Gå til innhold

Hjelp til utstyr til Atlas Mountain Race


torhovland

Anbefalte innlegg

Skal eg ta med Muc-Off dry lube eller Squirt dryppvoks?

Eg prøvde Squirt på landevegssykkelen etter varmvoksing og ein lengre vintertur som gjorde at kjedet ikkje såg så bra ut etterpå. Men Squirt fungerte overraskande bra sjølv om eg ikkje hadde brydd meg med å få reint kjedet igjen. Så då er spørsmålet, kan eg bruke dette på AMR?

Fordelane med Squirt er vel at:

  • Det blir bra.
  • Ørkenstøvet festar seg ikkje like mykje til kjede og drivverk.

Med på den andre sida:

  • Eg får ikkje anledning til å reingjere kjedet før påføring.
  • Det er kun om nettene eg har anledning til å la voksen tørke litt etter påføring.
  • Squirt skal helst ikkje utsetjast for nattefrost.

Med ein vanleg tørr olje kan eg derimot påføre så ofte eg vil utan å bry meg så mykje om reint kjede eller tørketid. Resultatet blir for så vidt også ganske bra, men det blir jo grisete, då. Og det er kanskje dumt i veldig støvete forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette er litt vanskelig med voks.

Jeg ble rådet av erfarne syklister på Bright Midnight å kjøre det voksede kjede så langt en kunne(til det lager kjip lyd) og så gå på med olje . Der var det jo mye grus og sand, og kjedet ble totalt ødelagt på 1000km, hadde turen vert lenger så kunne jeg fått problemer. 

Jeg vurderer å prøve med to kjeder, bytte underveis, og ha flytende voks i en ziplock pose der jeg legger det brukte kjede til marinering.

Som du sier, så skal jo flytende voks helst på et tørt og rent kjede, for så å tørke, og jeg tror det blir vanskelig uten å ta det av å bytte.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent anekdotisk er ikke særlig imponert over Muc-Off sin dry lube. Syklet 3k km i fjor på helt ny sykkel som ble vasket etter hver tur med avfetting av drivlinje og ny påføring av olje på tørt kjede. Gikk til innkjøp av en kjedemåler for å kunne være i forkant av kjedeslitasje og bytte før det ble helt utslitt, men ved første måling gled den rett gjennom lenkene på 0,5%. Synes også den er veldig ømfintlig for vått vær og kjedet lager fort en ubehagelig lyd dersom du har kjørt noen meter på våt veg. Mulig det ikke er oljen sin feil, men også hos Zero Friction Cycling har Muc-Off fått dårlige resultater på kjedeslitasje.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tcr brukte jeg en weldtite dry lube. Funket helt greit, måtte påføre ofte når det regnet, en gang pr dag ellers. Når jeg kom hjem bytte jeg kjedet og jeg trengte ikke bytte resten av drivverket i første omgang. Tror jeg tørket støv av kjedet to ganger på de 3900 kilometerne... Atlas blir nok mye mer støv, men hvis du har nytt kjede på startlinjen går dette helt fint.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg såg denne, og der lærte eg ein heil del:

  1. Eg har syntes at tørr olje har vore flotte saker når eg ikkje har hatt tid til voksing. Våt olje blir jo fort veldig, veldig grisete. Men Poertner seier at tørr olje er dårleg på alle måtar og at det einaste reelle alternativet til voks er våt olje 😮
  2. Varmvoksing fyller 100% av tomrommet i kjeda. Dryppvoks fyller 70% etter at 30% har fordampa. Olje fyller 10% etter fordamping. Så eit lurt tips med dryppvoks er å la det tørke ein gong, og så påføre og la det tørke ein gong til!
  3. I ultra-events er det som de er inne på best å starte med voksa kjede, og så spe på med (våt) olje når behovet melder seg. Dryppvoks treng 8-12 timar med tørking, og så lenge har ikkje eg tenkt å sove.
  4. Viktig å tørke av dritten før ny påføring av våt olje. Og det beste her er mikrofiberklut.
  5. Alternativet er som Sveinung seier å bruke to voksa kjeder. Då har du nok til omtrent 1000 km, så på Bright Midnight kan ein kome unna med berre litt våt olje mot slutten.
  6. Den kjipe lyden er ikkje eit signal om at voksen er borte, det er den kun i gnissinga mellom kjede og tannhjul, og det er av mindre betydning.

Sveinung sitt forslag om å bade kjeda i dryppolje undervegs er eg litt meir usikker på. Problemet er at etter marineringa treng kjeda å ligge til tørk i 8-12 timar, altså ikkje nedi ein pose, og det blir jo fort litt upraktisk.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha, dette var litt artig. Eg hadde jo kjøpt ei brukt Exposure Zenith hjelmlykt på Finn. Men så såg eg tilfeldigvis nokon som nemnte det kinesiske merket Sofirn. Dei var såpass billige at eg slang inn ei bestilling på SC31T. Den dukka opp i går. Den er litt smalare i diameter, men med eit par rundar Gorilla-tape passar den perfekt i Exposure sitt hjelmfeste.

Begge lyktene har omtrent dei same funksjonane. Den kinesiske kan for eksempel lyse med 300 lumen i 7,5 timar. Nyaste utgåve av Zenith kan lyse med 240 lumen i 9 timar.

Byggekvaliteten framstår solid på begge.

Men så er det nokre vesentlege skilnader også:

Zenith-lykta kan ikkje opnast, og det vil koste ein del å sende den inn for nytt batteri. Den kinesiske brukar ei standard 18650-celle.

Zenith-lykta har ein proprietær ladekabel (USB i eine enden). Den kinesiske brukar standard USB type C.

Zenith-lykta veg 156 gram. Den kinesiske veg 117. Dette er med snor, batteri og Gorilla-tape inkludert.

Exposure har tapping for å skifte modus. På Sofirn må du trykke på modusknappen.

Exposure har også hjelmfeste inkludert.

Så var det prisen, då. Ei ny Zenith-lykt kjem på €286. Den kinesiske kostar €24!

Skulle sjølvsagt berre kjøpt to sånne, og droppa Exposure!

PXL_20240113_215032486.jpg.1c9484b01ef67929480a8a5474da2d1c.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag var for å kunne kjøre voks kontinuerlig uten å grise til med olje, men det kan godt hende det ikke går. Men jeg skal teste ideene mine til våren,  selv om det ikke blir like lange dagsetapper.  Jeg har en flaske tørrolje som jeg bruker i Spania,  der går det greit,  men den er jo borte så fort en kjører i en sølepytt, så den bor i sykkelkofferten 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Sveinung1 said:

Mitt forslag var for å kunne kjøre voks kontinuerlig uten å grise til med olje

Ja, eg forstod det, men utfordringa er at du må la kjeda få ligge til tørk i 8-12 timar etter marinering. Eg trur nok det blir langt meir praktisk å grise til med olje når det trengs, og så ta ein rens når du er heime igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (På 9.1.2024 den 12.57):

På tide å sjekke at hjul og dekk er i stand til å etablere eit tett samarbeid. Eg får jo ikkje testa dekka på alvor før eg er i Marokko.

Dei var enkle nok å setje opp, og det høyrest umiddelbart heilt tett ut, utan guffe. Framdekket gav tre solide popp som høyrdest ut som pistolskot.

Skal la dei stå sånn nokre dagar.

PXL_20240109_115109142_2.jpg

Vittoria er forbilledlig enkle å sette opp slangeløst, enda bedre enn nr 2, Maxxis. Bare å bruke gulvpumpe, og opp kommer de hver gang. Morsom tråd å følge, lykke til på turen!

  • Like 1

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (45 minutter siden):

Ja, eg forstod det, men utfordringa er at du må la kjeda få ligge til tørk i 8-12 timar etter marinering. Eg trur nok det blir langt meir praktisk å grise til med olje når det trengs, og så ta ein rens når du er heime igjen.

En humidor på størrelse med en liten slukboks tar seg av det😎 dette er en skikkelig irriterende utfordring.  

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ideelle er 8-12 timer. Mye mindre vil også virke, men altså ikke ideellt. 
Når jeg glemmer meg, eller er uten voksekjelen min og må gi en omgang med dryppvoks har jeg ingen kvaler med å sykle etter to timer. Det funker også. Men smøring må gjentas oftere. 

Så anse den oppgitte tiden fa Josh Portner som det som trengs for å oppnå optimal smøring, og vei det opp mot ulempene ved olje/sub-optimal voksing. Mikrofiberklut, dryppvoks og så tisse, spise,sove og pakke. Jeg tror det kommer til å holde så lenge det ikke er vått. 


LarsB

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All right, no er eg klar!

P1160055.JPG.3e26e28dae2ecaa53e9266b15306658d.JPG

P1160057.JPG.cad614c957d87dc5d01d853c2945f787.JPG

P1160056.JPG.239ead140da2671b5a1af4816b1c346e.JPG

Dette er ikkje eit superminimalt oppsett, men no har eg alt eg trur eg kan trenge, og ingenting meir.

Grunnane til at dette kanskje ser litt mykje ut, er:

  • Her har eg pakka nedi alt av varme klede, så dette oppsettet er berre aktuelt midt på dagen i tilfelle 30 grader 🌞
  • Det er uaktuelt å bryte med punktering, så eg har med 3 slangar, og dei tek litt plass.
  • Eg får med meg alt på sykkelen, og har ingenting på ryggen.
  • Veskene på styret er fulle av mat og koffein.
  • Soveposen er nok ikkje fullt så kompakt som den kunne ha vore, så bivyen får ikkje plass framme og må baki.

Vekta på udyret er 24,7 kg. I tillegg skal flaskane fyllast med 3,5 liter vatn.

Det skal gå, dette her, eller?

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det ser helt greit ut jeg👍

Kan likevel ikke dy meg for et par spørsmål / kommentarer, men det har du kanskje tenkt på allerede:

En liten dråpe blå Locktite på alle skruer/bolter og en god strikk som ekstra sikring på flaskene bakpå Tailfin´en.

Selv bruker jeg en sånn tynn hårstrikk (etter å ha mistet uten å merke det) fra kona når jeg bruker høye flasker i korte stativ.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser litt på TPU-slangar, for å sjå om det går an å kutte litt ned på oppakninga. Men eg veit ikkje om eg skal bry meg med det. Dei slangane som verkeleg er ultralette (45 g) går det ikkje an å stole på:

"The really light S-Tubo is so thin it pinch flats just by looking at it. It can’t really even be installed without inducing a leak, avoid those at all cost."

Dei meir solide slangane ligg på rundt 100 gram per stykk, og eg veit ikkje om det gir nok gevinst til at det er verdt det. Desse slangane kostar trass alt ein del, og så må dei ha eigne lappesaker også.

Og det er litt knapt med tid no til å bestille billige slangar frå Kina. Men greit nok, det kan eg vel gjere uansett.

EDIT: Nei, forresten, eg berre droppar det:

 

Endret av torhovland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist du har med 3 ekstra + de du har i dekkene sparer du ca 300g. Vist du ikke punkterer er det vel verdt det, men er det verdt det vist slangebytte, eventuelt selve lappejobben krever større oppmerksomhet. 

Må legge til at jeg overhode ikke har erfaring med annet enn butyl så det er ikke meg du skal høre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (21 timer siden):

Det er uaktuelt å bryte med punktering, så eg har med 3 slangar, og dei tek litt plass.

Du får like mye å dra på, men du får frigjort litt plass i veskene vist du får festet slangene på undersiden av downtube. Det er jo ganske god plass ovenfor downtube-baggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eg kan gjere det. To av slangane fyller forresten opp mesteparten av den downtube-veska!

Det er litt irriterande at den beste løysinga eg kjem opp med er å dra med meg tre svære slangar.

EDIT:

Quote

Vist du har med 3 ekstra + de du har i dekkene sparer du ca 300g.

Men dekka er i utgangspunktet slangelause, så då sparar eg vel mindre (3 slangar i staden for 5).

Scenariet eg synest eg må ta høgde for er: Trøbbel med slangelaust på begge hjul. For eksempel ei større punktering pluss trøbbel med ventil eller felgtape. Deretter opptil fleire punkteringar med slange, der ei av dei fører til at slangen revnar.

Dette er sjølvsagt litt pessimistisk, men eg synest ikkje det er heilt urealistisk.

Endret av torhovland
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (2 timer siden):

(...)Scenariet eg synest eg må ta høgde for er: Trøbbel med slangelaust på begge hjul. For eksempel ei større punktering pluss trøbbel med ventil eller felgtape. Deretter opptil fleire punkteringar med slange, der ei av dei fører til at slangen revnar.

Dette er sjølvsagt litt pessimistisk, men eg synest ikkje det er heilt urealistisk.(...)


 

Det høres realistisk ut for meg. 
Jeg har alltid med to slanger etter en episode der jeg punkterte, la fornøyd inn slangen, pumpet og punkterte umiddelbart på den glassbiten jeg ikke fant første gang. Dette var heldigvis på Gjelleråsen, ikke i Atlasfjellene og jeg fikk låne en slange av kompisen jeg syklet med. Nå kan man innvende at jeg burde ha funnet glassbiten, men sånt skjer. Jeg har også brukt opp pluggene, co2 patronene og to slanger på Ultrabirken ved en anledning. 

Jeg ville slengt med et sett Tiptop lappesaker i tillegg til de tre slangene. Trim gjerne settet med å kjøpe to og ta med dobbelt sett med de små, og enkelt sett av de digre til å lappe kutt med. Pass på at pumpa di virker også. 

Det høres mye ut, men nå som jeg har sagt det må du det. Hvis ikke skjer det noe som kommer til å føre til at du klasker deg i panna og sier. "Jeg skulle hørt på LarsB!". Det slipper du med tre slanger og lappesaker.

LarsB

  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, eg har med lappesaker, og Dynaplugs til slangelause punkteringar. Eg har med guffe. Eg har med både pumpe og eit par gasspatroner. Eg har med ekstra ventiler. Eg har med ventilnøklar og luftadapter til bensinstasjon. Eg skal ha med nokre "tire boots" og ein del av sidekanten til eit gamalt dekk. Eg har med gorilla tape. Eg har til og med krum nål pluss tanntråd for sying av dekk!

Så om eg må bryte med punktering er det f**n ikkje mi skuld 🙂

Det som heilt sikkert kjem til å skje er at eg ikkje treng noko av dette. Men det er heilt greit for meg!

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det mest volumet jeg sparer med TPU slanger. Har sykla litt over tusen km uten noen* problemer. Jeg har de rosa RideNow-greiene. Det ene som har skjedd var på en mtb-slange, der TPU'en holdt seg tett i motsetning til 3x butyl-jævler. En gang etter service så har enten jeg, eller verkstedet (eller begge) klart å belaste ventil-stammen litt for mye slik at den ble bøyd. Her har det kommet en liten lekkasje, så den slangen er kassert. Ville det skjedd med en metall-stamme? Tvilsomt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er klar, men eg drar ikkje før om to veker.

Har vore sjuk nokre dagar no, men det er vel berre bra å gjere unna det no i forkant. Eg har mista litt trening, då, men det er sikkert ikkje så farleg.

Gler meg til sånt som dette:

image.png.f3f242febed1be1fd372c6656313a4dc.png

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...