Gå til innhold

vis frem sykkelen, lov å brife litt


Anbefalte innlegg

sjuddi skrev (5 timer siden):

Hælsike! Polert den selv? Det er vel ikke en standard finish det der?

Vaskeekte selvpolering! 💪

Den vil oksidere sakte men sikkert selv om den er vokset etter polering. Planen da er å ta av dekalene med håp om at under de er det shiny finish og ramma har oksidert matt finish.

Om det går i vasken så blir det polering på nytt 😂

  • Like 2

Deviate, Kavenz, EXT, Hope, 77designz, Forestal
http://www.wildslopebikes.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med en rund dag endte jeg opp som den stolte eier av denne: image.jpeg.023d4f72b11ae21278047aef7187f501.jpeg

Det var en fornøyelse å bli kjent med denne spanjolen. Lett, kvikk, gode komponenter, ingen svake ledd. Rimelig oppdatert geometri, tilpasset kombinasjonen mellom klatring og utfor, knot og flyt som Østmarka er kjent for. 

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arve skrev (På 15.3.2024 den 10.46):

I forbindelse med en rund dag endte jeg opp som den stolte eier av denne: image.jpeg.023d4f72b11ae21278047aef7187f501.jpeg

Det var en fornøyelse å bli kjent med denne spanjolen. Lett, kvikk, gode komponenter, ingen svake ledd. Rimelig oppdatert geometri, tilpasset kombinasjonen mellom klatring og utfor, knot og flyt som Østmarka er kjent for. 

Occam? Fornøyd med coil på Østmarka-sti?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (4 minutter siden):

Ramma i seg selv vitner om noe virkelig flott! Gratulerer med den 😃. Blir spennende å se resultatet.

Tusen takk. Det er en byggejobb jeg har sett frem til lenge!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chili skrev (På 23.3.2024 den 12.31):

Ikke en hel sykkel å vise frem enda, men det blir det kjapt nok en endring på 

image.jpeg.998d3aa441c52436ddfbd5c259764cfe.jpeg

AM130.X

 

Du må dele litt detaljer her da. Størrelse etc, blant de 22 de tilbyr 😄

 

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (3 timer siden):

Du må dele litt detaljer her da. Størrelse etc, blant de 22 de tilbyr 😄

 

Det er løs AM130-ramme, i str 16 (500 tall). Med 150-gaffel skal det gi en reach på 494. Tror (håper) det skal passe mine 185 cm spot-on, det er hvertfall det de anbefalte. 
Den skal funke som alt-mulig-stisykkel, ved siden av en Kavenz VHP16 enduro-sykkel. Men om det egentlig er nødvendig mtp hvor kapabel vhp er uansett terreng og vandring, er en diskusjon jeg nekter å ta 😝 

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forøvrig  litt interessant å se at trenden med at folk gikk litt ned på vandring virker å ha snudd i en viss grad. Virker som mange knotestinisser nå går for rimelig grove ting med 160-170mm-ish 29"-er oppsett selv på sykler som kommer til å bli brukt mye på ordinært stiknot.

Sykler har blitt rimelig kapable selv i den grove enden av spekteret.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chili skrev (1 time siden):

Det er løs AM130-ramme, i str 16 (500 tall). Med 150-gaffel skal det gi en reach på 494. Tror (håper) det skal passe mine 185 cm spot-on, det er hvertfall det de anbefalte. 
Den skal funke som alt-mulig-stisykkel, ved siden av en Kavenz VHP16 enduro-sykkel. Men om det egentlig er nødvendig mtp hvor kapabel vhp er uansett terreng og vandring, er en diskusjon jeg nekter å ta 😝 

Jeg dømmer deg overhodet ikke! Spennende med den der!

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (17 timer siden):

Det er forøvrig  litt interessant å se at trenden med at folk gikk litt ned på vandring virker å ha snudd i en viss grad. Virker som mange knotestinisser nå går for rimelig grove ting med 160-170mm-ish 29"-er oppsett selv på sykler som kommer til å bli brukt mye på ordinært stiknot.

Sykler har blitt rimelig kapable selv i den grove enden av spekteret.

Ikke tenkt på før, men de grove syklene er blitt like gode på å klatre som de med mindre vandring er blitt kapable nedover. Jeg er ganske interessert i å prøve moderne XC/downcountry og se hvor gode de er blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EirikPeirik skrev (25 minutter siden):

Ikke tenkt på før, men de grove syklene er blitt like gode på å klatre som de med mindre vandring er blitt kapable nedover. Jeg er ganske interessert i å prøve moderne XC/downcountry og se hvor gode de er blitt.

Det er ikke min erfaring, og jeg har både en Ripley og Ripmo i stallen. Begge er svært kapable sykler, begge brukes i samme terreng, men ingen tvil om hvem som klatrer best, og Strava er helt enig med meg også når jeg sykler back-to-back under samme forhold. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MortenV skrev (På 14.3.2024 den 22.04):

Vaskeekte selvpolering! 💪

Den vil oksidere sakte men sikkert selv om den er vokset etter polering. Planen da er å ta av dekalene med håp om at under de er det shiny finish og ramma har oksidert matt finish.

Om det går i vasken så blir det polering på nytt 😂

 

kavenz.jpg.dda826840e11dc59934671c5001740f5.jpg

Her er resultatet du venter på. Polerte ramma før fjorårets sesong og etter mer enn 100 000hm nedover og ca 3 vask så ser det sånn ut. Blir en rask tur med stålull og nye dekaler i år. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (18 timer siden):

Det er forøvrig  litt interessant å se at trenden med at folk gikk litt ned på vandring virker å ha snudd i en viss grad. Virker som mange knotestinisser nå går for rimelig grove ting med 160-170mm-ish 29"-er oppsett selv på sykler som kommer til å bli brukt mye på ordinært stiknot.

Sykler har blitt rimelig kapable selv i den grove enden av spekteret.

De fleste stinissene jeg treffer på, som har investert nylig, går gjerne for litt grovere sykler, men da med elmotor. For dem som bare tråkker sjøl er det mer vanlig  med mer moderat vandring er mitt inntrykk.

Selv om heftigere stisykler nå også tråkker veldig bra, vil de pga. vekt og vandring stå tilbake for mer lettbeinte varianter oppover.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, runermm said:

De fleste stinissene jeg treffer på, som har investert nylig, går gjerne for litt grovere sykler, men da med elmotor. For dem som bare tråkker sjøl er det mer vanlig  med mer moderat vandring er mitt inntrykk.

Selv om heftigere stisykler nå også tråkker veldig bra, vil de pga. vekt og vandring stå tilbake for mer lettbeinte varianter oppover.

Ingen illusjoner om at feks en Ripmo drar fra en Ripley oppover, men for de av oss som er ute etter én sykkel og er glad i nedoversyklinga, virker det å være et vesentlig mindre kompromiss som må inngås om man vil ha en langbeint sak nå.

Personlig tror jeg nok en evt ny sykkel vil havne et sted rundt 140-150mm-tallet, men jeg klarer aldri å komme meg videre fra "vurdere"-steget når jeg synes jeg har klart meg greit med en gammel sak inntil nå 🙂.

  • Like 2

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler er sant, både at kort vandret er blitt mye bedre nedover. Og at langvandret er blitt mye bedre oppover. Det som også er sant er at 140/150 fortsatt er et veldig allsidig og fin mengde vandring. Det som er kult er jo at flere og flere rammer kan endre på både vandring, hjulstørrelse og geometri...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, baronKanon said:

Snur på flisa og tenker at så kapabel som demping og hjul har blitt, kan man herje mer med kortvandret enn grov og få mer gøy oppover og mer snerten sykkel. 

De kortvandrende syklene har jo i lang tid vært blant det mest anvendelige for den som har litt ferdigheter. Men mitt inntrykk er at det på relativt kort tid har blitt mer vanlig med 170mm-ish vandring på sykler som brukes primært i nærområdet, når det for ikke altfor mange år siden typisk hørte hjemme på sykler ala Canyon Torque, og primært var noe for å dra til bikeparks med.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, perbl said:

De kortvandrende syklene har jo i lang tid vært blant det mest anvendelige for den som har litt ferdigheter. Men mitt inntrykk er at det på relativt kort tid har blitt mer vanlig med 170mm-ish vandring på sykler som brukes primært i nærområdet, når det for ikke altfor mange år siden typisk hørte hjemme på sykler ala Canyon Torque, og primært var noe for å dra til bikeparks med.

Kan det ha noe med en del nykomlinger å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, baronKanon said:

Kan det ha noe med en del nykomlinger å gjøre?

Tja, det som har danna inntrykket hos meg er nå det at jeg har registrert mer rutinerte folk plutselig er på grove saker etter å ha vært gjennom ruta med mer kortvandra saker. I tillegg til at jeg synes markedsføringen av sykler med såpass grove dimensjoner nå har endret seg endel.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (2 timer siden):

Tja, det som har danna inntrykket hos meg er nå det at jeg har registrert mer rutinerte folk plutselig er på grove saker etter å ha vært gjennom ruta med mer kortvandra saker. I tillegg til at jeg synes markedsføringen av sykler med såpass grove dimensjoner nå har endret seg endel.

Hvis man går for en elsykkel tenker å gå gå grovt fungerer helt topp. Her fungerer alt fra 150-180 helt fint. Skal man tråkke 100% på egenhånd tenker jeg at terrenget skal være temmelig nedoverorientert for å forsvare en så grov rigg. 

De grove blir tyngre, de har mer bevegelse i demperene uansett og de føles mindre snappy. Så er oppturen der når man kan peke de nedover, men veien dit er kanskje ikke så inspirert? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandring, Schmandring. Nå er dere langt på vei inn i en ny tråd. 
Jeg foreslår at dere oppretter den, for temaet er interessant. 

Tilbake til Vis sykkelen.
Dette er en av mine tre terrengsykler. Og den har faktisk vært i stallen i 16 år!
Dere kan lese alt om den her før Onde Schibsted sletter det gamle forumet.
Tidsmaskin tilbake til 2007

For de som ikke orker åtte sider så er kortversjonen at dette er en Singular Swift jeg opprinnelig kjøpte etter å ha sett den, og slått av en prat med merke-eieren Sam under Singlespeed VM i Stockholm i 2006. Så knakk ramma i 2010 og jeg fikk en MK ii som ruller enda. 

Som jeg skrev i tråden for lenge siden er Singlespeed greit når man bruker den masse/mest og har attituden som skal til. Det er det en stund siden jeg har hatt nå, og jeg sliter med å slippe meg løs på rette måte. Jeg har derfor skumle planer om å lage en pendle/grussykkel av den i denne tråden Grævlifikasjon av Singlespeed, I mellomtiden kan dere nyte oppdaterte bilder av de fineste delene fra "da LarsB var ung" på en av de fineste rammene. 
image.jpeg.766af47afb44ccf7ab0f4d28fc57a4e9.jpeg

DSCF2910.JPG

DSCF2914.JPG

DSCF2918.JPG

DSCF2913.JPG

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...