Gå til innhold

TDF 2024


OleF

Anbefalte innlegg

Tror Visma vil forsøke med sin taktikk igjen på etappe 19. Når antagelsen ikke slo til i går, om at stigningsprosent, lengde og høy temperatur kunne knekke Pog, har de Cime de la Bonette og tynnere luft mellom 2000 og 2800m som en mulighet. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingegaard bekræfter estimerede tal, han aldrig tidligere har set

Sitat

Cykelmediet Lanterne Rouge har kigget på data fra de to duellanter, og det har fået flere til at spærre øjnene op. På de 39 minutter og 50 sekunder kørte Pogacar stigningen i gennemsnit på 6.98 watt pr. kilo, mens Vingegaards ditto lå på 6.85.

Det er vilde tal. Så vilde, at Jonas Vingegaard vurderer dette års Tour de France som det højeste niveau, man har set før.

- Ja, det vil jeg næsten gå så langt at sige. De andre på holdet fortalte, at nogen har estimeret, hvor mange watt per kilo, vi har trådt. For at sige det lige ud er det meget præcist.

- Selvfølgelig ved jeg ikke, hvad de kørte i gamle dage, men det er i hvert fald det bedste, jeg nogensinde har kørt, siger Vingegaard på mandagens pressemøde.

 

  • Like 2
  • Thanks 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10% økning på 20 år er ikke spesielt unikt for sykkelsporten, tidene på en sånn klatring i TdF er jo også veldig avhengig av taktikk den aktuelle dagen, hvis et lag ikke angriper og heller venter blir tidene deretter, så er ikke nødvendigvis at den er kjørt 100% så ofte tidligere.

Ser jo ca samme forbedring i triatlon, der har man en bedre baseline siden det ikke kjøres spesielt taktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (59 minutter siden):

10% økning på 20 år er ikke spesielt unikt for sykkelsporten, tidene på en sånn klatring i TdF er jo også veldig avhengig av taktikk den aktuelle dagen, hvis et lag ikke angriper og heller venter blir tidene deretter, så er ikke nødvendigvis at den er kjørt 100% så ofte tidligere.

Det er en del flere signifikante variabler i sykling enn i løping - utstyr, taktikk, vind, lengden på etappe forøvrig, drafting (sic) osv, men i maratonløping har det vært en 3 % forbedring av verdensrekorden de siste 20 årene.  

I gateløp er det snakk om en skorevolusjon i tillegg til den samme utviklingen innen ernæring/karboinntak som sykkelsporten har gått gjennom.

Sykkel og utstyrsforbedringer kan nok, spesielt i flatere terreng, utgjøre opp mot 10% forskjell i fart på lik watt, men med Tadej og Jonas snakker vi ikke bare om en stor økning i fart på lik watt, vi snakker om en stor økning i reell watt sammenlignet med godt dopa utøvere på begynnelsen av 2000-tallet. 


Hadde det ikke vært for at både Jonas og Tadej er så fryktelig trivelige og sympatiske typer hadde det nok blitt snakket om juks i alle kanaler. Sykkelsporten virker å være et veldig mye hyggeligere sted nå enn for 20+ år siden. Selv legene er trivelige, joviale og tilgjengelig fyrer. Pogacars lege: Dr. Iñigo San-Millán er kroneksempelet i så måte, en lege som jobber med å kurere kreft, men som samtidig er ekspert på kroppens forbrenningsmekanismer. 

Kontrasten oppleves som ganske stor fra San-Millán til Conconi, Ferrari og Fuentes, selv om også disse legene nøt stor respekt i sin tid. Conconi hadde nok tillit til at han ble gitt ansvaret for å finne opp en test for EPO på midten av nittitallet, bare for å bruke forskningsmidlene til å finne ut hvordan utøvere kunne lure de testene som etter hvert ble utviklet...

  • Like 3

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (12 minutter siden):

vi snakker om en stor økning i reell watt sammenlignet med godt dopa utøvere på begynnelsen av 2000-tallet. 

Lance Armstrong, som var 17 kg tyngre enn Vingegaard og 9 kg tyngre enn Pogacar produserte også ~7 w/kg. Han produserte med andre ord ganske mye mer absolutt kraft med dårligere ernæringsforutsetninger.

Tour-winner-power-to-weight.png?resize=5

Pogacar hadde vel rundt 6,9 w/kg opp Plateau de Beille uten å korrigere for høyden. Og han hadde nok ganske mye mer næring i kroppen enn gamle helter.

image.jpeg.6d6a4b2f81f08ebea1508e4960f93aca.jpeg

Og det er jo ikke slik at dagens utøvere ikke aktivt stimulerer erytropoiesen og mange av dem har både sammenlignbare og høyere hemoglobinkonsentrasjoner enn ryttere på 2000-tallet. Her er Armstrongs verdier fra 2009:

LanceTests.jpg

Dette er vesentlig lavere enn for eksempel en del norske utholdenhetsutøvere. Skyldes det systematisk norsk doping, eller høydeopphold, evt. varmetrening og genetikk?

SykkelØyvind skrev (11 minutter siden):

Pogacars lege: Dr. Iñigo San-Millán er kroneksempelet i så måte, en lege som jobber med å kurere kreft, men som samtidig er ekspert på kroppens forbrenningsmekanismer. 

Pogacar trenes nå primært av Javier Sola. Det er kanskje en svak kulturindikator, men han har i hvert fall vist tendenser til å være mot doping en stund, bl.a. gjennom å promotere forskningdopingkultur i spansk toppsykling.

  • Like 6

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Esben Schjørring via Michael Rasmussen på Face:

Vi holder ikke med Vingegaard

Det er på vej til at blive en misfornøjet sommer for os danskere. Fodboldholdet vandt ikke en eneste kamp ved EM, og nu ser det ud som om Vingegaard heller ikke vinder Tour de France. Hvis håndboldherrerne ikke vinder OL-guld, frygter jeg for konsekvenserne. 

Ethvert folk har brug for bekræfte sine myter om sig selv i en rituel handling. Ikke mindst et, der ikke har naturressourcer eller er udgjort af særlig mange. Vi danskere har kun hinanden, og det kræver sgu sit. For eksempel en tour-sejr. 

Men dermed også sagt, at det ikke er det sportsmanden selv, vi dyrker. Ja, det er ikke engang os selv, men den mytiske forestilling om os selv. 

Og kønt er det ikke, når et folk bliver berøvet den mulighed. 

Vingegaard er den grimme ælling. Ham, der ikke kunne sidde med som dreng, men som pludselig en dag smed det ildelugtende forklæde i fiskefabrikken og kørte fra alt og alle. Klejn og et skravl, men som under der klejne og skravlede gemte på en hidtil uset fysiologi, et hjerte og et sæt lunger, der kan ilte blodet og bortskaffe affaldsstoffer som næsten ingen anden i verden. Og nogle lårmuskler som på en hest. Under de rette forhold blev han en svane. 

Og den historie kan vi bare skidegodt lide i Danmark. Den trykker på nogle knapper i vores socialpsykologi, vi ikke kan styre. De samme knapper som EM92-holdet og Richard ramte den der magiske juni.  Mads P er Lille Klavs, og den er også god, men den grimme ælling er den bedste, fordi Lille Klavs er rap i kæften, og den grimme ælling aktiverer kombinationen af den der selvmedlidenhed og det ressentiment, der kommer af lavt selvværd. Vi er en lille, skrøbelig europæisk randstat, der ikke vil indse at vi er en lille, skrøbelig europæisk randstat. 

Det moderne Danmark blev født med den erfaring, at vi meget vel også ikke kunne være her. 1864, 1940, alt det der. Så vi drømmer om den store hævn, hvor de store får da-da. 

Det er det, vi dyrker, når vi dyrker Vingegaard. Ikke Vingegaard selv, ikke hans ærgerrighed og vilje til sejr, ikke hans stålsatte væddeløber-sjæl, der får ham til at risikere liv og lemmer, selvom hans sport for få måneder siden med hans egne ord udstedte ham en dødstrussel. Nej, vi dyrker vores egen myte om os selv. Snarere end at være prominent medlem af en global sportselite er Vingegaard for os mere en slags shaman, der gør det muligt for os at udleve de inderste spændinger i vores fælles ubevidste i symbolsk form. 

Indtil nu, altså. For Vingegaard vinder med al sandsynlighed ikke dette års Tour. 

Der var ellers lagt op til en trippel grim ælling. Vingegaard selv, så det at han styrtede og lå på intensiv i en uge for tre måneder siden og først for halvanden måned siden atter trænede i bjerge, og så for det tredje selve tourruten, som i de to første uger angiveligt skulle være Pogacar-terræn, men så i den tredje uge, hvor feltet først var i Pyrenæerne og så i Alperne, ville det igen vise sig at Vingegaard var svanernes svane. Cignonissimo. 

Men Pogacar, som han har slået to gange nu, har brugt et år på det her. På hævn og på at bringe sig selv i en position, hvor han kan slå fast for evigheden, at han ER verdens bedste cykelrytter nogensinde. Han kører ikke kun mod Vingegaard og Remco, men mod Merckx. Hele hans hold dette år er et signal om det: ikke en gang til ville han stå model til ydmygelser i de høje bjerge. 

I cykelsport er det lidt svært at trække en helt skarp grænse mellem, om vinderen vandt eller taberen tabte. Jeg noterede mig efter den første dag i Pyrenæerne, at Vingegaard måske havde solgt det at kunne angribe Pogacar for alvor for sit meriterende comeback i centralmassivet. At Vingegaard nok ikke vandt i år med andre ord. Folk kom hovedrystende og fnysende ilende fra nær og fjern med beregninger og ligninger, der viste, at Vingegaard ikke havde tabt. Ganske vist er det beregninger behæftet med så mange usikkerheder, at de for lægmand næppe kan sige meget andet end det sekundviseren i forvejen viste, og som man jo også bare kunne se med sine egne øjne: Vingegaard kunne ikke sidde med. 

Men vi har også arvet det fra Oplysningstiden at matematiske fortolkninger har absolut sandhedsværdi, og nu kunne man vise, at Vingegaard slet ikke havde tabt. Hans tal var gode. Okay. 

Det er det, den amerikansk-jødiske psykolog, Leon Festinger, kaldte kognitiv dissonans. Når søjlerne i din virkelighedsopfattelse vælter, tyer vi til bortforklaringer. 

Det synes jeg egentlig er okay. Problemet opstår, når vi som led i vores kognitive dissonans åbner for en flodbølge af ubegrundede dopinganklager mod Pogacar. Ja, han slog Pantani og hele det gamle forbryderalbum i går. Men det gjorde Vingegaard altså også. Og Remco. Med andre ord: hvis vi siger, at Pogacar er krudtet, så er hele bundet krudtet. Vingegaard inklusive. Og der skal man måske lige have andet papir at udstede anklageskriftet på end sin krænkede nationalfølelse. Andet i blækket end bitterhed over et nederlag. 

Det bliver ikke mindst opgaven for TV2 at finde et nyt narrativ. Det burde ikke være svært. At Vingegaard overhovedet er konkurrent er tæt på magi i sig selv. At han kan holde nallerne fra bremsen på de drabelige nedkørsler efter den tur i rabatten, han fik i Baskerlandet, er et vidnesbyrd om rytterens stålhårde psykologi. Vingegaard har aldrig været mere cykelrytter end ved dette Tour de France. Også selvom han ikke er den grimme ælling fra fiskefabrikken med en svigermor fra Bagedysten. 

Men vi skal som publikum også passe på her. Jeg var aldrig Riis-fan i 90erne, fordi jeg holdt med Indurain, men jeg var på Riis’ side da alle dem der ellers havde hujet med Dannebrog i ansigtet på Hautacam, vendte ham ryggen, dengang han indrømmede, at han også havde været med på galejen med EPO og væksthormon. For jeg tror ikke, at det var fordi vi følte os snydt for de olympiske dyder af Riis. Jeg tror, vi følte os snydt for vores myter. For Riis var også den grimme ælling, tavs og indesluttet og kejtet og skaldet. Danskeren som han er flest. Bjarne nede fra Expert på hovedgaden, det bare en dag havde fundet sig en aflagt racer og nu kørte alle de fine og fornemme “europæere” ud af hjulet. Nej’et til Maastricht omsat til cykelsport. Og så viste det sig, at han egentlig mere var som Bugno og Virenque og hvad de ellers hed. Vi havde måske heller ikke opdaget at Riis havde boet i Sydeuropa hele karrieren. Men det blev sgu Riis’ problem. Ham ville vi ikke have mere at gøre med. Han var ikke en af os længere. 

Kønt er det som sagt ikke når danskerne bliver berøvet deres myter og civilreligion. 

Nu ligger presset virkelig på håndboldherrerne. 

Ingen ved, hvad der skal blive af os i en misfornøjet sommer.

  • Like 1
  • Thanks 3

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valentino skrev (18 minutter siden):

Klejn og et skravl, men som under der klejne og skravlede gemte på en hidtil uset fysiologi, et hjerte og et sæt lunger, der kan ilte blodet og bortskaffe affaldsstoffer som næsten ingen anden i verden.

"hidtil uset fysiologi" = 97 ml/kg/min som 17-åring og 6,7 w/kg opp Coll de Rates som 21-åring

  • Wow 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (2 timer siden):

Pogacar hadde vel rundt 6,9 w/kg opp Plateau de Beille uten å korrigere for høyden. Og han hadde nok ganske mye mer næring i kroppen enn gamle helter. .....

Pogacar trenes nå primært av Javier Sola. Det er kanskje en svak kulturindikator, men han har i hvert fall vist tendenser til å være mot doping en stund, bl.a. gjennom å promotere forskningdopingkultur i spansk toppsykling.

Jeg ser kanskje at mitt innlegg kan tolkes som om jeg mener at dagens helter jukser. Det mener jeg ikke. Men det er dessverre sånn at mange av de forklaringene vi bruker for å sannsynliggjøre prestasjonene vi opplever nå minner ganske mye om forklaringene som ble brukt for 20 år siden. I hvert fall for dem som bare har et halvt blikk på sykkelsporten. 

 

  • Like 4

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (19 minutter siden):

Jeg ser kanskje at mitt innlegg kan tolkes som om jeg mener at dagens helter jukser. Det mener jeg ikke. Men det er dessverre sånn at mange av de forklaringene vi bruker for å sannsynliggjøre prestasjonene vi opplever nå minner ganske mye om forklaringene som ble brukt for 20 år siden. I hvert fall for dem som bare har et halvt blikk på sykkelsporten. 

 

Enig i det. Og de som tviler kan jo ha rett, som de hadde for 20 år siden. Men det er fortsatt de som har bevisbyrden. 

  • Like 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne fort blitt veldig pinlig dette, nesten-kollisjon mellom både to uno x-ryttere og mellom to uno-x biler på under 2 minutter. Håper Kulset holder seg unna opptrekket, han virker veldig oppjaget - lukter velt lang vei.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (18 minutter siden):

Kunne fort blitt veldig pinlig dette, nesten-kollisjon mellom både to uno x-ryttere og mellom to uno-x biler på under 2 minutter. Håper Kulset holder seg unna opptrekket, han virker veldig oppjaget - lukter velt lang vei.

Ikke glem at Kulset ble dyttet overende av mekanikeren også…. Litt i overkant mye kløning fra de rødgule rundt der. 

  • Like 1

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (18 minutter siden):

Ikke glem at Kulset ble dyttet overende av mekanikeren også…. Litt i overkant mye kløning fra de rødgule rundt der. 

Herregud ja, det glemte jeg helt i alt virrvarret 😆.

Virker for øvrig til at 3. plass var maks de kunne fått ut av dagen i dag - dersom Wærenskjold hadde hatt fjorårets form kunne det kanskje blitt en 2. plass. Veldig sterkt kjørt av Uno-X frem til det siste opptrekket, inkludert flere kyniske blokkeringer av Alpecin-toget svingene.

Eiking satt som vanlig og chillet på halen av feltet mens han drømte om egne sjanser i morgen, mens THJ bidro i front med 15 km igjen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (1 time siden):

Kunne fort blitt veldig pinlig dette, nesten-kollisjon mellom både to uno x-ryttere og mellom to uno-x biler på under 2 minutter. Håper Kulset holder seg unna opptrekket, han virker veldig oppjaget - lukter velt lang vei.

Der var nok varmt i toppen til flere i dag og ikke bare rytterne.  Men syntes opprekket og spurte var bra i dag. Hvilken storskive kjører Kristoff på nå? Syntes han spinner giret ut på slutten der. Var det ikke no prat på att di ønsket større storskive i fjor?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solid opptrekk og kjøring fra Uno-x i dag! Hvorfor Eiking ble tatt ut istedenfor Leknessund blir for meg bare et større og større spørsmål... 

Den grønne trøya delvis i spill igjen, men holder en knapp på Girmay, da han klatrer bedre enn Philipsen, som gjør at han trolig har overtak på de innlagte spurtene som er igjen.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OleF skrev (1 time siden):

Syntes han spinner giret ut på slutten der.

Enig, høy kadens mot mål i dag. 

Hen9ng skrev (37 minutter siden):

Hvorfor Eiking ble tatt ut istedenfor Leknessund blir for meg bare et større og større spørsmål... 

Eiking har fått ufortjent mye pes synes jeg. Han kjørte tidvis bra før formen fikk seg en knekk. At han er ganske sparsommelig med unnskyldningene sammenlignet med enkelte andre slår kanskje negativt ut når det egentlig burde vært omvendt. Men jeg er enig i at Leknessund burde vært i Touren, kanskje på bekostning av noen andre enn Eiking. 

  • Like 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten: er det noen god grunn til at Kristoff aldri går i brudd? Han er sjelden rask nok til å vinne en ren massespurt og har tidligere vist at han kan kjøre godt i små grupper. Flandern står jo som et kroneksempel på at han kan vinne fra et brudd.  Hvorfor er ikke han en av Uno-X' menn som går for brudd?  

Han hinter til at dette er hans siste Tour de France. I så fall er det litt trist å tenke at han ikke kan gjøre noe mer i denne Touren, selv om det er minst en relativt flat brudd-etappe igjen. 
 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (1 time siden):

Forresten: er det noen god grunn til at Kristoff aldri går i brudd? Han er sjelden rask nok til å vinne en ren massespurt og har tidligere vist at han kan kjøre godt i små grupper. Flandern står jo som et kroneksempel på at han kan vinne fra et brudd.  Hvorfor er ikke han en av Uno-X' menn som går for brudd?  

Veldig rart det der. Jeg har aldri sett på han som en (ren) spurter, men spurte skal han. Han har jo selvfølgelig hatt et par fine spurtseire, men jeg tipper seierene hadde vært flere om han var mer i brudd. Han er ikke en rytter som er lett å kjøre fra, pluss at han er vanskelig å spurtslå i liten gruppe aka spurt uten opptrekkere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valentino skrev (9 timer siden):

Esben Schjørring via Michael Rasmussen på Face:

Vi holder ikke med Vingegaard

Det er på vej til at blive en misfornøjet sommer for os danskere. Fodboldholdet vandt ikke en eneste kamp ved EM, og nu ser det ud som om Vingegaard heller ikke vinder Tour de France. Hvis håndboldherrerne ikke vinder OL-guld, frygter jeg for konsekvenserne. 

Ethvert folk har brug for bekræfte sine myter om sig selv i en rituel handling. Ikke mindst et, der ikke har naturressourcer eller er udgjort af særlig mange. Vi danskere har kun hinanden, og det kræver sgu sit. For eksempel en tour-sejr. 

Men dermed også sagt, at det ikke er det sportsmanden selv, vi dyrker. Ja, det er ikke engang os selv, men den mytiske forestilling om os selv. 

Og kønt er det ikke, når et folk bliver berøvet den mulighed. 

Vingegaard er den grimme ælling. Ham, der ikke kunne sidde med som dreng, men som pludselig en dag smed det ildelugtende forklæde i fiskefabrikken og kørte fra alt og alle. Klejn og et skravl, men som under der klejne og skravlede gemte på en hidtil uset fysiologi, et hjerte og et sæt lunger, der kan ilte blodet og bortskaffe affaldsstoffer som næsten ingen anden i verden. Og nogle lårmuskler som på en hest. Under de rette forhold blev han en svane. 

Og den historie kan vi bare skidegodt lide i Danmark. Den trykker på nogle knapper i vores socialpsykologi, vi ikke kan styre. De samme knapper som EM92-holdet og Richard ramte den der magiske juni.  Mads P er Lille Klavs, og den er også god, men den grimme ælling er den bedste, fordi Lille Klavs er rap i kæften, og den grimme ælling aktiverer kombinationen af den der selvmedlidenhed og det ressentiment, der kommer af lavt selvværd. Vi er en lille, skrøbelig europæisk randstat, der ikke vil indse at vi er en lille, skrøbelig europæisk randstat. 

Det moderne Danmark blev født med den erfaring, at vi meget vel også ikke kunne være her. 1864, 1940, alt det der. Så vi drømmer om den store hævn, hvor de store får da-da. 

Det er det, vi dyrker, når vi dyrker Vingegaard. Ikke Vingegaard selv, ikke hans ærgerrighed og vilje til sejr, ikke hans stålsatte væddeløber-sjæl, der får ham til at risikere liv og lemmer, selvom hans sport for få måneder siden med hans egne ord udstedte ham en dødstrussel. Nej, vi dyrker vores egen myte om os selv. Snarere end at være prominent medlem af en global sportselite er Vingegaard for os mere en slags shaman, der gør det muligt for os at udleve de inderste spændinger i vores fælles ubevidste i symbolsk form. 

Indtil nu, altså. For Vingegaard vinder med al sandsynlighed ikke dette års Tour. 

Der var ellers lagt op til en trippel grim ælling. Vingegaard selv, så det at han styrtede og lå på intensiv i en uge for tre måneder siden og først for halvanden måned siden atter trænede i bjerge, og så for det tredje selve tourruten, som i de to første uger angiveligt skulle være Pogacar-terræn, men så i den tredje uge, hvor feltet først var i Pyrenæerne og så i Alperne, ville det igen vise sig at Vingegaard var svanernes svane. Cignonissimo. 

Men Pogacar, som han har slået to gange nu, har brugt et år på det her. På hævn og på at bringe sig selv i en position, hvor han kan slå fast for evigheden, at han ER verdens bedste cykelrytter nogensinde. Han kører ikke kun mod Vingegaard og Remco, men mod Merckx. Hele hans hold dette år er et signal om det: ikke en gang til ville han stå model til ydmygelser i de høje bjerge. 

I cykelsport er det lidt svært at trække en helt skarp grænse mellem, om vinderen vandt eller taberen tabte. Jeg noterede mig efter den første dag i Pyrenæerne, at Vingegaard måske havde solgt det at kunne angribe Pogacar for alvor for sit meriterende comeback i centralmassivet. At Vingegaard nok ikke vandt i år med andre ord. Folk kom hovedrystende og fnysende ilende fra nær og fjern med beregninger og ligninger, der viste, at Vingegaard ikke havde tabt. Ganske vist er det beregninger behæftet med så mange usikkerheder, at de for lægmand næppe kan sige meget andet end det sekundviseren i forvejen viste, og som man jo også bare kunne se med sine egne øjne: Vingegaard kunne ikke sidde med. 

Men vi har også arvet det fra Oplysningstiden at matematiske fortolkninger har absolut sandhedsværdi, og nu kunne man vise, at Vingegaard slet ikke havde tabt. Hans tal var gode. Okay. 

Det er det, den amerikansk-jødiske psykolog, Leon Festinger, kaldte kognitiv dissonans. Når søjlerne i din virkelighedsopfattelse vælter, tyer vi til bortforklaringer. 

Det synes jeg egentlig er okay. Problemet opstår, når vi som led i vores kognitive dissonans åbner for en flodbølge af ubegrundede dopinganklager mod Pogacar. Ja, han slog Pantani og hele det gamle forbryderalbum i går. Men det gjorde Vingegaard altså også. Og Remco. Med andre ord: hvis vi siger, at Pogacar er krudtet, så er hele bundet krudtet. Vingegaard inklusive. Og der skal man måske lige have andet papir at udstede anklageskriftet på end sin krænkede nationalfølelse. Andet i blækket end bitterhed over et nederlag. 

Det bliver ikke mindst opgaven for TV2 at finde et nyt narrativ. Det burde ikke være svært. At Vingegaard overhovedet er konkurrent er tæt på magi i sig selv. At han kan holde nallerne fra bremsen på de drabelige nedkørsler efter den tur i rabatten, han fik i Baskerlandet, er et vidnesbyrd om rytterens stålhårde psykologi. Vingegaard har aldrig været mere cykelrytter end ved dette Tour de France. Også selvom han ikke er den grimme ælling fra fiskefabrikken med en svigermor fra Bagedysten. 

Men vi skal som publikum også passe på her. Jeg var aldrig Riis-fan i 90erne, fordi jeg holdt med Indurain, men jeg var på Riis’ side da alle dem der ellers havde hujet med Dannebrog i ansigtet på Hautacam, vendte ham ryggen, dengang han indrømmede, at han også havde været med på galejen med EPO og væksthormon. For jeg tror ikke, at det var fordi vi følte os snydt for de olympiske dyder af Riis. Jeg tror, vi følte os snydt for vores myter. For Riis var også den grimme ælling, tavs og indesluttet og kejtet og skaldet. Danskeren som han er flest. Bjarne nede fra Expert på hovedgaden, det bare en dag havde fundet sig en aflagt racer og nu kørte alle de fine og fornemme “europæere” ud af hjulet. Nej’et til Maastricht omsat til cykelsport. Og så viste det sig, at han egentlig mere var som Bugno og Virenque og hvad de ellers hed. Vi havde måske heller ikke opdaget at Riis havde boet i Sydeuropa hele karrieren. Men det blev sgu Riis’ problem. Ham ville vi ikke have mere at gøre med. Han var ikke en af os længere. 

Kønt er det som sagt ikke når danskerne bliver berøvet deres myter og civilreligion. 

Nu ligger presset virkelig på håndboldherrerne. 

Ingen ved, hvad der skal blive af os i en misfornøjet sommer.

Mads Pedersen og laget rundt han går all in på OL gull. Får bl. a. Mørkøv som opptrekker. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (1 time siden):

Enig, høy kadens mot mål i dag. 

Eiking har fått ufortjent mye pes synes jeg. Han kjørte tidvis bra før formen fikk seg en knekk. At han er ganske sparsommelig med unnskyldningene sammenlignet med enkelte andre slår kanskje negativt ut når det egentlig burde vært omvendt. Men jeg er enig i at Leknessund burde vært i Touren, kanskje på bekostning av noen andre enn Eiking. 

Jeg liker Eiking, fin type som tidvis lar beina snakke og tidvis finner sine egne veier. Men likevel, Leknessund hadde vært et bedre valg. Litt kjedeligere, men han hadde levert på et jevnere og høyere nivå, tror jeg.

Når det er sagt, Touren er ikke over. Eiking har ikke vist seg fram ennå, men det er flere muligheter, både til å gripe egne sjanser og hjelpe sine lagkamerater.

Starten på TdF var strålende for UX, nå må de avslutte på samme vis 🤞💪

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan håpe på en god avslutning for Uno-X, men hvor realistisk er det?

I morgen kan alt skje.

Det starter med 114 km frem til sprinten, der de sakte men sikkert stiger fra 86 til 823 moh ved passering 87 km, og så mer slak motbakke til spurtpunktet. Hvorfor er det interessant? Så vidt jeg kan se vil Girmay bare trenge å komme til Nice for å vinne den grøye trøyen. Med mindre Phillipsen tar mellomspurten både i morgen og på etappe 19. Som igjen betyr at Intermarché bør jobbe hardt for å få etablert et brudd foran. 

Etter at de har kommet seg ut av Gap er det mer eller mindre opp og ned siste 35 km, med 3,8 km á 5,9% som avslutning. Vi kan gjerne tro på EIking og THJ, men jeg mistenker at i morgendagens brudd kommer vi til å se både den ene og andre kanonen. S. Yates, Hindley, Carapas m.fl. kommer til å være der. Da skal gutta våre ha en god dag for å vinne fra bruddet.

Men blir det et brudd? Eller kommer noen av sammenlagtgutta til å sette fyr på den etappen?

Kanskje er torsdag den beste muligheten? Totalt 5 kat 3-stigninger og målgang etter en lengre stigning. Jeg er redd den blir for tung for Abrahamsen, men kanskje kan Cort snike seg med? I tillegg til at THJ som alltid er en spennende rytter.

Fredag og lørdag kan jeg ikke tenke meg annet enn at Visma gjøre noen siste forsøk på å kjøre for Vingegaard. Og tempoen på søndag kan vi egentlig bare glemme for Uno-X sin del.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen9ng skrev (3 timer siden):

Solid opptrekk og kjøring fra Uno-x i dag! Hvorfor Eiking ble tatt ut istedenfor Leknessund blir for meg bare et større og større spørsmål... 

Den grønne trøya delvis i spill igjen, men holder en knapp på Girmay, da han klatrer bedre enn Philipsen, som gjør at han trolig har overtak på de innlagte spurtene som er igjen.. 

Han ble tatt ut over Leknessund fordi Leknessund har ikke har vist noen ting som tilsier at han skulle kunnet bidra i TdF i år. Begynner å bli litt lei av akkurat den uttakssammenligningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...