Gå til innhold

vis frem sykkelen, lov å brife litt


Anbefalte innlegg

Stefan77 skrev (16 minutter siden):

Har fått to turer på denne nå og er veldig fornøyd. Her vist i allround krøsskøntri-oppsett med lette hjul og dekk. Blir seigere og grovere dekk på til uka for høsten står og banker på 

 

Grattis med ny sykkel 🙂 Kjenner flere som har Element, det virker som den kan kjøres ganske hardt nedover for den type sykkel 🙂 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mtbboy1993 skrev (37 minutter siden):

Album

For mer info og bilder sjekk ut albumet.

Large Geometron/Nicolai G1, med EXT LOK V3 demper og ERA gaffel

Geometron G1 Geometron G1

Garbaruk 11-50T 11 Speed HG Cassette

Garbaruk 11-50T CS RD M6100 SGS

Archer D1X Trail Paddle Remote

Archer D1XTrail elektronisk fjernstyring.

 

That's hot! Er du fornøyd med det giroppsettet?

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (14 minutter siden):

That's hot! Er du fornøyd med det giroppsettet?

Ja, kassetten funker fint. Girer fint. Super lett på ca 300g.

Enste så langt jeg kan klage på er at et krasj forårsaket at gummi plugg for micro usb port på fjernstyring.

den svarte boksen på kjedestaget, som Archer kaller shifter, har feilet, fikk en reparert og en byttet, det ble tatt under garanti.

I shifteren bruker jeg de nye batteriene som gjør at den girer 50% raskere, batteritiden er ikke like lang, men lang nok. Girer raskt nok etter min mening. vet det var klager på de vanlige batteriene at de var for trege.

Deore bakgiret funker fint.

Endret av mtbboy1993
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mtbboy1993 skrev (2 minutter siden):

Ja, kassetten funker fint. Girer fint. Super lett på ca 300g.

Enste så langt jeg kan klage på er at et krasj forårsaket at gummi plugg for micro usb port på fjernstyring.

den svarte boksen på kjedestaget, som Archer kaller shifter, har feilet, fikk en reparert og en byttet, det ble tatt under garanti.

I shifteren bruker jeg de nye batteriene som gjør at den girer 50% raskere, batteritiden er ikke like lang, men lang nok. Girer raskt nok etter min mening. vet det var klager på de vanlige batteriene at de var for trege.

Deore bakgiret funker fint.

Var mest oppsettet med en ekstern boks som girer et konvensjonelt wiregir jeg tenkte på.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (På 19.9.2023 den 14.55):

Var mest oppsettet med en ekstern boks som girer et konvensjonelt wiregir jeg tenkte på.

Den boksen på kjedestaget:

Glemte å nevne det går fint å sykle i våte forhold. Den ene sluttet å fungere, døde helt, så ble reparert under granti, så flyttet jeg over en fra en sykkel til denne, så døde den, batterier tok strøm når lokket var løst men skrudd inn, men var det helt inn var den helt død, den ble erstattet med ny, men som sagt garanti løste begge problemene. Så nå er begge den nyeste plastikken. var annen tekstur utseende på plastikken, men begge jeg har nå er lik som på bildet.

Vaier blir strammet under oppstart, så sålenge du har nok igjen så kalibreres den etter under oppstart, så renger ikke å stramme manuelt.

Man kan juster hvert enkelt gir, så når bakgiret sliter litt i et noen gir, kan man finjustere det, så kan bruke bakgiret litt lenger. Dette kan man ikke med Sram AXS, tåpelig.

En stor fordel med Archer D1XTrail er at man kan bruke hvilket som helst bakgir, så knuser man bakgiret når man er ute på tur i og ikek har med reserve bakgir, kan man bytte ut til noe annet, som sagt man kan justere hver enkelt gir.

den første versjonen som het D1X hadde problemer med vann som kom inn. Men D1XTrail har ikke det. Men trur det anbefales å fette opp inngangen for vaier for å redusere sjansen for det. Trur jeg så noe om dette. husker ikke helt.

 

Fjernstyringa:

Ergonomien er perfekt for meg. Bedre enn to knapp fjernstyringa før denne, funka bra, men denne perfekt. Var litt forskjell på følelsen på gire opp og ned, men det gikk seg til tilslutt, føles likt ut nå.

Jeg sliter med at tommelen kommer ut av stilling under giring, så mekanisk giring er problematisk for meg, da det kan gjøre veldig vondt når det skjer akkurat når jeg girer. Men med Archer D1x Trail padel fjernstyring fungerer det fint, det fungerte fint med to knapp versjonen også, men padel versjonen er mer ergonomisk. Formen og plassering funker perfekt for meg. Batteriet trur jeg lades på ca 30min. Lades via Micro-USB, så skrur den av og kobler til PC., lader på ca 30 min.lyset lyser rødt, slås lyset av.

 

 

Endret av mtbboy1993
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirikur skrev (1 time siden):

Folk her har så flotte sykler.

Skjemmes nesten over å vise noe som bare kostet 25k for tre år siden og attpåtil aluminium. 

Byttet dekk (slangeløst) og holker.

 

Fin sykkel! Metal(l) er best og kan resirkuleres. Karbonfiber kan bare graves ned. Noe å tenke på 😉 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (17 timer siden):

Fin sykkel! Metal(l) er best og kan resirkuleres. Karbonfiber kan bare graves ned. Noe å tenke på 😉 

Finnes mye bra metal fra 80 og 90-tall som fortsatt duger 😄

Men seriøst, helt ville priser på innstegsmodeller. Tung også. 14,5 kg eller noe. Bygger styrke om ikke annet. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirikur skrev (1 time siden):

Finnes mye bra metal fra 80 og 90-tall som fortsatt duger 😄

Men seriøst, helt ville priser på innstegsmodeller. Tung også. 14,5 kg eller noe. Bygger styrke om ikke annet. 

ABAB

Jeg har en fin karbonsykkel fra 2018 som veier 14.x kg, så du trenger absolutt ikke bekymre deg for vekta. Er bare bedre trening ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 20 år med stisykling, hvorav de siste fire-fem nesten kun har vært mental stisykling, er jeg igjen frelst. Emtb er som å ha fått livet i gave på nytt. Håper skeptikere (hvis det finnes noen igjen av dem) unner seg en lang prøvetur på en lånt emtb, for dette er det faan ikke mulig å ikke elske. 

image.jpeg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange flotte sykler her, gøy!

Her er min første og eneste terrengsykkel, 2022 Canyon Spectral Al6. Har ikke foretatt de dyreste endringene, men noen nyttige som lengre dropper post, kontaktpunkter og slikt. Nytt styre med litt høyere rise og kortere krankarmer for å kompensere for dårlig teknikk i terrenget.

image.jpeg.2ab1dd9b6b6ba55d27797c71ffbcf5a4.jpeg

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr. Blomst skrev (På 23.9.2023 den 20.53):

Etter 20 år med stisykling, hvorav de siste fire-fem nesten kun har vært mental stisykling, er jeg igjen frelst. Emtb er som å ha fått livet i gave på nytt. Håper skeptikere (hvis det finnes noen igjen av dem) unner seg en lang prøvetur på en lånt emtb, for dette er det faan ikke mulig å ikke elske. 

image.jpeg

jeg er frelst, god trening er det faen meg fortsatt, merker jeg er mye mere støl i overkropp og core. turene blir også dobbelt så lange med mye mere morro oppover. 
image.png.c1c06a0a47639df233b8648ec26313a9.pngveldig fancy er den ikke men har hjemme snekret bagger og et oppsett som gjør at jeg kan kjøre full send uten at baggene er til bry

Endret av Emtb
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stefan77 skrev (På 8.9.2023 den 18.29):

Har fått to turer på denne nå og er veldig fornøyd. Her vist i allround krøsskøntri-oppsett med lette hjul og dekk. Blir seigere og grovere dekk på til uka for høsten står og banker på 

IMG_1644.jpeg

Herlig sykkel. Var veldig nær å kjøpe en sånn selv. Har akkurat samme dekkoppsett selv for tiden, men for meg er det grovoppsettet...🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

N-1 men veldig fornøyd med resultatet så langt. Lett og kortbeint stirakett + litt grovere nedovermaskin blir til 1 do it all sykkel. 
Ny Ripley V4S i fargen Drywall 140/120mm med GX Transmission drivlinje (utrolig digg) og diverse andre oppgraderinger. 



image.jpeg.f41c5ee112423c60d151ffd2cd6e6ce8.jpegimage.jpeg.01232c0fbcb3f109d0eeaa8125371cb7.jpegimage.jpeg.37c150d3a3634ce7fd706dde2043221c.jpeg

  • Like 9

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flo skrev (På 13.10.2023 den 13.18):

Var og hentet denne i går! I helga blir det bygging og kanskje et nytt skrytebilde når den er ferdig bygget 😁

Deviate

Veldig interessert i å høre om hva du synes om sykkelen! Jeg har sansen for Deviate-gjengen og syklene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (På 17.10.2023 den 13.38):

Veldig interessert i å høre om hva du synes om sykkelen! Jeg har sansen for Deviate-gjengen og syklene deres.

Fikk en kort tur på sykkelen i går. Jeg er helt frelst! 

Det er mye nytt så har ikke kommet helt i bunn på å tilskrive hva som kommer fra rammedesign og hva som er demperne. Men kan bare si at jeg har aldri vært med på så mye traction (godt ord på norsk?) Både opp, bort og ned.

Sittende rolige klatringrer på røtter og stein var en helt ny opplevelse. Den jobber så sykt rolig og effektiv oppover. Kravler seg fram over stein og røtter. Sykkelen er markant lengre enn min forrige sykkel, både i reach og kjedestag. Så det var noen glipptak oppover hvor bakhjulet skled ut pga for lite vekt over bakdekket. Dette jevner seg nok raskt med litt ubevist teknikkjustering. Til gjengjeld var den da mye mer kontrollert foran og veldig enkelt å peke framhjulet dit jeg vil. Pga high-pivot vil kjedestaget vokse/strekke seg ved kompresjon. Dette var interessant ved cruxing opp litt høye kanter. I stedet for å komprimere ned ved hindringene får man nesten følelsen av at sykkelen strekker seg opp over.

Nedover er det silkemykt. Forrige sykkel hadde tendenser til litt pedal-kickback så jeg har lagt meg til å tråkke litt bakover i større kompresjoner. Dette er nå helt borte og føles fantastisk. Beina kan stå dønn parallelle og jobbe på mot kompresjonene. dette er nok den største fordelen nedover. Har aldri tenkt over at pedal-kickback var noe problem, før jeg ble kvitt det! Nå gleder jeg meg bare til å få testa litt større drop. 😅

Det er god tråkkeplatform og helt uproblematisk å sprinte kortere distanser. Jeg merker dog at den ikke akselererer like velvillig som sykkelen den erstatter. Noe av dette var nok dagsform.

Finish på ramma er også bedre enn mine tidligere sykler. 

Front-triangelet er romslig og har mange festepunkter til flasker og verktøy.

Plass til sjukt mye setepinne ned i ramma. Jeg kjører oneup 240mm som stikker 10mm opp fra seterøret.

Jeg har sansen for utvendige kabler til gir og brems. Jeg liker at ramma har utvendig kabler langs overrøret. Og de er godt skjult. Men både gir og brems går gjennom setestaget. Så helt ekstern føring er det jo ikke. Man kunne godt valg enten helt ekstern eller helt intern synes jeg.

Fettnippler til alle svingpunkter, slik at man i teorien kan holde skitt ute.

En ulempe kan være at den lager mye lyd! Mange tannhjul som kjedet skal rundt og det durer greit når man sitter og tråker. Litt av dette forsvinner nok etter en tur eller to når kjede og tannhjul slites litt mer mot hverandre. Til gjengjeld er den stille nedover, ingen chainslap.

Kunne godt vært intern strømpe til setepinnen. Men det er en wire man trekker annen hvert år, så det går fint.

IMG_7355.jpeg

Endret av Flo
  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye å brife av kanskje (liker egentlig ikke den delen av tittelen på emnet), men må vise frem kose- og lekesykkelen - en Rocky Mountain Growler 50 2022-modell. Ikke så mye info om denne på nettet som man skulle tro (er jo selvfølgelig noe, men litt for lite synes jeg). Kjøpte den denne uka som avlasting for emtb-en, og har bare hatt en tur på den. Den er ingen klatrer, selv om den håndterer det overraskende greit tross geometrien, men fant ut at den er fantastisk stabil og morsom nedover. Første HTen på mange år, og er overrasket over komforten, samt tråkkvilligheten (sistnevnte sett opp mot geometrien). Har dog aldri hatt annet en XC-HTer. Hjelper litt med brede og slangeløse dekk. Pedaler uten klikk har jeg ikke hatt siden barneårene, og det var også en positiv overraskelse. Tenker at dette delvis blir en "hopp på og kose seg uten forberedelser"-sykkel. 

IMG_4374.jpg

Endret av Mr. Blomst
  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...