Gå til innhold

vis frem sykkelen, lov å brife litt


Anbefalte innlegg

Etter å ha solgt unna en gammel blandeveissykkel ble det nettopp kjøpt inn hardtail for å brukes mer i hverdagen og avlaste fulldemperen.

Canyon Stoic 4. Ganske stock, bortsett fra holkene der jeg tester ut Ergon GA3 med små vinger. Veldig fornøyd. Dekk må kanskje byttes, for grove og klissete dekk fungerer ikke så bra som pendler. Men sykkelen er fryktelig god på sti slik, så det vil gjøre litt vondt også.

20240704_094243.jpg

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Orbea Wild LTD - Bosch CX Race motor, full XX drivlinje med T-Type gir som henter strøm fra hovedbatteriet, Fox 38/X2 Factory, Code Stealth Ultimate bremser, To sett karbon-hjul - Orbea originalt med DT350 nav og DT 1501 XCR med DT240 EXP begge forsterket for el. Dekk er DHF/DHRII MaxxTerra på det ene settet Assegai/Dissector MaxxGrip på det andre. Fox Transfer setepinne. 

Hele herligheten med Trail pedaler klar til å rulle er ca 22 kg i XL, hvilket er ganske lett for en så grov rigg. 
 

Bilde nr 1 er med originale hjul og nr 2 med DT hjulene og Betty lysrigg

IMG_0023.jpeg

IMG_0002.jpeg

  • Like 5
  • Wow 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (På 16.9.2024 den 12.32):

Orbea Wild LTD - Bosch CX Race motor, full XX drivlinje med T-Type gir som henter strøm fra hovedbatteriet, Fox 38/X2 Factory, Code Stealth Ultimate bremser, To sett karbon-hjul - Orbea originalt med DT350 nav og DT 1501 XCR med DT240 EXP begge forsterket for el. Dekk er DHF/DHRII MaxxTerra på det ene settet Assegai/Dissector MaxxGrip på det andre. Fox Transfer setepinne. 

Hele herligheten med Trail pedaler klar til å rulle er ca 22 kg i XL, hvilket er ganske lett for en så grov rigg. 
 

Bilde nr 1 er med originale hjul og nr 2 med DT hjulene og Betty lysrigg

IMG_0023.jpeg

IMG_0002.jpeg

Antar att du menar  HXC 1501 🙂 
XRC är deras krössköntri -hjul. Knappast tänkt att sättas på en el-enduro 😅
Grymt fin cykel! 👍

Importerad cykelnörd. NOTS-evangelist. https://nots.no/han-skal-fa-fart-pa-nots/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orp_Rezzem skrev (1 time siden):

Antar att du menar  HXC 1501 🙂 
XRC är deras krössköntri -hjul. Knappast tänkt att sättas på en el-enduro 😅
Grymt fin cykel! 👍

Jeg har roter med tre-bokstavsforkortelse ja, det er definitivt «heavy duty» versjonen beregnet for el

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (På 16.9.2024 den 12.32):

Orbea Wild LTD - Bosch CX Race motor, full XX drivlinje med T-Type gir som henter strøm fra hovedbatteriet, Fox 38/X2 Factory, Code Stealth Ultimate bremser, To sett karbon-hjul - Orbea originalt med DT350 nav og DT 1501 XCR med DT240 EXP begge forsterket for el. Dekk er DHF/DHRII MaxxTerra på det ene settet Assegai/Dissector MaxxGrip på det andre. Fox Transfer setepinne. 

Hele herligheten med Trail pedaler klar til å rulle er ca 22 kg i XL, hvilket er ganske lett for en så grov rigg. 
 

Bilde nr 1 er med originale hjul og nr 2 med DT hjulene og Betty lysrigg

IMG_0023.jpeg

IMG_0002.jpeg

Har jeg forstått det riktig at det er sånn at Wild er for Rallon det Rise er for Occam? 
 

Fet sykkel, btw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arve skrev (21 timer siden):

Har jeg forstått det riktig at det er sånn at Wild er for Rallon det Rise er for Occam? 
 

Fet sykkel, btw

Kategori-messing kan en vel si det, men der Rise og Occam ser ut som søsken, så kan man ikke si det samme om Wild og Rallon. 
 

Med LT versjoner av Rise/Occam så kryper også de oppover i segment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her er min Raaw Madonna V2.2. Bygget opp i 2022. 

Lyrik Ultimate 170 med One-up aksling og Zefal skjerm

Öhlins TTX22 M 65mm stroke

Syntace Vector styre

ENVE AM30 hjul med Specialized Hillbilly T9 Grid Gravity foran og Eliminator T7 Grid Trail bak 

Shimano Saint 165mm krank. Shimano DX pedaler. 

Formula Cura 4 bremser med 203mm diameter 2,3mm tykkelse f/b 

Sram 12-delt GX drivverk

Oneup 210 pinne med et Ergon sete på toppen

Evoc taske med plass til miniverktøy og nøttemiks. 

raaw.jpg

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermann skrev (På 2.10.2024 den 15.05):

Her er min Raaw Madonna V2.2. Bygget opp i 2022. 

Lyrik Ultimate 170 med One-up aksling og Zefal skjerm

Öhlins TTX22 M 65mm stroke

Syntace Vector styre

ENVE AM30 hjul med Specialized Hillbilly T9 Grid Gravity foran og Eliminator T7 Grid Trail bak 

Shimano Saint 165mm krank. Shimano DX pedaler. 

Formula Cura 4 bremser med 203mm diameter 2,3mm tykkelse f/b 

Sram 12-delt GX drivverk

Oneup 210 pinne med et Ergon sete på toppen

Evoc taske med plass til miniverktøy og nøttemiks. 

raaw.jpg

Snyggaste ramen! Inte omöjligt att nästa bygge blir en V3🤸‍♂️

  • Thanks 1

Importerad cykelnörd. NOTS-evangelist. https://nots.no/han-skal-fa-fart-pa-nots/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig Madonna, Supermann! Har en 2020 Raaw Madonna V2 selv som jeg er superfornøyd med! Selv med rundt 150 000-200 000 selvtråkkede høydemeter per år år og litt bike park er det minimalt vedlikehold.

 Den har vært med på Ultrabirken (til og med topp 10) og er langt mer kapabel enn meg nedover! 
 

Bremser er oppgradert til Trickstuff etter å ha kjørt inn i et tre i Alpene sommeren 2023. Bremsing med to fingre på slitne SRAM Code bremser var ikke nok til å stanse sykkelen før et tre på en en svært bratt sti. 

 

IMG_0385.jpeg

IMG_1720.jpeg

 

  • Like 12
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der var en kjempekul Madonna Anders! Sannsynligvis kongerikets raskeste også. Men bilde to: Er det et sylfrekt eksemplar av Racing Ralph vi ser montert på bakhjulet i kombinasjon med en demper uten piggyback? 

Spektakulært at du skriver at sykkelen er mer kompetent enn deg nedover. Du er tross alt veldig kompetent. Mer kompetent enn meg. Og 200 000 høydemeter er jeg laaangt unna på min Madonna, dessverre. 

Takk for hyggelige tilbakemeldinger, Kopp og Orz_Rezzem. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, Supermann! Har to bakhjul til Madonnaen, et er satt opp med solide dekk og det andre med raske dekk. Racing Ralph kom godt med på Ultrabirken, men er litt for rundbanefokusert til å kle sykkelen. Har kjørt mye Wicked Will bak på tørre stier rundt Annecy og likt det! Bakdekk og rullemotstand har mye å si for hvor rask en sykkel er!

Den bakdemperen uten piggyback kler VIRKELKG ikke en sykkel som Madonnaen! Det er en svært enkel og billig bakdemper kjøpt på Finn for å kunne bruke sykkelen når den skikkelige demperen har blitt servet.

Sykkelen har stort sett blitt kjørt som dette, med coil. 
 

Her fra bike packing på Øyerfjellet med en kamerat! Allsidig sykkel! Men Öhlins-coilen din skulle jeg gjerne hatt, Supermann! Har bare hørt bra ting om den!

 

IMG_0672.jpeg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/10/2024 at 4:16 PM, Anders H said:

Selv med rundt 150 000-200 000 selvtråkkede høydemeter per år år og litt bike park er det minimalt vedlikehold. 

Jeg ble ekstremt nysgjerrig på hvordan får til å tråkke så mange høydemeter pr. år på en slik sykkel. Hvordan er hverdagen din for å få til noe slikt? Hvor bor du? Og slike ting.

Egentlig synes jeg du bør svare i en egen tråd 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1

150-200k ^ er voldsomme tall på sti. Topp 10 i UB høres da veldig logisk ut 😉

Jeg sykler mest landevei (kanskje 35% sti) og liker bakker, men kommer sjelden over 100k ^ i året. På veien får man fort inn 1.500-2.000 ^ på en tur, mens 1.000 på en stitur er tungt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høydemeterne mine er endel, men langt fra ekstremt! Jeg husker denne fra pandemien om hvordan en relativt vanlig stisyklist syklet over 1 million feet på én sesong. Det er imponerende og noe hverdagen min ikke tillater.

https://m.pinkbike.com/news/interview-margaux-elliott-on-climbing-1-million-feet-in-2020.html
 

Fordelen min og grunnen til at jeg har endel høydemeter er at jeg synes sykkel er ekstremt gøy, jeg er relativt sprek, kan stå opp tidlig for å sykle og bor nærme bakker. Bruker jeg 25 minutter ekstra til jobb (50 min totalt) sykler jeg opp til Frognerseteren og over Vettakollen og ned stier til Gaustad. Det blir høydemeter av slikt! I sommer stod jeg tidlig opp da vi var på ferie, syklet en tur og dro innom bakern og var tilbake rett over 8. En typisk morgentur på ferie så sånn ut:

https://strava.app.link/xwiQsl1uDNb
 

Bra trøkk fra start både opp og ned! Jeg har en datter og sånn sett er det sjeldent jeg sykler mer enn halvannen time. Inntil nylig var Madonnaen den eneste terrengsykkelen jeg hadde, det blir man tydeligvis sprek av! Jeg har en vintersykkel fra 2008 og en vinterhardtail som tåler litt salt, men Madonnaen er den som brukes hele våren, sommeren, høsten og på fint vinterføre.

Hadde bakhjulshavari i sommer, lånte meg en racer, på første tur trøkket jeg til og fikk topp 10-tid på Strava opp en bakke der ca 22 500 har registrert tid. Det betyr at jeg har litt trøkk og rekker endel høydemeter selv med Madonnaen på en time i Frognerseteren. Det blir mer høydemeter på en time med egen motor enn med T-banen opp😅.

 

https://strava.app.link/6llHgZmvDNb

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders H skrev (1 time siden):

 

Hadde bakhjulshavari i sommer, lånte meg en racer, på første tur trøkket jeg til og fikk topp 10-tid på Strava opp en bakke der ca 22 500 har registrert tid. Det betyr at jeg har litt trøkk og rekker endel høydemeter selv med Madonnaen på en time i Frognerseteren. Det blir mer høydemeter på en time med egen motor enn med T-banen opp😅.

 

https://strava.app.link/6llHgZmvDNb

20 sekunder bak fjærvekter Andrew Feather opp en bakke som er den naturlige testen rundt Annecy er ganske rått Anders. Tydelig at det å sykle med tung sykkel gjør at du har opprettholdt styrken fra ungdommen. 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/11/2024 at 6:05 PM, Anders H said:

Det stemmer, Supermann! Har to bakhjul til Madonnaen, et er satt opp med solide dekk og det andre med raske dekk. Racing Ralph kom godt med på Ultrabirken, men er litt for rundbanefokusert til å kle sykkelen. Har kjørt mye Wicked Will bak på tørre stier rundt Annecy og likt det! Bakdekk og rullemotstand har mye å si for hvor rask en sykkel er!

Den bakdemperen uten piggyback kler VIRKELKG ikke en sykkel som Madonnaen! Det er en svært enkel og billig bakdemper kjøpt på Finn for å kunne bruke sykkelen når den skikkelige demperen har blitt servet.

Sykkelen har stort sett blitt kjørt som dette, med coil. 
 

Her fra bike packing på Øyerfjellet med en kamerat! Allsidig sykkel! Men Öhlins-coilen din skulle jeg gjerne hatt, Supermann! Har bare hørt bra ting om den!

 

IMG_0672.jpeg

Kult! Jeg ville aldri kommet på tanken å kjøre ritt med tidtaking noe annet enn nedover med madonnaen. Tanken på å utstyre sykkelen med et ordentlig lettråkkende bakdekk har jeg lekt med, men ofte så er dekkene med lav rullemotstand og tilsvarende mønster utstyrt med tilsvarende svake sidevegger. Wicked Will er et godt tips.

Har forøvrig vært i Annecy et par ganger i år ifbm med jobb, men har reist med håndbagasje og hatt for lite tid til å sykle. Vanskelig å bevilge seg ekstra tid på jobbreise når sykkelvaskehjelpen(2) venter hjemme...

For å holde tråden på rett spor så legger jeg ved terrengsykkelen jeg bruker mest tid på. En Rose Bonero 3 i Large. Dette er en sykkel som er så mye bedre å tråkke høydemeter på en Madonnaen. Oppover ihvertfall. 4kg lettere og en helt annen snert ved stående tråkking. 

Øvrig Spec: 

RS Pike Select eller noe med en lang Zefal forskjerm. 

Newmen Stem og et nesten 20 år gammelt og kjempestivt Stone Edge styre på 750mm (som testet her: https://www.terrengsykkel.no/sykler/test-av-stone-edge-cockpit) Jeg skjønner nå hvorfor jeg slet med armpump i Hafjell før 2010, men det funker fint på denne sykkelen. 

DT Swiss M1700 bak og M1900 foran

Kenda Regolith Bak og Specialized Butcher T7 foran. Ruller brukbart og griper helt ok. 

Formula Cura 4 foran og 2 bak. 200mm og 180mm skive med 2mm tykkelse f/b. 

E-thirteen setepinne og en småvond og glatt sadel som ikke har fått rift enda.   

GX 11-delt. Fordi tallerkenstørrelse kasett ikke gir mye mening på en hardtail hvor stående tråkking fungerer fint i motsetning til en fulldemper. Sparer 100gram og noen kroner også.  

EVOC taske med plass til slange, multiverktøy batteri til lys og en energibar. 

IMG_3958.JPG

IMG_3959.JPG

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders H skrev (På 10.10.2024 den 16.16):

 Den har vært med på Ultrabirken (til og med topp 10) og er langt mer kapabel enn meg nedover! 
 

Bremser er oppgradert til Trickstuff etter å ha kjørt inn i et tre i Alpene sommeren 2023. 

 

IMG_0385.jpeg

IMG_1720.jpeg

 

Altså, topp 10 på Ultrabirken med et sånt dråg av en egentlig nerroverorientert sykkel er helt rått. Men ikke helt overraskende når jeg veit hvem som har stått i pedalene...

Trickstuff-bremser har lenge stått på undertegnedes ønskeliste også, men forblir vel der, er jeg redd... 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaute R. skrev (På 14.10.2024 den 14.51):

Altså, topp 10 på Ultrabirken med et sånt dråg av en egentlig nerroverorientert sykkel er helt rått. Men ikke helt overraskende når jeg veit hvem som har stått i pedalene...

Trickstuff-bremser har lenge stått på undertegnedes ønskeliste også, men forblir vel der, er jeg redd... 

Bremsene ble kjøpt på Finn, gaffelen ble også kjøpt på Finn av en svært uheldig eier som bommet med 6-7cm på kappingen av styrerøret (fant nytt styrerør og kompetanse til å bytte på Finn-Finn er bra!) så de fineste komponentene på denne gikk fra å være på en ønskeliste til å relativt fornuftige kjøp! 

En del av meg skulle gjerne slanket denne sykkelen en kilo eller to så den blir rå sykkel for Ultrabirken, men det blir med tanken! Altfor fornuftig for lommebok med solide komponenter og det er fint for hverdagen med komponenter som sjeldent trenger vedlikehold.
Gøy å kjøre Ultrabirken på denne sykkelen og dagen etter kjøre Roller Coaster i Hafjell. Allsidig sykkel! Og den er imponerende tråkkeffektiv og sittestillingen er god, de ekstra kiloene gir bare litt ekstra trening.

  • Like 6
  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders H skrev (3 timer siden):

gaffelen ble også kjøpt på Finn av en svært uheldig eier som bommet med 6-7cm på kappingen av styrerøret 

Ah, det er noe dritt når man - midt oppi all den nøyaktige millimetermålinga - glemmer bort alt det derre som liksom skal oppå der, lizm: styrelagerkopp, spacere, styreframspring og sånt. 😅

  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders H skrev (15 timer siden):

Bremsene ble kjøpt på Finn, gaffelen ble også kjøpt på Finn av en svært uheldig eier som bommet med 6-7cm på kappingen av styrerøret (fant nytt styrerør og kompetanse til å bytte på Finn-Finn er bra!) så de fineste komponentene på denne gikk fra å være på en ønskeliste til å relativt fornuftige kjøp! 

En del av meg skulle gjerne slanket denne sykkelen en kilo eller to så den blir rå sykkel for Ultrabirken, men det blir med tanken! Altfor fornuftig for lommebok med solide komponenter og det er fint for hverdagen med komponenter som sjeldent trenger vedlikehold.
Gøy å kjøre Ultrabirken på denne sykkelen og dagen etter kjøre Roller Coaster i Hafjell. Allsidig sykkel! Og den er imponerende tråkkeffektiv og sittestillingen er god, de ekstra kiloene gir bare litt ekstra trening.

Litt forskjell fra de syklene du hadde som sponset rytter på 2000-tallet. 
Husker jeg traff på deg noen ganger, tror på noe cube stisykkel, da du pleide å herje i Grønliåsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...