Gå til innhold

Braathens finger til Skiforbundet.


Anbefalte innlegg

En av topp-alpinistene våre legger opp, etter at skiforbundet ikke klarer å komme opp med løsning som i er noe mer balansert for alle parter. 
 

Virker smått utrolig at skiforbundet/idrettsforbundet ikke har klart å komme med bedre retningslinjer og vilkår samt enighet med utøverne sine på 10-år. Dette kunne og burde vært løst etter Northug saken. 
 

Modig gjort, spent på hvordan skiforbundet skal komme seg ut av denne gjørma…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig dårlig håndtert av skiforbundet. Rett og slett. Vil få konsekvenser dette. Skal selvsagt ikke se bort fra at unge Braathen ikke hadde tenkt å drive på ekstremt lenge likevel da han virker å ha andre aktiviteter han også vil gjøre i fremtiden. Men ikke så ung. Kan jo håpe det ikke er endelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først tenkte jeg: Jækla sutreunge. Dramaqueen. Menstruelle damemann. Kjærring. Slutt med neglelakk. Du tjener jo dritmye uansett - hva klager du på...

Og så så jeg skattelistene. Ca 1,2 mill i 2020....en del mindre i 2021..... og da tenker jeg at han er jo ikke søkkrik. Han har egentlig tjent veldig lite i forhold til hvor god han har vært. Men kan ikke noe om reglene på personlige avtaler - men tenker....hvis eneste reglene er at de ikke har lov å ha på reklame for spillselskap og konkurrerende reklame (mot skiforbundets reklamer), ja så finn andre avtaler!! Finn andre sponsorer!!

Jeg ville ikke hatt reklame på Braathen om jeg hadde firma....hvis jeg ikke drev et manne-neglelakk-firma... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (33 minutter siden):

Utrolig dårlig håndtert av skiforbundet. Rett og slett. Vil få konsekvenser dette. Skal selvsagt ikke se bort fra at unge Braathen ikke hadde tenkt å drive på ekstremt lenge likevel da han virker å ha andre aktiviteter han også vil gjøre i fremtiden. Men ikke så ung. Kan jo håpe det ikke er endelig. 

Det er jo ganske ungt med 23,5 år i skiverden. Ofte er de på topp når de er rundt 30.

Lurer på om dette bare er et utspill for å få endret ting. Og at han egentlig ikke legger opp....men gjerne ikke så lett å fake rett før sesongoppkjøring....men han så veldig utrent og skral ut i ansiktet....0 muskler lissom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange idretter tjener forbud og andre aktører på at utøverene er unge, idealistiske og at de gjerne fokuserer hovedsakelig på idretten sin. Dette gjør de veldig lett utnyttebare for mer drevne aktører, med rigide kontrakter om hva utøverne kan og ikke kan. Mye av markedsverdien til utøverene blir da kanalisert inn i forbundets økonomi, og det er ikke rart de som er ansatt i forbundene vil kjempe for at det blir slik det alltid har vært.

De mest inntektsbringende deler av karrieren er ikke spesielt langvarig for de fleste, og kun et fåtall tjener de store summene. Mao. mye basert på en genetisk lotteri, enorm mengde treningsinnsats og en solid dose flaks for at de skal unngå større skader.

Det er mye stråmenn, floskler og samvittighetskort som brukes når utøvere sier seg uenig med forbund. Klart, mange synes kanskje ikke så mye om at idrettsutøvere blir sponset av bettingselskaper(som er vel ikke lov), men kontraktene begrenser langt flere muligheter for idrettsutøverene. Det er bra utøverene sier i fra, og forsøker endre et ganske gammeldags system. Tross alt er det idrettsutøverne som bringer inn sponsorene.

Tenker at Braathen er litt alternativ, kontra stereotypiske idrettsutøvere, bare er en merverdi for hans markedsverdi. Idrettsutøvere blir presentert klinisk hele tiden, slik at de er vanskelig å huske. Ved at noen skiller seg litt ut, bringes de ut til et mye større publikum enn de som ikke kan ta seg en tur på søndag før de har sett ferdig et løp på tven. Ut over Klæbo og en kvinnelig utøver som jeg av og til møter når jeg løper, hadde jeg ikke klart å navngi noen aktive utøvere i langrenn.

I kapitalismens hjemland, USA, kan en se i den største kampsportorganisasjonen, hvordan det går når utøverene ikke er flinke til å samle seg, når de er uenige i rigide kontrakter. Karrieren til utøverne er såpass kort, at når de faktisk tjener bra, vil de ikke komme i klinsj med organisasjonen, siden det kan bety at de blir satt litt på sidelinjen. Ingen kamp, ingen lønn. De har ei heller lov til å ha egen reklame på bekledningen når de går i ringen, og de ettertraktede mister da sponsorinntekter. Dette av den enkle grunn at organisasjonen synes det virket uprofesjonelt. Organisasjonen kan selv selge reklameplass på bekledningen, i ringen, etc. Så nei til Trojan kondomreklame* hvis det er utøverens sponsor,  ja hvis de betaler organisasjonen.

*Et mye brukt eksempel.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanskelige saker, siden et særforbund skal forvalte en hel idrett, mens utøverne selvsagt har størst interesse av å forvalte seg selv. Forbundet støtter noen titalls løpere over mange år for hver ener som når toppen. Hadde det vært mer penger i skiidretten, så ville det neppe blitt såpass store konflikter. Få fotballspillere som krever å spille med egne sponsorer på drakta f.eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se hvordan fotballgutta gjør det, både proffene og de som spiller i Eiiteserien. Selv gromgutten Ødegaard stiller opp for landslaget i alle mulige og umulige reklamer. Alle spillerene i LSK er forpliktet til å representere klubben på fotballskoler og klubbesøk. MIF spillerene har vært med på dugnad for klubben, regner med at dugnadsånden lever i flere andre klubber også.
Hvis man som alpinist tjener over en million i året så er det betydelig mer enn hva de fleste fotballspillerene i Eliteserien tjener.

Jeg har en mistanke om at det ligger noe mer bak her som nødvendigvis ikke skal nevne av noen. Man ser jo konturene av noe stygt i friidrettsmiljøet.

Regner med at lederene innen de forskjellige idrettene er som alle andre ledere, noen er dyktige og andre er inkompetente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (5 timer siden):

Og så så jeg skattelistene. Ca 1,2 mill i 2020....en del mindre i 2021..... og da tenker jeg at han er jo ikke søkkrik. Han har egentlig tjent veldig lite i forhold til hvor god han har vært.

Inntekt? Det er jo ein verdilaus ting å sjå på sidan inntekt kan sendast inn i AS og då ikkje dukkar opp i skattelistene.

Formue er også verdilaust sidan ein kan kjøpe seg hus med lånefinansiering og trylle bort 75% av bustadverdien.

Endret av Sunnu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sls skrev (1 time siden):

Hadde det vært mer penger i skiidretten, så ville det neppe blitt såpass store konflikter. Få fotballspillere som krever å spille med egne sponsorer på drakta f.eks. 

Fotball er konkurranseutsett "privat sektor". Er ein ueinig med klubben kan en bytte til ein annan og få bedre løn og andre vilkår.

Ski er monopol og "offentlig sektor". Er ein uenig med landslaget så må ein krangle. Ein kan bytte statsborgarskap, men det er ikkje egentlig så veldig aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (1 time siden):

Spør du meg er landslagsmodellen klar for å skiftes ut. Bør jo heller være slik at er du god nok, så er du med i World Cup, enten alene (i de sportene det passer) eller på et lag. 

Slettet. Ble en sitering. Det var ikke intensjonen.

Endret av ulf martin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel fremdeles kvalifisere seg via Europacup? Eller er det kun VM det er snakk om? 

 

Kronglete er det okke som og et nytt Brasiliansk alpinlag med en utøver måtte vel Bråthen uansett ha brukt en sesong eller to på å kjørt seg opp på startnummer som er mulig å få pallplass på.

 

Vil forøvrig tro det er en del store Brasilianske konsern som har Europa som sitt hovedmarked. I sånne sammenhenger så er noen mill i samspill med utstyrsleverandør ikke avskrekkende summer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk at det ikke er noe "breddeidrett" i alpint på samme måte som feks fotball. Da jeg stod aktivt alpint kostet det enorme summer i sesongkort + skikort alle plasser jeg konkurrerte, var avhengig av transport over alt fra foreldre, betalte startkontingent for hvert renn, preppet ski i boden flere kvelder i uka, nye skipar hver sesong, dugnadsarbeid fra foreldre. Null bidrag fra Skiforbundet. På langrenns-siden er det i det minste ofte ski-anlegg og lysløyper sponset av tippemidler og forbund. På alpinsiden er bakkene man kjører i kommersielle. På fotballsiden får man enormt mye mer offentlig tilrettelegging, selv som amatør/hobby-spiller i fotball fikk jeg mye, mye mer ting dekket enn når jeg satset alpint på vinteren.

Alpint er en solo-idrett der du i Norge kun kan bli god om du har foreldre som ofrer tid og penger. Det er ingen bredde-idrettssatsing fra forbundet der de hjelper til. Alle som kommer på landslaget har gjort jobben uten hjelp fra forbundet.

Derfor synes jeg det blir feil som mener han bare er "sutrete" eller "ikke vil gi tilbake til idretten". Han har nok fått svært lite oppigjennom.

 

ulf martin skrev (4 minutter siden):

Kronglete er det okke som og et nytt Brasiliansk alpinlag med en utøver måtte vel Bråthen uansett ha brukt en sesong eller to på å kjørt seg opp på startnummer som er mulig å få pallplass på.

Man beholder FIS-poeng om man bytter landslag. Braathen som WC-vinner kunne nok starter rett på topps om han kunne stilt for et annet landslag snart. Poengene begynner vel å forfalle etter et år, men ville nok uansett fort kjørt inn nødvendige poeng tror jeg.

  • Like 6

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ikke utøvere er helt negative til dagens modell. Det fremstår mer som at de føler seg låst i et gammeldags systen, i den begrensende markedstiden de har. At det at de er med på et landslag, tvinger dem til å si nei til sponsorer/inntekter, på det en kan tolke som fritid. En idrettsutøver har kun en begrenset tid i markedet, kanskje 5 år-10år. Braathen er ung og trendy med solide resultater, tipper hans markedverdi er ganske høy.

Sett i lys av saken mot han, fremstår det nesten som det skulle statueres et eksempel siden yngre profilerte utøvere begynner å se mulighetene. De, og deres støttespillere/sponsorer, har midler til å kjempe mot det de føler er urett.

Noe som drukner litt i debattene er hvordan pengene i forbundene fordeles. I toppen er det høye lønninger og de bruker relativt store summer på innleide tjenester. Nedover blir det mer og mer skralt. Dette er nok noe mange av de yngre utøverne har følt på, og det kanskje i relativt nær fortid for dem. Da sitter de kanskje ikke igjen med at forbundet hjalp dem like mye, spesielt om det er en far som sto for 90% av treningen. En kan jo tenke at noen føler hegemoniet er under press.

  • Like 4

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (1 time siden):

Jeg føler ikke utøvere er helt negative til dagens modell. Det fremstår mer som at de føler seg låst i et gammeldags systen, i den begrensende markedstiden de har. At det at de er med på et landslag, tvinger dem til å si nei til sponsorer/inntekter, på det en kan tolke som fritid. En idrettsutøver har kun en begrenset tid i markedet, kanskje 5 år-10år. Braathen er ung og trendy med solide resultater, tipper hans markedverdi er ganske høy.

Sett i lys av saken mot han, fremstår det nesten som det skulle statueres et eksempel siden yngre profilerte utøvere begynner å se mulighetene. De, og deres støttespillere/sponsorer, har midler til å kjempe mot det de føler er urett.

Noe som drukner litt i debattene er hvordan pengene i forbundene fordeles. I toppen er det høye lønninger og de bruker relativt store summer på innleide tjenester. Nedover blir det mer og mer skralt. Dette er nok noe mange av de yngre utøverne har følt på, og det kanskje i relativt nær fortid for dem. Da sitter de kanskje ikke igjen med at forbundet hjalp dem like mye, spesielt om det er en far som sto for 90% av treningen. En kan jo tenke at noen føler hegemoniet er under press.

Jeg har aldri skjønt at folk gidder å stå og steke vafler og selge lodd når man samtidig ser hvordan systemet melker frivilligheten. 

Satt i et styre en gang og fikk helt bakoversveis hvordan holdningene til ledere allerede på lokalt/regionalt nivå var ift vaffel og lotterigjengen. Ikke var de særlig opptatt av idrett heller.  Hvordan det er høyere opp holder det med å se på de siste idrettspresidentene for å skjønne. Har faktisk trua på bredden skal bli bedre behandlet med hun nye presidenten. 

Lukas Bråthen tror jeg vi ser igjen. Lenge siden jeg gadd å se slalom ( egentlig alle de andre disiplinene også) så Bråthen var nesten ukjent for meg med unntak av å være en norsk alpinist med neglelakk ikledd skjørt. Men når alpinpappa Åmodt snakker om Tombanivå på både kjøring og sirkus så kan de ikke la han gå. Her vil det omsider rulle noen hoder tror jeg.

Legg merke til hvor trist og leit toppene synes dette er. Det er som å høre energiministeren kommentere strømprisen. Det er så man ikke skulle tro at det er de samme som har sørget for at man har havnet i uføret. 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at det er en viktig side av denne saken at de utøverne dette dreier/har dreid seg om, i mindre grad enn andre har dratt nytte av felleskapssystemet og i større grad har gått opp løypa selv. Når da forbundet kommer med sine rettighetskrav etter at suksessen er et faktum og behandler dem som ei melkeku, opplever de det som respektløst og lite fair..

I tilfellet Braathen går det vel i tillegg litt på at dette er en kreativ sjel som vil jobbe med prosjekter utenom idretten og opplever at de mulighetene begrenses av forbundets rammer. 
 

Så betyr helt klart pengene mye også, men jeg tror som flere er inne på her, at problemet handler om mer enn som så.

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen9ng skrev (20 timer siden):

En av topp-alpinistene våre legger opp, etter at skiforbundet ikke klarer å komme opp med løsning som i er noe mer balansert for alle parter. 
 

Virker smått utrolig at skiforbundet/idrettsforbundet ikke har klart å komme med bedre retningslinjer og vilkår samt enighet med utøverne sine på 10-år. Dette kunne og burde vært løst etter Northug saken. 
 

Modig gjort, spent på hvordan skiforbundet skal komme seg ut av denne gjørma…

Det er enorme forskjeller på de ulike idrettsgrenene som ligger og under Skiforbundet og ikke minst ressursene som ligger bak det å utvikle en toppløper. I alpint isolert sett er det i stor grad lokale initiativ og ildsjeler som står bak samt foreldre som er villige til å bruke veldig mye penger på poden i oppveksten. Har selv nevø/niese som har vært på den galoppen og det var ikke mye støtte å få fra idretten som sådan, der lå kostnadene i stor grad på egne skuldre og bruk av privateide bakker som f.eks Ingierkollen utenfor Kolbotn. Har også ganske god innsikt gjennom både tidligere sponsorat og personlige relasjoner til noen av dagens toppalpinister, og i akkurat i den pågående saken som endte opp med at denne alpinisten la opp, samt at det fremdeles er uløst med verdens beste alpinist framstår amatørmessig, særlig når deres eget lovutvalg gir utøverne rett - og at det ikke gir noen endring. 

Det sagt så mener jeg at toppidretten i verden er grunnleggende syk, det er altfor mye penger i den, og da særlig i idretter som fotball, golf og diverse ting som basket, ishockey mm. i særlig Nord-Amerika. Legg på gjennomkorrupte systemer som går etter pengene som IOC og FIFA så er det meg en gåte at folk er villige til å betale f.eks 1.000 / mnd for å se Premier League, 1.500 kr (eller mer) for å se en kamp  når en vet at det heves millioner av kroner pr. uke i lønn pr. spiller av de beste. Jeg antar vel også at IOC har tenkt å la russere delta i OL i Paris, det har de jo allerede fått lov til av Paralympics. Fotball VM i Qatar var ikke akkurat en oppvisning i "fair play" det heller. 

Jeg skjønner at toppidrett mer er underholdning enn noe annet, og at de får lønn som underholdningsartister, men at idretten totalt skal være så totalt frikoblet resten av samfunnet har jeg ingen sympati for. Konflikten internt i Skiforbundet er en del av dette bakteppet den også, samtidig som de også sliter med rekrutteringen i et land hvor både klimaet og interessen går i feil retning. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulf martin skrev (11 timer siden):

Jeg har aldri skjønt at folk gidder å stå og steke vafler og selge lodd når man samtidig ser hvordan systemet melker frivilligheten. 

Satt i et styre en gang og fikk helt bakoversveis hvordan holdningene til ledere allerede på lokalt/regionalt nivå var ift vaffel og lotterigjengen. Ikke var de særlig opptatt av idrett heller.  Hvordan det er høyere opp holder det med å se på de siste idrettspresidentene for å skjønne. Har faktisk trua på bredden skal bli bedre behandlet med hun nye presidenten. 

 

Jeg står i kiosken og stiller opp for frivilligheten, og det gjør jeg med forvissning om at det gavner det lokale idrettslaget, sykkelklubben eller korpset. Jeg vet ikke hvilket/hvilke idrettslag du har erfaring fra, men de jeg har engasjert meg i, de jobber for det lokale. Sist vaffeldugnad gikk til Spaniatur for de eldste landeveisungdommene i klubben vår, selv om min sønn ikke deltok, så føles det greit å hjelpe til. 

Når det gjelder alpint, så ser det ut som mye faller på foreldre og deres innsats/pengebok, og kanskje mindre klubben. Så jeg kan på en måte skjønne at noen av dem ønsker en endring.

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (2 timer siden):

. Har også ganske god innsikt gjennom både tidligere sponsorat og personlige relasjoner til noen av dagens toppalpinister

Og det med sponsorat, som jeg så vidt var inne på i mitt innlegg, er en viktig greie til hvorfor lojaliteten er som den er. Først og fremst er det foreldre som hjelper en opp og frem. Men deretter er det lokale ildsjeler og sponsorer. Feks at lokale sportsbutikken lar en kjøpe ting til innkjøpspris. Eller hvordan jeg kunne få en god alpindress omtrent gratis, mot å sy på logoer fra et lokalt hotell og en trevarefabrikk. Deretter de nevnte a/b/c-kontraktene, der man får ski fra en produsent, og havner "under deres vinge", og til og med får oppfølging under renn fra produsenten. Jeg tror nok de aller fleste som ikke har kommet seg på landslaget vil si de har fått mye mere støtte fra alle andre enn selve forbundet.

 

Joaaso skrev (10 timer siden):

I tilfellet Braathen går det vel i tillegg litt på at dette er en kreativ sjel som vil jobbe med prosjekter utenom idretten og opplever at de mulighetene begrenses av forbundets rammer. 

Det er også mitt inntrykk. Han er glad i mote, musikk og dreiv med alt mulig rart på siden av det å stå på ski. Å ikke kunne drive med det som han ville pga føringer fra forbundet som han allerede føler han ikke får noe tilbake fra, oppleves nok veldig kjipt.

  • Like 4

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler om så mye mer en penger slik jeg har skjønt det.  Problemet er at man har en arbeidsgiver som bryter avtaler hvis det ikke går deres vei og  vanskelig å kommunisere med. 
Synes det er kult at han bare gir seg og lar forbundet sitte igjen med rød nese. 
 

Det jeg ikke skjønner et at de ikke klarer å lage et system hvor man slipper opp mer for hver utøver, men at en % andel må tilbake til laget. Det hadde vært vinn vinn for alle. 
 

Ellers tror jeg at øvelsen med å drive samme forbund for bunn og topp kommer til å bli vanskeligere. Særlig for ski hvor interesse og aktive utøvere har vært høy, men som nå synker. 

Det snakkes om at de får hjelp på vei opp når de er unge. Det er svært få idretter jeg kjenner til hvor det er noe særlig hjelp å få fra forbundet. Det er foreldre og i beste fall klubber (som i mange tilfeller også er misfornøyd med forbund). 

Jeg har på følelsen at vi ser Lucas på ski igjen rett etter jul og at en del folk i skiforbundet er borte. Å miste en utøver som faktisk appellerer til de yngre har de ikke råd til. 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo og være at Lucas Braathen er ekstra emosjonelt involvert siden faren hans har ført denne saken mot forbundet siden år 2020, så når det da ikke blir som forventet.....

Hjelper nok ikke at enkeltpersoner har fått forskjellsbehandling (Aksel og Henrik). 

Var irriterende når de i dag på TV2 skulle forklare saken i bunn av bakken, og så mistet de signalet....og så kom svadaforklaring av studio...så at han i bunn av bakken holdt på å bite av seg tungen da signalet kom tilbake og han ikke fikk forklart ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter igjen med at forbundet er dårlig til å bygge litt mer fargerike profiler. De er gode på å gjenta den evige modellen, til den avtakende massen som uansett er der.

Får de en fargerik person som kan appellere til et mye større publikum innenlands og utenlands, snubler de i sine egne normer og regler.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...