Gå til innhold

Scott Spark RC 900 Comp


Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg tråkker rundt på en gammel Scott Scale 35 (Large), og har lyst til å oppgradere. Jeg bruker sykkelen primært til/fra jobb, sommer og vinter. En strekning på litt over 3 km, hvor 1 km er gjennom skog (sti/grus/kupert), resten asfalt. Er veldig glad i denne sykkelen, men den har 3 drev foran, kjedet spretter dermed av i tide og utide, og et SRAM-system som er modent for utskifting (har prøvd justering hos proff, men de sier jeg må skifte drivverkfor å få alle girskift til å gli skikkelig).

Jeg har lyst på en ny Scott Spark RC 900 Comp 22/23-mod (carbon fulldemper), fordi denne finner jeg i rett str (XL, jeg er 189cm), til en ok pris (rundt 30.000,- har ikke råd til mer). 

Fulldemper fordi jeg ofte sykler fort i kupert terreng.

Ut fra mine beskrivelser, kan noen gi meg tips, fordeler/ulemper ved denne overgangen? Jeg er mest redd for å bli skuffa mtp vekt, stivhet, kraft ned i asfalt-underlag.

Sykkel må ikke være ny, men jeg ser litt på fordelen med bakdemper gjemt i ramma (mindre vedlikehold/service?).

Så slipper jeg sannsynligvis unna en god stund før noe trenger å skiftes ut. 

Håper på hjelp/innspill. 🙂

Mvh Stein Helland

 

Specs Scott Spark RC 900 Comp: 

FRAME

Spark RC Carbon HMFnIntegrated Suspension TechnologynFlex Pivot / Adjustable head anglenSyncros Cable Integration SystemnBB92 / UDH Interface / 12x148mm with 55mm Chainlinen

FORK

FOX 32 Float Rhythm Grip 3n3-Modes / Kabolt 15x110mm axle / 44mm offset / tapered steerernReb. Adj. / Lockout / 120mm traveln

REAR SHOCK

FOX Float Custom EVOL Performace Trunnionn3 modes / Lockout-Trail-DescendnDPS / Reb. Adj.nTravel 120mm / T165X45mmn

REMOTE SYSTEM

SCOTT TwinLoc 2 Technologyn3 Suspension modesn

REAR DERAILLEUR

SRAM NX Eagle 12 Speedn

SHIFTERS

SRAM NX Eagle Triggern

CRANKSET

SRAM NX Eagle DUBn55mm CL / 32Tn

BB-SET

SRAM DUB PF 92 MTB Wide / shell 41x92mmn

CHAIN

SRAM CN NX Eaglen

CASSETTE

SRAM SX-PG1210 / 11-50 Tn

BRAKES

Shimano Deore M6100 Discn

ROTOR

Shimano SM-RT64 CL / 180/F and 160/Rn

HANDLEBAR

Syncros Fraser 2.0 XC Alloy 6061 D.B.nFlat Bar / 8 / 740mmnSyncros Pro lock-on gripsnSTEMSyncros XC 2.0nSyncros Cable Integration Systemn-12 rise / 6061 Alloy / 31.8mm / 1 1/8\"n

SEATPOST

Syncros Duncan 2.0 / 10mm offsetn31.6x400mmn

SEAT

Syncros Belcarra Regular 2.0nCRMO railsn

HUB (FRONT)

Formula CL-811 / 15x110mmn

HUB (REAR)

Formula CL-148S / 12x148mmnSyncros Axle w/Removable Levernwith 6mm Allen, T30 and T25 Toolsn

SPOKES

Stainless Black 15G / 1.8mmn

RIMS

Syncros X-30SE / 32H / 30mmnTubeless readyn

FRONT TIRE

Maxxis Rekon Race / 29x2.4\" / 60TPI Foldable BeadnTubeless Ready / EXOn

REAR TIRE

Maxxis Rekon Race / 29x2.4\" / 60TPI Foldable BeadnTubeless Ready / EXOn

ACCESSORIES

Transport Axlen

APPROX WEIGHTS

IN KG12.5 (Tubless setup)n

MAX. SYSTEM WEIGHT

128 kgn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For pendling på vei på vinter, så ville jeg som Espenta ikke brukt en ny fulldemper mest pga slitasje fra salt og skit.

Bortsett fra det så er vel Scott sine Spark sykler gjennomprøvde og bra sykler med en bra importør.

Det er relativt enkelt å løse problemet med at kjedet hopper av om det er det eneste som plager sykkelen du har i dag.

Nytt drivverk (krankdrev/bolter, kjede, girspak, bakskifter, kassett og kjede)  bør du kunne få for rundt 3000kr om du for eks går for 12delt Deore eller NX.

Om du skal ha en sykkel mekaniker til å bytte så må du sikkert legge på 1000kr til.

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mange som pendler TDF på fulldempa e-mtbs typ spesh levo etc. Får litt vondt i sjela av sånt, spesielt på vinteren. Brenner fort forbi service-intervaller da!

Det hadde sittet langt inne for meg å ta stisykkelen til jobb i saltslaps altså. Men jeg har i det minste spyling og lagring inne på jobb, så helt umulig er det jo ikke.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (1 time siden):

For pendling på vei på vinter, så ville jeg som Espenta ikke brukt en ny fulldemper mest pga slitasje fra salt og skit.

Bortsett fra det så er vel Scott sine Spark sykler gjennomprøvde og bra sykler med en bra importør.

Det er relativt enkelt å løse problemet med at kjedet hopper av om det er det eneste som plager sykkelen du har i dag.

Nytt drivverk (krankdrev/bolter, kjede, girspak, bakskifter, kassett og kjede)  bør du kunne få for rundt 3000kr om du for eks går for 12delt Deore eller NX.

Om du skal ha en sykkel mekaniker til å bytte så må du sikkert legge på 1000kr til.

Hei Gullars, takk for innspill. Hvis jeg skal gå for 3-delt til 1x12, har du noe link til en komplett pakke jeg kan kjøpe? Jeg får en dreven sykkelmekaniker til å skifte for meg,  men jeg må finne delene sjøl, og de må passe. 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (1 time siden):

Fin sykkel til bra pris, men som de andre er inne på så ville jeg hatt en egen sykkel til vinterbruk.

Takk for svar Olechr. Da tenker jeg å høre på de som har peiling, og forsøker å oppgradere Scale 35 med nytt drivverk. Så får Spark heller kjøpes inn til vår/sommer/høst-bruk. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (23 minutter siden):

Jeg ser mange som pendler TDF på fulldempa e-mtbs typ spesh levo etc. Får litt vondt i sjela av sånt, spesielt på vinteren. Brenner fort forbi service-intervaller da!

Det hadde sittet langt inne for meg å ta stisykkelen til jobb i saltslaps altså. Men jeg har i det minste spyling og lagring inne på jobb, så helt umulig er det jo ikke.

Takk for svar Ndreas. Jeg skjønner det er best å bruke en mindre avansert modell til vinterbruk, så får prøve med en oppgradering av drivverk på Scale 35`en og heller kjøpe en fulldemper til bruk i sommerhalvåret. El-sykkel blir det ikke, for jeg trenger treninga 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Observasjoner litt på siden, fra en landeveissyklist som bruker 2020-modell Spark RC Team til helgeturer på brøytede vinterveier i Nordmarka:

- Denne revisjonen av ramma har veldig snever dekklaring, er så vidt det går med Ice Spiker Pro bak.

- Den ser fortsatt ut som ny, men jeg vasker den i varmtvann i en vaskehall rett ved der jeg bor etter hver tur, og lagrer den varmt og tørt. Ingen problemer med eller korrosjon på dempere.

- Det er veldig digg å sykle fulldemper i stedet for gravel grinder på vinteren, både for å ha plass til Ice Spiker Pro, og for å rulle behagelig over issvuller og vaskebrett.

- Jeg hater at SRAM triggerene ikke kan gire tyngre "fra begge sider", det gjør hanskesykling mer klønete

Endret av Gruskverner
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (20 minutter siden):

Observasjoner litt på siden, fra en landeveissyklist som bruker 2020-modell Spark RC Team til helgeturer på brøytede vinterveier i Nordmarka:

- Denne revisjonen av ramma har veldig snever dekklaring, er så vidt det går med Ice Spiker Pro bak.

- Den ser fortsatt ut som ny, men jeg vasker den i varmtvann i en vaskehall rett ved der jeg bor etter hver tur, og lagrer den varmt og tørt. Ingen problemer med eller korrosjon på dempere.

- Det er veldig digg å sykle fulldemper i stedet for gravel grinder på vinteren, både for å ha plass til Ice Spiker Pro, og for å rulle behagelig over issvuller og vaskebrett.

- Jeg hater at SRAM triggerene ikke kan gire tyngre "fra begge sider", det gjør hanskesykling mer klønete

Hei, og takk for svar. 🙂 Jeg tenkte som du, at fulldemper må da være mye bedre på ruglete vintervei enn en hardtail. 2022/23 har bakdemper inne i ramma, så da er vel den forhåpentligvis bedre beskyttet enn åpen variant. Jeg har derimot IKKE mulighet til å vaske av sykkel etter hver tur, så det må evt. bli 1x i uka (helg) hvor den kan stå inne og tørke skikkelig. Siden du først kjører Scott Spark; tror du 900 rc comp er noe jeg fort blir lei? Det er jo en rea/innstegsmodell. Takk for innspill, jeg er ganske ny i gamet, og treger sårt innspill fra dere med erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Like 2

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Innstegsmodell" betyr bare at det ikke er satt på veldig kostbare deler. Dette er en sykkel som kan brukes "som den er" til alt fra Birken til lange stiturer og tekniske ritt. Alt som står på sykkelen er "bra nok".

Demperne er litt enklere enn på toppmodellene, men mer enn bra nok til bruken du skisserer her. Sram NX har jeg ikke prøvd, men erfaringsmessig er nyere billig-gir veldig, veldig bra i forhold til hvordan ting var før. Om du ikke er fornøyd går det an å bytte etter hvert, det samme gjelder bremsene, men ville prøvd først. 

Hvis du bytter til 1x12 på Scale og setter på en hev-senkpinne vil du få en flott og driftssikker vintersykkel som også kan brukes på sti. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt så kan det være like greit å bruke SRAM NX kassett og SRAM kjede kombinert med ovenstående eller et fullt NX oppsett.

Det ligger jo flere komplette NX kit på finn.no

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=314630791

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=320161678

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=296341167

Litt bedre gir og spak og litt brukt med rett kassett

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=325375167

 

  • Like 2

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (22 minutter siden):

"Innstegsmodell" betyr bare at det ikke er satt på veldig kostbare deler. Dette er en sykkel som kan brukes "som den er" til alt fra Birken til lange stiturer og tekniske ritt. Alt som står på sykkelen er "bra nok".

Demperne er litt enklere enn på toppmodellene, men mer enn bra nok til bruken du skisserer her. Sram NX har jeg ikke prøvd, men erfaringsmessig er nyere billig-gir veldig, veldig bra i forhold til hvordan ting var før. Om du ikke er fornøyd går det an å bytte etter hvert, det samme gjelder bremsene, men ville prøvd først. 

Hvis du bytter til 1x12 på Scale og setter på en hev-senkpinne vil du få en flott og driftssikker vintersykkel som også kan brukes på sti. 

Heisann. Takk for svar 🙂  Jeg får gruble litt på Spark-kjøp, og se om jeg kan få bytta drivverk på Scale`en ihht. Gullars sine anbefalinger i første runde. Så bra at folk gidder bidra. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (25 minutter siden):

Alternativt så kan det være like greit å bruke SRAM NX kassett og SRAM kjede kombinert med ovenstående eller et fullt NX oppsett.

Det ligger jo flere komplette NX kit på finn.no

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=314630791

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=320161678

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=296341167

Litt bedre gir og spak og litt brukt med rett kassett

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=325375167

 

Takk for veiledninger Gullars. Jeg som er helt grønn bør nok handle et komplett sett. Jeg så på dette, men hvordan vet jeg om det vil passe min sykkel? SRAM NX Eagle DUB, 175mm, 11-50T, 32T 1x12-delt Girgruppe | Sykkelkomponenter.no

Og går det da evt. an å kjøpe noe tilsvarende på finn.no til en billigere penge, som du sendte link til:

SRAM 12 delt NX gruppe | FINN torget

Hvis jeg tar bilde av krank og oppsett bak, kan du da si meg hva som passer? Beklager hvis jeg maser altså!

 

 

Scale35krank.jpg

Scale35bak.jpg

Endret av Steinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om mine antagelser er riktige, men jeg ville latt den kyndige montøren bekreftet for deg.

Du trenger strengt tatt ikke kranken fra det som selges på finn, men det kan hende det er rimeligere å bytte alt sammen istedet for å bruke den kranke du har.

Du får summere og se.

Ndreas sitt forslag er nok smart......

Endret av Gullars
  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært litt kritisk til forslag fra sykkelsjapper, det blir fort dyrt om man går inn butikken og sier man skal "bytte alt av drivverk". 

Kranken trenger du neppe bytte, antakelig kun nytt drev for 1x+kassett, girspak, bakgir, kassett og kjede. Jeg ville bare kjøpt brukt deore eller Sram NX 12-delt, en 11-52-kassett (ny) et nytt kjede fra KMC og tatt et bilde av største drev på kassetten og sendt et bilde til Sykkelkomponenter og fått en anbefaling. Tipper 34 eller 36 blir bra så lenge kassetten er 11-52. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (1 time siden):

Kan godt være det er lurt å dra innom en sykkelsjappe og be om et tilbud? Da får du inspeksjon av en kompetent mekaniker og så kan du enten kjøpe delene fra dem og gjøre jobben selv, eller sette bort hele greia til de.

Takk. Snakker med support på sykkelkomponenter.no nå, virker som de har god peiling, så får vi se 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (1 time siden):

Jeg ville vært litt kritisk til forslag fra sykkelsjapper, det blir fort dyrt om man går inn butikken og sier man skal "bytte alt av drivverk". 

Kranken trenger du neppe bytte, antakelig kun nytt drev for 1x+kassett, girspak, bakgir, kassett og kjede. Jeg ville bare kjøpt brukt deore eller Sram NX 12-delt, en 11-52-kassett (ny) et nytt kjede fra KMC og tatt et bilde av største drev på kassetten og sendt et bilde til Sykkelkomponenter og fått en anbefaling. Tipper 34 eller 36 blir bra så lenge kassetten er 11-52. 

Tusen takk for tips. Jeg snakker med support på sykkelkomponenter.no nå. Virker å ha god peiling 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (2 timer siden):

Alternativt så kan det være like greit å bruke SRAM NX kassett og SRAM kjede kombinert med ovenstående eller et fullt NX oppsett.

Det ligger jo flere komplette NX kit på finn.no

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=314630791

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=320161678

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=296341167

Litt bedre gir og spak og litt brukt med rett kassett

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=325375167

 

Deore er nok et mye bedre alternativ enn NX.

 

SX er forresten noe skikkelig drit som ikke varer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...