Gå til innhold

TDF 2024


OleF

Anbefalte innlegg

Det er vel gjerne de samme som i dag, kanskje enda mer fordel til "eksplosiv klatrer". 6 korte bakker på 1-2km og 8-13%, 2 av dem innenfor siste 40 km.

Carapaz (dersom han var i form), Roglic, Pogi ville vært mine tips - men det går vel et brudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen9ng skrev (50 minutter siden):

All kudos til Abrahamsen i dag. Meget solid kjøring. Cort og Eiking skuffer voldsomt og BØR vise langt bedre form ganske raskt. 

Synes jo Eiking gjør det bra, sitter jo med tetgruppa inn. Kan jo ikke forvente at han gjør det noe bedre i spurten der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cort var dagens skuffelse jfr. hans ambisjoner, men det var ikke overraskende på meg.

Eiking, THJ og Kulset leverer varene, alle sitter med helt inn. Absolutt godkjent.

Abra er dagens mann, neppe noen som har høyere snittwatt. Taktisk var det ikke perfekt, da kunne han kjempet om etappen, men klatretrøya er en herlig trøstepremie.

Kult at Bardet tok det, vel fortjent! Ellers var det lite signaler å hente blant favorittene, vi får nok tydeligere svar i morgen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen9ng skrev (1 time siden):

All kudos til Abrahamsen i dag. Meget solid kjøring. Cort og Eiking skuffer voldsomt og BØR vise langt bedre form ganske raskt. 

Var nå litt vel db.no her, er bare første etappe. Eiking satt vel med THJ og tetgruppa mens Cort tipper jeg sparte krefter til de neste etappene når han uansett ikke kom med i bruddet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (1 time siden):

Var nå litt vel db.no her, er bare første etappe. Eiking satt vel med THJ og tetgruppa mens Cort tipper jeg sparte krefter til de neste etappene når han uansett ikke kom med i bruddet.

Ikke alltid like lett å komme med i di bruddene ser det ut til, er det "feil" rytter som går i brudd blir di raskt hentet igjen. Tipper Cort var en litt markert rytter i dag da han vant en etappe i CD og var utpekt som en brudd favoritt. Men blir spennende og se i morgen. Syntes vi skal la UX gutta få vise seg frem noen dager her først. Med klatretrøye til en nordmann er jo en fin start uansett.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste som kan skrives om Plogens innsats i dag er allerede skrevet. Så la meg hoppe videre til morgendagen og dagene som kommer.

I morgen har vi en klassisk spurtetappe. Ta med at spurtlagene sitter litt snurte etter åpningen og Galibier ventende dagen etter. Alt lukter et kontrollert brudd som ikke får mer luke enn at drømmene om å gå hele veien vil kreve store mengder lykkepiller for å holdes ved like. Så hvem vil gidde å gå i brudd? Vi kommer til å få Plogen og et lite knippe ryttere fra de mindre lagene. Eneste viktige er at Uno-X er på jobb og viser tydelig at man kan glemme å få luke om ikke Plogen er med.

Jeg spår to eller tre enkle klatrepoeng. 

Men det er ikke det viktigste. Den trøya er sikret frem til tirsdag, men mer om det senere. 

Luken ned til van Aert i poengkonkurransen er 45 poeng. I morgen deles det ut 50 på mållinjen. Får vi et brudd løs, vil feks en sjetteplass (hvorfor skulle han nøye seg med det?) på den innlagte sprinten etter ni mil sikre poengtrøya også.

Så kommer tirsdagen… Der kan alt skje. Når vi ser hvordan UAE og Visma hamrer løs på hverandre tror jeg vi får en sammenlagtkanon først over Galibier. Men ikke over noen av de første fjellene, og dermed er klatretrøya trygg. Spørsmålet blir om vår mann klarer å tyne ut krefter til å ta poengene i Sestriere. Nesten direkte fra start venter 40 (!) km med snitt på 3,7%. Jeg tror han kan klare det, for så å slippe seg ned til Cav og co når de kommer til Galibier. Mellomspurten den dagen kommer allerede etter 19 km og 370 meter stigning. Det er fare for at det ikke er noe brudd før den, og at den grønne trøya ryker.

Så fortsetter eventyret!

Etappe fem og seks har totalt tre klatrepoeng å slåss om. Etappe sju er tempo. Etappe åtte er en bruddetappe med ikke alt for mange klatrepoeng. Etappe ni er etappen med gruspartier, og bare tre små fjerdekategorier. Ti er en spurtetappe uten klatringer. 

Først på etappe 11 kommer den først 1. kategorien (siden Galibier selvsagt er HC).

Hvis Plogen lykkes i morgen vil han trolig ha klatretrøya halve touren!!

  • Like 4
  • Thanks 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klatretrøya

Har 23 poeng og leder med 12 poeng på Madouas, 15 på Izagirre og 20 på Bardet. For å ta de farligste.

  • Mandag: 3 poeng å kjempe om fordelt på tre forskjellige stigninger.
  • Tirsdag: 10 poeng til den som evt er først over Sestriere og Montgenevre. 20 poeng til den som er først over Galibier.
    • Med mindre UAE eller Visma sprenger feltet fra start tror jeg det blir forskjellige ryttere her, og de som er først i starten kommer til å være kjørt av på Galibier.
  • Onsdag: 2 poeng å kjøre om foredelt på to 4. kategorier
  • Torsdag 1 poeng på én  4. kategori
  • Fredag: 0 poeng
  • Lørdag: 7 poeng foredelt på flere stigninger.
  • Søndag: 4 poeng foredelt på fire kat 4.
  • Mandag: Hviledag
  • Tirsdag: 0 poeng
  • Onsdag: 25 poeng fordelt på mange stigninger, inkluder én 1. kat og to 2. kat.
  • Torsdag: 3 poeng
  • Fredag: 2 poeng
  • Lørdag: 45 poeng

Nøkkelen er altså tirsdagen, og at ingen får gå hele etappen i brudd, eller at feks Yates sitter foran og drar over alle tre fjellene.

 

  • Like 4
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poengtrøya

Har 67 poeng. Leder med 45 poeng på Pogacar og van Aert, 46 poeng på Pedersen. Mange andre mellom dem.

Flat etappe i morgen, så målgang gir: 

50 30 20 18 16 14 12 10 8 7 6 5 4 3 2

Tirsdag antar jeg er maks fjelletappe selv om det ikke er mål på toppen, og i så fall:

20 17 15 13 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Mellomspurter gir: 

20 17 15 13 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

 

Mandag: Mellomspurten kommer etter 90 km. Er Plogen i et brudd bør han klare å ta med seg 6 poeng mer enn hva van Aert eller Pedersen kan hente i spurten i hovedfeltet. I så fall er han trygg (litt avhengig av andre i bruddet) ut dagen.

Tirsdag: Mellomspurten er etter bare 19 km. Det betyr at det er veldig mange spurtere som potensielt kan sanke nok poeng på mandag + denne mellomspurten. Målgang gir imidlertid bare 20 poeng, og der er det nok mer Pogacar & co som slåss om poengene. Ingen av dem vil være nærme nok.

Onsdag: Spurtetappe med nye 50 poeng til vinneren, så om ikke trøya ryker på tirsdag ryker den på onsdag.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LochNess skrev (6 timer siden):

Imponerende kjøring og han har vel godt utvalg av bekledning for morgendagens etappe nå

Jeg synes det var litt gøy med polkaklovnedrakten med den store røde prikken på pikken. Den hvite drakten fikk vist de enorme lårene mot "de andre klatrerne" som er 20kg lettere. Holdt på å dette av stolen da de begynte på første av to avsluttende runder, og plogen snøret inn de andre da det "bare" sted 6-7%.

Lurer på hvor nært plogen var å kunne ha fått. F.eks. bare 20sek over toppen på siste stigning med en mil igjen... da kunne han gjerne kjørt inn vinneren...

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...