Gå til innhold

Vanntette sykkeljakker; mtb.


Staroh69

Anbefalte innlegg

Jeg har så langt syklet med en billig Hagløfs LIM-jakke uten gore-tex. Jakke har vært grei, selv om den ikke tåler vann og rives lett opp av greiner e.l. Den er nå sliten... Jeg er derfor på jakt etter en ny jakke, og regner med at Gore-tex active er mer slitesterk og mer vanntett, samt puster ganske så godt. Norrøna si jakke koster skjorta, og det samme gjør 7mesh Skypilot/Copilot-jakkene. 7mesh er vel kanskje enda bedre mtp terrengsykling enn Norrøna sin. 

Jeg har også sett at Gore Bike Wear har en active-jakke, men de ser så dølle ut. Er det bare å bite i det og like så godt kjøpe Norrøna/7mesh eller fins det andre alternativer som dekker mitt behov? Kanskje Endura er godt nok, selv om jeg er litt skeptisk til alternative membraner enn Gore-Tex. 

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jakker med Gore Tex puster er en sannhet med modifikasjoner i beste fall i den virkelige verden. Jeg har ikke prøvd den jakken som kun er membran.  Føler at de holder et drøyt år før de ikke er så vanntette lenger. Men det finnes impregnering. 
 

Jeg har en Gore Active Shell som jeg bruker kun når det regner.  Har også den kraftigste Endura MT500 jakken. Og den dyre Endura kjeledressen. 
Endura jakken er fin den, men for eks glidelåsen foran glir ikke like bra som en dobbelt så dyr Arcteryx Pro Shell jakke. Den stopper øverst på brystet og du må lirke litt de øverste 20cm. Ellers er den god og beefy. Og ganske rimelig. 
 

Skal jeg kjøpe meg en jakke med vanntett membran er det et krav at den skal ha glidelås under ermene. 
 

Om det ikke er nedbør, bruker jeg helst ikke skallbekledning på overkroppen. Softshell er et bedre alternativ, eller to lag stoff, eller en vest eller som helst annet. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste taler. Bruker gore-tex kun i regn eller veldig våte stier, og har da sluppet unna med en Paclite-versjon av Norrøna Falketind som tar lite plass. Ved sure, men nokså tørre forhold, så bruker jeg andre (og billigere og mer klimavennlige) tekstiler som gjerne tåler litt mer juling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg ser at @Chalshus  kom med et godt poeng, og det var å se etter muligheten for lufting på jakka. Det er et godt tips og noe jeg skal ta med meg. Når det gjelder når og under hvilke forhold jeg skal bruke membranjakke, så er det som dere nevner, @Chalshus og @steffone, hovedsakelig når det regner mye eller er fare for mye nedbør, jeg tyr til slike jakker. Jeg har en del andre typer jakker til annet føre:-)

 

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanntett blir veldig fort klamt med litt aktiv sykling. Til rolige turer har jeg en kjempefin Gore Wear C5 Active jacket som ikke slipper inn vann under haka eller ved håndleddene, sitter fint også. NB, Gore har en superlett jakke, Paclite, som ikke tåler hard bruk uten å gå i stykker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av membran blir klamt. Sørg for at det er noe form for mekanisk lufting siden du skal bruke den i terrenget. Både Gore Tex og eVent sine membraner funker fint.

Har hatt en 7mesh jakke og det er bra greier. 

 

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den vanntette Endura MT500 med lufteglidelåser under armene. Frontlommene kan også brukes til lufting. Jeg bruker den i det daglige til jobbpendling hvis det er (fare for) regn. Jeg synes den puster veldig bra, jeg blir nesten mer klam i en vindjakke jeg har. Jeg har versjonen med ExoShell 60, den lager de ikke lengre, nå er det ExoShell 40, som puster noe dårligere, men 40.000 er fortsatt en veldig bra pusteevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...