpacking i Marokkko og Vest-Sahara. Maten var knallbra, men jeg hadde mageproblemer i mange uker etter at jeg kom hjem... 😄

Var det noe spesielt du spiste som skapte mageproblemene?

Jeg har et par bekjente fra Midtøsten(Marokko går ofte inn der, selv om det også er i Nord Afrika), som har noen retter som er helt fantastiske. De er litt kraftige for min puslete mage. Ikke spesielt sterkt (de viser sikkert hensyn til meg), veldig smaksrikt. Når vi har snakket om mat, har de ofte nevnt at det er viktig for oss med puslete mager at ting er gjennomstekt eller vasket godt. Vestlige mager er gjerne litt sensitive for bakterier, og ferskvarene er gjerne rett fra lokale åkre, trær eller dyrkningsområder, hvor kanskje håndhygienen ikke er like pirkete som norsk post-covid-restaurantstandard. Enda vanskeligere på lokale "stands" hvor selger ikke har tilgang på vask, og får en tak i lokal fersk frukt langs løypa er det jo ikke akkurrat lett å vaske det.

Egg/eggrøre/omlett er vel safe hvis det har koagulert: Dette er viktig for hvordan du koker egget, for mens friske eggehviter koagulerer (stivne og bli hvitt) i temperatur-området 62-65 ºC så vil eldre egg koagulere ved lavere temperatur.  Kilde

Tagine - en form for gryte - bør være ganske safe. Eneste er vel det kalde som strør på etter retten er ferdig. En rykende varm gryte bør vel varme opp tilbehøret på noen minutter.

tagine-med-kje-2.jpg

Salat er som nevnt risky. En kompis som sykler langt holder seg til kjente kjeder av frykt for matforgiftning. Det er vel ikke akkurrat aktuelt for Tor, da han kanskje ikke har sett en McDonalds de siste 400km😅

torhovland skrev (25 minutter siden):

Flott strekning til Taznakht. Sjå Insta. Her er det god kylling. Eg har visst fått apetitten tilbake. Men bør kanskje la salaten ligge.

Eg kasta alt av power bars i Afra. Skulle så gjerne hatt vingummi. Har ikkje sett det sidan Marrakesh. Skal sjekke ein butikk borti gata her.

No kjem det som i alle fall på papiret er den enklaste etappen (kanskje bortsett frå den siste).

Håpar på dusj på CP2.

Lover godt!

Du holder deg stabilt på rankingen, om noe så har du hopper opp flere plasseringer.

Tar meg friheten til å dele din siste post: https://www.instagram.com/torhovland/reel/C3R1jcgtxgG/

(Sidenotis: Jeg har sjekket litt rundt deling av instagram på Invision-forum, siden forumet er tilrettelagt for at Insta/Youtube/bildelinker skal deles ved at en kun legger ut link. Meta har visst endret litt ting, så det er en mer omstendig prosess å dele slikt. Derav kun linker.)

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tett ja, det blir et spørsmål om hvem som ikke kollapser🫣

Noen mener forresten at Drikus kan få tidsstraff for å ikke ha entra ruta på samme sted han forlot den etter en avstikker ved km780

AMR2.png.505757f4420e5f47a557398a0d49ffc9.png

Endret av HenrikG
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (8 timer siden):

38 kroner for kyllingmeny og 2 cola. Andre plassar har eg nok blitt rippa off og betalt over 100.

 

Det er vel ikke unikt her, men jeg minnes at vi ble bamboozled så det holdt i Marrakech, mens ute på bygda var folk hyggelige og ting rimelig. Spesielt i Vest-Sahara, som var et fantastisk flott område. 

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (9 timer siden):

Var det noe spesielt du spiste som skapte mageproblemene?

 

Vi hadde tatt alle mulige medisiner i forkant, og hadde vel en slags plan om å følge rådene mtp gatemat etc.

 

Det røyk første kvelden, da spiste vi nyyyydelig grillmat med tomatdressing på et marked i sentrum av Marrakech. Kokken hadde et forkle som sikkert hadde vært hvitt....i forrige måned. Vi spiste også kamel i Vest-Sahara, jeg mistenker det var roadkill...

Så 110% selvforskyldt.

 

( Sidenote: Jeg tåler ikke hvitløk og en haug med FODMAP matvarer styrer jeg unna, så mye av det som tilberedes er dødsdømt fra start for min del )

  • Haha 2

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...