Gå til innhold

[GUIDE] Utenlandske nettbutikker med VOEC eller DDP


olavrb

Anbefalte innlegg

Da er jeg enda en med positiv erfaring fra Bike-Discount. Ble en stor bestilling med deler og verktøy til rundt 20.000,-. Moms og fortolling gikk gjennom uten problemer. Eneste jeg er litt mindre fornøyd med er hvor lang tid det tok: Bestilte 30. juli 16:45, pakken kom frem til leveringssted i Oslo 14. august 14:00. Skyldes kanskje størrelsen på bestillingen (tok tid å plukke?), samt størrelsen på pakken (var bla. en felgring inni der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 8/17/2024 at 7:47 PM, olavrb said:

Da er jeg enda en med positiv erfaring fra Bike-Discount. Ble en stor bestilling med deler og verktøy til rundt 20.000,-. Moms og fortolling gikk gjennom uten problemer. Eneste jeg er litt mindre fornøyd med er hvor lang tid det tok: Bestilte 30. juli 16:45, pakken kom frem til leveringssted i Oslo 14. august 14:00. Skyldes kanskje størrelsen på bestillingen (tok tid å plukke?), samt størrelsen på pakken (var bla. en felgring inni der).

Det der er om lag normal leveringstid frå ein stad på austlandet til ein ganske liten stad på vestlandet... 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Olalompa said:

Hei! Bryter inn i samtalen her med et spørsmål. Søkte igjennom tråden her, men fant ikke noe..

Er det noen som har handla sykkel fra YT her, og vet hvordan det er med skatt/moms? Finner ikke noe info noe sted🙄

https://www.yt-industries.com/support/payment-shipping/ 

Under "WHAT DO I NEED TO KNOW ABOUT SHIPMENTS TO SWITZERLAND AND OTHER NON-EU COUNTRIES?", ettersom Norge ikke er i EU:

  • As soon as your bike clears customs, the forwarding company will contact you to arrange for payment of fees and final delivery.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

olavrb skrev (4 timer siden):

https://www.yt-industries.com/support/payment-shipping/ 

Under "WHAT DO I NEED TO KNOW ABOUT SHIPMENTS TO SWITZERLAND AND OTHER NON-EU COUNTRIES?", ettersom Norge ikke er i EU:

  • As soon as your bike clears customs, the forwarding company will contact you to arrange for payment of fees and final delivery.

Takk for svar!

Så dette, men kommer ikke helt tydelig fram om det er momspåslag eller om det bare er en håndteringsavgift🤔

Sendt melding til YT, men trege med å svare... Får man isåfall igjen VAT, og hvor mange % er den på i Tyskland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Olalompa said:

Takk for svar!

Så dette, men kommer ikke helt tydelig fram om det er momspåslag eller om det bare er en håndteringsavgift🤔

Sendt melding til YT, men trege med å svare... Får man isåfall igjen VAT, og hvor mange % er den på i Tyskland?

19%, ser jrg fra bike-discount.de.

Jeg leser det som at YT ikke fikser noe rundt moms og toll inn til Norge. Så da legger fraktselskap ut for moms, de krever ofte i tillegg utleggsgebyr for dette. Og man må betale fortolling. Om dette er tilfellet burde YT fjerne tysk moms på ordren før du betaler.

Du får si i fra hva YT svarer. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 👋

Er det noen her som har kjøpt sykkel fra Canyon nå nylig? Stemmer det at moms og toll er inkludert i prisen når man handler direkte fra dem og at det ikke vil dukke opp no mva. innkreving i etterkant? 😅 Den prisen som er oppført er det man betaler? Har vedlagt screenshots fra nettsiden dems for ref.

Står er del info her https://www.canyon.com/no-no/kundeservice/frakt-levering/taxes-customs-exports.html#bullet1-link men blir ikke helt klok på det.

Screenshot 2024-09-25 at 17.32.10.png

Screenshot 2024-09-25 at 17.33.45.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, SancoBlanco said:

Hei 👋

Er det noen her som har kjøpt sykkel fra Canyon nå nylig? Stemmer det at moms og toll er inkludert i prisen når man handler direkte fra dem og at det ikke vil dukke opp no mva. innkreving i etterkant? 😅 Den prisen som er oppført er det man betaler? Har vedlagt screenshots fra nettsiden dems for ref.

Står er del info her https://www.canyon.com/no-no/kundeservice/frakt-levering/taxes-customs-exports.html#bullet1-link men blir ikke helt klok på det.

Screenshot 2024-09-25 at 17.32.10.png

Screenshot 2024-09-25 at 17.33.45.png

De tilbyr vel DDP? At de er moms-registrert i Brreg / Norge styrker denne teorien, ref:

https://www.proff.no/selskap/canyon-bicycles-gmbh/-/sports-og-fritidsutstyr/IFC7KNY07RA

Send de en mail for sikkerhetsskyld? 😊

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Ivar Elverum skrev (32 minutter siden):

Pakke fra aliexpress sendt til fortolling og dermed gebyr. De er voec de, iflg lista

Jeg har lagt i "voec +kode" i navnet mitt for å være sikker på at posten/tollen ser det. Har fungert så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang cyclestore.co.uk så handlet jeg der for en måneds tid siden. På ordren sto det 'VAT exempt'  - mao mva kommer i tillegg i mottakerlandet

"We are a UK based company and as the UK has now left the EU, all orders will have the UK Sales Tax removed, please be aware you are likely be subject to local Sales Tax and service fees upon arrival in to your country, further details can be found through your localised Import Office"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...