Gå til innhold

Bytte eiker?


Anbefalte innlegg

Jeg har et hjulsett som har bikka 4 sesonger. Ikke kjørt i saltlake/snø etc, men de har fått deng. De har vært kanonbra, Roval carbon ringer med DT 350 nav. For et par uker siden fanget jeg en kvist, og bøyde en eike uten at hjulet ble skjevt. Noen turer senere røyk en eike inne i nippelen. Jeg antok at det var skade på nevnte eike, og byttet den. Oppdaget da at selve felgen var full av guffe som hadde sneket seg bak teipen. Skylte med vann til det var rent, lot tørke, ny teip. I kveld røyk nok en eike - på andre siden av navet, på rolig trilling (tror jeg). Samme bruddpunkt, rett innenfor nippelen. Ingen tegn til skade på eiken.

DT Swiss Competition Race, relativt spinkle.

Det jeg lurer på er om jeg er i starten av at samtlige eiker har tenkt å gjøre samme triks - er det sannsynlig? Kan de ha blitt svekket av guffa eller alder? Eller er  dette bare uflaks?

Tenker jeg bytter denne eika også, og ber LBS se godt etter når sykkelen snart skal på vinterspa allikavel.

Endret av Knutspeed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (3 minutter siden):

Jeg fikk beskjed av hjulbyggern min at tubeless guffa spiste alu nippler etter en runde med retting på mine hjul, med tilsvarende lekkasje.

Samme erfaring med guffe og nipler. Må byttes innimellom her og der, og alu ut = brass nipple inn.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (På 21.10.2023 den 21.23):

Det jeg lurer på er om jeg er i starten av at samtlige eiker har tenkt å gjøre samme triks - er det sannsynlig? Kan de ha blitt svekket av guffa eller alder? Eller er  dette bare uflaks?

Tenker jeg bytter denne eika også, og ber LBS se godt etter når sykkelen snart skal på vinterspa allikavel.

Jeg røyk nettopp to eiker på et DT swiss hjulsett med 350 nav. Relativt nytt hjul. Og det var identisk brudd på begge - litt inne i nippelen og ganske nøyaktig der gjengene begynner. Så jeg tipper det heller er spenn eller at draget i eika ikke er 100% rett så det blir en belastning der gjengene begynner.

 

Og tubeless guffe vs. alu nippler: Om de spise opp - hvordan går det da med resten av felgen som i svært mange hjul vel også er aluminium?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakachka skrev (12 minutter siden):

Og tubeless guffe vs. alu nippler: Om de spise opp - hvordan går det da med resten av felgen som i svært mange hjul vel også er aluminium

Det er bare et problem på råalu. Er de anodiserte/lakkerte tåler de guffe fint.

Endret av Raoul Duke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering. Var nok litt for kjapp. Eike #2 var naboen til den første. Så ikke umulig at begge to har blitt påvirket av episoden med kjepp i hjulet. Byttet den også, og kjører på litt til før service så ser jeg vel. Etter hva jeg kan se er ikke nipler eller eiker påvirket av guffa. Etter tørk ser de nye ut.

Begge har røket på samme sted, akkurat som i Kakachka's tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raoul Duke skrev (Akkurat nå):

Det er bare et problem på råalu. Er de anodiserte/lakkerte tåler de guffe fint.

De er anodiserte på dette hjulsettet, og ser som sagt helt fine ut. Opplevde dette for flere år siden med andre hjul, og da var niplene ganske forvitrede. Så nesten ut som om de hadde badet i salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et datapunkt som kan støtte om om at anodisering beskytter. 

Jeg har et hjulsett hvor de anodiserte aluniplene hadde fått ganske langvarig spabehandling av Stans-guffe. Det så ille ut nedi der, men jeg skylte godt med vann under litt trykk, bremserens, før jeg blåste rent med trykkluft. Disse hjulene skulle boostifiseres så måtte dishe dem over, altså måtte jeg justere på alle niplene. Var skeptisk og funderte på å bytte alle niplene men bestemte meg for å teste. Det funket fint, og hjulene har fungert med relativt hard behandling siden 2019 uten problemer med hverken nipler eller eiker. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...